• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ongelofelijk hoeveel mensen er appen tijdens het rijden [updated]

Auteur: autoblogger, gepost 19 mei 2017 om 07:53 – 60 Reacties

Smartphone


We kunnen het niet laten..

Toevallig reed ik eergisteren nog achter een auto (hallo zwarte Mercedes CLA), slingerend over de A28. Te lang links blijven hangen, over de streep rijden, dat soort dingen. Toen ik em inhaalde zag ik dat de jonge man druk bezig was met zn telefoon. Volgens de laatste cijfers van het CBS zou één op de acht zitten te appen terwijl hij rijdt, onder bestuurders tussen 18 en 35 jaar is dit zelfs een kwart! Daarbij kunnen we tevens melden dat mannen vaker dan vrouwen bezig zijn met hun telefoon achter het stuur.

Uit het onderzoek blijkt ook dat vrijwel alle bestuurders vinden dat berichten versturen tijdens het rijden gevaarlijk is. Maar toch doen we het, is dat een soort degeneratie wat samenhangt met het gebruik van mobiele telefoons?

Concluderend, die trend rondom autonoom rijden is wel een heel erg logische stap. We kunnen niet meer zelf een voertuig besturen, de telefoon heeft immers prioriteit. Er gebeuren daarom steeds meer ongelukken dankzij smartphones, maar zodra we ons autonoom laten rijden dan hebben we alle tijd om te appen, bellen, etc. Handig! Er zullen uiteraard nog wel wat ongelukken gebeuren met autonome auto’s, maar dat neemt uiteindelijk steeds meer af. Ondertussen is onze minister nog steeds aan het nadenken hoe we dat gebruik van mobiele telefoons kunnen aanpakken.

UPDATE
: ook handig, de In-Traffic Reply app van Samsung.
UPDATE: De politie heeft inmiddels bekend gemaakt dat het vanaf volgende week extra gaat controleren op gevaarlijk rijgedrag op de A67 tussen Eindhoven en Venlo. Het gaat hierbij niet alleen om het gebruiken van je telefoon achter het stuur, maar ook dit aspect wordt scherp in de gaten gehouden. Niet handsfree bellen levert je een boete op van 230 Euro.

Ook interessant!

  • Video: daarom rijden mensen crossovers
  • Video: iets te hard achteruit rijden
    Video: iets te hard achteruit rijden
  • Video: door rood rijden met politie achter je
  • Video: achteruit rijden is moeilijk

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

app, cbs, Verkeer, whatsapp

Vorig bericht: « “Deze 10 auto’s crashen het vaakst in Amerika”
Volgend bericht: Met 174 kilometer per uur langs werkzaamheden op A35 »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    19 mei 2017 om 08:06

    Het is schrikbarend om te zien hoeveel mensen er bezig zijn met hun telefoon. Ik heb dan ook het idee dat de cijfers in de REALITEIT vele malen hoger zullen liggen dan 1 op de 8. Maar ja ook al zijn de boetes redelijk hoog (mag van mij hoger), de pakkans is toch minimaal. Waar zouden we ons dan druk om maken? In ieder geval niet om verkeersveiligheid…

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      19 mei 2017 om 09:16

      @viezefreddyw: net als met alcoholisten. Als je vraagt hoeveel iemand drinkt is het vast 1 kratje pils in de week. Maar dat kun je bij alcoholisten makkelijk verdubbelen.

      We zijn met z’n allen verslaafd aan onze telefoon en bagatelliseren ons telefoongebruik in de auto, omdat de waarheid zo confronterend is.

      Login om te reageren
      • boltiev6 zegt

        19 mei 2017 om 13:51

        @crosscabouter: Je legt de vergelijking met een alcoholist in de verkeerde context, je hebt idd wel gelijk. Ik stel dat mensen die op hun telefoon gluren en deze bedienen tijdens het rijden net zo gevaarlijk zijn als mensen die beschonken achter het stuur zitten. Ik rij zo,n 45000km per jaar, ik heb echt regelmatig, zeg maar meerdere keren per dag, last van deze eikels. Je kunt nog beter de snelheid met 80km overschrijden dan dat je zit te appen of mailen achter het stuur. Hoge boetes heeft geen zin volgens mij. Mensen moeten gewoon snappen dat ze een rijdende bom zijn als ze hun aandacht niet bij het verkeer hebben.

