• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het Veyron-effect

Auteur: autoblogger, gepost 24 april 2007 om 11:00 – 65 Reacties

Veyron in front...

Zaterdagochtend, half negen. De tachonaald zweeft ergens tussen legaal en betaalbaar wanneer een turbineachtig geluid de lucht doorprikt. Een haastige blik in de spiegels brengt – op wat caravans na – geen soelaas. Waar komt dat gebrom in hemelsnaam vandaan? Mijn woorden zijn nauwelijks koud wanneer de diepe bas moduleert en zijn onmiskenbare snoet van achter het verkeer toont, getekend VYR011 en slingerend als een F1 tijdens de opwarmingsronde. De enige Belgische Veyron wordt uitgelaten, en ik zit op de eerste rij.

Althans, dat dacht ik. In het kielzog van ’s werelds snelste sparren een vastberaden XJR en dito GTA voor zilver, foto-GSM’s in de aanslag. Trouw aan het gezegde van de honden en het been sluit ik achter de Veyron aan om de snelheid te zien oplopen naar 150 en meer. Veel meer zelfs, maar niet vooraleer Ettore getoond heeft wat voor impact zijn Bugatti op nietsvermoedende pendelaars heeft. Remlichten floepen aan, handjes worden gezwaaid en verkeersregels veracht; iedereen weet dat er 1000 paarden over het asfalt suizen. Iedereen weet dat dit een hoogdag is.

Telkens ik een Veyron zie, schiet de anekdote van Thomas Bscher me te binnen; de enige man wiens naam zowel bij McLaren als Bugatti opduikt. Midden jaren ’90 actief als bankier genoot hij de reputatie McLaren’s trouwste klant te zijn; een doorsnee eigenaar (als er in deze prijsklasse al zoiets bestaat) deed destijds één à twee keer per jaar beroep op fabrieksondersteuning terwijl Bscher maandelijks een onderhoud voor zijn F1 boekte. Trouw aan de verkoopsvoorwaarden zette McLaren telkens een technicus op het vliegtuig om de beurt uit te voeren, en gaf hem de opdracht de telemetrie van Bschers F1 eens grondig te analyseren. Wat bleek? De brave bankier vloog iedere ochtend aan 300 naar zijn bureau en ’s avonds nog wat sneller terug. Geen wonder dat gewezen VW-chef Pischetsrieder (ten tijde van de McLaren F1 hoofd van BMW) hem aanwierf om Project Veyron weer op schema te krijgen. Het bewijs dat Bscher de switch van bankier naar projectmanager succesvol maakte, rijdt vlak voor mij.

Halfweg Aken houdt de GTA het voor bekeken. Ook de Jaguar duikt naar het rechtvak uit vrees voor een boete. Zo blijven er alleen de Veyron, ik en de minder katholieke snelheid die geregeld in darts opduikt; 75% van onze top maar nauwelijks 40% van de tsunami waartoe de Bugatti capabel is. Met zes cilinder, 2500cc en 191pk is mijn ros duidelijk in het nadeel van de bijbelse kenmerken die de 16:4 optekent. Kenmerken die iedere zichzelf respecterende autofreak onder narcose weet te scanderen: zestien cilinder, 8000cc en 1001pk. En vier turbo’s.

Bevrijd van de paparazzi doe ik mijn uiterste best om bij te blijven. Ik faal grandioos. In dagelijks verkeer (lees: 100 tot 150) is de Veyron comfortabel sneller dan Massa’s bedrijfswagen. Was het niet voor de immense downforce die contemporaine F1’s genereren, kon de Veyron zo mee op de startgrid. Misschien nog een ideetje voor Top Gear, als de show nog ooit terugkomt… Bij iedere hint van een vrij stuk tarmac valt er dan ook een ravijn tussen mezelf en deze surrealistische brok technologie. Nog een geluk dat de tragere deelnemers me telkens weer de kans geven om bij te benen.

