
Bijkomend nadeeltje van alle ellende in Japan, en dan met name het gedoe rond kerncentrale Fukushima I. Daar in de buurt staat namelijk de enige fabriek ter wereld die het pigment Xirallic® vervaardigd. Een glanzende toevoeging aan autolak die veel autofabrikanten gebruiken, en waar momenteel dus een tekort aan is.
Deze fabriek is in handen van het Duitse chemieconcern Merck, en staat op een terrein dat na de aardbeving op 11 maart is geëvacueerd. De productie van de pigmenttoevoeging Xirallic ligt compleet stil, en het is niet bekend wanneer de productie weer hervat kan worden. En dus zijn er nu een aantal autofabrikanten die verschillende kleuren eventjes niet kunnen leveren.
Ford heeft moeite om drie tinten rood en de kleur tuxedo black te leveren, maar ze schijnen al opzoek te zijn naar een vervanger voor Xirallic. Chrysler heeft in totaal 10 kleuren die momenteel niet leverbaar zijn, waarvan veel zwart- en roodtinten. Toyota schijnt het goedje ook in een aantal lakken te gebruiken, maar heeft nog geen last van een tekort.
En even voor de goede orde: de toevoeging Xirallic is een pigment, en dus niet te verwarren met de metaaldeeltjes die in metallic lakjes zit.
Met dank aan @Laue voor de tip!





Dan Maar een Matte Auto…
:P
Apart dat het in Duitse handen is, want ik weet dat Audi alleen normaal, metallic en pareleffectlak heeft. Maarja, wel jammer voor GM
heb liever mat als glans
Haha… Japan pakt GM gewoon even terug *evil laugh*.
Nee, maar het is wel jammer. Glans vind ik nog steeds het mooist op een auto. Mat vind ik maar… homo.
(haters gaan haten!)
:D
@G-Ammo:
Sorry Maar Die Hater gaan haten Was Eigenlijk erg Droog…:S
@ferrarikiller09: Ik raad je aan te stoppen met het misplaatsen van hoofdletters, voor het te laat is…
@anuspraeternaturalis: Vind Je Dat Ook Zo Storend Dan?
@As_long_as_it_is_fast: hEt kaN eRgEr.
@Northwestern: oH
@Northwestern: Ik vindt het oowk vooral sow storend als zuh met veel h’s typen en spelfouten. Snap jehh? Of afkortingen zoals BF4E, Best Friendzz for Evaahh.
@As_long_as_it_is_fast: Jeh, ikkeh het vollehdig snappeh. Homies 4 life, lateur!
@Northwestern: Om nog even serieus te zijn, ik vind die hoofdletters en afkortingen minder storend dan een tekort aan mooie autolak! :(
Misschien toch maar aan de jap dan. In stijlvol `earthquake´ green bijv.
Dan is nu het moment om zo’n fabriek hier te openen en een paar maand later hoef je nooit meer te werken ;)
@Daantje: en gelijk heb je
@Daantje: Let vooral op dat tekentje wat achteraan Xirallic® staat ;)
Pfff, als het dat maar is…
@Esprit_de_Flandre: Als jij dit nu kan gaan leveren, geloof me, dan kan je de prijs zelf bepalen en lekker zaken gaan doen! A lot of money.
@As_long_as_it_is_fast: Heb nog wel ergens een potje kinderverf met glinstertjes staan.
We starten de biedingen bij 1000 euro…
Ha wordt matzwart geen premium maar noodzaak.
@norge: lol
Even voor de goede orde. Xirallic is een mengkleur. En geeft totaal niks van glans aan de lak. Dit is onder andere de functie van blanke lak. Xirallic geeft enkel een bepaalde scherpe fonkeling/glitter in de kleur. Duidelijk voorbeeld kunnen we elke zonnige dag zien op een metallic zwarte citroen c1 en peugeots 107. En de VAG groep heeft WEL xirallic kleuren in het gamma:)
@dragspert: je bedoelt zoiets:
Quote…“Xirallic geeft enkel een bepaalde scherpe fonkeling/glitter in de kleur”
En als de producite weer wordt opgestart, komt daar een nieuwe feature bij; gloeien in het donker… :mrgreen:
Ford en tuxedo black? Amerika zeker, hier in Nederland noemen ze het Panther Black..
Offtopic: Blijft een bizar verhaal, die hele kerncentrale. Ze blijven maar volhouden dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid.. Jaja..
De volksgezondheid kan me eigenlijk wat, de glans van mijn auto is zo mooi daar kan geen kerncentrale tegenop.
Toch even om na te denken voor de constructeurs. De just in time leveringen van onderdelen en toebehoren kan snel de ganse productie plat leggen. Grote voorraden op voorhand aanleggen kost pakken geld maar een ramp is vlug gebeurt en niet te voorzien. Een staking bij van een toeleverancier kan ganse fabrieken stilleggen enz. Met als gevolg productieverliezen, lange wachttijden, duurdere wagens, werkloosheid.
Das LC9Z van VAG:) zit geen xirallic in. Enkel rode en blauwe parelmoer en wat metallic. Als je geen (diepgaand) verstand hebt van autolakken valt het meestal geeneens op. Zelfs als fabrikanten de xirallic vervangen voor een normale parelmoer in het mengen van de kleur, zal het de klanten ook niet eens opvallen. Meestal zit er van xirallic ook maar enkele grammen per liter in. Zeer weinig dus:)
Raar dat het zo’n probleem is. Als je de synthese van zo’n pigment vrijgeeft kan het toch ergens anders geproduceerd worden?
Merck is overigens Amerikaans voor zover ik weet. Wel recent samengegaan met het Duitse Schering-Plough, vandaar mogelijk de verwarring?
Dat verklaart waarom wel GM en niet Audi hier last van hebben…
En als je schade rijdt met je xirallic gelakte auto?
Of gebruikte de schadeboer toch al andere lak?
Ook ik als autospuiter ga er last van krijgen als dit langer gaat duren. Gelukkig komt het nog niet heel erg veel voor, en als dit al in een kleur zit zijn het enkele druppels. Gelukkig maar, want een halve liter van dit goedje kost 350 euro. En er zijn 6 tinten xirallic die je moet hebben.