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          19 mei 2017 om 13:58

          @boltiev6: kan, al denk ik dat ik gelijk heb ;)
          Het ging mij om de verslaving en hoe verslaafden hun eigen verslaving bagatelliseren. In die context blijft staat dat we denken dat we weinig tot niet appen achter het stuur. Maar de waarheid is helaas hard en confronterend:
          Daarom komt er 1:8 uit het onderzoek en niet 1:4 bijv. We ontkennen dat we verslaafd zijn.
          Net zoals alcoholisten dat doen. Dan lijkt ook alles onder controle.

          Login om te reageren
          • boltiev6 zegt

            19 mei 2017 om 14:17

            @crosscabouter: Moet je de reacties hier eens lezen, gewoon gekken die hier al rijdende een reactie plaatsen. Ik begrijp jou punt uiteraard, dat zou in de praktijk betekenen dat 1 op de 4 appt en mailt…ik denk nog meer.
            Ik zondig ook wel eens in het verkeer, veel te hard rijden….maar wel met radio uit en op een rustige snelweg,weg

            Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    19 mei 2017 om 08:09

    Tja, ik denk dat we dat allemaal wel hebben meegemaakt. De slingerende mede weggebruikers. Een Smartphone is ook, eerlijk is eerlijk, een fantastisch apparaat die heel veel functies combineert. Moeilijk om daar van af te blijven. Wel grappig dat meer mannen dan vrouwen dit doen. Mijn beeld/ervaring was anders.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      19 mei 2017 om 08:14

      @pomoek: Ik denk dat de verklaring daarvan is dat mannen over het algemeen meer op de weg zitten dan vrouwen en dat vaak doen vanwege hun baan. Vertegenwoordigers in Volvo V40’jes en Renault Megane’s drukken je zowat bellend en e-mailend van de weg.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        19 mei 2017 om 08:32

        @viezefreddyw: ja dat denk ik nu ook, wellicht/waarschijnlijk keek ik bevooroordeeld naar mijn vrouwelijke medeweggebruikers.

        Login om te reageren
    • soes750 zegt

      19 mei 2017 om 08:33

      @pomoek: op zich heb je gelijk. Het is echter een mentaliteitsprobleem dat men tijdens het rijden persé op zijn of haar telefoon moet kijken. Aan de andere kant is dat weer net zoiets als te hard rijden. Mag ook niet, maar is af en toe wel leuk.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        19 mei 2017 om 09:29

        @soes750: af en toe wel leuk? Heb je de gevolgen ervan dus nog nooit gezien.

        Login om te reageren
        • soes750 zegt

          19 mei 2017 om 11:50

          @peug206: heb ik dat ook maar ergens gezegd? Ik doelde overigens op te hard rijden. Dat doet “bijna” iedereen wel eens. Bewust dan wel onbewust. En als je bij alles over de gevolgen na moet denken dan kun je misschien beter in bed blijven liggen met de gordijnen dicht. Maar ook dat heeft gevolgen. Dus wat is je punt nu eigenlijk?

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            19 mei 2017 om 11:55

            @soes750: je vergelijkt het met telefoon in de vingers. De ene keer heb je je ogen op de weg, de andere keer kijk je een heel andere kant op. Dat betekent dat je niet ziet wat er voor je gebeurt en dus niet kan anticiperen. In tegenstelling tot te hard rijden, waarbij dat wel kan.

            Login om te reageren
            • soes750 zegt

              19 mei 2017 om 13:47

              @peug206: ik vergeleek 2 dingen die wettelijk gezien niet mogen, maar wel gebeuren. Waarbij mijn persoonlijke noot was dat af en toe te hard rijden wel leuk is. Niks meer en niks minder. Maar misschien moet ik het de volgende keer wat beter toelichten.

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                19 mei 2017 om 13:54

                @soes750: ik stel voor dat je die telefoon gewoon laat liggen in de middenconsole en de 30/50 zones netjes 30/50 rijd. Voor de rest: leeft u uit, net als de rest van NL getuige het bericht hierboven ;)

    • str8six zegt

      19 mei 2017 om 09:04

      @pomoek: eerlijkheid gebied te zeggen dat slingerende auto’s icm smartphones juist vaker vrouwen zijn dan mannen is mijn ervaring.

