
Natuurlijk, smaak is altijd persoonlijk, maar de elektrische C-Klasse krijgt fraaie proporties. Daarmee heeft de Model 3-killer van Mercedes een goede troef in handen.
We hebben er weer eentje voor je, een heuse ‘Tesla-killer’! Reden voor Musk-adepten en andere EVangelisten om op te merken dat het een loze term is. Zonde, want in principe krijg je het grootst mogelijke compliment. Een oud automerk dat de producten van een jonge EV-startup als de maatstaf in de klasse beschouwt is een enorme loftuiting. Toch?
Voor nu gaat het om een Model 3-killer van Mercedes. Dat wil zeggen: een volledig elektrische Mercedes-Benz sedan, bovenin het D-segment. Dat meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Britse Autocar.

Nóg een platform
Bijzonder is dat de auto een compleet nieuw platform krijgt. Het is namelijk geen afgeleide van een bestaand platform. De huidige Mercedes-Benz C-Klasse staat bijvoorbeeld op het MRA-II-platform.
Dat is een bodemsectie die bestemd is voor diverse aandrijflijnen: verbrandingsmotor, elektrisch of een combinatie. Ook zal Mercedes het EVA-platform van de EQE en EQS niet gaan gebruiken. Nee, het nieuwe MMA-platform is de basis voor de Model 3-Killer van Mercedes. Dit zal de eerste auto worden op deze basis.




Dit MMA-platform staat onder het EVA-platform gepositioneerd en is geschikt voor geheel elektrische auto’s. Maar Mercedes kan het aanpassen, zodat men ook een verbrandingsmotor kan gebruiken. Daarmee is MMA anders dan EVA, dat enkel en alleen plaats biedt aan elektrische aandrijflijnen.
Model 3-killer van Mercedes wordt mooi!
Nog een voordeel is dat de Model-3 killer van Mercedes niet zo, eh, bijzonder wordt als de EQE, EQS of EQXX. Volgens Markus Schäfer zal de compacte Mercedes normale proporties krijgen om zo een grote doelgroep aan te spreken.



Veel elektrische auto’s zijn er nogal apart uit. Vanwege andere layout (grote accu, motoren op de assen), kunnen de proporties compleet anders zijn. Denk aan auto’s met een korte neus, enorme wielbasis en zeer gestroomlijnd design. Wel praktisch en efficiënt, maar niet heel erg fraai.
De nieuwe elektrische C-Klasse is onderdeel van het plan van Mercedes om een complete modelrange met elektrische aandrijving aan te kunnen bieden, van EQA tot EQS. In 2024 zal Mercedes nóg een platform gaan ontwikkelen, dat enkel en alleen voor elektrische auto’s zal dienen.

