Met 174 kilometer per uur langs werkzaamheden op A35

Auteur: , 51 Reacties

Politie: you're doing it right!

Dodge Challenger - Volkswagen Touran

Onlangs waren we enigszins teleurgesteld dat er nauwelijks controles zijn op 30 km/u wegen. Als blogger langs de kant is het nu eenmaal makkelijk roepen dat dat niet kan et cetera, maar het is ook duidelijk dat ze hun handen vol hebben aan grove overtredingen van veelbelovende kansenparels. We hebben weer een paar krenten uit de pap voor je, ditmaal van de Verkeerspolitie Overijssel.

Zo is er een bestuurder aangehouden die een ietwat groot risico nam. Het sujet in kwestie leek het een goed idee om over de A35 (bij Enschede) met een snelheid van 174 km/u te rijden. Langs werkzaamheden, welteverstaan. Dat was weliswaar de uitschieter, maar op dezelfde locatie (bij de Grolsch fabriek) waren er twintig automobilisten die meer dan 120 km/u reden. Best knap.

Controle

Op een andere locatie in Enschede (Vlierstraat) werd er een bromfietser aangehouden die een kleinigheidje te veel gedronken had. De bestuurder mocht blazen en wist een score van 665 ug/l te behalen. Zijn ouders zullen trots op hem zijn en wij met hen.

Uiteraard was ook die andere steun en toeverlaat (De Belastingdienst) aanwezig bij de controle. Deze legde beslag op 9 voertuigen die gezamenlijk een waarde van € 83.312 vertegenwoordigen. Eén persoon had een boete openstaan van € 1.050, deze werd direct geïnd. Dat wordt dit weekend aardappelen eten. (via: RTV Oost)

Fotocredit 1: Kuifje
Fotocredit 2: Verkeerspolitie Overijssel



51 reacties

Buiten het feit dat je dan dom bent, vind ik het a-sociaal om te hard langs wegwerkzaamheden te rijden.
@desjonnies: helemaal met je eens. Net zoals het asociaal is om drie weken voor de werkzaamheden al alle beperkingen neer te zetten. Ook is het asociaal om gèèn einde bord neer te zetten (dat vergeten ze letterlijk meer dan de helft van de keren).
@lekbak: Als er een beslismoment is na de werkzaamheden is dat ook niet nodig. Dus een kruispunt of oprit. Dan vervalt de beperking sowieso.
@Archiebald: beetje jammer dat je er dan vaak twee kilometer op moet wachten terwijl ze slechts een lantaarn paal aan het plaatsen zijn of zoiets lulligs.
@lekbak: Ook dat is voor de veiligheid. Misschien beginnen ze daarna wel aan de volgende? Hoeven ze niet elke keer alles te verzetten.
@stfu: ik kom dus op het platteland heel vaak werkzaamheden tegen die slechts enkele meters lang zijn. Altijd, zonder uitzondering, zonder einde bord. Gaan ze dan aan de volgende lantaarnpaal (of iets vergelijkbaars) beginnen moeten ze het toch weer verzetten.

Ook zijn dit trouwens van die plekken waar ze zelden bezig zijn. De beperking staat er dagen van tevoren en blijft dagen na de werkzaamheden staan. Ik rem dus ook alleen af als er een busje bij staat…
@lekbak: Same here.. Als er op de matrix borden 70 wordt aangegeven rijd ik nog wel 90 totdat ik de daadwerlijke werkzaamheden benader en zal netjes af tot 70. Maar moet ook wel zeggen dat ik me dan ook mateloos irriteer als een heel rij aan auto’s continue moeten remmen omdat er eentje voorop weet te presteren in niet een vast snelheid aan te houden. Je rijdt continue 70 geen probleem, maar als ik elke keer af moet remmen tot wel 50 en dan weer gas moet bijgeven om weer op snelheid komen dan ben ik geïrriteerd.
@lekbak: Die drie weken zijn vaak nodig om weggebruikers aan het idee te laten wennen. Bij mij voor de deur wordt een nieuw station gebouwd en de weg ervoor langs aangepast. Weg is dus afgesloten voor alle verkeer behalve openbaar vervoer, hulpdiensten en werkverkeer; daarvoor is een tijdelijke busbaan aangelegd. Is maanden van te voren aangekondigd, er staan omleidingsborden tot ver buiten de stad. Toch reed een op de drie auto’s gewoon door. Totdat de politie iemand met een bonnenboekje voor het station posteerde die om de twee minuten een overtreder pakte, å 100 euro per stuk. Men is hardleers, of gaat ervan uit dat de pakkans toch vrijwel nihil is. Voor boze buschauffeurs of wegwerkers zijn ze niet bang genoeg.
@oxymoron: dat moet wel over Assen gaan 😀 maar het ‘centrum’ is de laatste jaren al drama qua wegwerkzaamheden.
@f31bmw320d: Klopt, maar hetzelfde verhaal speelde een paar jaar geleden in Bilthoven. Over twee jaar gaat het hoofdstation in Groningen op de schop! Doet aan de essentie niet af. Veel chauffeurs vinden de eigen inschatting belangrijker dan de aanwijzingen. Dat duurt zolang tot er iets mis gaat.
@oxymoron: dat is leuk bij een herindeling van de weg. Niet bij kleine wegwerkzaamheden.

