
Goed nieuws voor deze twee fictieve iconen. Er is een heftige super Supra onderweg. Met maar zeven versnellingen.
De Toyota Supra is er nu al een paar jaartjes. De auto heeft in de tussentijd enkele updates gehad. Zo steeg het vermogen van de zescilinder en kwam er een viercilinder bij. Uiteraard zijn er ook de nodige speciale uitvoeringen voor diverse markten. In Nederland is de auto een zeldzame witte raaf, maar in het buitenland zie je ze geregeld voorbij komen.
De Supra is technisch opzicht een BMW en rijdt ook als een BMW, dus als we 65 mille gaan uitgeven voor iets dat wegheeft van een BMW, dan kopen Nederlanders een BMW. Op markten zoals die van Japan, de VS, Australië en het Verenigd Koninkrijk is de Supra aanzienlijk populairder. De mogelijkheden qua aftermarket-onderdelen zijn bijna onbegrensd.

Heftige Super Supra
Toyota wil daar zelf ook graag van meeprofiteren, uiteraard. En het is nu ook goed mogelijk. In tegenstelling tot de jaren ’90, mogen Japanse sportwagens nu wél meer dan 276 pk leveren. Dat niet alleen, de Toyota Supra maakt gebruik van BMW-techniek. En er is een hele hoop hefitge BMW-techniek voorhanden. Volgens het Spyder7 is alles al in kannen en kruiken.






Volgens deze Japanse publicatie komt de hefitge super Supra al in 2023, volgend jaar dus. De naam van de auto zal Toyota GRMN Supra worden. Dat is het label dat nog boven het GR-label staat. Toyota hoeft niet de hulp in te schakelen van HKS, Blitz, Jun, Sumo Power, Mine’s, Trial, TOM’s of een andere tuner. Nee, ze kunnen simpelweg bij BMW Motorsport aankloppen.

M3 Motor
De motor zal namelijk een unieke specificatie van de S58-motor worden. Dat is een 3-liter zes-in-lijn met twee turbo’s. In dit geval moet de zespitter 540 pk leveren.
In hoeverre we deze geruchten moeten geloven, is niet duidelijk. De bronnen zijn niet heel erg duidelijk. Daarbij zetten we onze twijfels bij de transmissie, want de heftige Super Supra krijgt een zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling, terwijl BMW zelf nu alleen maar ZF automaten gebruikt voor de M-modellen. Ook is schijnt er de mogelijkheid te zijn voor vierwielaandrijving, naast de standaard achterwielaandrijving.




