Met speciale flitspalen wil de gemeente Rotterdam herriemakers keihard aan gaan pakken.
Wie had dat gedacht, Rotterdam is het mekka van de petrolhead! Althans, als het om benzine verbranden gaat. De havenstad heeft nogal te kampen met geluidsoverlast van auto’s met grote motoren en luide uitlaten. Op zich is dat logisch, er zijn veel inwoners waaronder de nodige DJ’s, BN’er, bijzonder gemiddelde voetballers en natuurlijk een Grijze Vos in een Grijze Porsche.
De gemeente Rotterdam heeft er flink last van. Maar zoals bekend is, laat overlast zich in veel gevallen lastig meten. Daarom heeft de gemeente geprobeerd de overlast in kaart te brengen. Daar werd met behulp van camera’s en microfoons twee maanden lang gekeken hoe groot het probleem daadwerkelijk is.
Resultaten
De resultaten zullen u verbazen! Want er waren maar liefst 16.000 pieken van meer dan 80 decibel. Van die 16.000 werden er 6.000 nader onderzocht. En dan komt nu het (eigenlijk supertrieste) feit, dat bleken voornamelijk dezelfde auto’s te zijn! Uiteindelijk is het dus een clubje van 100 auto’s dat gewoon constant met luide uitlaten, pops, bangs en scheetjes door de stad rijdt. We zeggen weleens: een paar jongens verpest het voor de rest. Maar in dit geval lijkt dat ook daadwerkelijk het geval. De auto’s rijden dus gewoon constant rondjes. Uit de beelden blijkt dat één auto in sommige gevallen goed is voor 16 keer overlast op één dag. Ja, dan tikt het ook lekker aan.
Flitspalen voor herriemakers
Om deze jongens ‘keihard aan te pakken’ is de gemeente bezig met een flitspaal voor geluidsoverlast. Op dit moment is het vrij lastig om een boete uit te delen. Daarom is de gemeente bezig met een pilot. Als deze succesvol verloopt, volgt een tweede fase. De gemeente heeft namelijk medewerking van het Rijk nodig, want stel dát ze een ‘flitspaal voor geluid’ kunnen ontwikkelen. Dan moeten ze alsnog bij de persoonsgegevens kunnen en dat is nu nog niet het geval.
Via: NOS.
Pascal zegt
Topidee. Het is in Rotterdam inmiddels zo erg dat je op diverse plekken buiten geen normaal gesprek meer kan voeren, gaat nergens over.
kniesoor zegt
@Pascal: Voornamelijk op de Meent en omstreken, voor de rest valt het – althans op de rechter Maasoever – wel mee, meen ik.
In het lommerrijke deel van de Parel aan de Maas hoor je hooguit met mooi weer onze vriend uit de 3B-hoek met z’n witte Lambo Aventador een enkel keertje doorhalen tot nabij het rode gebied. Zelfs gillende scootertjes zijn hier schaars.
Pascal zegt
@amghans ja klopt ’t is erg plaatselijk. Ik zat vorig jaar een paar uurtjes op een balkon in R’dam Zuid en kon daar in elk geval geen normaal gesprek voeren vanwege het continu geblèr bij het stoplicht een end verderop. Als ze die paar excessen even goed aanpakken, dan is het gauw genoeg weer opgelost.
marcomanta zegt
@Pascal: zegt hij die op Autoblog kijkt.
sanderrr zegt
@Pascal: deugrakker… Niet te geloven wat een autoliefhebber….
knapzuur zegt
Gewoon met een baksteen op het terras gaan zitten, “waarom gooide u die baksteen meneer?” “Ik schrok me dood van die knallen het leek wel alsof de … kwamen”
Johanneke zegt
Wat is er met je persoonlijkheid aan de hand als je die moet projecteren op je omgeving met kabaal. Keertje gas geven in je auto die daar voor gemaakt is, niks mis mee, maar constant rondjes rijden… Dat is als rondlopen met een spandoek waar op staat:
Ik heb een minderwaardigheidscomplex!
flatsix010 zegt
@Johanneke: Behalve als je een A 45AMG o.i.d. hebt, dan is het super stoer en bovendien super comfortabel. En iedereen weet dat het slecht is om een zeer kort ritje met je auto te maken, vandaar de enkele rondjes.
sportabgasanlage zegt
Ik vermoed dat het gros van deze ‘daders’ nog geen 25 is, en dus feitelijk nog in een late puberteit zitten. Toen ik 16 was moest mijn brommertje ook zo veel mogelijk herrie maken, en toen ik 18 was kreeg mijn eerste auto ook een dikke vette subwoofer en een sportuitlaat. Nu ik daar 25 jaar later op terugkijk, denk ik ook ‘waar was ik met mijn hoofd?’, maar blijkbaar hoort dat bij (veel) puberende jongens: zo veel mogelijk decibellen produceren en zorgen dat je opvalt (zal wel een soort paringsritueel zijn of zo).
