We gaan even op onderzoek uit en hebben jouw hulp nodig bij het ontrafelen van het mysterie van deze Nederlandse BMW E46 bodykit.
Ah, de BMW 3 Serie E46 Coupé. Iedereen kent ‘m wel. Iedereen kent wel iemand die er eentje heeft of heeft gehad. Vandaag is het onderwerp van een waar mysterie. In dit geval gaat het om een BMW 330Ci. Of specifieker gezegd, de BMW E46 bodykit voor een coupé van deze serie.
Nu zult u zich afvragen, wat is het mysterie dan? Welnu, daarvoor moeten we Autoblog-lezer Mark gaan. Hij is namelijk de eigenaar van een 330Ci (E46). Zoals veel BMW’s van deze leeftijd zijn er veel onderdelen niet helemaal meer zoals de auto de fabriek is uit komen rollen.
Van een afstandje kunnen we de modificaties al zo zien zitten. De CSL-replica’s zijn niet origineel, de koplampen evenmin en ook de achterlichten hebben nog nooit een BMW-dealer van dichtbij gezien. Maak je geen zorgen, Mark is een autoliefhebber en hij is voornemens de auto weer helemaal origineel te maken.
BMW E46 bodykit
Maar daarmee komt de crux, want hoe zit het met die aparte BMW E46 bodykit? Ondanks dat de pasvorm uitstekend is, lijkt het design uit een foute Sloveense AutoStyle-gids te komen. Met name de achterbumper is best bizar. Dankzij zes ‘gaten’ lijkt het niet alsof er een motor achter de achteras ligt, wat uiteraard niet het geval is. De achterbumper is veel dikker dan die van de M3 GTR, bijvoorbeeld. Maar als je goed kijkt zie je dat de sideskirts ook wel heel erg dik zijn. Dit kan toch nooit standaard zijn? Hoe zit dat eigenlijk? We proberen het uit te zoeken, maar we geven aan dat wij je hulp nodig hebben!
BMW E46 bodykits (Coupé)
Net zoals vroeger was de BMW er in diverse smaakjes. Je had ‘m in standaard Opa-specificatie, zoals bij ons op de redactie: bordeaux-rood, gesmede Fuchs-wielen, velours bekleding en houtinleg. Maar je kon tegen bijbetaling ook kiezen voor leukere opties. Naast grotere velgen kon je ook kiezen voor enkele bodykits voor de BMW E46. Tegenwoordig zien we dat overal. Bij de huidige 3 Serie kun je kiezen uit standaard, Sport, Luxury, M Sport én M Sport Individual.
M-Sport bodykit
Vroeger kon je via BMW ook diverse kits krijgen. Er was de M Sport kit. Dat is onderstaande kit, minus de spoiler. De auto op de afbeelding is een 330Ci Club Sport.
AC Schnitzer ACS3
De AC Schnitzer-kit was ook gewoon bij de BMW dealer te bestellen met garantie, uiteraard. Daarbij moest je wel iets te veel geld en iets te weinig smaak hebben.
Individual BMW E46 bodykit
Maar er was dus nóg een optie. Het zijn de Amerikaanse persfoto’s van de E46. Hier je wel de kracht van originele koplampen, oranje pinkers, en die bloedmooie Style 32-velgen:
De bodykit is leverbaar geweest voor slechts een beperkte periode. Na de facelift in 2003 was deze niet meer te bestellen. Toen kreeg de BMW 3 Serie een facelift waarbij BMW de Coupé een iets meer een eigen gezicht gaf, omdat mensen het terecht een tweedeurs sedan vonden. Nu had BMW standaard deze bodykit kunnen monteren.
De vraag die wij aan onze lezers hebben: is deze BMW E46 bodykit tegenwoordig iets bijzonders? Zijn er mensen bekend met BMW en de E46 in het bijzonder? Onze E46-specialist @jaapiyo is meer een liefhebber van de onderkant van de range in senioren-spec en wist ons helaas niets meer te vertellen. Ondergetekende werkte destijds bij BMW en weet alleen dat het besteld kon worden als accessoire (maar dat niemand dat in Nederland deed).
Dus mochten mensen hier meer van weten, laat het weten, in de comments!
Tonnie zegt
Mooi man, originele kit en behoorlijk zeldzaam blijkbaar! Houden.
bierbuik zegt
Volgens mij geef je zelf al het antwoord Willem, de bodykit lijkt verdacht veel op die Individual kit in dit artikel! Ps: lees het artikel nog een keertje na ;) oa je laatste zin; dus mochten mensen hier man(?) van weten..
alcantara zegt
Dikke waggie, ik had hem zelf ook als 323Ci.
Tot hij zo nodig weg moest rotten en ik dus maar een F20 116i heb gekocht als vervanger….. :’)
Maar niet getreurd, ding is na chip een stuk sneller dan die gedateerde hoerensloep dus ik wil ook niet meer terug!
SpeedGeek zegt
Mark, wat vind je als je de laatste 7 letters en cijfers van je chassiscode invoert op het BMW ETK? Hier kan je de optielijst zien waarmee je auto van de band is gegaan. Mocht het een originele optie zijn dan moet je het daar kunnen terug vinden.
Ninjaerpel zegt
Helaas is veel verloren gegaan in het BMW systeem. Ik heb wel alle fabrieksopties maar de achteraf gemonteerde dingen zijn niet meer in te zien. Hij is in Nederland gekomen via BMW Ekris te Veenendaal en de bodykit is door BMW dusseldorp deventer erop gezet. Bij de Laatstgenoemde dealer zei de onderhouds adviseur dat hij wel wist dat het toendertijd een optie was die door de dealer werd gespoten en op de auto werd gezet.
