Het verhaal van de Steinwinter Supercargo 2040

Auteur: , 45 Reacties

Moeder. Aller. Trucks.

Steinwinter Supercargo 2040

Het ding draagt de naam 2040. Maar het design oogt alles, alles, behalve 2040. De bijzondere constructie is een uitvinding van Manfred Steinwinter. Een Stuttgarter die vaak meer lading mee wilde nemen dan mogelijk was. Daar moest een oplossing voor komen, dacht de Duitser. Dit was het begin van de Supercargo 2040 uit 1983.

Steinwinter benaderde Daimler-Benz met zijn idee voor technische ondersteuning. Hij begon Steinwinter GmbH en als logo pronk een steigerend paard. Wellicht komt ‘Ferrari’ als eerste in je op, maar het ontwerp heeft eigenlijk alles te maken met Stuttgart. De Duitse stad gebruikte het logo immers al voordat Ferrari een copy-catje deed.

De Duitser wilde een multifunctioneel platform neerzetten. Naast een truck, moest een omgebouwde aanhanger of een dubbeldekker ook tot de mogelijkheden behoren. Binnenin de lage cabine werden twee stoelen geplaatst. In het midden een kast, en achter de stoelen een bed. De Supercargo 2040 werd aangedreven door een 280 pk sterke Mercedes V8 met 16 verzetten. Het gevaarte was goed voor een lengte van 6.5 meter.

Tot een succesvolle productie is het nooit gekomen. Steinwinter slaagde er wel in om een prototype te bouwen die in 1987 tentoongesteld werd op het IAA in Frankfurt. Helaas voor de Duitser wilde Mercedes geen geld verstrekken om door te gaan met het project. Het ontwerp van de truck, zonder aanhanger, doet mij nog het meest denken aan een vliegtuigtrekker zoals de Schopf F300. Het bedrijf produceerde later wel personenauto’s waar vaak Fiats als basis werden genomen. In 1987 stopte Steinwinter echter met de productie van auto’s.



45 reacties

Slimme oplossing, maar ik kan me niet echt voorstellen dat de chauffeur met zo´n constructie veel overzicht heeft.
@dikdraak: toch moet dit te doen zijn, er zijn immers ook dubbeldeks bussen waar de chauffeur zo laag zit.
@dikdraak: toch heeft het ook voordelen wat zicht betreft. Geen dode hoek meer voor en naast de cabine. En ook beter zicht direct naast de trailer denk ik. Ik kan me voorstellen dat het zo wel moeilijker is om diepte in te schatten naar achteren. Maar ik ben geen chauffeur dus wellicht zal dat meevallen.
@lekbak: daar heb je tegen woordig camera’s voor
@leemster: op een trailer? Dat zijn toch vaak hoeren, lijkt me dat je daar geen camera op wilt.
@lekbak: met camera’s op hoeren zijn een hoop websites groot geworden
@jeps90: Hahaha X*D
Lijkt net of er een Ferrari Modulo tegenaan geknald is.
Dit doet mij een beetje denken aan die rode karretjes waar ze in de Rotterdamse haven containers met vervoeren
Nu, het rijden in een L2H2 busje vind ik altijd al lastig, omdat ik nogal makkelijk vergeet dat er boven mijn hoofd nog een best stuk blik begint ( bovenhoofdse schade is binnen de bestelwagenverhuur ook altijd uitgesloten bij ’t verzekeringsrisico, hoe zou het komen?) maar met dit gevaarte wordt ’t er zeker niet gemakkelijker op.


10 punten echter voor de uitwerking: Op ’t eerste gezicht is ’t bijna niet voor te stellen dat dit niet gewoon usance is.
In ieder geval een kleinere dode hoek, dus veiliger voor de zwakke weggebruikers
@MilleMiglia: Én je rijdt gewoon vooruit het laaddok in, best slim bedacht…

Alleen lijkt het me geen pretje om in dat ding te moeten slapen, als er überhaupt al plek voor een slaapcabine is.
@moveyourmind: Misschien heeft deze vrachtwagen anno nu wél een kans…

Met de laaddeuren aan de voorkant wordt het voor vluchtelingen bijna onmogelijk om aan boord te klimmen zonder dat het opvalt.
De moeder aller trucks komt uit Zweden en was, ironisch genoeg bestemd om als Cab-over de lucratieve Amerikaanse markt te bedienen
Helaas kwam er begin zestigerjaren een wetswijziging in de VS waardoor de enorme overdreven lange en imponerende torpedoneus zijn herintreden deed.

