• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heiligschennis? Ariel Atom met voorruit

Auteur: robbie, gepost 24 juli 2008 om 22:22 – 41 Reacties

Ariel Atom voorruit
Word je ook zo moe van het feit dat je haar elke keer helemaal in de war zit nadat je met je Ariel Atom bent wezen spelen? Gelukkig heeft Ariel dan nu een oplossing voor je.

Het doet misschien een beetje afbreuk aan het minimalistische karakter van de Atom, maar een beetje uit de wind zitten is ook wat waard natuurlijk. Ariel is een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de voorruit die op vijf plaatsen vast zit. Verder zit er een ruitenwisser op en een ruitensproeier.

Persoonlijk denk ik dat ik voor de Atom met voorruit zou zijn. Het scheelt dat je geen helm op hoeft te zetten of vliegen zit te happen. Ik vraag me alleen af in hoeverre de voorruit een positief dan wel negatief effect heeft op de stroomlijn danwel prestaties. (via: autocar.co.uk)

Ariel Atom voorruit

Ook interessant!

  • Video: GTST voor gevorderden
  • McLaren geeft de Elva uit wanhoop tóch een voorruit
  • Video: magistrale herstart Verstappen
  • Video: nachtmerrie van elke student

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel-atom, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Lelijker dan een Maybach? Carlsson CK65 RS Blanchimont
Volgend bericht: Autoblog 2008 flashback: week 30 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rogue zegt

    24 juli 2008 om 22:33

    Je moet eigenlijk wel een ruit hebben anders ben je haast verplicht met een helm of een ouderwetse pilotenbril op te rijden. :)

    Login om te reageren
  2. Jochem zegt

    24 juli 2008 om 22:36

    zet gewoon een piloten bril op
    zakdoek voor de mond

    en laat dat domme raampje weg

    Login om te reageren
  3. Rik zegt

    24 juli 2008 om 22:37

    whaaat? een atom rij je toch niet voor comfort

    Login om te reageren
  4. Willem zegt

    24 juli 2008 om 22:42

    tjeusus, dit is niet de bedoeling, dit is een sportcarretje, geen cruis ding

    Login om te reageren
  5. Mercedes zegt

    24 juli 2008 om 22:43

    Ik vind dat er nog wel een dakje op zou mogen, het zou het “speelgoed-uiterlijk” doen vervagen. Maar misschien deel ik alleen die menie. :)

    Login om te reageren
  6. Mercedes zegt

    24 juli 2008 om 22:43

    mening* that is

    Login om te reageren
  7. Jochem zegt

    24 juli 2008 om 22:46

    @mercedes

    ja met dat dak erop kan je er net zo goed een complete body erop doen
    en verwarming
    en airco
    en een radio
    en ja, waarom dan ook niet, massage stoelen

    Login om te reageren
  8. jasp zegt

    24 juli 2008 om 22:47

    Nep en lelijk, niets meer en niets minder.

    Een Atom wordt gereden zonder voorruit en desgewenst met helm of pilotenbril.

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    24 juli 2008 om 22:49

    Eindelijk zonder helm rijden! Lijkt me absoluut geen afbreuk doen aan de rij-sensatie; weer de wind door je haar…
    Het windscherm is van polycarbonaat en staat in een vrij schuine hoek. De invloed op de rijeigenschappen en stroomlijn zou nog wel eens gunstig kunnen zijn.
    Bovendien staat hij erg goed zo zonder omlijsting, als ik zo vrij mag.
    Ik zou hem aantikken op de optielijst!

    ps waar gaat die ruitenwisservloeistof eigenlijk naartoe na het wissen?

    Login om te reageren
  10. Gregor zegt

    24 juli 2008 om 22:55

    @ JanJansen
    De vraag is waar de ruitenwisservloeistof heen gaat zonder voorruit…

    Login om te reageren
  11. tom zegt

    24 juli 2008 om 22:57

    @janjansen

    je hebt gelijk is zeer leuk zelfde sensatie zonder helm ik zou er ook voor kiezen bij de optie’s

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    24 juli 2008 om 22:58

    LOL @ Gregor
    Champagne in het ruitenwisserreservoir doen dan maar?
    Of had je iets van shampoo in gedachten?

