Ongelofelijk hoeveel mensen er appen tijdens het rijden [updated]

Auteur: , 60 Reacties

We kunnen het niet laten..

Smartphone

Toevallig reed ik eergisteren nog achter een auto (hallo zwarte Mercedes CLA), slingerend over de A28. Te lang links blijven hangen, over de streep rijden, dat soort dingen. Toen ik em inhaalde zag ik dat de jonge man druk bezig was met zn telefoon. Volgens de laatste cijfers van het CBS zou één op de acht zitten te appen terwijl hij rijdt, onder bestuurders tussen 18 en 35 jaar is dit zelfs een kwart! Daarbij kunnen we tevens melden dat mannen vaker dan vrouwen bezig zijn met hun telefoon achter het stuur.

Uit het onderzoek blijkt ook dat vrijwel alle bestuurders vinden dat berichten versturen tijdens het rijden gevaarlijk is. Maar toch doen we het, is dat een soort degeneratie wat samenhangt met het gebruik van mobiele telefoons?

Concluderend, die trend rondom autonoom rijden is wel een heel erg logische stap. We kunnen niet meer zelf een voertuig besturen, de telefoon heeft immers prioriteit. Er gebeuren daarom steeds meer ongelukken dankzij smartphones, maar zodra we ons autonoom laten rijden dan hebben we alle tijd om te appen, bellen, etc. Handig! Er zullen uiteraard nog wel wat ongelukken gebeuren met autonome auto’s, maar dat neemt uiteindelijk steeds meer af. Ondertussen is onze minister nog steeds aan het nadenken hoe we dat gebruik van mobiele telefoons kunnen aanpakken.

UPDATE
: ook handig, de In-Traffic Reply app van Samsung.
UPDATE: De politie heeft inmiddels bekend gemaakt dat het vanaf volgende week extra gaat controleren op gevaarlijk rijgedrag op de A67 tussen Eindhoven en Venlo. Het gaat hierbij niet alleen om het gebruiken van je telefoon achter het stuur, maar ook dit aspect wordt scherp in de gaten gehouden. Niet handsfree bellen levert je een boete op van 230 Euro.



60 reacties

Het is schrikbarend om te zien hoeveel mensen er bezig zijn met hun telefoon. Ik heb dan ook het idee dat de cijfers in de REALITEIT vele malen hoger zullen liggen dan 1 op de 8. Maar ja ook al zijn de boetes redelijk hoog (mag van mij hoger), de pakkans is toch minimaal. Waar zouden we ons dan druk om maken? In ieder geval niet om verkeersveiligheid…
@viezefreddyw: net als met alcoholisten. Als je vraagt hoeveel iemand drinkt is het vast 1 kratje pils in de week. Maar dat kun je bij alcoholisten makkelijk verdubbelen.