Ik weet al precies hoe het gaat. “hè, daar staan borden en paaltjes, ff kijken wat dat is” en dan een week later “Jeetje staan die borden en paaltjes daar nou nog steeds voor niks, ik rij wel gewoon door hoor”. En dan is er opeens iemand aan het werk…
@lekbak: we zouden jou eens een hele dag in een werkvolk langs een autosnelweg neer moeten zetten. Eens kijken of je dan nog hetzelfde reageert….
@venckman: werkvolk = werkvak (klote autocorrectie)
@venckman: Ik rij niet te hard als er daadwerkelijk mensen aan het werk zijn. Maar voor wat komt wat, en het is ronduit pesten van automobilisten om de snelheid te beperken als er niks gedaan word. Totaal overbodig en ontzettend irritant.
@lekbak: toevallig werk ik zelf in de wegenbouw. Het is uit meerdere oogpunten niet logisch om een wegafzetting steeds op te ruimen als er even geen werkzaamheden zijn. 1e punt is dat het telkens opruimen en weer plaatsen van de maatregel niet gewenst is, omdat dit veel onduidelijkheid oproept bij de weggebruiker. Vanochtend mag je 90 rijden, vanavond ineens weer 120, en morgenvroeg weer 90. Is niet logisch. 2e punt is dat een afgesloten wegvak een werkvak is waarvoor de aannemer verantwoordelijk is. Het even openzetten voor verkeer, zodat iedereen er weer op maximale snelheid doorheen kan, is dan risico aannemer (wat wij dus niet gaan nemen…). 3e punt is een kostenverhaal. Steeds weer opruimen en opbouwen van verkeersmaatregelen kost simpelweg heel veel geld. Hopelijk begrijp je nu enigszins waarom er dus soms een wegafzetting staat waar geen werkzaamheden plaatsvinden ;-)
@venckman: Ik snap dat het niet te doen is om voor elk uurtje de boel op te ruimen, maar het kan wel degelijk een stuk strakker gepland worden. Enkele dagen is namelijk nergens goed voor en echt alleen maar planning.

Dat van die verantwoordelijkheid wist ik niet. Dat veranderd de zaak wel een beetje. Maar nogmaals: er is een hoop winst te halen.
@desjonnies: Dat is waar, anderzijds ken ik ook paar plekken waar ze de boorden voor geen duidelijke reden daar hebben hangen. Voorbeeldje; A10 Zuid buitenring, vlak voorbij knp, de Nieuwe Meer stond of staat al heel lang een boord met 90 en wegwerkzaamheden. Het is mij altijd een raadsel gewezen waarom dat boord daar staat. Het enige waaraan gebouwd recent is aan de aangrenzende spoorlijn links van je. Die werd 4-spoorig uitgebouwd. Voor zover ik weet stond er ook nooit een boord met alle beperkingen opgeheven.
@wijsneus: soms vergeten ze ook wel eens om borden weg te halen in de haast op vrijdagmiddag. Zijn ook maar gewoon mensen die wegwerkers :-)
Er staat niet bij of er daadwerkelijk mensen aan het werk waren. Als dat zoals vaak het geval is niet zo is dan maakt men hier een hoop kabaal om niets.

Het mag niet, maar ga nou niet doen alsof het levensgevaarlijk is.
@bin_sbo:

Exact mijn gedachte.
@bin_sbo: snelheidsbeperking = snelheidsbeperking, niets meer, niets minder.
@bin_sbo: Als ik 70 rijd bij wegwerkzaamheden, dan houd ik er geen rekening mee, dat er iemand met meer dan 100km/h verschil aan komt rijden.
Nog los van de versmalde rijstroken en vuil wat er op de weg kan liggen.
174 km/h is natuurlijk al belachelijk als er geen wegwerkzaamheden zijn.

Dus levensgevaarlijk voor de overtreder in iedereen die daar in de buurt is.
@leefvrij: geen rekening mee houden? Maar wel altijd gewoon in je spiegels blijven kijken hoop ik, voor het geval dat er iemand wel iets geks doet. Mensen die denken ipv kijken vind ik ook levensgevaarlijk
@allesmetturbo: Ik houd natuurlijk wel rekening met mensen die harder rijden dan is toegestaan. Alhoewel dat natuurlijk ook een beetje krom is. Rekening houden met mensen die de verkeersregels overtreden.

