• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hell froze over: Mercedes vervangt robots door mensen

Auteur: jaapiyo, gepost 26 februari 2016 om 15:16 – 29 Reacties

Robot-our-jobz


Het omgekeerde verhaal kennen we, dus waarom nu deze twist?

They did not take our jobs! Tenminste, de robots niet van ons, mensen. Deze keer is het juist andersom; Mercedes stuurt robots recht naar het UWV en vervangt deze door mensen. Hoe zit dat?

Wat blijkt, mister Robot kan niet dealen met alle verschillende opties die klanten kunnen aanvinken op het spec sheet van hun splinternieuwe S-Klasse. Dat is in ieder geval de mening van het hoofd productie bij Mercedes, Markus Schäfer:

“Robots can’t deal with the degree of individualization and the many variants that we have today. The variety is too much to take on for the machines. They can’t work with all the different options and keep pace with changes.”

Met andere woorden, geconfronteerd met alle verschillende opties gaan de robots rare repetitieve bewegingen maken terwijl ze ‘does not compute’ blijven herhalen en uiteindelijk komt er rook uit. Zoiets stel ik me dan voor in ieder geval.

Het is echter niet allemaal slecht nieuws voor wat betreft de ‘job prospects’ van robots bij Mercedes. Net zoals andere merken als BMW en Volkswagen werkt Mercedes aan robots die zo volgepakt zitten met sensors dat ze samen met mensen op de werkvloer kunnen werken, zonder dat zo’n robot met een onhandige metalen grijparm iemand tegen zijn/haar harses beukt.

In de tussentijd kunnen wij mensen deze gewonnen veldslag vieren, hoewel we de oorlog natuurlijk gaan verliezen. Of nou ja, die robots worden ook weer door ons gemaakt, dus misschien is het ook wel een faal dat ze nog niet kunnen wat wij kunnen…Enfin, speculeer over wanneer de Terminator ons definitief komt uitroeien, in de comments.

Dank aan Sacha voor de tip!

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, robot, Techniek

Vorig bericht: « Vijf redenen waarom je er in de Opel Corsa warmpjes bijzit
Volgend bericht: Dieselpower: MTM lepelt 4.2 V8 TDI in de Amarok »

Lees Interacties

Reacties

  1. vinox zegt

    26 februari 2016 om 15:17

    TEK DEEEEEEEEERRRRRRR.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    26 februari 2016 om 15:23

    Tuurlijk .. MBs zijn zoooooo uniek dat robots er te dom voor zijn ..

    Doet me denken aan dat AMG filmpje waar iemand een motor in elkaar zet in een veeeeel te grote werkplaats in een veeeeeeel te lang tijdsbestek ..

    Om er vervolgens 6000 per jaar af te zetten ..

    Login om te reageren
  3. riddertevoet zegt

    26 februari 2016 om 15:26

    Alle S-Klasse eigenaren in het verleden maar denken dat die dingen met de hand gebouwd werden ala Bentley.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 februari 2016 om 15:31

      @riddertevoet:

      En jij maar denken dat ze bij Bentley auto’s met de hand bouwen ..

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      26 februari 2016 om 15:47

      @riddertevoet:
      Bentleys rollen gewoon naast de Volkswagens Phaeton/Touareg/Passat CC van de band in Dresden. Wel een mooie fabriek hoor:
      https://www.glaesernemanufaktur.de/

      Beetje overkill voor het geringe aantal auto’s die ze der maken, maar goed….

      Login om te reageren
      • riddertevoet zegt

        26 februari 2016 om 15:52

        @Rob: In Crewe assembleren ze wel degelijk met de hand Bentleys. Welk model bouwen ze in Dresden dan? Is geen spoor van te vinden op de site die je linkt.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          26 februari 2016 om 15:55

          @riddertevoet:

          Een DAF wordt ook met de hand geassembleerd…

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 februari 2016 om 15:58

          @riddertevoet:

          In elke fabriek nemen ze de afweging “wat is goedkoper .. Hand of machinaal”) ..

          Alles wat goedkoper met de hand gaat .. Gaat met de hand ..

          Login om te reageren
        • Rob zegt

          26 februari 2016 om 16:00

          @riddertevoet:
          Uiteraard niet te vinden op die website, kan natuurlijk niet dat er een Bentley naast een VOLKSwagen gemaakt wordt ;-)

          Maar ze maken er de Flying Spur sowieso. Heb ze op de productielijn zien staan toen ik er afgelopen zomer was. Misschien dat ze er nu ook die SUV maken?

          Hele mooie fabriek trouwens. Kan ik aanraden om te bezoeken als je in Dresden bent. Beetje in de Van Nelle fabriek filosofie. Allemaal transparant enzo, je mag zien dat er gewerkt wordt. Vind ik mooi. Enigszins hypocriet was het overigens wel dat ze delen van de fabriek afgesloten hadden voor mijn ogen met grote gordijnen. De lieftallige jongedame die ons rondleidde wilde ook absoluut niet vertellen wat er achter zat ;-)

          Login om te reageren
        • Rob zegt

          26 februari 2016 om 16:07

          @riddertevoet:
          Overigens zijn er best wat handjes mee gemoeid tijdens de productie hoor. Met ondersteuning van allerlei hightech technieken en robots. Niks aan het toeval overgelaten.

          Maar denk niet dat de gemiddelde mens dat voor ogen heeft als ze “met de hand gebouwd” hoort….

          Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        26 februari 2016 om 15:54

        @Rob:

        Kak, dat had ik eerder moet weten. Ben afgelopen zomer nog in Dresden geweest.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          26 februari 2016 om 17:37

          @jack_abarth:
          Ik ging naar buiten met een tweedelig gevoel. Als gebouw (architectuur, gebruik van glas, gebruik van licht, toegepaste technologie, etc.) ronduit indrukwekkend. Echt! Wat dat betreft is het jammer dat je niet bent geweest.

          Maar tijdens de rondleiding had ik moeite niet cynisch te worden naar de lieftallige en ontzettend knappe rondleidster, met al haar superlatieven… Ze hadden moeite om één ploeg aan het werk te houden! Zit je dan, in je peperdure (rondleidster wou niet vertellen hoeveel precies..) hightech fabriek…. Niet meer dan een prestige project…. Dan is de metaalbewerker hier om de hoek (met stokoude machines, in een nog ouder pand en met ouwe lelijke taart op de receptie) die draait als een tierelier door een superslimme organisatie 100x indrukwekkender….

          Login om te reageren
    • reistje zegt

      26 februari 2016 om 16:54

      @riddertevoet: Hand gebouwd moet wel een meerwaarde bieden naar mijn mening anders is het nutteloze geld verspilling.

      zoals @licoln al aanhaalde, AMG met hun “One man, One engine” filosofie. Zover ik weet word er niet extra gebalanceerd of gemeten/geblueprint wat dan ook. Dus dan heeft het geen enkel nut om het met de hand te doen. En dat is nog buiten het feit om dat veel dingen alsnog met computergestuurde tools worden gedaan, al heeft die One man ze in zijn hand…

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        26 februari 2016 om 18:17

        @reistje: two men one engine

        Login om te reageren
  4. harrie zegt

    26 februari 2016 om 15:31

    Ja dahaaaag natuurlijk kunnen robots dat wel.
    Alleen klinkt het niet zo premium om te zeggen dat een paar laaggeschoolde Gunthers een stuk goedkoper zijn dan al die opties in de robots programmeren.

    Login om te reageren
    • silenro zegt

      26 februari 2016 om 15:50

      @harrie: wel mooi dat je gelijk een parallel trekt naar “laaggeschoold”. Als ik zo kijk naar wat voor eisen ze tegenwoordig stellen aan een doorsnee fabrieksmedewerker is “laaggeschoold” niet het eerst wat in mij opkomt. Zeker in dit geval, waar dus blijkbaar veel auto’s individueel zijn zullen de betreffende medewerkers niet bepaald laaggeschoold moeten zijn om een robot te kunnen verbeteren.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 februari 2016 om 16:10

        @silenro: er is niks mis met laaggeschoold. Maar ik zou echt niet weten waarom zulke medewerkers geschoold moeten zijn. Het werk wat ze doen moeten ze daar toch helemaal in huis leren, en het is simpel werk. Prima geschikt voor laagopgeleiden dus.

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        26 februari 2016 om 16:19

        @silenro:
        Volgens mij lees je mijn comment verkeerd, ik heb het over ‘laaggeschoolden’ die het daadwerkelijke assemblage werk uitvoeren in plaats van een robot.
        Die zijn in dit geval goedkoper dan robots met bijbehorende hoger opgeleiden die nog uren moeten besteden aan het programmeren van alle mogelijke opties en bijbehorende bewegingen van in die robots. Een auto bouwen is nou eenmaal centenwerk, ook een S-klasse.
        .
        Maar marketing technisch klinkt het veel lekkerder dan dat het ’te complex’ is voor robots, wat absolute bullshit is.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 februari 2016 om 16:28

          Fabriekswerk is fabriekswerk ..
          En een S-klasse zit hetzelfde in elkaar als een FIAT panda ..

          Boutje moertje .. Klikken klap erop klaar .. Volgende ..

          Niet moeilijk over doen ..

          Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      26 februari 2016 om 16:32

      @harrie:
      Gelukkig zijn wij op autoblog allemaal hooggeleide mensen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        26 februari 2016 om 16:49

        @faalhaas:

        Idd ..
        Denken in hoger/lager opgeleide is uitsluitend voorbehouden aan arme mensen ..

        Login om te reageren
        • m550d zegt

          26 februari 2016 om 17:24

          @lincoln: ik ben erg benieuwd naar je argumenten.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            26 februari 2016 om 17:32

            @m550d:

            Vraag maar aan je leraar economie waarom hij leraar economie is ..

            Login om te reageren
            • m550d zegt

              27 februari 2016 om 03:08

              @lincoln: ik ben hoogleraar in de economische wetenschappen. Wat moet ik mezelf vragen?

              Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    26 februari 2016 om 15:43

    Ach hoe dan ook, het is goed voor de werkgelegenheid.

    Login om te reageren
  6. n0zem zegt

    26 februari 2016 om 16:42

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt- HAR HAR!

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      26 februari 2016 om 16:46

      @n0zem: als je een robot was geweest, had deze comment waarschijnlijk nooit geplaatst hoeven worden :-P

      Login om te reageren
  7. ronin1130 zegt

    26 februari 2016 om 20:20

    Dus … de optielijst van een S-klasse is zo ingewikkeld dat hij niet eens in één of ander logaritme kan gestopt worden???

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    27 februari 2016 om 19:41

    Zever. Zet je programmeurs aan het werk en een robot kan alle variaties aan. Logistiek lijkt me meer problemen te veroorzaken, maar daar zijn ook oplossingen voor…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North