    Login om te reageren
  13. Sander Prinsen zegt

    24 juli 2008 om 23:03

    JanJansen: vloeibare tandpasta erin om de vliegen van je tanden te poetsen :D

    Login om te reageren
  14. Gregor zegt

    24 juli 2008 om 23:06

    @ JanJansen
    Nee meer iets in de richting van vliegenverdelger ofzo of wodka en voor passagiers wat remvloeistof, zo kan je ze er wel uit jagen….

    Login om te reageren
  15. Jandepandaman zegt

    24 juli 2008 om 23:18

    Ik wist niet dat je een helm nodig had als er geen voorruit op een voertuig zat? O begrijp ik dat verkeerd uit het gegeven commentaar?

    En waarom een zakdoek voor de mond als je geen ruit hebt? Volgens mij is het juist de bedoeling dat je na een rit met dit voertuig eerst een kwartier bezig bent om de vliegen tussen de tanden van de tot grote grijns vertrokken bek en uit de eventuele snor en baard uit te pulken?

    :twisted: Die ruit is dus voor de mietjes die toch in de Atom willen rijden, begrijp ik hieruit.
    “Jaaaah ik rij Atom…! …Mhaar dzan whel dze uitfoering met het moooooie Rrronde Rrraam met ruitsewisser en sproeier, whant anderrrrsz zou mijn kapsel eens in de whar raken en zou mij dezainerrr kleding eens Vies worden. Hoorrrrrrr!” Bah, Wat voor Watje ben je dan…. Neem dan een gewone auto. Doe het of doe het niet. :P

    Login om te reageren
  16. JanJansen zegt

    24 juli 2008 om 23:26

    @ Jandepandaman
    Snor en baard??? Ik krijg de indruk dat er scheerschuim uit die sproeiers moet komen.

    Login om te reageren
  17. RenJie zegt

    24 juli 2008 om 23:50

    -edit: dank u, is gefixt-

    Login om te reageren
  18. LionSpeed zegt

    24 juli 2008 om 23:50

    @JanJansen,
    Ik ben het helemaal met je eens! Het lijkt me erg handig en aangezien polycarbonaat erg licht is, zal dat gene probleem vormen. Qua stroomlijning zit het ook wel goed. Ik vraag me wel alleen af of de stroming naar de luchtinlaat dan nog wel goed genoeg is? Want zo te zien zit de voorruit er een beetje voor.

    En daarbij, het maakt de Ariel Atom ook mogelijk voor andere mensen. Goed idee als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  19. Jandepandaman zegt

    24 juli 2008 om 23:57

    @Janjansen- Let hier op het woordje “eventuele” :P

    Login om te reageren
  20. topg zegt

    25 juli 2008 om 01:51

    Damn, wat zijn jullie toch weer imbeciel zeg…

    Iedereen heeft het hier maar weer heel plastisch over het overgeromantiseerde aspect van “vliegen uit de tanden halen na een rondje atom rijden”. Want dan ben je natuurlijk pas een echte macho bikkel. Djeezes, wat een kortzichtigheid weer. De opmerkingen van 16 jarigen die nooit in hun leven zo een ding kunnen betalen. Dus waarom zou je je moeten moeien met hoe het er komt uit te zien…

    Of
    ——————————–
    jasp schrijft,
    24 July 2008 om 22:47

    Nep en lelijk, niets meer en niets minder.

    Een Atom wordt gereden zonder voorruit en desgewenst met helm of pilotenbril.
    ——————————-

    Tuurlijk, want dan ben je pas echt stoer joh!! Hoe weet jij hoe “een atom wordt gereden”. Zelf al één gereden misschien? Nee, dacht het niet. Typisch dat het ‘publiek’ steeds een meer vastgeroeste opinie heeft dan de makers zelf, echt alles moet steeds traditioneel en onveranderd zijn en blijven en dan maar moord en brand schreeuwen.

    En wat dan nog is het probleem? Je kan ‘em vast nog wel bestellen zonder windscreen, hoor! Dus ? …

    Maar denk nu eens na, het gaat natuurlijk niet over vliegen :s Als je dit ding echt wil rijden met een zakdoekje voor de mond ben je gewoon niet goed bij je hoofd. Er is maar één optie om een atom te rijden en dat is met een helm op. Ik wil wel eens zien hoe je al die STEENTJES op de autosnelweg wil verteren. Na 50k km per jaar op de snelweg staat de voorruit vol met kleine sterretjes van opspattend steengruis. Als daar één keer een iets groter exemplaar bij is die je aan 150 frontaal in het gezicht vangt, dan is het over en uit. Zelfde geldt op landweggetjes.