Op de Duitse autobahn kijk ik vaker in mijn spiegels dan in NL, omdat je kan verwachten, dat het snelheidsverschil hoger is.
@leefvrij: Lekker rechts blijven dan met 70. Dan kunnen de mensen die dat willen er mooi langs wanneer het kan. Of de snelheid gevaarlijk is hangt af van alle omstandigheden. Op bepaalde moment is 70 gevaarlijker dan 170.
@bin_sbo: Het typisch Hollandsche eigen rechter spelen.. “maakt niet uit wat de regels zijn, ik ga zelf wel analyseren of het verantwoord is of niet”.
@bin_sbo: hoop niet dat jij een rijbewijs hebt. Weg werkzaamheden on geacht wel of geen mensen hebben vaak weg versmalling en dan is 174 niet echt gepast. Maar jij vind blijkbaar van wel.
@raym: Precies, zelf je verstand gebruiken. Altijd. Dus ook wanneer je door groen licht rijdt. doet 99% van de mensen niet ik wel.
@bin_sbo: blijkbaar sta jij boven de mensheid.
@bin_sbo: alsof je dat kan zien als je met 170+ voorbij komt razen…
@jeroenwz: Als jij dat niet kan zien adviseer ik je überhaupt niet in de auto te stappen.
@bin_sbo: Dat heeft er niks mee te maken. De weg moet voor een bepaalde maximumsnelheid aan bepaalde eisen voldoende. Bijvoorbeeld breedte van de rijbaan, uitwijkmogelijkheden of invoegend werkverkeer.
@flutterby: Precies, en als er op een strook waar werkzaamheden “bezig” zijn en een beperking van toepassing is niemand aan het werk is, er dus geen werkverkeer is en er ook geen overig verkeer rijdt kan je daar dus prima veilig met 170 overheen. Mag niet. Maar kan wel.
@bin_sbo: zit wat in, maar dat heeft deze asfaltpiloot vast niet overwogen vóórdat ‘ie gas begon te geven…
Goed dat deze mensen zijn aangepakt. Blijft dat als ik iemand met +60 door een woonwijk zie knallen automatisch mijn prefrontale cortex wordt uitgeschakeld.
Onder aan de streep komt het via stichting aap weer bij dezelfde kansenparels terecht ..

Veel geblaat weinig wol dus ..
@lincoln: *proest* stichting Aap! 😂😂😂
Met die snelheid ben je vaak wel een stuk alerter. Dus dat is dan weer gunstig voor eventuele wegwerkers. (Staat een betonnen/stalen muur tussen het wegvlak en de werkzaamheden)
@sbmmaxx: tuurlijk. Ga zelfs eens een weekje langs en aan de weg werken. Al die mongolen die je uitschelden, koffie naar je smijten of je uitschelden. Dan mag jij recht achter het “muurtje” gaan staan wanneer er iemand met 170 tegenaan rijdt, OK?
@jeroenwz: ja hoor koffie naar je smijten tuurlijk
@wildewesten: dat herken je niet, maar het uitschelden wel? :-)
@wildewesten: inderdaad, harstikke zonde. Ik kan wel een kop koffie gebruiken.
@jeroenwz: nee, ik werk namelijk niet langs de snelweg. Uitschelden had ik al uitgesloten want wat kun je nou horen als iemand met 70 kmu langsrijdt
@wildewesten: Vrij veel, om precies te zijn. Maar vanachter je beeldscherm iets bedenken over wat anderen dagelijks meemaken gaat je beter af dan een klein beetje inlevingsvermogen te tonen zo te merken.
Was waarschijnlijk die R8 van laatst die nog aan het optrekken was naar de 300 km/u haha, hij had hem hier net in de 4
Dat wordT dit weekend aardappelen eten
Ik raad iedereen die denkt dat het geen probleem is om langs een werkvak harder dan toegestaan te rijden, aan om eens een dagje als wegwerker aan de slag te gaan. Eens kijken of jullie dan nog hetzelfde over denken…..
Snap niet dat dit ter discussie staat… houd je gewoon even aan de regels joh, is er niets aan de hand. Even 2 kilometers wat langzamer rijden, ben je 5 tot 10 minuutjes later op je bestemming. Als je die speling niet hebt, heb je zelf een verkeerde planning gemaakt. Niemand anders, zeker een wegwerker, hoeft daar voor te boeten.
@2wheeler: De regels respecteren bij werkzaamheden zou inderdaad niet ter discussie mogen staan. De snelheid beperken bij geen werkzaamheden natuurlijk wel. Niet alleen de automobilist, maar ook de planningchefs van de wegwerkers moeten een goede planning maken. Zou een leuk idee zijn om die eens een bonus uit te keren op basis van nauwkeurigheid. Daarnaast een celstraf ter hoogte van het aantal minuten dat de automobilist voor de kat zijn viool in de auto heeft gezeten, vanwege het realiseren van de snelheidsbeperking op een ander tijdstip dan de daadwerkelijke werkzaamheden. Deze celstraf dient te worden uitgezeten in een arrestatievoertuig. Tot slot een boete geven bij het nalaten van het markeren van het einde van de werkzaamheden. Het maakt mij niet uit dat dit niet realistisch is. Zo zou het moeten zijn!
-edit: is gefixt-
Lijkt me een goed idee om hetzelfde te gaan doen als in de landen om ons heen. Complete snelwegen afsluiten en iedereen omrijden. Ook geen gezeur meer van mensen die graag te hard rijden naast wegwerkzaamheden ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).