En dan gebeurt er iets vreemds: in de aanloop naar het vijfsporige stuk voor Barchon gaat het gezelschap in de ankers. De diamantachtige leds lichten over de hele breedte op terwijl de luchtrem gracieus uit zijn winterslaap stijgt. Ik zeg maar één ding, beste lezerschap: zit je ooit een Veyron op de hielen, bereid je dan voor om aan hoge snelheid ABS-gewijs in de ankers te gaan; de remkracht die dit projectiel inclusief aerofoil genereert, tart elke verbeelding. Tijd voor het moment suprème, het pièce de résistance en het chef d’oeuvre in één. Tijd voor vuurwerk.

De luchtrem zoekt dekking, de DSG-bak tikt terug en de Veyron hurkt als windhond in de hekken. Puur wetenschappelijk duw ik het gaspedaal tegen de stop maar lijk wel achteruit te gaan, zulk is de afstand die zich tussen mij en de briesende Veyron optelt. Zelfs richting dubbele ton verdwijnt de Bugatti letterlijk van mijn radar, perfecte zicht en verkeersloze snelweg ten spijt. Wanneer ik de brede helling met een stijgingspercentage van 7% eindelijk overwonnen heb, staat hij in het benzinestation bovenaan de berg geparkeerd met een groep kijklustigen eromheen, testrijder en klant halfweg hun haastig opgestoken Marlboro.

Moraal van het verhaal: pendel je in toekomst richting Ardennen, kijk dan uit voor de brede glooiing richting het overkoepelende AC-restaurant van Barchon. Trucks verliezen er snelheid, caravans puffen zich rot en zelfs sportieve wagens vechten er tegen de hellingshoek. De Veyron? Klaarde de klus in een kwestie van seconden. En dat is een beeld dat je als octaanliefhebber nooit meer vergeet. F*CK dat ding is snel, en dan nog wat.

[Met dank aan Djivy voor bovenstaande supercolumn!]

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt
  • eerste Bugatti met okazielabel
    Eerste Bugatti met Okazielabel is klaar!
  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, Columns, Gastbijdragen, veyron

Vorig bericht: « Het is zover: Toyota passeert GM
Volgend bericht: Cobra vs. Supra »

Lees Interacties

Reacties

  1. Chukka zegt

    24 april 2007 om 11:03

    IK VOEL JE!! MOOI GESCHREVEN

    -edit: laat je toetsenbord eens nakijken, de Shift-toets zit vast-

    Login om te reageren
  2. byron zegt

    24 april 2007 om 11:13

    ja ik dig m ook. Je klinkt wel een beetje high zoals het verhaal is geschreven maar wel mooi. Alleen dat verhaal over die bankier snap ik niet, een bankier die t gas weet te vinden zal toch niet zomaar een project gaan leiden voor de Veyron of wel?

    Login om te reageren
  3. Rick dos zegt

    24 april 2007 om 11:15

    “Telkens ik een Veyron zie,”

    Zozo en in welke uithoeken kom jij dan om zo´n uitspraak te doen? ;) :P

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    24 april 2007 om 11:16

    Trouwens lekker leesvoer!

    Login om te reageren
  5. Ultra zegt

    24 april 2007 om 11:17

    @byron:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bscher

    Niet zomaar een bankier ;o)

    Login om te reageren
  6. JLJ zegt

    24 april 2007 om 11:18

    Pure proza!
    Een opmerking, een ’ton’ is 100 mph. Dus ‘richting dubbele ton’ wil zeggen 320 km/u, lijkt me niet mogelijk met je 191 pk…

    Login om te reageren
  7. Djivy zegt

    24 april 2007 om 11:23

    OK – Bscher was niet alleen bankier bij Sal. Oppenheim in Keulen, maar ook een fervent racer…

    Meer over dit bijzonder heerschap op http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bscher

    Login om te reageren
  8. Jurrian zegt

    24 april 2007 om 11:24

    Tof geschreven!

    Login om te reageren
  9. Meo zegt

    24 april 2007 om 11:35

    @ JLJ : Volgens mij wordt met die ‘richting dubbele ton’ bedoeld dat het gewicht van de Veyron richting de twee ton gaat.

    Leuk geschreven inderdaad! Wat een machtige machine. Maar ik zal er voor de rest geen woorden aan verspillen, hierboven is alles al te lezen;)

    Alleen;) :

    “De brave bankier vloog iedere ochtend aan 300 naar zijn bureau en ’s avonds nog wat sneller terug.”

    Moet dat niet ‘met 300’ zijn?