Die vrachtwagen waar ik het overheb was de Volvo Titan Tiptop, die al snel na een aantal modificaties na het eerste productiejaar veranderde in de vermaarde F88 F89 Series

http://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/1/stillers-volvo-f88-mike-jeffries.jpg

Tegenwoordige vrachtwagens zijn allemaal gebaseerd op deze gentle giant en zijn geestelijk opvolger de AE series van Renault

Deze creatie is in zoverre nutteloos dat juist de cabines veel groter zijn geworden en veel hoger, deels om de luchtweerstand te verkleinen maar vooral om beter overzicht te creëren.
Met dit concept heb je het overzicht van een gestruikelde banaan !!!!!
@desjonnies: wat is er zo bijzonder aan die Renault serie dan? Voor zover ik weet was het cabover idee toen al heel erg gewoon onder alle Europese fabrikanten. Of zit ik naar te jonge trucks te kijken als ik aan begin jaren ’90 (eind jaren ’80 mogelijk ook al?) zit te denken?
@lekbak:
– Een cabine met stahoogte was nog niet eerder gerealiseerd
– Een cabine die geheel los stond van het chassis ( alleen het cabine gedeelte scharniert bij het omklappen
– Het hele gebruik van het concept ‘ruimte’ en dan vooral in de hoogte.

Daarvoor stak een trailer of oplegger boven de cabine uit, met de komst van de AE was dat voorbij en anderen zijn gevolgd.
@desjonnies: Dankje, ik vind het altijd interessant om te weten dit soort dingetjes.

Nu snap ik wel waarom een jaar of 20 geleden die Renault zo veel meer op de weg te zien was dan nu. Toen had dat ding meerwaarde…
@desjonnies: de Renault Magnum?? de DAF 95 was toch eerder met luxe slaapcabine? en dan hebben we het nog niet gehad over de DAF 2600, de eerste vrachtwagen met slaapcabine, revolutionair voor z’n tijd.
@henkhupelschoten:
De AE had ook een vlakke vloer als eerste, ben ik vergeten te vermelden, dus qua concept was hij vernieuwend DAF was inderdaad succesvol met de SpaceCab maar dat was een verhoogd dak, DE hele AE was rondom het ruimteprincipe gebouwd.
’t is een fijn lijntje maar het is -in mijn wereld- wel zo.

Ow, ik mis de 2800 en 3600’s van DAF, dat reej me toch lekker, ik reed af en toe op een bloemenwagen met een kortgekoppelde aanhanger, dat was toen ook nieuw !
@desjonnies: 3600 turbo ati!!
Geweldig om DAF verhalen te horen van andere mensen! Was vroeger bijrijder en moesten we met een vrachtwagen vol bier van lieshout limburg in, lekker roeren en dan die 6 cilinder roffel kei hard door de cabine. Heel de dag een piep in je ore n maar wat was dat een tijd zeg en het reedt zo heerlijk, armpje uit het raam en gassen maar!
@desjonnies:

De Ford Transcontinental !!
Ken je die nog ??
@lincoln:
Yep Jazeker ouwe Reus, die werden in Amsterdam gebouwd, maar FORD gebruikte de cabine van -weer de geestelijk van de Renault AE de Berliet TR serie, die Berliets waren weer geënt op de Volvo F88 F89, maar die Fransen hadden de cabine ruimer en vooral breder gemaakt.
De Transcontinental kon roesten als de neten, want waarom zou je tijdens de reis van de kale cabine van Lyon Frankrijk naar het natte Amsterdam, zo’n cabine in een hoes steken?
Toch?
Hier de Berliet, gewoon in zijn hum en aan ’t werk; kijk maar het is de Transcontinental cabine

