• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van de Steinwinter Supercargo 2040

Auteur: RubenPriest, gepost 24 december 2015 om 14:17 – 45 Reacties

Steinwinter Supercargo 2040


Moeder. Aller. Trucks.

Het ding draagt de naam 2040. Maar het design oogt alles, alles, behalve 2040. De bijzondere constructie is een uitvinding van Manfred Steinwinter. Een Stuttgarter die vaak meer lading mee wilde nemen dan mogelijk was. Daar moest een oplossing voor komen, dacht de Duitser. Dit was het begin van de Supercargo 2040 uit 1983.

Steinwinter benaderde Daimler-Benz met zijn idee voor technische ondersteuning. Hij begon Steinwinter GmbH en als logo pronk een steigerend paard. Wellicht komt ‘Ferrari’ als eerste in je op, maar het ontwerp heeft eigenlijk alles te maken met Stuttgart. De Duitse stad gebruikte het logo immers al voordat Ferrari een copy-catje deed.

De Duitser wilde een multifunctioneel platform neerzetten. Naast een truck, moest een omgebouwde aanhanger of een dubbeldekker ook tot de mogelijkheden behoren. Binnenin de lage cabine werden twee stoelen geplaatst. In het midden een kast, en achter de stoelen een bed. De Supercargo 2040 werd aangedreven door een 280 pk sterke Mercedes V8 met 16 verzetten. Het gevaarte was goed voor een lengte van 6.5 meter.

Tot een succesvolle productie is het nooit gekomen. Steinwinter slaagde er wel in om een prototype te bouwen die in 1987 tentoongesteld werd op het IAA in Frankfurt. Helaas voor de Duitser wilde Mercedes geen geld verstrekken om door te gaan met het project. Het ontwerp van de truck, zonder aanhanger, doet mij nog het meest denken aan een vliegtuigtrekker zoals de Schopf F300. Het bedrijf produceerde later wel personenauto’s waar vaak Fiats als basis werden genomen. In 1987 stopte Steinwinter echter met de productie van auto’s.

Ook interessant!

  • Video: transportoplossing voor schoonmoeders
  • Naar de Noordpool en terug met de nieuwste Arctic Trucks
  • Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
    Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
  • Video - vrachtwagen heeft onverwachte lading

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

aanhanger, Klassiekers, trucks

Vorig bericht: « Dit is de duurste Chevy van Marktplaats
Volgend bericht: Deze auto’s willen wij voor Kerst »

Lees Interacties

Reacties

  1. dikdraak zegt

    24 december 2015 om 14:20

    Slimme oplossing, maar ik kan me niet echt voorstellen dat de chauffeur met zo´n constructie veel overzicht heeft.

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      24 december 2015 om 14:39

      @dikdraak: toch moet dit te doen zijn, er zijn immers ook dubbeldeks bussen waar de chauffeur zo laag zit.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 december 2015 om 14:51

      @dikdraak: toch heeft het ook voordelen wat zicht betreft. Geen dode hoek meer voor en naast de cabine. En ook beter zicht direct naast de trailer denk ik. Ik kan me voorstellen dat het zo wel moeilijker is om diepte in te schatten naar achteren. Maar ik ben geen chauffeur dus wellicht zal dat meevallen.

      Login om te reageren
      • leemster zegt

        24 december 2015 om 15:21

        @lekbak: daar heb je tegen woordig camera’s voor

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          24 december 2015 om 15:47

          @leemster: op een trailer? Dat zijn toch vaak hoeren, lijkt me dat je daar geen camera op wilt.

          Login om te reageren
          • jeps90 zegt

            24 december 2015 om 16:17

            @lekbak: met camera’s op hoeren zijn een hoop websites groot geworden

            Login om te reageren
            • leemster zegt

              24 december 2015 om 18:28

              @jeps90: Hahaha X*D

              Login om te reageren
    • auto1 zegt

      25 december 2015 om 02:10

      @dikdraak:

      Login om te reageren
  2. rijnounsdoor zegt

    24 december 2015 om 14:20

    Lijkt net of er een Ferrari Modulo tegenaan geknald is.