Wanneer oudere mannen (want het zijn nooit vrouwen) dit doen, zal het ongetwijfeld een vorm van minderwaardigheid of bewijsdrang zijn, en in sommige culturen is luidruchtig zijn en opvallen een uiting van masculiniteit. Wij Nederlanders zijn lekker Calvinistisch en roepen massaal: “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.
Overigens stoor ik mij (als veertiger) nu ook aan jongeren die overlast veroorzaken door herrie te maken, met of zonder auto, terwijl ik vroeger ongetwijfeld ook voor ergernis heb gezorgd bij anderen.
Zoals Socrates het in de 5e eeuw voor Christus al zei: “‘Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’”
mwti zegt
@sportabgasanlage: de cirkel is dus weer rond. Ook deze knulletjes zullen (net als jij) hun nakomelingen verwijten dat ze aso zijn.
sportabgasanlage zegt
Jep. En zo gaat ’t al duizenden jaren. Alleen ’t speelgoed verandert, het spel niet.
bobinthebottle zegt
@sportabgasanlage: mooie analyse, denk dat je gelijk hebt. Ben inmiddels ook in de veertig, maar zette met een jaar of 8 al een speelkaart met een wasknijper op mijn fiets om maar zoveel mogelijk lawaai te maken
sportabgasanlage zegt
Jep, ik ook. En ik maakte overal trommels van. Mijn moeder werd knettergek van mijn herrie.
bobinthebottle zegt
@sportabgasanlage: en mijn zoon van 4 ook. Waarschijnlijk meer nature dan nurture😉
ukbob zegt
Uhm, ze hebben dus al de kentekens en bijbehorend ‘bewijs materiaal’.. waarom dan niet dat hele pakketje bij politie inleveren met de vraag of ze even met de top 10 aan lawaai-types kunnen gaan babbelen?
Ben zelf petrolhead, en houd van auto’s die een beetje leuk geluid maken, maar kan me tegelijkertijd goed voorstellen dat als je in de stad woont helemaal gek wordt van dit soort types met hun kabaal.
fabian159 zegt
Stap 1: ga met een dikke draagbare box naast een paal staan
Stap 2: Speel een ronk af van een hard optrekkende amerikaanse V8 elke keer als een tesla passeert
Stap 3: Geniet
Stap 4: Zoek een hobby
allesmetturbo zegt
@fabian159: haha
berlinetta zegt
Wat dit betreft ben ik toch wel blij met de overgang van brandstofauto’s naar EV’s. Ik kan mooi motorgeluid op z’n tijd absoluut waarderen, maar kneuzen die de hele dag herrie moeten maken mogen van mij aangepakt worden.
pindakoning zegt
@berlinetta: ik heb wel het idee dat het alleen maar erger aan het worden is
madmarky zegt
Zoek maar eens op “VW Golf pop & bang tune”
Al die viercylinder turboblokjes kun je op deze manier een teringherrie laten maken alsof je in Baghdad rondrijdt.
flatsix010 zegt
Laten we onze belastingcenten inderdaad steken in het ontwikkelen, plaatsen en onderhouden van ‘geluidflitsers’ omdat er een handjevol debielen rondrijden. Geef gewoon agenten het mandaat om dit aan te pakken met hoge boetes, die kennen de meeste van deze debielen toch al.
SanderB zegt
Eens, als je dit in Monaco doet, mag je je auto een week inleveren, daar kan het dus wel. Moet hier ook mogelijk zijn. (al zijn ze daar wel net iets te streng) maar als je gewoon als eis zet dat de agent even kort het voorval moet filmen kan je misbruik voorkomen.
900T16S zegt
De gemeente Rotterdam doet het onderzoek, dus het zijn Rotterdamse belastingcenten die hier naartoe gaan. Niet ‘mijn/ons’ belastinggeld.