    De windscreen maakt de atom veel bruikbaarder, ook als recreatievoertuig. Vergelijk het met de buggy’s op basis van de kever van vroeger. Ik zou echt wel eens een dagje naar de zee willen cruisen met een die-hard voertuigje als de atom. Lekker open, erg speciaal gevoel (hoeft niet per se ‘with your pants on fire’, gewoon sportief naar de zee cruisen).
    Ook ga je niet steeds de gelegenheid hebben om op een track te racen, dus wil je de atom zondags wel even uitlaten op de binnenwegjes: ziedaar de helm. Ik weet wel wat ik op een warme zomermiddag liever niet op m’n kop heb. Kan je rechtstreeks van de atom een terrasje op en vice versa.
    En wie wil z’n atom nu niet eens showen? Nu kan er zomaar meteen een bijrijder bij die je ergens oppikt. Vroeger moest je nog een extra helm voorzien of moest de persoon zelf over een helm beschikken. En waar laat je de helm als je idd even naar de zee gaat met dit ding? Moet je ook weer meesleuren.

    Liever wind in het haar dan helm op, en het verbaast me dat het zo lang heeft moeten duren vooraleer atom met een windscreen kwam. Of rijdt je ook in een mx5 met een helm op misschien? En desgewenst kan je nog steeds een helm opzetten als je wil. Damn, wat word ik kregelig van dit soort ultra conservatief gerant. Verbreed nou eens jullie horizon… :(

    En wat denk je dat er aerodynamischer is? Een gestroomlijnde windscreen gemonteerd onder een lage hoek? Of een cockpit opening gevuld met twee frontaal in de wind rijdende helmkoppen? Seriously zeg…. :s

    Login om te reageren
  21. topg zegt

    25 juli 2008 om 06:11

    Hier:

    Fear not, even if you do specify your Atom with a windscreen, you’ll be able to remove it for the full face-warp treatment.

    Voila, end of story!

    Login om te reageren
  22. Martijn zegt

    25 juli 2008 om 07:57

    @ topg

    Denk je echt dat iemand ge lange klaagzang gaat lezen? Bij de 1e regel al afgehaakt..

    Het glas is half vol, jij azijnzeiker!

    Login om te reageren
  23. Zoepie zegt

    25 juli 2008 om 07:57

    @topg: Eindelijk iemand die verder dacht :)

    En dat laatste vermoede ik zal. Der is een reden dat ik nog altijd met een gewone auto rij, ik vind het al ongelooflijk irritant om de blazers van mijn wagen op mij gericht te hebben staan, als daar nog vliegen zouden moeten bijkomen …

    En een helm is naar mijn inziens niet zo comfortabel. Zeker niet als je stil staat in de file.

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    25 juli 2008 om 08:18

    @ topg: ik ben het 100% met je eens.

    Ben zelf een die-hard cabriorijder geweest (ben ik in m’n hart nog steeds, maar heb nu zelf geen cabrio meer). Zomer of winter, +30°C of -10°C, dat maakte niks uit. Ik hoef dan ook geen schermpje achter me (m’n haar mag best in de war), maar een voorruit is toch wel prettig.

    Iedereen die beweert dat met een helm op je harses rijden ’t rijplezier vergroot is niet goed snik. Die pot op je kop bederft ’t juist helemaal.

    Niets zo mooi als de sensatie van wind door je haar (of om je oren). Het geluid van de auto ongefilterd doorkrijgen. Al eens in een Donkervoort D8 Cosworth gereden (met voorruit!)? Dan wil je echt elke decibel van de waste-gate en de uitlaat opvangen hoor!

    Dus aan alle zogenaamde vliegenvreters hier: volgens mij zit er een steekje bij jullie los, of jullie hebben gewoon echt geen idee waar je over praat.