    Login om te reageren
  3. moondustfocus zegt

    24 december 2015 om 14:21

    Dit doet mij een beetje denken aan die rode karretjes waar ze in de Rotterdamse haven containers met vervoeren

    Login om te reageren
  4. postzegel zegt

    24 december 2015 om 14:23

    Nu, het rijden in een L2H2 busje vind ik altijd al lastig, omdat ik nogal makkelijk vergeet dat er boven mijn hoofd nog een best stuk blik begint ( bovenhoofdse schade is binnen de bestelwagenverhuur ook altijd uitgesloten bij ’t verzekeringsrisico, hoe zou het komen?) maar met dit gevaarte wordt ’t er zeker niet gemakkelijker op.

    10 punten echter voor de uitwerking: Op ’t eerste gezicht is ’t bijna niet voor te stellen dat dit niet gewoon usance is.

    Login om te reageren
  5. MilleMiglia zegt

    24 december 2015 om 14:30

    In ieder geval een kleinere dode hoek, dus veiliger voor de zwakke weggebruikers

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      24 december 2015 om 18:57

      @MilleMiglia: Én je rijdt gewoon vooruit het laaddok in, best slim bedacht…

      Alleen lijkt het me geen pretje om in dat ding te moeten slapen, als er überhaupt al plek voor een slaapcabine is.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        24 december 2015 om 18:59

        @moveyourmind: Misschien heeft deze vrachtwagen anno nu wél een kans…

        Met de laaddeuren aan de voorkant wordt het voor vluchtelingen bijna onmogelijk om aan boord te klimmen zonder dat het opvalt.

        Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    24 december 2015 om 14:32

    De moeder aller trucks komt uit Zweden en was, ironisch genoeg bestemd om als Cab-over de lucratieve Amerikaanse markt te bedienen
    Helaas kwam er begin zestigerjaren een wetswijziging in de VS waardoor de enorme overdreven lange en imponerende torpedoneus zijn herintreden deed.

    Die vrachtwagen waar ik het overheb was de Volvo Titan Tiptop, die al snel na een aantal modificaties na het eerste productiejaar veranderde in de vermaarde F88 F89 Series

    http://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/1/stillers-volvo-f88-mike-jeffries.jpg

    Tegenwoordige vrachtwagens zijn allemaal gebaseerd op deze gentle giant en zijn geestelijk opvolger de AE series van Renault

    Deze creatie is in zoverre nutteloos dat juist de cabines veel groter zijn geworden en veel hoger, deels om de luchtweerstand te verkleinen maar vooral om beter overzicht te creëren.
    Met dit concept heb je het overzicht van een gestruikelde banaan !!!!!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 december 2015 om 15:44

      @desjonnies: wat is er zo bijzonder aan die Renault serie dan? Voor zover ik weet was het cabover idee toen al heel erg gewoon onder alle Europese fabrikanten. Of zit ik naar te jonge trucks te kijken als ik aan begin jaren ’90 (eind jaren ’80 mogelijk ook al?) zit te denken?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        24 december 2015 om 16:05

        @lekbak:
        – Een cabine met stahoogte was nog niet eerder gerealiseerd
        – Een cabine die geheel los stond van het chassis ( alleen het cabine gedeelte scharniert bij het omklappen
        – Het hele gebruik van het concept ‘ruimte’ en dan vooral in de hoogte.

        Daarvoor stak een trailer of oplegger boven de cabine uit, met de komst van de AE was dat voorbij en anderen zijn gevolgd.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          24 december 2015 om 19:54

          @desjonnies: Dankje, ik vind het altijd interessant om te weten dit soort dingetjes.