We zijn met z’n allen verslaafd aan onze telefoon en bagatelliseren ons telefoongebruik in de auto, omdat de waarheid zo confronterend is.
@crosscabouter: Je legt de vergelijking met een alcoholist in de verkeerde context, je hebt idd wel gelijk. Ik stel dat mensen die op hun telefoon gluren en deze bedienen tijdens het rijden net zo gevaarlijk zijn als mensen die beschonken achter het stuur zitten. Ik rij zo,n 45000km per jaar, ik heb echt regelmatig, zeg maar meerdere keren per dag, last van deze eikels. Je kunt nog beter de snelheid met 80km overschrijden dan dat je zit te appen of mailen achter het stuur. Hoge boetes heeft geen zin volgens mij. Mensen moeten gewoon snappen dat ze een rijdende bom zijn als ze hun aandacht niet bij het verkeer hebben.
@boltiev6: kan, al denk ik dat ik gelijk heb ;)
Het ging mij om de verslaving en hoe verslaafden hun eigen verslaving bagatelliseren. In die context blijft staat dat we denken dat we weinig tot niet appen achter het stuur. Maar de waarheid is helaas hard en confronterend:
Daarom komt er 1:8 uit het onderzoek en niet 1:4 bijv. We ontkennen dat we verslaafd zijn.
Net zoals alcoholisten dat doen. Dan lijkt ook alles onder controle.
@crosscabouter: Moet je de reacties hier eens lezen, gewoon gekken die hier al rijdende een reactie plaatsen. Ik begrijp jou punt uiteraard, dat zou in de praktijk betekenen dat 1 op de 4 appt en mailt…ik denk nog meer.
Ik zondig ook wel eens in het verkeer, veel te hard rijden….maar wel met radio uit en op een rustige snelweg,weg
Tja, ik denk dat we dat allemaal wel hebben meegemaakt. De slingerende mede weggebruikers. Een Smartphone is ook, eerlijk is eerlijk, een fantastisch apparaat die heel veel functies combineert. Moeilijk om daar van af te blijven. Wel grappig dat meer mannen dan vrouwen dit doen. Mijn beeld/ervaring was anders.
@pomoek: Ik denk dat de verklaring daarvan is dat mannen over het algemeen meer op de weg zitten dan vrouwen en dat vaak doen vanwege hun baan. Vertegenwoordigers in Volvo V40’jes en Renault Megane’s drukken je zowat bellend en e-mailend van de weg.
@viezefreddyw: ja dat denk ik nu ook, wellicht/waarschijnlijk keek ik bevooroordeeld naar mijn vrouwelijke medeweggebruikers.
@pomoek: op zich heb je gelijk. Het is echter een mentaliteitsprobleem dat men tijdens het rijden persé op zijn of haar telefoon moet kijken. Aan de andere kant is dat weer net zoiets als te hard rijden. Mag ook niet, maar is af en toe wel leuk.
@soes750: af en toe wel leuk? Heb je de gevolgen ervan dus nog nooit gezien.
@peug206: heb ik dat ook maar ergens gezegd? Ik doelde overigens op te hard rijden. Dat doet “bijna” iedereen wel eens. Bewust dan wel onbewust. En als je bij alles over de gevolgen na moet denken dan kun je misschien beter in bed blijven liggen met de gordijnen dicht. Maar ook dat heeft gevolgen. Dus wat is je punt nu eigenlijk?
@soes750: je vergelijkt het met telefoon in de vingers. De ene keer heb je je ogen op de weg, de andere keer kijk je een heel andere kant op. Dat betekent dat je niet ziet wat er voor je gebeurt en dus niet kan anticiperen. In tegenstelling tot te hard rijden, waarbij dat wel kan.
@peug206: ik vergeleek 2 dingen die wettelijk gezien niet mogen, maar wel gebeuren. Waarbij mijn persoonlijke noot was dat af en toe te hard rijden wel leuk is. Niks meer en niks minder. Maar misschien moet ik het de volgende keer wat beter toelichten.
@soes750: ik stel voor dat je die telefoon gewoon laat liggen in de middenconsole en de 30/50 zones netjes 30/50 rijd. Voor de rest: leeft u uit, net als de rest van NL getuige het bericht hierboven ;)
@pomoek: eerlijkheid gebied te zeggen dat slingerende auto’s icm smartphones juist vaker vrouwen zijn dan mannen is mijn ervaring.
@pomoek: Kan ook een reflectie zijn van hoe eerlijk elk geslacht is geweest in de enquête.
@wpgt: haha, klopt!
Ik rij best veel op de weg, ook voor mijn werk. Mijn beeld is dat mannen vaker bellen met hun telefoon in de hand en vrouwen vaker zitten te appen. Eergisteren werd ik nog bijna onderuit gereden op de motor door een vrouw die zomaar naar links kwam terwijl ze met haar hoofd naar rechts op de telefoon zat te staren.
Helaas moet ik toegeven dat ik ook mijn notifications bekijk. Nadien laat ik hem links liggen. Typen gaat me wat te ver.
Een poll zou leuk zijn, autoblogger, ik ben eens benieuwd.
Ik heb het ook altijd gedaan. Appen, eten en zelfs af en toe scheren als ik o0 de weg zat. In de bebouwde kom of snelweg maakte mij nooit uit! Tot ik geld voor een rijbewijs en een auto had. Toen hoefde ik niet meer met de bus
Ik lees dit beticht ook vanuit de auto :0
Zojuist uitgebreid een reactie getypt, maar ik zag op tijd dat ik een paar typfoutjes had. Dus ik kom er later even op terug. Moet even op m’n snelheid letten nu, ze staan te flitsen. Vandaar.
Ik ben wel benieuwd hoe de vraagstelling was. Gaat het werkelijk om tijdens het rijden, of telt bij het wachten in de rij voor een stoplicht ook mee? In geval van het laatste, schuldig. De eerste keer dat er iemand mee wordt gehinderd moet echter nog gebeuren. Het ergste zijn die domme wijven die vooraan bij het stoplicht de boel op staan te houden omdat ze nog even hun bericht af moeten typen.

