• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heerlijke klassieke Alfa Romeo en Lancia Zagato combo

Auteur: maru, gepost 15 september 2013 om 16:30 – 13 Reacties

Het Ercole Spada (Zagato) duo


Kies maar: Alfa Romeo Junior Zagato 1600 of Lancia Fulvia Sport?

Dit zijn de klassiekers zoals wij ze het liefste zien: in het wild en met heel veel liefde verzorgd. De Duitsers weten wel hoe ze met hun auto’s om moeten gaan.

De Junior Zagato werd ontworpen door Ercole Spada en volledig gebouwd in de Zagato fabriek. Vóór de onthulling op de Autosolon van Turijn in 1969 boog het designhuis zich voornamelijk over sportwagens. De Junior, met techniek uit de Giulia, is meer gericht op comfort a lá Gran Turismo. De strakke lijnen en grote achterruit vormen het begin van een nieuwe generatie kleine, sportieve coupés. De achterbank is dan ook alles behalve bruikbaar als zitplaats. Wel maakt de goede aerodynamica een topsnelheid mogelijk van 175 km/u voor de 1300 en 185 km/u voor de 1600.

Van de 1600 die we hier gespot zien, zijn er tussen 1972 en 1975 slechts 402 stuks gebouwd. Zoals bekend van oude Alfa’s, is ook de Junior erg roestgevoelig, dus mogen we van een wonder spreken dat dit exemplaar er nog zo netjes bij staat en übberhaupt nog bestaat. Het is onduidelijk te zien of deze het nog heeft, maar origineel werden de Juniors geleverd met een gewaagde, doorzichtige kunststof bekleding.

De gelijkenissen tussen de Alfa Romeo Junior Zagato en Lancia Fulvia Sport, die zowel de designer als de fabriek met elkaar delen, is merkbaar. Hoewel de Fulvia Sport (door Spada gebaseerd op de coupé) met zijn ongelukkig gekozen naam de karakteristieke Zagato kont mist, zien we ook hier een grote achterruit en dezelfde lijn in de zijruiten. De actievere houding laat duidelijk zien dat de Fulvia een sportieve geschiedenis heeft in de rallysport. Lekker licht met een carrosserie volledig getrokken uit aluminium, won zelfs de internationale kampioenschappen in 1972.

Helaas kunnen we net niet de badge op de glimmende rode kont lezen, dus is het onduidelijk met welke versie we precies te maken hebben. De reeks begon met de Sport, die een 1216 cc motor huisvestte. Deze werd achtereenvolgens geüpdatet met de 1.3, 1.3s en 1.3s.2, allen met een steeds sterker wordende 1298 cc motor en iets betere techniek. Als laatste was er nog de 115 pk Sport 1600 – met elektrische ramen – die als snelste Fulvia de 190 km/u aantikte.

Bekijk de spot op Klassiekerjunk.

Ook interessant!

  • Officieel: Alfa Romeo is in 2027 geen liefhebbersmerk meer
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Rode Alfa RZ is heerlijke Nederlandse nostalgie
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, blauw, combo, duitsland, ercole-spada, fulvia, Gespot, gran-turismo, junior, Klassiekers, Lancia, oldtimer, rood, zagato

Vorig bericht: « Video: Lambo Aventador is een prima dragracer
Volgend bericht: Falcao is dolgelukkig met zijn nieuwe McLaren MP4-12C »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    15 september 2013 om 16:32

    Doe mij de Alfa maar!

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    15 september 2013 om 16:37

    Het valt me altijd op, in de positieve zin des woords, hoevele van deze frêle ballerina’s de tand des tijds hebben doorstaan.
    Mocht ik kiezen de Alfa.
    Alleen in dat mosterdgeel (vind niemand mooi)
    En een 1300tje.
    ’s nacht stiekem de carburatureurs afregelen, zodat ze de mooiste Sonata’s kan zingen door haar uitlaat.
    Met de ontsteking een ietsie pietsie van tijd af, zodat ze van die mooie beschaafde klapjes geeft, als je het gas loslaat.

    Login om te reageren
  3. rob68 zegt

    15 september 2013 om 16:38

    Ik wil die blauwe euh nee toch die rode euh ik wil die blauwe euh nee toch die rode euh ik wil die blauwe euh nee toch die rode euh ik wil die blauwe ……

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 september 2013 om 16:40

      @rob68:
      Allebei maar inpakken dan?
      Mag ik heel af en toe dan die blauwe lenen???

      Login om te reageren
      • rob68 zegt

        15 september 2013 om 16:42

        @desjonnies: Tuurlijk, wel zelf ophalen dan.

        Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    15 september 2013 om 16:40

    Trouwens, die koplampen van de Lancia Fulvia Zagato Coupe komen van de ordinaire AMI 8 af, van Citroën.
    De AMI 8 Super wel te verstaan.
    Een -helaas- vergeten monstertje van Citroën; dat was uitgerust met de “potente” vier cilinder boxer van de Citroën GS.
    Je reej wel de hele wereld zoek met zo’n AMI 8 Super, but that’s another story.

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    15 september 2013 om 17:07

    Ik gok dat er Sport 1600 staat…

    Ik zou het echt niet weten welke ik zou kiezen. Ze zijn allebei zó prachtig!

    Login om te reageren
  6. gearhead zegt

    15 september 2013 om 17:11

    Ook hier geldt wederom: das war einmal. Jammer dat die Italianen totaal geen gevoel voor het heden hebben, in relatie tot het verleden.

    Login om te reageren
  7. rotarypowah zegt

    15 september 2013 om 18:17

    Is een Sport 1600. http://static.autojunk.nl/pictures/2013/0913/113620/image_01.jpg

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    15 september 2013 om 19:49

    De Lancia, die vind ik net iets mooier en heeft de goede kleur.

    Login om te reageren
  9. Jimmie zegt

    15 september 2013 om 20:31

    Fulvia Zagato is toch een stukje fraaier en kwalitatief een heel stuk beter.

    Login om te reageren
  10. Wouter-Klinge zegt

    15 september 2013 om 23:21

    @maru; Duitsers weten ongetwijfeld hoe ze hun auto’s moeten verzorgen, maar het gaat hier toch echt om 2 italiaanse kentekens…

    Login om te reageren
  11. verena zegt

    16 september 2013 om 02:32

    en dan die Lancia’s van nu,gerebadgde chryslers BAH!!!!!!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North