      Login om te reageren
    • wpgt zegt

      19 mei 2017 om 10:30

      @pomoek: Kan ook een reflectie zijn van hoe eerlijk elk geslacht is geweest in de enquête.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        19 mei 2017 om 10:35

        @wpgt: haha, klopt!

        Login om te reageren
  3. Aquios zegt

    19 mei 2017 om 08:11

    Ik rij best veel op de weg, ook voor mijn werk. Mijn beeld is dat mannen vaker bellen met hun telefoon in de hand en vrouwen vaker zitten te appen. Eergisteren werd ik nog bijna onderuit gereden op de motor door een vrouw die zomaar naar links kwam terwijl ze met haar hoofd naar rechts op de telefoon zat te staren.

    Login om te reageren
  4. breakingpoint zegt

    19 mei 2017 om 08:12

    Helaas moet ik toegeven dat ik ook mijn notifications bekijk. Nadien laat ik hem links liggen. Typen gaat me wat te ver.

    Login om te reageren
  5. breakingpoint zegt

    19 mei 2017 om 08:14

    Een poll zou leuk zijn, autoblogger, ik ben eens benieuwd.

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    19 mei 2017 om 08:22

    Ik heb het ook altijd gedaan. Appen, eten en zelfs af en toe scheren als ik o0 de weg zat. In de bebouwde kom of snelweg maakte mij nooit uit! Tot ik geld voor een rijbewijs en een auto had. Toen hoefde ik niet meer met de bus

    Login om te reageren
  7. reggie-boy_rood zegt

    19 mei 2017 om 08:33

    Ik lees dit beticht ook vanuit de auto :0

    Login om te reageren
    • hight96 zegt

      19 mei 2017 om 08:41

      @reggie-boy_rood: Foei!

      Login om te reageren
  8. rikus zegt

    19 mei 2017 om 08:34

    Zojuist uitgebreid een reactie getypt, maar ik zag op tijd dat ik een paar typfoutjes had. Dus ik kom er later even op terug. Moet even op m’n snelheid letten nu, ze staan te flitsen. Vandaar.

    Login om te reageren
  9. karhengst zegt

    19 mei 2017 om 08:35

    Ik ben wel benieuwd hoe de vraagstelling was. Gaat het werkelijk om tijdens het rijden, of telt bij het wachten in de rij voor een stoplicht ook mee? In geval van het laatste, schuldig. De eerste keer dat er iemand mee wordt gehinderd moet echter nog gebeuren. Het ergste zijn die domme wijven die vooraan bij het stoplicht de boel op staan te houden omdat ze nog even hun bericht af moeten typen.

    Tijdens het rijden, tja, not done. Als de situatie het toestaat mag ik nog wel eens een notificatie lezen om vervolgens de persoon maar gewoon handsfree terug te bellen.

    Nu las ik ook dat 40% van de automobilisten zelfs dat nog gevaarlijk vond, maar dan moet je echt de reden bij jezelf zoeken. Krijg vaak zat de vraag “ben je er nog?” wat niks anders betekent dat ik even m’n aandacht bij het verkeer moest houden.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      19 mei 2017 om 08:43

      @karhengst: Ik vind dat als je vooraan bij een stoplicht staat je een soort verantwoordelijkheid hebt voor de rij achter je. Ik tuur mijn ogen dan ook bijkans uit mijn kassen om maar niet te missen dat het licht op groen gaat, laat staan dat ik nog ff mijn social media ga zitten bijwerken.

      Als je achter iemand anders staat kan die de boel voor je in de gaten houden idd :)

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 mei 2017 om 11:54

      @karhengst: Ik ben t helemaal met je eens.
      In de file of in een lange rij voor het stoplicht doe ik t ook. Maar zodra ik beweeg, leg ik de phone neer.
      De boel niet ophouden is een geval van priorteiten herkennen: weer rijden als het kan is de hoogste prioriteit. In de realiteit is men het er daar nog niet helemaal over eens.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        19 mei 2017 om 15:16

        @gregorius: Inderdaad, helaas. Gelukkig is er de claxon nog. En aan de boze blikken uit het verleden viel af te leiden dat deze toch net iets luider is dan het gemiddelde setje oordoppen. Gas d’r op!