Daarnaast zie ik een prima markt om deze flitsers elders te verkopen. Denk aan motoren op dijkweggetjes of andere binnensteden/boulevards.
goteza zegt
Ja, fantastisch! Nu nog even doorontwikkelen naar een mobiele variant voor op de dijken.
Ik ben voorstander van genieten van voertuigen, maar wel met respect voor de omgeving.
deSjonnies zegt
Waarom ze niet iedere 5 minuten aanhouden, de technische dienst oproepen die er drie kwartier over doet om te komen en zeikerig alles te controleren tot en met de chassisnummers.
Zo werkte het vroegâh, er was geen geldverslindende geluidspaal voor nodig.
Zeker als je weet wie het zijn is handhaven de meest efficiënte optie.
Ooit had ik een Innocenti Mini Cooper, dat ding was een Italiaanse Mini met bredere remtrommels zodat het er de schijn van had dat er -verboden- spoorverbreders gemonteerd waren.
Ik werd bijna iedere week wel een keer staande gehouden voor controle en daar wordt je op den duur behoorlijk ziek van.
karhengst zegt
Omdat die technische dienst waarschijnlijk geen lobbyisten heeft om hun pragmatische aanpak te verkopen, dit in tegenstelling tot flitspaalboeren.
gregorius zegt
Het zal iig een stuk beter werken dan die palen. Dan gaan die gozers meer geluid maken tussen de palen en bij de paal juist niet. Dan wordt t een soort sport!
Variomatic zegt
Topidee, het zijn inderdaad echt altijd dezelfde zielige petjesvolk-mannetjes. Hoe ziek in je hoofd moet je zijn om te denken dat er tussen al die mensen op de terrassen ook maar iemand zit die denkt ‘oh wat een gave gasten met hun plifplafplof uitlaat onder hun tiendehands Golfje…’ Sowieso is het verbazingwekkend hoeveel volk de hele dag rondjes rijdt door de binnenstad, ook zonder plofuitlaat of exotische huurbak..
Charles Taycan 4S zegt
Goed idee! Maar in Rotterdam wil je toch niet wonen?😉
E550 zegt
Rotterdam is samen met Almere, de grootste tokkie stad in Nederland. In Amstedam heb ik hier geen last van.
Pascal zegt
@E550 Almere en Rotterdam op 1 hoop gooien… man man man. ik heb zelden zulke grote onzin gelezen hier! Als er trouwens 1 stad pas echt verloren is (mede door toedoen van Halsema & consorten) dan is ’t wel Amsterdam.
mwti zegt
@Charles Taycan 4S: ook voetballen kunnen ze niet.
niekie1999 zegt
Ik kom nooit in Rotterdam, dus zal er geen uitspraken over doen. Of er wel of geen echte overlast is, weet ik niet. Maar ik hoop toch niet op kopieergedrag van andere gemeenten in Nederland. Als er een echt probleem is, prima. Maar net als reguliere flitspalen kunnen gemeenten deze ook plaatsen om er geld aan te verdienen, daar heb ik wel problemen mee.
torsen zegt
@niekie1999: Waar denk je dan dat andere gemeentes deze palen gaan plaatsen dat er een verdienmodel voor is?
Buiten die anderhalve paardenkop met een te luide aftermarket uitlaat in Rotterdam of Youtuber/DJ met een Lamborghini zul je als normale automobilist er niet veel last van hebben.
De enige plekken die ik me kan voorstellen zijn locaties waar men klaagt over geluidsoverlast.
karhengst zegt
Praktisch, hoef je zelf geen fotograaf meer te regelen voor je bruiloft.
padoempats zegt
Wie gelooft dit nou? Ze gaan een hele complexe flitspaal ontwikkelen alleen voor een gemeente voor een handje vol straten? En hoe is dit juridisch houdbaar? Een db-meting is heel specifiek, dat moet volgens de wet onder de juiste condities plaatsvinden.
En daarnaast, hoe kun je met een flitspaal vaststellen dat het ook die auto is. Misschien schreeuwt er wel iemand op straat, of liet een fluitje afgaan naast de mic om mensen te irriteren die langsrijden. Zitten in mijn ogen teveel haken en ogen aan waardoor ik denk dat dit alleen een bericht is voor het afschrikken en om deze onderzoeksresultaten onder de aandacht te brengen. En mogelijk om de mensen in de buurt wat gerust te stellen dat ze ‘er mee bezig zijn’.