    Login om te reageren
  25. RubenBaeten zegt

    25 juli 2008 om 09:08

    @topg: +10

    Login om te reageren
  26. Jandepandaman zegt

    25 juli 2008 om 09:48

    :-P @topg en ondermeer Klassiekerally- hebben jullie wel eens gehoord van het woord “chargeren” in het reageren hier…? :lol: Het lijkt vanuit jullie reakties wel als sommigen van ons op jullie persoonlijke geslachtsdeel zijn gaan dansen zo heftig is de tegenreaktie…! :twisted: Vertel eens- Waar zit precies het zeer…? ;-)

    Mijn reaktie komt voort uit mijn ervaring van zo langzamerhand bijna 10 jaar motorrijden, met het gedurende een periode 2 jaar lang echt dagelijks weer of geen weer zon of regen, warmte of vrieskou op de motor (op verschillende motoren met en zonder scherm) de 124 kilometer naar mijn werklokatie rijden omdat ik toen geen auto had en het ov geen optie was voor waar ik heen moest. 8-) Telt dat ook voor de ervaring van het buiten rijden, of weet ik er dan ook niets van? En dat van die vliegjes- Ik rijd meestal met een halve helm, dus zonder voorbeugel. En hoe het kan weet ik niet, maar in pakweg inmiddels 560.000 kilometer over een paar jaar is het maar zo zelden gebeurd dat ik steentjes of vliegjes in het gezicht heb gekregen dat ik me die keren nog kan herinneren- Wel menselijke troep zoals papier, doeken, een stuk hout, dat soor ellende. De vliegjes tussen de tanden staat voor mij en bij de meeste motorkennissen die ik daarover spreek voor het rijgenot- voor het plezier, voor de lol tijdens het -eventueel hard- rijden. Het staat voor de individuele vrijheid die je daar nog in de buitenlucht kunt beleven die je voor mijn gevoel minder of anders hebt dan in een gesloten voertuig. Dus ik kan mij zo voorstellen dat dat met zo’n auto als de Atom vergelijkbaar zal zijn…? Of is dat een andere wereld waar ik toch niets van weet?

    Goed topg, tot zover van deze lichtelijke imbeciel (dat ben ik op zich absoluut met je eens :lol: ) een kleine reaktie aan scheijnbaar geërgerde jou. :roll: Ik wens je een prettige vakantie- Ga een ritje met de Atom maken! Dan kom je misschien weer wat tot rust…! :mrgreen:

    Login om te reageren
  27. Klassiekerrally zegt

    25 juli 2008 om 11:01

    @ Jandepandaman: zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Gelukkig maar!
    Ik ventileerde slechts gepassioneerd mijn mening. Dat krijg je bij dit soort onderwerpen… :mrgreen:
    En uiteraard ben ik de enige die gelijk heeft, dat zul je begrijpen ;)

    Login om te reageren
  28. Huin zegt

    25 juli 2008 om 11:16

    Nou, ziet er niet zo verkeerd uit… alleen zou ik nu misschien ook iets van ‘aankleding’ om de achterwielen willen zien… dan kunnen ze een civiele en een spartaanse versie uitbrengen toch? Lijkt me niet zo gek, vind het hoe dan ook een schitterende auto.

    Login om te reageren
  29. JanJansen zegt

    25 juli 2008 om 12:03

    @ Jandepandaman
    Datzelfde heb ik ook ervaren op de motor; vrijwel nooit een steentje tegen hoeven terugkoppen.
    Totdat ik vorig jaar in een Caterham stapte met winddeflector.
    Wellicht was het omdat ik 1 meter lager en op de bijrijdersstoel zat, maar ik kreeg het gevoel dat ik werd gezandstraald toen we een vrachtwagen in haalden op de snelweg. Mijn vriendin die toen het stuur vasthield was eveneens not amused (understatement).
    Vandaar mijn enthousiasme voor deze afneembare voorruit.
    just my 2 cents…

    Login om te reageren
  30. Xemurai zegt

    25 juli 2008 om 13:14

    @ Sander Prinsen

    Wat een opmerking! LOL geniaal :D

    Login om te reageren
  31. jorden zegt

    25 juli 2008 om 13:37

    Je gaat toch geen helm dragen in een auto???
    dan kan je wel gaan motor rijden…
    een oude pilote bril??? het is maar 4 dagen per jaar carnaval…
    en de vliegen van je gezicht schrapen na een ritje is niet echt sexy en dat is de atom wel!

    dus doe maar een schermpje!

    Login om te reageren
  32. Nachtuil zegt

    25 juli 2008 om 14:00

    Vrienden autobloggers,

    Met veel plezier lees ik altijd de reacties bij de artikelen, de grappen die erin gemaakt worden zijn vaak erg goed en de argumenten zinnig, daar hou ik van.

    @Topg:

    Je hebt helemaal gelijk, waar gaat bovenstaande discussie nog over?
    Er is nu de mogelijkheid om je Atom uit te rusten met een polycarbonaat voorruitje, dat je ook weer kunt verwijderen als je daar zin in hebt.
    En als je helemaal niet van vliegen houdt, dan ga je met een helm op achter de voorruit zitten, zie maar!

