• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het doek valt al snel voor de Mercedes A- en B-klasse

Auteur: nicolasr, gepost 28 juni 2022 om 20:00 – 21 Reacties

Da’s even vette pech voor de lokale nachtapothekers in Rotterdam-Zuid. Nu moeten ze een nieuwe huurauto uitzoeken om hun handelswaar mee aan de man te brengen.

Het mag een groot succes worden genoemd, de Mercedes A-klasse. Je ziet hem steeds vaker op ’s lands Heeren wegen rondtuffen, al dan niet voorzien van een beginnende accountmanager buitendienst aan het stuur. Want ze doen het in Nederland hartstikke goed als leasewagen voor de beginnende manager.

Als de zon zakt en het brave leasevolk naar huis is, zie je de A’tjes nog steeds rijden. Alleen dan niet de simpele 1.6-jes met 16 inch velgen, maar de echte ‘full blown’ AMG 45, het liefst met een ‘s’ erachter. Lekkere dikke spoiler erop en matte lak, zulke. Dat is namelijk hét voertuig naar keuze voor de betere nachtapotheker, en al helemaal in Rotterdam-Zuid.

Alleen zullen ze in 2025 op zoek moeten naar een nieuwe huurauto, Mercedes trekt namelijk dan de stekker uit dit model.

Mercedes stopt met de A- en B-klasse

Hetzelfde geldt ook voor de vaderlandse hermandad. Zij rijden sinds een paar jaar namelijk in het ‘bejaarde broertje’ van de A, namelijk de B-klasse. Maar ook die auto wordt door Mercedes hoogstpersoonlijk de nek omgedraaid in 2025. En dat is niet omdat ze zo slecht verkopen, maar meer als collateral damage binnen het nieuwe masterplan van ‘Das Haus’.

Mercedes wil namelijk de meest waardevolle fabrikant van luxe automobielen ter wereld worden en dan moet er iets gebeuren aan de line-up. Die wordt gesplitst in 3 subcategoriën, te weten Entry Luxury, Core Luxury, and Top-End Luxury. En de A- en B-klasse zijn te klein om zich bij de Entry Luxury te kunnen voegen.

Geen A en B, ze beginnen pas bij C

Voor de A- en B-klasse klant is het dus heel vervelend als deze na 2025 een nieuwe leasewagen mag uitzoeken. Als hij een kleine hatchback wil, heeft hij simpelweg pech. Die verdwijnt helemaal. De kleinste sedan wordt de C-klasse. Maar als dat iets te groot voor je is, kun je nog wel iets anders kleiners kopen bij Mercedes.

De CLA en CLA Shooting Brake blijven namelijk wél bestaan. Alleen heb je daarmee geen sedan of hatchback. Wellicht dat in China de A-klasse sedan met verlengde wielbasis wel blijft. Die wordt daar gebouwd en concurreert met de BMW 1-serie sedan aldaar.

Kortom, pech voor de beginnende luxeleaser én de betere dealert van witte pretpoeders. Hun statussymbool verdwijnt. Maar wellicht springt Volkswagen wel in het door Mercedes achtergelaten gat.

De Golf R laat in elk geval al net zulke lieve scheetjes als de A…

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: vernieuwde Mercedes A-klasse met weinig camouflage
    Video: vernieuwde Mercedes A-klasse met weinig camouflage
  • Model 3-killer van Mercedes
    Model 3-killer van Mercedes wordt erg mooi (dus niet lelijk)
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

a-klasse, b-klasse, Mercedes

Vorig bericht: « Jij raadt nooit wat vorig jaar de best verkochte auto ter wereld was
Volgend bericht: Onder dit huis kun je met gemak acht van je auto’s kwijt »

Lees Interacties

Reacties

  1. fromtheg zegt

    28 juni 2022 om 20:17

    Ik denk dat er op de rechter Maasoever meer rijden dan op Zuid.