De nieuwe C-klasse moet het gaan opnemen tegen de Tesla Model 3 (uiteraard), maar ook tegen de nieuwe BMW i4 en Polestar 2. Oh, en elke andere premium middenklasser die de term Tesla-killer meekrijgt. Hoogstwaarschijnlijk zal Mercedes elektrische versie naast de huidige C-Klasse op de markt brengen. Men verwacht de auto al in 2024.
Meer lezen? Deze Mercedes-Benz C-klasse rijdt op Bacardi Lemon!
Mwoah…. die neus is toch een beetje een droeftoeter.
Mee eens. Daarbij vind ik de achterkant lijken op een auto uit een goedkope racegame uit begin 2000. Blokje met een texture van een auto eroverheen.
En als een eqwhatever in het donker naar je toegereden komt, is die unibrow ook maar om te lachen. Een lightbar achteraan vind ik wel knap, ook al zie je het tegenwoordig iets te vaak op nieuwe wagens, maar vooraan is dat echt geen zicht.
De hele eq reeks is een ramp, vooral door de neus. Ze mogen zeggen wat ze willen over de elektrische c, eerst eens zien.
Succes Mercedes! Probeer het maar. 50-55.000 euro, een werkelijk verbruik van 16-17kWh/100 km en een effectieve range van 300-350 km. Laden graag ook redelijk vlot, 140kW zou leuk zijn. Verder dient de navi rekening te houden met de route en zelf een laadpunt te vinden als dat nodig is. Ohja, connected features en een beetje autonoom kunnen rijden.
Je vergeet een vreselijk niet MB waardig interieur te vermelden, geen dank
Dat is het enige wat ik ze wel toevertrouw.
Je beschrijft een ID.3. Ik verwacht juist meer van Mercedes. Het laden tussen de 10 en 80% een gemiddelde snelheid van 180 kW is bijvoorbeeld niet veel gevraagd (want de EV6 kan dat).
Een ID.3 is al niet in staat om lange route uit te zetten en daarbij een stop in te lasten om te laden. Wat ik ervan gezien heb is dat hij je doodleuk naar een wallbox stuurt. Blijft hier maar 5 uur staan.
Nee, dit is een Model 3, en dan wat ik aan verbruik heb over 40.000 km. Het is ongeveer gelijk aan een ID.3.
Anyway, wil Mercedes een “killer” hebben, dan moeten ze op bepaalde punten minstens net zo goed scoren als Tesla. Prijs, bereik, gemak. En dan een net interieur en exterieur en dan heb je een killer. Ga je 20k boven de prijs zitten, dan is het een ander segment en geen killer meer. Althans, niet voor de Model 3.
VW had qua navigatie een achterstand maar die hebben ze met ME3 helemaal ingehaald. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=wpSs7Kpkc60
Uiteraard zal de Mercedes duurder zijn dan de Model 3, maar die zal ook een minder sober interieur bieden en veel meer personalisatie bieden (daar is de Model 3 nogal zwak). Het bestaan van een dealernetwerk maakt de Mercedes al snel een killer.
HIlarisch hoe die man in dat filmpje het vinden van laders helemaal ‘fantastisch’ en ‘Toll’ vindt, en enthousiast roept “BMW hat das noch nicht!” over exact die functies die al sinds 2012 in alle Tesla’s standaard zijn :) De user interface op dat kleine schermpje mag helaas nog niet aan Tesla ruiken, maar wie weet monteert ook Volkswagen ooit een fatsoenlijk scherm met een snelle processor.
Hierboven wordt een terecht punt aangehaald: We moeten nog maar zien of ze dezelfde efficiency weten te behalen als Tesla al sinds 2017 heeft, aangezien ook de meest recente elektrische BMW’s daaraan nog niet kunnen tippen.
Maakt een dealernetwerk het dan alsnog een killer? Laat me niet lachen. Ik maak een afspraak via de Tesla-app en het mobiele service team van Tesla komt bij mij voor de deur langs wanneer het mij uitkomt! Ik kan thuis gewoon doorwerken terwijl ze bezig zijn; dat is pas service anno 2022. Bij hun service centers langsrijden kan trouwens ook gewoon. Door thuis (of op werk) langs te komen gaat Tesla voor mij dus een flinke stap verder dan het moeten bellen naar die glazen paleizen waar ik weken vooraf een afspraak moet maken, er naartoe moet rijden, m’n auto standaard uren kwijt ben en ook echt niet zonder slag of stoot een leenauto meekrijg ondanks dat je voor een junior monteur 110 euro per uur betaalt.
Natuurlijk schroeft Mercedes er een 10x mooier interieur in (daarin zijn ze VEEL beter en ik snap dat mensen daarvoor kiezen; je betaalt er uiteraard ook goed voor), maar ik vrees dat ’t qua aantrekkelijke punten voorlopig daar wel een beetje bij gaat blijven. De Mercedes neem je voor de afwerking en de luxe, voor al het andere de Tesla.
Qua design is het makkelijk om het niet lelijker te maken dan de model 3, die toch iets wat bijzondere verhoudingen heeft aan de voorkant.
Doe maar gewoon de huidige c-klasse elektrisch, er is toch geen 6 of 8 cilinder meer leverbaar, dus wellicht is een elektrische aandrijflijn wel het beste. Precies zoals op de persplaten bij dit artikel graag.
Is de tesla 3 een D segmenter dan net als de Mercedes? Ik zie de tesla meer als een C segmenter.
Nu is het D segment een raar segment (met normaal formaat wagens maar ook met joekels als Passat, Superb en Insignia). Maar omdat de Model 3 ongeveer 4,7m lang is (net als die andere 3 serie) en daarmee een stuk langer dan een Golf en ook in prijs beter bij de 3 serie als de Golf past is de Model 3 echt een D segmenter.
EQE en EQS zijn gewoon even wennen, maar echt lelijk zijn ze niet Ze hebben een mooie daklijn en korte overhangen. Alleen dat korte kontje is even wennen. Ik vind de EQE best een sterk ontwerp en fraaier dan elke Mercedes stationwagen.
Dat dacht ik eerst ook, maar ik vind de eq reeks nog steeds niet te pruimen. Ik snap dat ze voor een efficiente vorm hebben gekozen voor bijv. De eqs, maar daar wordt hij. niet mooier op. Vind ze er zelfs een beetje goedkoop uit zien. Hopem dat deze c wel een mooier uiterlijk heeft, daar heb ik best een klein beetje actieradius voor over
Misschien ben ik veel te praktisch ingesteld, maar een ID.3 bijvoorbeeld met heel rare proporties vind ik prachtig. Niet om naar te kijken, maar wel als design in het algeheel. Zelfde als een Multipla. Ongekend ruim voor een auto van de lengte die ze hebben. Ik vind de model 3 overigens ook heel verfrissend tussen alle nepuitlaten en nepgrillen door. Beter niks dan nep naar mijn mening.
Noemen ze de elektrische C dan ook de C230V?
Beter noem je hem dan C400V :P
Komt ie er ook als stationwagon?
Leuk maar dat apparaat gaat natuurlijk ook weer 55-60k kosten (of meer).
Ofwel ook weer niet te betalen voor Henk&Ingrid. Toch wel een nadeel van EV’s, het is óf betaalbaar en ondermaats (hallo VW) óf stervensduur…