Tijdens het rijden, tja, not done. Als de situatie het toestaat mag ik nog wel eens een notificatie lezen om vervolgens de persoon maar gewoon handsfree terug te bellen.

Nu las ik ook dat 40% van de automobilisten zelfs dat nog gevaarlijk vond, maar dan moet je echt de reden bij jezelf zoeken. Krijg vaak zat de vraag “ben je er nog?” wat niks anders betekent dat ik even m’n aandacht bij het verkeer moest houden.
@karhengst: Ik vind dat als je vooraan bij een stoplicht staat je een soort verantwoordelijkheid hebt voor de rij achter je. Ik tuur mijn ogen dan ook bijkans uit mijn kassen om maar niet te missen dat het licht op groen gaat, laat staan dat ik nog ff mijn social media ga zitten bijwerken.

Als je achter iemand anders staat kan die de boel voor je in de gaten houden idd :)
@karhengst: Ik ben t helemaal met je eens.
In de file of in een lange rij voor het stoplicht doe ik t ook. Maar zodra ik beweeg, leg ik de phone neer.
De boel niet ophouden is een geval van priorteiten herkennen: weer rijden als het kan is de hoogste prioriteit. In de realiteit is men het er daar nog niet helemaal over eens.
@gregorius: Inderdaad, helaas. Gelukkig is er de claxon nog. En aan de boze blikken uit het verleden viel af te leiden dat deze toch net iets luider is dan het gemiddelde setje oordoppen. Gas d’r op!
@karhengst: Als ik op de snelweg langs zo’n niet-oplettter rijd, heb ik altijd de neiging om er half voor te rijden, op dezelfde snelheid en te toeteren.
Kijken of ze zich doodschikken.
Probleem is natuurlijk dat als ze zich doodschikken en dan spastisch aan hun stuur gaan trekken er dan ongelukken gaan vallen. Dat wil je natuurlijk niet op je geweten hebben.
@gregorius: Eens, de neiging is er maar gelukkig zegt het verstand vooral hard door te rijden zodat het figuur zo snel mogelijk uit de spiegel is. Bij het stoplicht is het een ander geval
1/8 ik denk wel veel meer! Wat ik ook zo erg vind is dat het aantal vrachtwagenchauffeurs die zitten te bellen of te appen achter het stuur. Laatst bijna een frontale botsing gehad achterop een vrachtwagen in Frankrijk, een Spaanse trucker vond het zo nodig om te videochatten met iemand en nog eens een andere vrachtwagen in te halen en nog een slokje van Redbull te nemen en kijkt totaal niet waar ie rijdt komt zo ineens op mijn weghelft. Even verderop bij een tankstation komt meneer in gebrekkig Engels verhaal halen waarom ik zat te toeteren want meneer had daar hekel aan….
Ik snap het probleem niet zo. Ik doe nog veel meer tijdens het sturen: brood smeren, koffie zetten, tv kijken, scheren en inderdaad veelvuldig appen. Ik doe zelfs wel eens de administratie als ik zit te sturen.
@lekbak: het is ook niet jouw probleem maar wel voor dat ene meisje van 4 wat de weg oprent en onder jouw wielen komt.
@imaginenl: Het is ook een probleem als je sarcasme niet kan opmerken.
@viezefreddyw: er is geen woord aan gelogen hoor. Ik doe dat echt allemaal tijdens het sturen ;-)
@lekbak: Restecp!
@lekbak: heb je dan voornamelijk last dat meisjes van 4 voorbij komen gezwommen, of gevlogen? ;)
@karhengst: gezwommen heeft dan meer kans.
@lekbak: Ik heb het gevoel dat er iets sarcastisch komt als reply?
@lekbak: heb jij nog een stuur? :O