Gulli zegt
Laat ze dan meteen zo’n paal bij ons in de wijk plaatsen, anders komen die kansloze lui hier de boel verpesten.
Ik woon vrij dicht bij een boulevard in Rotterdam en dat is natuurlijk perfect om te flaneren. Dat gebeurt dan ook regelmatig wanneer het kwik boven de 15 graden stijgt. Eigenlijk kun je er al een wedje op leggen als je een zwarte Golf 6 aan ziet komen rijden, daar zit een kansloos petje in die na de rotonde met 120 door de wijk moet knallen (letterlijk) om zijn komst aan te kondigen. En daarna komen die randdebielen op hun motorscooters met open Akra-uitlaten er nog eens achteraan.
Ze zijn geen van allen origineel en allemaal irritant. Ik snap het heel goed dat dit soort lui wordt aangepakt want het is echt oor-terreur. Als het nou nog mooi geluid was maar dat is het ook al niet, het is alleen maar zo hard mogelijk.
frank2b zegt
Hier ook. Totaalmalloten die met hun opengewerkte uitlaten willen suggereren dat hun sneue karretjes een supermotor hebben. Een pokkeherrie die wordt veroorzaakt door een clubje van pakbeet 5-10 buurtjochies.
Maar een flitspaal lijkt me onzin. Veel efficiënter: een onopvallende politiecontrole bij de McDonalds die het kenteken en auto van de herrieschopperts vanaf een afstandje vastlegt gevolgd door een aanhouding en technische controle later bij de rotonde verderop, met als resultaat aantoonbaar herstellen van de spullenboel of inbeslagname bij weigering.
Na een paar keer heeft het gros er wel de balen van.
bernoulli zegt
Dit roepen ze al jaren in Rotterdam.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/185693/Lawaairadars-gewenst-op-veel-meer-plekken-dan-alleen-centrum-Rotterdam
volvo480gtt zegt
Top idee. Dat kansloze gedrag komt me echt m’n neus uit hier in Rotterdam.
Ik snap niet dat als het die 100 auto’s zijn die constant overlast veroorzaken op dezelfde straten dat daar niet extra gecontroleerd wordt.
Buiten dat. Te triest voor woorden dat je zo graag aandacht wilt dat je constant op een overlast gevende manier rondjes gaat rijden.
autogeak zegt
Hahahahaha prachtig dit al die zure pruimen die dit aanjuichen en zien als oplossing. Dit lost helemaal niets op en is alleen maar een manier om geld te verdienen. Als ze eenmaal weten waar die paal staat houden ze 20 meter hun gas in en gaan daarna vrolijk weer verder. De oplossing is hier al gezegd en dat is de auto’s controleren en langs het RDW sturen. Maar goed dat levert niet zo veel geld op als domweg boetes uitschrijven
mwti zegt
Rotterdam is in alles slecht.
Pascal zegt
Ook in bijv. startups, innovatie en de haven? I beg to differ.
realhustler zegt
Ik hou van mooie auto’s en daar hoort mooi geluid bij, ook bij motoren. Mooi en hard is niet hetzelfde. Als ik hier in het bos loop, met mooi weer, dan kan je soms niet eens een gesprek voeren omdat een paar 100 meter verderop een weg is, waar veel motoren even flink gas geven.
En heel eerlijk: nieuwe motoren klinken niet. Maken vaak een niet mooi klinkende herrie en rijden dan niet eens hard. Mijn motoren die ik had tussen 1992 en 1996 die waren niet echt luid, tenzij je serieus hard gaat. ’91 CBR 1000F, ’93 Yamaha GTS 1000, dat klinkt mooi, en pas lawaai als je echt hard rijdt. Die nieuwe dingen gaan helemaal niet zo hard meestal.
Dus beetje tegen lawaai optreden mag best van mij.
monsieurleloure zegt
Tegen mijn Hemi V8 met standaard uitlaatsysteem kan geen enkele 4 cilinder op, al zit er de duurste uitlaat onder die ze kunnen vinden.
Stelletje infantiele losers zijn het (-:
Pascal zegt
Haha helaas komen er ook voldoende AMG’s en Lamborghini’s voorbij, dus je bent zéker niet de enige met een V8
marcomanta zegt
Als we toch alles willen verbieden in Nederland, stop dan ook met de verkoop van auto’s met meer dan 60 pk aan mensen tot 30 jaar, sterker nog, alleen EV verkoop dan is het geluid probleem ook opgelost.