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          19 mei 2017 om 15:40

          @karhengst: Als ik op de snelweg langs zo’n niet-oplettter rijd, heb ik altijd de neiging om er half voor te rijden, op dezelfde snelheid en te toeteren.
          Kijken of ze zich doodschikken.
          Probleem is natuurlijk dat als ze zich doodschikken en dan spastisch aan hun stuur gaan trekken er dan ongelukken gaan vallen. Dat wil je natuurlijk niet op je geweten hebben.

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            19 mei 2017 om 15:49

            @gregorius: Eens, de neiging is er maar gelukkig zegt het verstand vooral hard door te rijden zodat het figuur zo snel mogelijk uit de spiegel is. Bij het stoplicht is het een ander geval

            Login om te reageren
  10. arias zegt

    19 mei 2017 om 08:35

    1/8 ik denk wel veel meer! Wat ik ook zo erg vind is dat het aantal vrachtwagenchauffeurs die zitten te bellen of te appen achter het stuur. Laatst bijna een frontale botsing gehad achterop een vrachtwagen in Frankrijk, een Spaanse trucker vond het zo nodig om te videochatten met iemand en nog eens een andere vrachtwagen in te halen en nog een slokje van Redbull te nemen en kijkt totaal niet waar ie rijdt komt zo ineens op mijn weghelft. Even verderop bij een tankstation komt meneer in gebrekkig Engels verhaal halen waarom ik zat te toeteren want meneer had daar hekel aan….

    Login om te reageren
  11. lekbak zegt

    19 mei 2017 om 08:45

    Ik snap het probleem niet zo. Ik doe nog veel meer tijdens het sturen: brood smeren, koffie zetten, tv kijken, scheren en inderdaad veelvuldig appen. Ik doe zelfs wel eens de administratie als ik zit te sturen.

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      19 mei 2017 om 09:05

      @lekbak: het is ook niet jouw probleem maar wel voor dat ene meisje van 4 wat de weg oprent en onder jouw wielen komt.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        19 mei 2017 om 09:15

        @imaginenl: Het is ook een probleem als je sarcasme niet kan opmerken.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          19 mei 2017 om 09:21

          @viezefreddyw: er is geen woord aan gelogen hoor. Ik doe dat echt allemaal tijdens het sturen ;-)

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            19 mei 2017 om 09:36

            @lekbak: Restecp!

            Login om te reageren
          • karhengst zegt

            19 mei 2017 om 09:48

            @lekbak: heb je dan voornamelijk last dat meisjes van 4 voorbij komen gezwommen, of gevlogen? ;)

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              19 mei 2017 om 10:53

              @karhengst: gezwommen heeft dan meer kans.

              Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      19 mei 2017 om 09:17

      @lekbak: Ik heb het gevoel dat er iets sarcastisch komt als reply?

      Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      19 mei 2017 om 09:17

      @lekbak: heb jij nog een stuur? :O

      Ik dacht dat allang met joysticks ging.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 mei 2017 om 09:28

        @crosscabouter: ik stuur inderdaad met een (horizontale) joystick. Maar het is alsnog sturen. En ik zit er dan ook bij.

        Login om te reageren
  12. Mairsil zegt

    19 mei 2017 om 08:50

    Het is echt achterlijk hoe “normaal” dit inmiddels is. Het is 100% een eigen bewuste keuze om bezopen te rijden, en van mij mag het ook dezelfde sancties hebben als letterlijk bezopen zijn. Jaartje rijontzegging op zijn minst.

    Login om te reageren
  13. leefvrij zegt

    19 mei 2017 om 08:53

    Tja zolang de berichten op je telefoon belangrijker zijn dan de levens van de mensen om je heen…

    Login om te reageren
  14. leefvrij zegt

    19 mei 2017 om 08:55

    Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik iemand aanrijdt, met wat voor gevolgen dan ook, omdat ik met m’n telefoon bezig was.

    Login om te reageren
  15. Jochempie zegt

    19 mei 2017 om 09:01

    Autonome auto’s moeten zo snel mogelijk veilig productierijp gemaakt worden, zodat mensen lekker kunnen door-appen..

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      19 mei 2017 om 16:53

      @Jochempie: of mensen moeten zo snel mogelijk weer worden geherprogrammeerd zodat we niet meer aan dat ding zitten tijdens het rijden.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        20 mei 2017 om 10:11

        @peug206: Techniek moet ons dienen, niet andersom..