Ik dacht dat allang met joysticks ging.
@crosscabouter: ik stuur inderdaad met een (horizontale) joystick. Maar het is alsnog sturen. En ik zit er dan ook bij.
Het is echt achterlijk hoe “normaal” dit inmiddels is. Het is 100% een eigen bewuste keuze om bezopen te rijden, en van mij mag het ook dezelfde sancties hebben als letterlijk bezopen zijn. Jaartje rijontzegging op zijn minst.
Tja zolang de berichten op je telefoon belangrijker zijn dan de levens van de mensen om je heen…
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik iemand aanrijdt, met wat voor gevolgen dan ook, omdat ik met m’n telefoon bezig was.
Autonome auto’s moeten zo snel mogelijk veilig productierijp gemaakt worden, zodat mensen lekker kunnen door-appen..
@Jochempie: of mensen moeten zo snel mogelijk weer worden geherprogrammeerd zodat we niet meer aan dat ding zitten tijdens het rijden.
@peug206: Techniek moet ons dienen, niet andersom..
Of de snelweg snelheden aanpassen etc het is wel heel makkelijk om te zeggen dat autonoom dit wel kan oplossen, dan duurt dat nog veel te lang voordat er iets gebeurt (en ik wil absoluut geen autonome auto bezitten zelf maar dat is weer een ander verhaal),

Ik geef toe ik zit bijna altijd op mn telefoon, maar het is dat of in slaap vallen achter het stuur met die lage snelheden, en dat brave rijden hier in nl, kom ik ergens waar auto rijden wel leuk is, dan heb ik de telefoon meteen niet meer in mn hand…
@spykerboy: ga dan met het ov of pak een taxi
98% van de berichten zijn volkomen onbelangrijk, vaak slechts bedoeld om te weten wat je aan het uitspoken bent.
Zodat je zelf vrijwillig je vrijheid opgeeft.
Niets is prettiger dan rijden met de radio zachtjes op de achtergrond als afleiding.
Zo maak ik het hoof’ leeg, denk ik over zakelijke problemen na.
Heb absoluut geen behoefte aan een tut-hola die me groene stroom probeert te verkopen.
Ik rijd altijd op provinciale wegen en het is onvoorstelbaar hoe veel mensen de berm inrijden of debaan van de tegenliggers. Ergerlijk dat daar niet gecontroleerd op wordt. Daarnaast wisseld de snelheid constant door dat gecorrigeer
Ho ho, dat is niet waar, mannen geven gewoon toe dat ze appen, vrouwen niet..
Als ik iemand op zijn telefoon zie kutten in de auto toeter ik altijd. Schrikken ze zich de pluris. Kappen met die onzin. Gewoon autorijden.
Met Autopilot heb ik nogal de tijd om om me heen te kijken en het is absurd hoeveel mensen in de file hun telefoons vasthouden. Zo ging laatst een vrouw zonder richting aan te geven naar rechts (waar ik aan kwam) en had NIKS in de gaten. Ik haar inhalen en inderdaad: op d’r mobiel. Toen ik even claxoneerde schrok ze wakker…
@stfu: om je heen kijken is net zo goed erg dom. Net zoals vertrouwen op je autopilot
Ik heb dezelfde ervaring met verjaardagen, iedereen zit op dat køtding te loeren…
Of in restaurants waar het me vaak opvalt dat koppels vaak tegenover elkaar zitten met de mobiel voor de snufferd..
Nu zal ik ook eens opletten of dat bij andere restaurants dan de McD ook het geval is..
@hjhj: niets zo sneu als een stelletje of groep vrienden die onwijs ‘sociaal’ zit te wezen op de telefoon…
Nexus + Android 7.2 met spraakbesturing! Ftw
Heel bijzonder om zoveel afkeer reacties te lezen terwijl ik niemand hand in eigen boezem zie steken .. niemand die dus een keer het binnenkomende appje op het toegangsscherm, meldingsbevestiging van Flitsmeister o.i.d. aantipt tijdens het rijden? Ook ik weet dat het gevaarlijk is, probeer het niet te doen maar ik zeg niet dat ik het nooit doe. En hierbij maakt het m.i. geen reet uit of je veel of weinig rijdt (en wáár). En maak zelf ook de nodige kms mocht dat uitmaken.
Je zou toch denken dat de mobiele providers er toch wel iets aan kunnen / willen doen.. maar ja ; 9 van de 10 keer gaat het om de grootverbruikers voor wie 100 euro per maand voor de mobiel doodnormaal is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).