
Lekker 130 km/u rijden na 19.00 uur, heerlijk. Maar zorg dat je niet in de avond/nacht met een lege tank komt te staan, want de benzineprijs in de nacht is vaak hoger.
Wonderlijke opening wellicht (vinden jullie leuk, dat weten we). Maar de laatste dagen komen er met de huidige benzineprijs steeds meer berichten over schommelende literprijzen. En dan bedoelen we dat benzineprijzen bij hetzelfde pompstation overdag anders zijn dan in de nacht.
ANWB steekproef bevestigt vermoeden
Het AD haalt het vandaag ook nog een keer aan in een verhaal over kortingen op benzineprijzen. En de psychologie die pomphouders toepassen. Daarmee bedoelen ze dat veel mensen blijkbaar getriggered worden door 5-10-12-15 cent korting per liter. En niet door wat er uiteindelijk per liter moet worden afgerekend. Maar dat is al zo oud als de weg naar Rome.
Wat een ANWB woordvoerder tegenover het AD echter aangeeft is wel opmerkelijk: ‘Wat we de afgelopen tijd vooral zien is dat de prijzen ’s nachts en in de vroege ochtend boven de 2 euro stijgen om dan vervolgens weer omlaag te gaan.’ De ANWB deed zelf een klein onderzoek bij 47 tankstations waar in de middag de prijs onder de 2 euro bleef met een hele scherpe (ahum) prijs van € 1,999. Die dan vervolgens in de nacht wel boven de 2 euro steeg.
De gedachte daarbij zal dan waarschijnlijk zijn dat je ’s nachts of in de vroege ochtend geen tijd hebt om na te denken over prijzen en dat je al blij bent om überhaupt te kunnen tanken? Nu kunnen we zelf als oud-nacht-pompbediende op de A20 beamen dat inderdaad niemand vrolijk is die ’s nachts moet tanken.

Maar dit is wel slecht nieuws voor de echte werkers onder ons. Je weet wel. De mensen die om 6.00 uur al die gehaktstaaf of dat Red Bulletje komen ophalen om weer in hun Transporter te verdwijnen richting klus/bouwplaats. Die moeten wel even scherp zijn of ze al weer ‘dagtarief’ bepalen. Want de nacht benzineprijs kan dus onnodig hoog uitpakken.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
bron: AD
Zouden een onderzoek naar moeten doen om vervolgens te rapporteren ..
Dan kunnen ze na evaluatie hun conclusie naar buiten brengen ..
Lijkt een beetje op dat elektronica concern M…… M….. met hun digitale prijskaartjes. Al twee keer meegemaakt dat je naar de prijs kijkt, naar een verkoper loopt, praatje pot, terug komt en de prijs aangepast is, afhankelijk van de situatie in de markt naar boven of naar beneden.
@lincoln: en Kamervragen, veel Kamervragen. Om vervolgens een commissie in te stellen die de onderste steen boven haalt.
@escort77: en dan weer een Kaagje doet bij het uitzenden
@escort77: en Publiekelijke excuses van de hoogste pompbaas natuurlijk.
Toch maar een EV dan. Stroom is ’s nachts en in ’t weekend juist goedkoper.
Maar goed, als je zonodig 130 wilt rijden dan staat zuinigheid toch al niet bovenaan je prioriteitenlijstje, dus wat boeit ’t…
@potver7: heeft groenlinks geen forum?
@potver7: las gisteren in een “ander” blog dat de snellaadprijzen (dus langs de Rijksweg) zo tussen de 50 en 115 cent (Europawijd) per KWh liggen, dat is pas woeker! Thuis betaal ik iets van 20 cent met 5 decimalen voor dezelfde Kilowatt(h)
@560pk: Je kunt snelladen vanaf 35 ct (Shell) wat heel schappelijk is. Kan voor zover ik weet oplopen tot 80ct bij Ionity, maar 115ct is extreem duur.
@fanboy Lekker wegblijven uit Denemarken met de EV dan? Daar kan het namelijk eenvoudig nog gekker. Bijvoorbeeld de EON Circle K, 42 Kongevejen Friedensborg, een mooie 50 kW Triple charger, 1,308 per kWh… Al pak je dan natuurlijk je Maingau pasje, dan ben je maar 91 cent per kWh kwijt, ALS je minder dan een uur laadt… Ook in Zwitserland kan je aardig wat geld kwijt zijn als je een auto als de Leaf rijdt en toevallig al eerder snelgeladen hebt. Rapidgate + prijs per minuut kan hard oplopen.
@degrotemuis: Ja die tijdsgebaseerde kosten met de oudere EVs kan wel hard uitpakken.
Onze EV kan wel ver maar laad wel langzaam en zou daardoor dus ook wel duur uitkomen.
Gelukkig valt het gemiddeld mee. En meestal laad je toch thuis en is het over het jaar heen veel goedkoper om elektrisch te rijden.