Enkele opties die er nog opzitten zijn:
Individueel interieurbekleding, Elec zonnerollo, Parkeersensoren, Rechterbuitenspiegel die zich naar de wielen richt als je hem in zijn achteruit zet. Volledig electrische sportstoelen, Sportstuur. Echter kan ik nergens een M-logo’s vinden.
mattr zegt
De vraag die wij aan onze lezers hebben: is deze BMW E46 bodykit tegenwoordig iets bijzonders?
Nee. Doe maar snel in de container gooien alsjeblieft, of terugsturen naar de US. Die achterbumper eerst graag.
lennertg zegt
Lezen jullie die artikels ooit na voor ze op autoblog verschijnen? Hier staan meer taalfouten in dan in mijn eerste opstel van de lagere school.
mondial zegt
Dus mochten mensen hier man van weten, laat het horen! In de comments!
mark383 zegt
Het is een afzichtelijke bodykit. Maar wel origineel kennelijk. Is het dan opeens wel goed? Mwah, nee, ook bmw begaat wel eens esthetische missers…
Alhoewel, met de originele velgen en koplampen is ie wel een stuk beter te pruimen. Toch mooi dan? Nee, hooguit bijzonder…
Edit: hoe langer je er naar kijkt, hoe beter ie wordt…? Nee, nee, nee. Op een subura imperia misschien. Nee, zelfs die doen het rustiger aan…
mrtrex zegt
Het aerodynamicapakket. Volgens mij ook in duitsland verkrijgbaar geweest. Vriend van me had er zo een. Zeldzaam met goede reden als je het mij vraagt.
sleepyj zegt
Ik zit dit te lezen, en vraag me af of er haast is geboden bij het maken van zo’n artikel. De hoeveelheid fouten is tenenkrommend. Dit valt me wel vaker op. Op zich wel fijn, want dan zou iedere kurkentrekker artikelen kunnen gaan schrijven.
Een klein voorbeeldje:
“Dankzij zes ‘gaten’ lijkt het niet alsof er een motor achter de achteras ligt, wat uiteraard niet het geval is. “
alcantara zegt
Heb niet alles gelezen, maar als ‘niet’ typen ipv ‘net’ de grootste fout is die je kunt vinden dan zal het allemaal wel meevallen.
Robert zegt
Ik ben normaal niet zo van de plastic opsmuk, maar dit is een redelijk beschaafd uitziende bodykit, en door de goede pasvorm bijna ‘af-fabriek’ ogend. Ik zou alleen wel weer de originele koplampen overwegen, óf de mistlampen in eenzelfde kleur xenon of led overwegen.
Ninjaerpel zegt
Na het normale onderhoud ben ik van plan om de cosmetische dingetjes aan te pakken. Het check control systeem vind de lampen zelf ook niet leuk.
faalhaas zegt
Leepu na een kratje
robindeelen zegt
Clubsport ik heb er zelf 1 een 325ci.
Krijg vaak leuke reacties👌🏻
erikabarth zegt
@robindeelen dit is geen club sport.
robindeelen zegt
@erikabarth: ohh ik dacht dat die kit alleen leverbaar was met bij een clubsport.
Weer wat geleerd
flatoutmarten zegt
Hmm, nee. Doe mij maar een LCI model met de bredere nieren, omhoog wijzende knipperlichten vóór en de led-lichten achter. Die is schitterend: niets meer aan doen.
erikabarth zegt
Hoezo mysterie ?? Dit is een E46 Aero kit.
Geleverd van 1999 tot 2002.
Gewoon spuug lelijk daarom nooit verkocht.
Staat nog steeds in Bmw etk.
Zelf jaren diverse E46’s gehad, waaronder een E46 328ci, geweldige auto zo mooi!
Tijdloos. Tegenwoordig is bmw het spoor helemaal bijster met hun design.
dieselrat zegt
Ik denk dat het een originele m aero kit is. Deze zijn best zeldzaam en weinig geleverd. Ze hebben ook daadwerkelijk een functie, zoals betere koeling (grotere intakes) met geleiding naar de remmen en meer algemene koeling.
Wat je er cosmetisch van vind is natuurlijk een heel andere vraag.
Als het ook op de fabrieksoptielijst staat is het m.i. wel speciaal en het behouden waard.
Eric zegt
Volgens mij noemen ze dit de “Aero package”. De kofferklep spoiler die er niet op zit is onderdeel “51710000670”.
Heb er 2 liggen, maar beide zijn het net niet vanwege transport schade. Toen was ik er wel klaar mee en die liggen nu te verstoffen in de schuur.
Via ebay en niet via de dealer gekocht. 2e was een stuk beter ingepakt maar de hoeken zijn zwak en dus wederom gebroken tijdens vervoer.
Montage handleiding van die spoiler is wel te vinden maar het vereiste positioneeringsgereedschap en montage materiaal wat ze daarin vermelden heb ik nooit kunnen vinden.
Wie weet ooit eens een fatsoenlijke csl replica er op schroeven. Maar voorlopig rijd ik zonder spoiler. Vond dit wel een aardige optie en redelijk subtiel.
M-Sport moet volgens mij zijn M-tech 2. M-tech 1 valt een stuk minder op en mist in dit verhaal.
Ninjaerpel zegt
Volgens de dealer die de VIN nagetrokken had is deze geleverd met (0375) BMW LM dubbelspaakwielen, Styling 79. Enige minpunt is wel dat er geen 17” velgen er meer onder passen gezien de schijven groot en geventileerd zijn. Zelf ben ik van plan om de 79’s of iets mooier ogends te vinden omdat de nep CSL’s best gehavend zijn.
jmeverts zegt
Vind het best mooi, lijkt wel een beetje e36 van de zijkant