http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesimages/832683/ND%20tr280.jpg
@desjonnies: ja de AE had een vlakke vloer, maar de stahoogte was echt niet meer dan een Volvo Globetrotter. Daarbij was Volvo de eerste die dit concept volgens mij sterk uitwerkte, want deze had door het hoge dak ook 2 volwaardige bedden, en bergruimte boven de voorruit. Juist de volwaardige boven bed ontbrak in de AE, evenals voldoende aflegeruimte. Want door die aparte constructie was die er minder. Daar naast is de AE buiten Frankrijk nooit een doorslaand succes geweest, wat Daf bijvoorbeeld wel is gelukt met de 95, die langzaam heel Europa veroverde.
Je bedoelt pushback truck.
Zo wordt vrachtwagenracen wel heel interessant. Stel je dit ding eens voor op een circuit.
Lekker, zo’n voorkant die 5 meter uitzwenkt.
Zou hier waarschijnlijk niet eens mogen, want het is een gecombineerd voertuig, en bij een aanhanger mag er ook niks aan de voorkant van de aanhanger uitsteken.
Colonia uit duitsland wat zwaartransport uitvoerde heeft zo iets ook wel eens gemaakt. Een MAN chassis met een Ford Granada als cabine :)
http://www.mupload.nl/img/sn3ce3xykov.jpg

De Rooy (van Dakar) heeft ooit een prototype gemaakt. Helaas kwam deze niet door de RDW keuring…..
http://www.mupload.nl/img/4ripv8pcnk3.jpg
@baan: Foto’s hadden andersom gemoeten ;)
@baan: wat een geweldige bad-ass vrachtwagens zijn dit eigenlijk zo. +1 voor de pics.
Stroomlijn en dus brandstofverbruik op de snelweg zal dramatisch zijn van dit ding.
Lengte is in Duitsland vaak niet eens het probleem. Het totaal gewicht van de vrachtwagen/oplegger combinatie mag over het algemeen maar 40t bedragen. Anders kun je combi’s inzetten en bij lange lading mag je ook nog met de deuren open rijden mits je er een vlaggetje aan hangt. Ik geloof dat je dik een meter uit mag steken. Een normale oplegger is 13,60m lang.
@dutchcourage86: lengte geen probleem? In Duitsland zijn ze nog steeds huiverig voor de 25m trucks.
Vreemd , mijn eerdere bericht is verdwenen.

Nog maar een keer: Deze truck werd in iets verbouwde vorm ook gebruikt voor een Amerikaanse tv-serie ” The highwayman”

De meer bekendere truck uit die serie is overigens één die in een helikopter kan veranderen.

http://pics.imcdb.org/0is114/vlcsnap178620kt7.2724.jpg
Een soortgelijke is de Schnibbel-Mobil van Colonia. Ford Granada cabine op een MAN chassis. https://www.drive.net/b/1912507/
@porcay: ik vond de foto’s van @Baan al tof, maar deze link is helemaal geweldig! Volgens mij hebben ze dat ingekorte Granada front voorzien van de grille en koplampen van een Mercedes besteller uit die jaren ’80.
@RRRobert: Inderdaad! Op het eerste gezicht dacht ik direct aan een Mercedes MB100.
@porcay: Erg cool artikel, ondanks – of misschien wel juist dankzij – het gebrekkig Engels, thanx !
@porcay: ik denk dat het interessante resultaten oplevert als zo’n ding met belading tegen een muur rijdt!
Doet me ook denken aan de Mercedes Race Transporter
@RubenPriest: nog een interessant feit over deze combinatie: hij werd ontwikkeld én gebouwd door carrosserie specialist Van Eck uit Lexmond, een onvervalst stukje Hollandse innovatie!!

https://www.vaneckgroup.com/het-erfgoed-van-een-innovatief-familiebedrijf/
Binnenkort terug op de weg, dankzij autonoom rijden. Geen cabine meer nodig…
Ergens midden jaren 80 had ik een spel kwartetkaarten met vrachtwagens waar deze foto op stond. Ik kende toen als 10 jarige alle specificaties van alle trucks uit mijn hoofd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).