          Nu snap ik wel waarom een jaar of 20 geleden die Renault zo veel meer op de weg te zien was dan nu. Toen had dat ding meerwaarde…

          Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      24 december 2015 om 16:05

      @desjonnies: de Renault Magnum?? de DAF 95 was toch eerder met luxe slaapcabine? en dan hebben we het nog niet gehad over de DAF 2600, de eerste vrachtwagen met slaapcabine, revolutionair voor z’n tijd.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        24 december 2015 om 16:49

        @henkhupelschoten:
        De AE had ook een vlakke vloer als eerste, ben ik vergeten te vermelden, dus qua concept was hij vernieuwend DAF was inderdaad succesvol met de SpaceCab maar dat was een verhoogd dak, DE hele AE was rondom het ruimteprincipe gebouwd.
        ’t is een fijn lijntje maar het is -in mijn wereld- wel zo.

        Ow, ik mis de 2800 en 3600’s van DAF, dat reej me toch lekker, ik reed af en toe op een bloemenwagen met een kortgekoppelde aanhanger, dat was toen ook nieuw !

        Login om te reageren
        • draadloos zegt

          24 december 2015 om 16:59

          @desjonnies: 3600 turbo ati!!

          Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          24 december 2015 om 17:27

          Geweldig om DAF verhalen te horen van andere mensen! Was vroeger bijrijder en moesten we met een vrachtwagen vol bier van lieshout limburg in, lekker roeren en dan die 6 cilinder roffel kei hard door de cabine. Heel de dag een piep in je ore n maar wat was dat een tijd zeg en het reedt zo heerlijk, armpje uit het raam en gassen maar!

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          24 december 2015 om 20:02

          @desjonnies:

          De Ford Transcontinental !!
          Ken je die nog ??

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            24 december 2015 om 22:16

            @lincoln: http://www.commercialmotor.com/big-lorry-blog/classic-fordsthe-high-and-migh

            Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            25 december 2015 om 09:59

            @lincoln:
            Yep Jazeker ouwe Reus, die werden in Amsterdam gebouwd, maar FORD gebruikte de cabine van -weer de geestelijk van de Renault AE de Berliet TR serie, die Berliets waren weer geënt op de Volvo F88 F89, maar die Fransen hadden de cabine ruimer en vooral breder gemaakt.
            De Transcontinental kon roesten als de neten, want waarom zou je tijdens de reis van de kale cabine van Lyon Frankrijk naar het natte Amsterdam, zo’n cabine in een hoes steken?
            Toch?
            Hier de Berliet, gewoon in zijn hum en aan ’t werk; kijk maar het is de Transcontinental cabine

            http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesimages/832683/ND%20tr280.jpg

            Login om te reageren
        • rrk147 zegt

          24 december 2015 om 23:24

          @desjonnies: ja de AE had een vlakke vloer, maar de stahoogte was echt niet meer dan een Volvo Globetrotter. Daarbij was Volvo de eerste die dit concept volgens mij sterk uitwerkte, want deze had door het hoge dak ook 2 volwaardige bedden, en bergruimte boven de voorruit. Juist de volwaardige boven bed ontbrak in de AE, evenals voldoende aflegeruimte. Want door die aparte constructie was die er minder. Daar naast is de AE buiten Frankrijk nooit een doorslaand succes geweest, wat Daf bijvoorbeeld wel is gelukt met de 95, die langzaam heel Europa veroverde.

          Login om te reageren
  7. phaeton zegt

    24 december 2015 om 14:40

    Je bedoelt pushback truck.

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    24 december 2015 om 14:44

    Zo wordt vrachtwagenracen wel heel interessant. Stel je dit ding eens voor op een circuit.

    Login om te reageren
  9. jaspervdwinden zegt

    24 december 2015 om 14:55

    Lekker, zo’n voorkant die 5 meter uitzwenkt.
    Zou hier waarschijnlijk niet eens mogen, want het is een gecombineerd voertuig, en bij een aanhanger mag er ook niks aan de voorkant van de aanhanger uitsteken.