        Login om te reageren
  16. spykerboy zegt

    19 mei 2017 om 09:18

    Of de snelweg snelheden aanpassen etc het is wel heel makkelijk om te zeggen dat autonoom dit wel kan oplossen, dan duurt dat nog veel te lang voordat er iets gebeurt (en ik wil absoluut geen autonome auto bezitten zelf maar dat is weer een ander verhaal),

    Ik geef toe ik zit bijna altijd op mn telefoon, maar het is dat of in slaap vallen achter het stuur met die lage snelheden, en dat brave rijden hier in nl, kom ik ergens waar auto rijden wel leuk is, dan heb ik de telefoon meteen niet meer in mn hand…

    Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      19 mei 2017 om 19:10

      @spykerboy: ga dan met het ov of pak een taxi

      Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    19 mei 2017 om 09:35

    98% van de berichten zijn volkomen onbelangrijk, vaak slechts bedoeld om te weten wat je aan het uitspoken bent.
    Zodat je zelf vrijwillig je vrijheid opgeeft.
    Niets is prettiger dan rijden met de radio zachtjes op de achtergrond als afleiding.
    Zo maak ik het hoof’ leeg, denk ik over zakelijke problemen na.
    Heb absoluut geen behoefte aan een tut-hola die me groene stroom probeert te verkopen.

    Login om te reageren
  18. rutger97 zegt

    19 mei 2017 om 10:11

    Ik rijd altijd op provinciale wegen en het is onvoorstelbaar hoe veel mensen de berm inrijden of debaan van de tegenliggers. Ergerlijk dat daar niet gecontroleerd op wordt. Daarnaast wisseld de snelheid constant door dat gecorrigeer

    Login om te reageren
  19. rob636 zegt

    19 mei 2017 om 10:36

    Ho ho, dat is niet waar, mannen geven gewoon toe dat ze appen, vrouwen niet..

    Login om te reageren
  20. vondick zegt

    19 mei 2017 om 10:39

    Als ik iemand op zijn telefoon zie kutten in de auto toeter ik altijd. Schrikken ze zich de pluris. Kappen met die onzin. Gewoon autorijden.

    Login om te reageren
  21. stfu zegt

    19 mei 2017 om 10:47

    Met Autopilot heb ik nogal de tijd om om me heen te kijken en het is absurd hoeveel mensen in de file hun telefoons vasthouden. Zo ging laatst een vrouw zonder richting aan te geven naar rechts (waar ik aan kwam) en had NIKS in de gaten. Ik haar inhalen en inderdaad: op d’r mobiel. Toen ik even claxoneerde schrok ze wakker…

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      19 mei 2017 om 15:55

      @stfu: om je heen kijken is net zo goed erg dom. Net zoals vertrouwen op je autopilot

      Login om te reageren
  22. hjhj zegt

    19 mei 2017 om 20:40

    Ik heb dezelfde ervaring met verjaardagen, iedereen zit op dat køtding te loeren…
    Of in restaurants waar het me vaak opvalt dat koppels vaak tegenover elkaar zitten met de mobiel voor de snufferd..
    Nu zal ik ook eens opletten of dat bij andere restaurants dan de McD ook het geval is..

    Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      19 mei 2017 om 21:52

      @hjhj: niets zo sneu als een stelletje of groep vrienden die onwijs ‘sociaal’ zit te wezen op de telefoon…

      Login om te reageren
  23. kenner zegt

    19 mei 2017 om 23:12

    Nexus + Android 7.2 met spraakbesturing! Ftw

    Login om te reageren
  24. bischero zegt

    20 mei 2017 om 14:12

    Heel bijzonder om zoveel afkeer reacties te lezen terwijl ik niemand hand in eigen boezem zie steken .. niemand die dus een keer het binnenkomende appje op het toegangsscherm, meldingsbevestiging van Flitsmeister o.i.d. aantipt tijdens het rijden? Ook ik weet dat het gevaarlijk is, probeer het niet te doen maar ik zeg niet dat ik het nooit doe. En hierbij maakt het m.i. geen reet uit of je veel of weinig rijdt (en wáár). En maak zelf ook de nodige kms mocht dat uitmaken.

    Login om te reageren
  25. shicomm zegt

    22 mei 2017 om 20:04

    Je zou toch denken dat de mobiele providers er toch wel iets aan kunnen / willen doen.. maar ja ; 9 van de 10 keer gaat het om de grootverbruikers voor wie 100 euro per maand voor de mobiel doodnormaal is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North