Binnenkort rij ik op onze eigen zonne-energie. En we hebben nog de diesel camper.
@potver7: Hard rijden mag je nergens in Nederland. De titel is vooral cinisch bedoeld. Overdag mag je alleen nog langzamer dan tussen 19:00 en 18:00 uur.
2 euro voor een liter E10?! Op de een of andere manier lijken ze in Duitsland geen last te hebben van de prijsverhogingen op benzine, al is diesel daar wel fors gestegen. Een paar jaar terug was het ‘voordeel’ gemiddeld zo’n 25ct/liter. Inmiddels is dat dan 55ct/liter geworden (al weet ik niet wat de lokale prijzen voor E10 hier in NL zijn).
@towi1989: de lokale prijs ligt op €1,75 per liter. Ik meende afgelopen woensdag €1,72 te zien bij een Shell in Doetinchem. Duitsland is goedkoper maar dan moet je echt op 10 km van de grens wonen om het lonend te hebben.
@towi1989: Euro 98 gisteren getankt in D voor €1.67.
@towi1989: Het is anders in Duitsland per 1 januari ook een stuk duurder geworden. België is voordeliger nu.
In Oostenrijk is de brandstof snachts al jaren flink duurder dan overdag langs de snelwegen. Logisch toch de bezetting is veel duurder en er wordt minder getankt.
@scrmeagle: ik vraag mij af of het een ‘kosten doorrekening betreft’. Denk meer zoals in het artikel omschreven dat mensen s’nachts zich minder laten leiden door de prijs
Misschien kijk ik niet goed uit mijn doppen, maar ik heb volgens mij nog nooit gezien hoeveel korting een tankstation geeft. Ik kijk gewoon naar de prijs op het grote bord en daar baseer ik op of ik daar ga tanken of niet. En voor de vaste tankbeurten in de buurt zoek ik gewoon het goedkoopste tankstation uit, ongeacht hoe hoog de korting is.
Same. Wist niet eens dat het zo werd geadverteerd op die palen. En heb toch alweer een goede 12j m’n rijbewijs.
Echt huilen die prijzen hier, vooral als je 98 tankt. En een studentje bent
@mats106rallye: en dan rij ik ook nog 1 op 8,5 gemiddeld..
Wat heeft die man in zn mond. Lijtk drol
Valt 130 tegenwoordig ook al onder hard rijden?
Ik deel je verbazing 🙂
Ligt eraan waar, ik ken wegen waar 130 knetterhard is. Vooral overdag als er ook nog fietsers zijn.
Tanken kost toch maar maximaal 5 minuten? Voor mij niet want ik start de dag met een volle accu. Nooit meer rekening houden met die 5 minuten (al is het bij mij vaker eerder 15 min ivm oprijden in een nieuwbouwwijk).
@flutterby Mij kost het 30 min tot een uur extra per week, de geneugten van publiek moeten laden en de dichtstbijzijnde laadpaal bij een wandelgebied in de buurt hebben… Lopen is gezond en ik wist waar ik aan begon, dus geen spijt van de keus om nu al privé een EV als daily te rijden. Het bevalt prima voor dagelijks vervoer en de kosten zijn ook prima te overzien, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid thuis te laden zoals jij.
In een grijs verleden, toen de psycho prijsstelling per dagdeel nog niet bestond, werd een verhoging zelfs in het “ANP nieuws” medegedeeld. Dat was dus het nieuws indertijd. In dit geval; “vroegâh” was het inderdaad beter.
Sinds wanneer zitten er alleen bouwvakkers op de weg om 6u ’s ochtends?
Schijnt dat er gewoon een service bestaat waarbij pomphouders betalen om prijzen te weten van de concurrentie en daar zelf op aan te passen (in NL).
En dat, tot nog niet zo heel lang geleden, sommige zelfstandige pomphouders / kleine ondernemers, mannetjes hadden die prijzen van de concurrentie in de gaten hielden en dat doorbelden.
Ik betaal nog steeds onder de €1,80 per liter. En dat is in Tilburg. Die 2 euro heb ik nog nergens kunnen bekennen.
Gistermiddag getankt voor €2.019/L 98 in spijkernisse, asociaal duur tegenwoordig. Niet eens aan de snelweg..
Grappig, dit is al jaren standaard in Duitsland, maar dan precies andersom! In de ochtend betaal je vaak meer dan dezelfde pomp in de avond rekent.
Ook in duitsland kun je boven de 2 euro uit komen, vlak bij een drukke weg snachts ff de 102 vastgepakt, €2,09 de liter. Toen ben ik maar verder gereden even later weer een pomp gevonden verder van de snelweg en daar voor 1,70 de 102 benzine getanked. Duitsland is goedkoper maar je moet wel opletten waar je tankt snachts. Ook zijn de kleine tankstations er snachts gesloten en deze hebben geen betaal terminal. Voor de rest rijd duitsland heerlijk snachts. Rustig aan met 160 over de autobahn en een beetje rondkijken