    @ JanJansen:
    Shame on you! Je vriendin neem je natuurlijk nooit mee in je net aangeschafte Atom, met wat voor doel heb je nou net die auto gekocht (rijplezier even buiten beschouwing gelaten)? Precies!..

    Login om te reageren
  33. JanJansen zegt

    25 juli 2008 om 14:32

    @ Nachtuil
    Geloof het of niet, maar ik heb mijn huidige vriendin ontmoet omdat ik haar vader aansprak over zijn Caterham.
    Ze zijn daar zo idolaat van de Seven dat een Cat bij haar thuis wordt beschouwd als “best-thing-with-your-pants-on”; wat ik sindsdien alleen maar kan beamen natuurlijk ;-)
    Maw. alleen naar een Atom kijken mag, maar erin rijden beschouwt ze waarschijnlijk als vreemgaan!

    Login om te reageren
  34. geun zegt

    25 juli 2008 om 15:27

    hallo mensen,

    ik zou zeggen doe maar zo’n ruit voor je snuit!

    heb zelf eens toen ik met de motor reed, een kever tegen mijn kaak aangekregen (ik droeg zo’n half open helm) ik reed toen maar een 70km/h

    Login om te reageren
  35. geun zegt

    25 juli 2008 om 15:29

    hallo mensen,

    ik zou zeggen doe maar zo’n ruit voor je snuit!

    heb zelf eens toen ik met de motor reed, een kever tegen mijn kaak aangekregen (ik droeg zo’n half open helm) ik reed toen maar een 70km/h
    en ja dat deed toch wel ontzettend veel pijn..

    dus zet toch maar rap eventjes iets voor je neer dat de kans op zulke vervelende voorvallen minimaliseert..

    gegroet

    Login om te reageren
  36. Jandepandaman zegt

    25 juli 2008 om 16:05

    Dzeeezus geun en jij leeft nog??? Nieuw model of oud model…? Man als je met die snelheid een Nano tegen je kaak krijgt ligt je hoofd er al af, laat staan een Kever! :shock: Jij moet een granieten kop hebben zeg…!

    ;-)

    Login om te reageren
  37. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 juli 2008 om 21:00

    Zo zie je maar: ook bij Ariel moet de schoorsteen roken…
    Zou het er misschien mee te maken hebben dat ze zo hun afzetmarkt vergroten?????

    Voor de rest ‘sta ik aan de kant van’ topg en klassiekerrally: een helm filtert naar mijn idee juist een deel van de beleving weg.

    Login om te reageren
  38. Klassiekerrally zegt

    25 juli 2008 om 22:55

    @ Svenska Aeroplan AB: ik denk zeker dat ze dit ook doen om hun doelgroep te verbreden. Niks mis mee, ze hebben er ook goed aan gedaan om de ruit afneembaar te maken.
    Ik vond ’t overigens heerlijk om in de Donk te rijden, en de sensatie is gigantisch, maar het is niet mijn soort auto…

    Login om te reageren
  39. Willem zegt

    26 juli 2008 om 07:55

    @ topg
    je kunt gewoon ook aannemen dat iedereen een persoonlijke mening hierover heeft en sinds wanneer ligt er geruis/ kleine al dan niet grote steentjes op de snelweg? nooit iets van gemrkt, alleen dat de afrit bezaaid ligt met rubber in Belgie

    Login om te reageren
  40. Co zegt

    26 juli 2008 om 09:17

    @Svenska
    geloof me je bent blij met een helm want de luchtinlaat zit direkt naast je oor dus dat geluid mag wel deels weggefiltert.
    Wat betreft omzet hebben ze niets te klagen bij ariel levertijden zijn inmiddels opgelopen naar 1 jaar.
    wat betreft een voorruit ik persoonlijk zeg laat maar heb genoeg aan de optie bubles die halen de rijwind genoeg weg.

    Login om te reageren
  41. arie zegt

    27 juli 2008 om 23:14

    Dag Co,

    Hoe is het met je Atom.
    Je hebt gelijk, maar dat kan ook niet anders als je zelf een Atom hebt.
    Je oor wordt zowat naar binnen gezogen als je geen helm ophebt, naast al het lawaai wat je verder nog meemaakt, het is zeer vemoeiend.
    Leuk he al die meningen van mensen die er zelfs nog nooit in gereden hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North