• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Hector” hoax wil maar niet uitsterven

Auteur: Dennis, gepost 29 april 2006 om 09:47 – 13 Reacties

Hector Hoax

Je moet haast wel al een keer over Hector gehoord hebben. Hector zou een nieuw geavanceerd systeem zijn van de KLPD. In mijn mailbox ontvang ik nog geregeld een goed bedoeld mailtje van iemand die mij wil waarschuwen voor Hector, vaak vergezeld door deze afbeelding van flitsservice.nl Het mailtje sluit dan ook altijd af met de tekst: “Stuur dit mailtje naar zoveel mogelijk vrienden en kennissen”…

Op die manier blijft de Hector hoax circuleren. Op flitsservice.nl evenals op de site van de KLPD valt te lezen dat Hector niet bestaat en dat hier sprake is van een 1 april grap, die overigens niet door de KLPD zelf is bedacht.

Wat wel terecht een punt van aandacht is, zijn de listige snelheidscontroles die worden uitgevoerd van achter een hectometerpaaltje, maar die hebben niets te maken met Hector.

Mocht je (nog) geen mailtjes over Hector hebben ontvangen, of geen idee hebben waar het hier over gaat: de tekst in de mailtjes over Hector hebben vaak de volgende strekking…

Hector heet het allernieuwste snelheidscontrolesysteem die, éénvoudig te te plaatsen is op de achterzijde van de bekende hectometerbordjes. Hector heeft zijn naam schijnbaar te danken aan de combinatie van het groene bordje en het gevreesde bewakingssysteem langs het ijzeren gordijn, ten tijde van de koude oorlog. Wrang genoeg om dit weer in een vrije wereld terug te zien ten behoeve van snelheidscontroles en meer want “Hector” is niet zomaar een systeem.

De werking is te vergelijken met de tijdnoteringen die bij sporters worden gebruikt bv. op de ijsbaan, de gemeten snelheid is tot op 5/1000 sec. te meten wat een te verwaarlozen afwijking geeft van 0,0066 km/uur. De gebruikelijke afwijkingsberekening is hiermee tot nul terug gebracht. Het systeem is ook niet meer op tijd traceerbaar want hij meet haaks op de weg, uw detectie apparatuur zal hier pas 5 meter voor het bordje op reageren.

Het bijzondere van Hector is, dat het onderling en landelijk kan communiceren met het netwerk van computers van de KLPD en zal na de proefperiode van Maart 2006 direct overgaan tot een landelijke dekking met in totaal 1406 Hector’s. Het systeem is zéér goedkoop , gemakkelijk te plaatsen en geeft een besparing alléén al van 190 controleambtenaren, bovendien behoeft het toezicht geen speciaal personeel meer. Verwerking van de gegevens wordt automatisch verzonden naar CJIB te Leeuwarden. Het maakt deel uit van het regeringsbeleid, deze controles te laten uitvoeren door lager personeel, om daarmee de KLPD meer tijd en ruimte te geven voor intensievere mobiele controles op de wegen. Totaal kunnen er door de besparingen ruim 900.000 manuren extra ingezet worden op de weg zelf. Met deze extra mankracht en het nieuwe landelijke totaal-systeem zal dit ruimschoots gaan voldoen aan het beoogde doel van Justititie en Verkeer en Waterstaat het aantal boetes voor 2006 op 15 miljoen te brengen (een verhoging van 4 miljoen t.o.v. 2005)

Op dit moment is het systeem in een controlefase op alle wegen met de befaamde groene ( hector) bordjes en in combinatie met de grote borden; “snelheidscontrole”. Pas dus op voor deze hond met ingang van de volgende maand want hij bijt al bij 3 km. te hard en ligt gemiddeld om de 22 kilometer op de loer.

Laat je dus niet gek maken!

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • snelheidscontroles frankrijk
    Particuliere snelheidscontroles in Frankrijk worden uitgebreid
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Flitspalen voor Herriemakers
    Flitspalen voor herriemakers in Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, Techniek

Vorig bericht: « Spyker verdubbelt productie
Volgend bericht: Paris galore: hoe stap je uit een SLR? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    29 april 2006 om 10:53

    omg waar zijn ze toch me bezig

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    29 april 2006 om 11:11

    volgens mij is het wel mogelijk systemen te maken die niet (op tijd) te detecteren zijn, maar of het slim is dat op een openbaar forum te plaatsen?…. laat ik het maar niet doen. ;-) Goed dat er aandacht aan dit soort onzin wordt gegeven. Erg vervelend al die onzin mail

    Login om te reageren
  3. Emiel zegt

    29 april 2006 om 11:28

    Even offtopic: die nieuw cadillac advertentie is mateloos irritant. Als je eroverheen gaat met je muis kan je de helft van het artikel niet meer lezen…wordt nou aub niet te commercieel :P

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    29 april 2006 om 11:32

    @Emiel: dat ben ik met je eens. Dat zijn de meest irritante reclames van mij mag dit er heel rap weer af….

    Login om te reageren
  5. Evert zegt

    29 april 2006 om 12:26

    Offtopic: Nee Woody, de meest irritante zijn de popup flash reclames.

    Ontopic: Ik heb ook al vanuit alle windstreken een mailtje over de Hector in mijn mailbox ontvangen. Mensen laten zich ook zo gemakkelijk gek maken. Zet onder in een mailtje “stuur door naar al je vrienden en kennissen” en je hebt weer een hoax die weken of maanden over de emailservers struint.

    Login om te reageren
  6. Marnix zegt

    29 april 2006 om 15:30

    Offtopic: Ja ik vind die cadillac reclame ook te.
    Kan dat venstertje niet vanzelf sluiten als je eenmaal terug van de advertentie bent.

    Login om te reageren
  7. autoblogger zegt

    29 april 2006 om 15:32

    @Emiel&w0o0dy: ben ik het wel mee eens, we wisten echter van tevoren niet dat dat ding zou openklappen. We gaan kijken of we er iets aan kunnen doen…

    Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    29 april 2006 om 15:33

    @Marnix: dat venstertje sluit wel als het goed is…

    Login om te reageren
  9. Marnix zegt

    29 april 2006 om 16:33

    @autoblogger: Bij mij enkel als je er op bepaalde manieren over gaat.

    Login om te reageren
  10. Sjeeskees zegt

    29 april 2006 om 17:31

    @Marnix: er zit een knopje op: Sluiten. Dat werkt prima bij mij.

    Advertenties horen nu eenmaal bij websites. Zolang ze hier nog leuke artikelen schrijven, vind ik het best. Het is tenminste relevante reclame, niet voor luiers of wat dan ook.

    Login om te reageren
  11. Emiel zegt

    29 april 2006 om 19:11

    @Sjeeskees: Hoe leuk de artikelen ook zijn, met banners die gaan irriteren zal het leesplezier beduidend minder worden.
    Reclame mag, als het de leesbaarheid van de site maar niet verziekt. En aangezien de overzichtelijk een van de sterkste punten is van deze site, zou het zonde zijn als Autoblog dezelfde fout maakt als zoveel andere sites hebben gemaakt. De reden dat ik een vaste bezoeker ben van Autoblog is juist omdat ik gek werd van de banners op Autoweek.nl en die site dus niet meer bezoek :P

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    29 april 2006 om 19:46

    @autoblog
    zorg gewoon dat het niet te ver gaat met die reclame ;-)

    Login om te reageren
  13. autoblogger zegt

    29 april 2006 om 20:37

    @dekster: dat zullen we zeker doen. Het is voor ons ook nieuw, dus we moeten een beetje kijken wat er mogelijk is…

    Nu weer ontopic;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North