    Login om te reageren
  2. flyerbunch zegt

    28 juni 2022 om 20:21

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      28 juni 2022 om 20:33

      We zijn er mee bezig! Raarrrrrrr!!!!

      Login om te reageren
  3. lithiumion zegt

    28 juni 2022 om 20:22

    Alfa Romeo, leest u even mee, er gaan gaten komen die gevuld kunnen worden!

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      28 juni 2022 om 21:55

      @lithiumion: Nou als ze dat bij Alfa nu al lezen moet er over 12 jaar wel iets op de markt kunnen komen.

      Login om te reageren
  4. dndeeef zegt

    28 juni 2022 om 20:41

    Mooi geschreven 😂

    Login om te reageren
  5. Janus zegt

    28 juni 2022 om 21:04

    Nemen die apothekers toch een Audi.
    Past ook in de scene. A3’tje met sportpijpjes…

    Login om te reageren
  6. e36thuglife zegt

    28 juni 2022 om 21:19

    Alle drerries zeggen ja tegen mercedes A.
    Alle drerries rijen mee achter in merrie B.

    Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    28 juni 2022 om 21:34

    Heb die opgeleukte Renaults nooit wat gevonden. Prima dat ze ermee stoppen.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      28 juni 2022 om 22:08

      @faalhaas: Stopt Alpine ook?

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      29 juni 2022 om 00:33

      Wat nou opgeleukte Renault. Het gaat niet over de Citan.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        29 juni 2022 om 06:06

        Niet de klassieke lay-out, afwerking, voorwiel aangedreven, in de meeste gevallen een Renault aandrijflijn.

        https://gasplank.nl/mercedessen-met-een-renault-motor/

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          29 juni 2022 om 13:25

          Dus omdat ze niet achterwielen aangedreven zijn en soms een Renault motor hebben, is het meteen een Renault met Mercedes jas?

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          30 juni 2022 om 15:54

          De M282 motor is samen met Renault/Nissan ontwikkeld; onderblok door Renault, bovenkant door MB; het is niet zoals die zaaddodende 1.5dCI’s van een paar jaar terug die 100% van Renault waren. PS: Misschien dat deze blokjes ook zaaddodend zijn, daar heb ik gelukkig geen ervaring mee, krijg tegenwoordig fatsoenlijke vervangende auto’s mee van de dealert.

          Login om te reageren
  8. karhengst zegt

    29 juni 2022 om 00:29

    Ehm, de CLA ís een sedan. En de Shooting Break is eigenlijk een station, wat in feite een verlengde hatchback is.

    Je komt dus nog gewoon aan je trekken in de C-segment. Alleen wel tegen een hogere vanafprijs.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      29 juni 2022 om 08:10

      De CLA is een A klasse geen C klasse. Hij heeft een Renault motor en Renault FWD aandrijving. Integenstelling tot de RWD C klasse

      Login om te reageren
      • autojunkiexl zegt

        30 juni 2022 om 08:45

        Hij heeft het over het C segment, niet C klasse. Het C segment is waar de CLA in valt. Samen met de A3, 1 serie, Golf etc.

        Login om te reageren
  9. atrak zegt

    29 juni 2022 om 06:38

    De A45S is echt een top wagen. Veel meer fun dan een e63.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      29 juni 2022 om 08:35

      Ja hoeveel kilo past erin dan?

      Login om te reageren
  10. opuntiaan zegt

    29 juni 2022 om 09:09

    Heb toch liever mijn e63s dan een a45s.

    Login om te reageren
  11. Grifo65 zegt

    8 januari 2023 om 18:50

    Goede zaak om je te distantiëren van nachtapothekers. Over distantiëren gesproken: houd je afstand t.o.v. Je voorligger, duikt er rechtsinhalend zo’n nachtapotheker tussen. Gaat ie boven op zijn rem staan! Koppie koel gehouden en naar rechts gegaan. Zie hem verder op weer dezelfde doldwaze capriolen uithalen. Wat een verarming van onze mooie cultuur. Mijn vriend Geert zal wel zeggen: minder, minder!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North