    Login om te reageren
  10. baan zegt

    24 december 2015 om 14:56

    Colonia uit duitsland wat zwaartransport uitvoerde heeft zo iets ook wel eens gemaakt. Een MAN chassis met een Ford Granada als cabine :)
    http://www.mupload.nl/img/sn3ce3xykov.jpg

    De Rooy (van Dakar) heeft ooit een prototype gemaakt. Helaas kwam deze niet door de RDW keuring…..
    http://www.mupload.nl/img/4ripv8pcnk3.jpg

    Login om te reageren
    • baan zegt

      24 december 2015 om 14:57

      @baan: Foto’s hadden andersom gemoeten ;)

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 december 2015 om 15:51

      @baan: wat een geweldige bad-ass vrachtwagens zijn dit eigenlijk zo. +1 voor de pics.

      Login om te reageren
  11. kobus1967 zegt

    24 december 2015 om 14:57

    Stroomlijn en dus brandstofverbruik op de snelweg zal dramatisch zijn van dit ding.

    Login om te reageren
  12. dutchcourage86 zegt

    24 december 2015 om 15:19

    Lengte is in Duitsland vaak niet eens het probleem. Het totaal gewicht van de vrachtwagen/oplegger combinatie mag over het algemeen maar 40t bedragen. Anders kun je combi’s inzetten en bij lange lading mag je ook nog met de deuren open rijden mits je er een vlaggetje aan hangt. Ik geloof dat je dik een meter uit mag steken. Een normale oplegger is 13,60m lang.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 december 2015 om 15:30

      @dutchcourage86: lengte geen probleem? In Duitsland zijn ze nog steeds huiverig voor de 25m trucks.

      Login om te reageren
  13. dracae zegt

    24 december 2015 om 15:27

    Vreemd , mijn eerdere bericht is verdwenen.

    Nog maar een keer: Deze truck werd in iets verbouwde vorm ook gebruikt voor een Amerikaanse tv-serie ” The highwayman”

    De meer bekendere truck uit die serie is overigens één die in een helikopter kan veranderen.

    http://pics.imcdb.org/0is114/vlcsnap178620kt7.2724.jpg

    Login om te reageren
  14. porcay zegt

    24 december 2015 om 15:28

    Een soortgelijke is de Schnibbel-Mobil van Colonia. Ford Granada cabine op een MAN chassis. https://www.drive.net/b/1912507/

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 december 2015 om 15:57

      @porcay: ik vond de foto’s van @Baan al tof, maar deze link is helemaal geweldig! Volgens mij hebben ze dat ingekorte Granada front voorzien van de grille en koplampen van een Mercedes besteller uit die jaren ’80.

      Login om te reageren
      • porcay zegt

        24 december 2015 om 16:21

        @RRRobert: Inderdaad! Op het eerste gezicht dacht ik direct aan een Mercedes MB100.

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      24 december 2015 om 19:33

      @porcay: Erg cool artikel, ondanks – of misschien wel juist dankzij – het gebrekkig Engels, thanx !

      Login om te reageren
    • caferacer zegt

      24 december 2015 om 21:19

      @porcay: ik denk dat het interessante resultaten oplevert als zo’n ding met belading tegen een muur rijdt!

      Login om te reageren
  15. suheyl zegt

    24 december 2015 om 17:07

    Doet me ook denken aan de Mercedes Race Transporter

    Login om te reageren
  16. 406_v6 zegt

    24 december 2015 om 19:55

    @RubenPriest: nog een interessant feit over deze combinatie: hij werd ontwikkeld én gebouwd door carrosserie specialist Van Eck uit Lexmond, een onvervalst stukje Hollandse innovatie!!

    https://www.vaneckgroup.com/het-erfgoed-van-een-innovatief-familiebedrijf/

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    25 december 2015 om 10:55

    Binnenkort terug op de weg, dankzij autonoom rijden. Geen cabine meer nodig…

    Login om te reageren
  18. driftkicker zegt

    31 december 2015 om 10:38

    Ergens midden jaren 80 had ik een spel kwartetkaarten met vrachtwagens waar deze foto op stond. Ik kende toen als 10 jarige alle specificaties van alle trucks uit mijn hoofd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North