Het is niet de eerste keer dat er dergelijke geruchten naar buiten komen. Uit deze hoek hebben we ook eerder de geluiden van de GR Corolla gehoord en die is er sinds kort ook. Wellicht dat de Supra met handbak de beste indicatie is, want ook die moet er volgens het geruchtencircuit binnenkort komen.
Via: Motor1.com
Leuk maar blijft een Toyota. Ik zou er niet in rond gaan rijden. Er kleeft toch altijd beetje bepaald type volk aan die Japanse dingen maar ik niks mee heb….. Ben de doelgroep niet denk ik.
@992: vroeger had ik een MK4 non turbo. Boven mijn budget, maar veel plezier mee gehad tot ik blut was en hem noodgedwongen weer weggedaan heb.
Nu kan het allemaal wat makkelijker en overweeg ik sinds kort de Supra 2.0 serieus. Liever de 3.0, maar met de benzineprijzen vind in de 2.0 wel prima. Ik heb er al eens mee gereden en vind het een heerlijke reisauto die je een paar keer per jaar ook het circuit rond kan gooien en waarmee je lekker de bergen in kan eveneens een paar keer per jaar. En die net wat unieker is dan mijn dagelijkse diesel.
Ik snap dat een 992 leuker is, maar die kost gewoon het dubbele. En de rest nog. Dus als je een liefhebbersauto zoekt, nieuw, rond de 50k (ik kan op Duits kenteken rijden); Wat zou je dan aanraden als liefhebber zijnde?
In die zin is de Supra echt een unieke propositie/statement. Dat trekt me er wel aan.
Hier een mede Ex MKIV eigenaar (gekocht als non turbo, bleek origineel wel een TT te zijn en toen terug gebouwd naar een TT) achteraf gezien nogsteeds de mooiste auto die ik ooit gehad heb, maar by far 1 vd slechtere autos die ik gehad heb kwa rij eigenschappen, hard rechtdoor gaan was het enige waar de MKIV echt in uitblonk (en ik ben geen dragracer maar ben juist van de leuke bochtjes pakken). maar blijft een super mooie auto om te zien.
Mustang GT is voor 50K toch beschikbaar in Duitsland? daar zou mijn voorkeur naar uitgaan dan een 4 cilinder supra
Vanaf 54.300E inderdaad, maar dan heb je nog niks. Voor 49k heb je een complete Supra 2.0. JE bent snel 20k meer kwijt bij die Mustang. Krijg je wel die machtige V8 voor terug, maar vind die 2.0 ook prima voor het geld :)
@992: typische reactie van iemand die nog nooit Japans gereden heeft.
Ja want als je een Suzuki Swift hebt (gehad) dan mag je ineens wel meepraten natuurlijk…
@alcantara: Om nog maar te zwijgen over een 2x 24inch setup…gazelle?
Leuk maar het is juist geen Toyota. Het is een BMW met een Toyota design. Dus eindelijk een Toyota met een goed infotainment systeem.
@992: Ik koop een auto voor de auto, niet het volk. Als eigenaar van een Supra MA70 en een Daimler X300 geloof ik niet, dat ik in een doelgroep pas.
Aangezien ik bij het word Supra toch liever HKS, Greddy, Blitz etc hoor vind ik dit toch wel een model om naar uit te kijken. Nu nog een handbak er achter als kers op de taart
Ding is echt kapot lelijk doe mij maar een bimma dan.
Tuna, no crust baby! Lijkt me toch wel een heel gaaf ding worden.
Tsuttututu Psstuututtu
@e36thuglife: Kijk dan maar niet onder de motorkap…daar zit het lelijkste
Dat laatste is een goede zelfreflectie. Voor de rest slaat alles kant nog wal natuurlijk. Toyota heeft bewezen uitmuntende auto’s te kunnen bouwen. Dit is voor minimaal 90% een BMW. En welk ‘volk’ rijd er Toyota? Volgens mij is dit namelijk ‘volk’ die een auto met het verstand kopen. Verder niet stigmatiserend bedoeld, maar in welke hoek zit jij dan?
@remmenisangst: @992 natuurlijk
Ik snap wel wat hij bedoelt. Japanse sportwagens zijn toch vooral besteedt aan mensen die helemaal gek zijn van die straatrace/tuningscene en/of Japanse cultuur. Daar is niks mis mee, dat is echt een prima subcultuur binnen de autowereld, maar je zult daar eerder jonge gasten in streetwear zien dan een advocaat in net pak.
@Edge: alleen jammer dat de jonge jongen hem niet kan betalen en advocaat in het dure pak wel.
@jarnobakker: Hier in Nederland wel ja, maar in de VS begint de GR Supra bij $43.000. Dat is voor een hippe twintiger nog wel te financieren daar.
Het zal ongetwijfeld niet gebeuren vanwege de kosten, maar ik zou het gaaf vinden als ze de Supra breder zouden maken waardoor ‘ie wat meer op die prachtige FT-1 concept car gaat lijken. Nu is het toch een beetje alsof de FT-1 met photoshop niet in gelijke verhouding is uitgerekt.
Maar een Supra met 540pk en handbak klinkt natuurlijk wel lekker. Zeker ook omdat BMW zelf helaas geen Z4 coupé in het gamma heeft.
Een Toyota die eruit ziet alsof die uit Need for Speed Underground komt of een BMW.. Geen lastige keus.
Met die huidige BMW neuzelarij neem je het NfS F&F uiterlijk wel voor lief en ga je gewoon voor de Supra.
De Supra werd beperkt door de keuzes die BMW maakte voor de Z4. Dit lijkt me enkel van toepassing als men bij de Z4 ook een M versie zou overwegen.. we zullen zien. Blijf de oude F&F Supra mooier vinden want de huidige versie is me iets te gedrongen en klopt niet helemaal qua verhoudingen, maar ja.. ieder z’n ding!
Komt er dan ook een Z4M ? Een echte M hé.