    “maar lijk wel achteraan te gaan,”

    Moet dat niet ‘achteruit’ zijn?

    Sorry voor de verbeteringen, ik kon het niet laten.

    Login om te reageren
  10. smoke zegt

    24 april 2007 om 11:36

    @Meo

    Djivy is een Zuiderbuur, die hebben een wat andere woordkeuze dan wij :) .

    Login om te reageren
  11. steven zegt

    24 april 2007 om 11:39

    Kijk, zo kan je mensen die niet van auto’s houden nog eens uitleggen waarom de bugatti wel degelijk een zinvolle auto is.

    Login om te reageren
  12. MarcO zegt

    24 april 2007 om 11:49

    @ steven.
    O, wat is er dan zinvol aan een Veyron.

    Begrijp me niet verkeerd. Het is een buitengewoon bijzondere wagen en ik vind het stukje kundig en smaakvol geschreven. Maar een Veyron zinvol noemen…..

    Login om te reageren
  13. Djivy zegt

    24 april 2007 om 11:54

    Dat moet inderdaad ‘achteruit’ zijn ipv ‘achteraan’, Meo.
    –edit: is inmiddels aangepast, thanks!–

    Login om te reageren
  14. CooperS-lightningblue zegt

    24 april 2007 om 12:02

    Schitterende verwoord!

    Login om te reageren
  15. Ary zegt

    24 april 2007 om 12:03

    “Telkens ik een Veyron zie,”

    jij ziet ze vaak :P

    Login om te reageren
  16. LPJ zegt

    24 april 2007 om 12:06

    Prachtig stukje tekst Djivy ;)

    Login om te reageren
  17. bramwillemse zegt

    24 april 2007 om 12:09

    haha mooi hoor, ik wacht nog steeds op het moment dat ik ‘m in ’t echt mag zien…

    leuk geschreven djivy!

    Login om te reageren
  18. YK zegt

    24 april 2007 om 12:30

    Echt practig geschreven, je voelt de belevenis als het ware mee…

    Login om te reageren
  19. davy zegt

    24 april 2007 om 12:31

    Mooie geschreven hoor!! Dit laat menig autolievende harten sneller slaan.

    Login om te reageren
  20. Smokin zegt

    24 april 2007 om 12:34

    Je mag niet roken bij de benzinepomp

    Login om te reageren
  21. Ejay zegt

    24 april 2007 om 12:36

    Mooi geschreven Djivy, ooit aan een novelle schrijven gedacht? Titel: 1001 Dravende Paarden

    Login om te reageren
  22. Alwood zegt

    24 april 2007 om 12:37

    ( :o :D )^2

    prachtige column! duidelijk met passie geschreven ;)

    Login om te reageren
  23. slk55 amg zegt

    24 april 2007 om 12:48

    topcolumn! je voelt echt wat je schrijft erg goed geschreven!

    wat voor auto rij je zelf? bmw x3 2.5i? (ik noem maar wat).

    Login om te reageren
  24. Elja Trum zegt

    24 april 2007 om 13:15

    Inderdaad een leuk geschreven column!
    Al had ik af en toe het gevoel het woordenboek uit de kast te moeten halen. :) Dat kan natuurlijk ook aan mijn beperkte woordenschat liggen..

    Login om te reageren
  25. joost zegt

    24 april 2007 om 13:28

    Geen beeldmateriaal?

    Login om te reageren
  26. Loe zegt

    24 april 2007 om 13:28

    wat een bak! mooi vind ik hem niet, maar wat een auto!t mooie is dat de veyron eigenaren hem tenminste gebruiken!!

    Login om te reageren
  27. Marc zegt

    24 april 2007 om 13:42

    Prachtig stukje :D

    Login om te reageren
  28. Djivy zegt

    24 april 2007 om 13:57

    @slkk55 amg: die dag onderweg met een E46 325CI.

    En idd helaas geen foto’s (op het bovenstaande beeld na dat met een Chinese speelgoedcamera gemaakt werd): cameragerief stak in de koffer, en voor even langs de kant te gaan staan had ik niet meteen de tijd;)

    Ik heb deze Veyron wel al eens (heel kort) gezien in de privé-collectie van een welnekende Belgische invoerder (pikdonker in die kelder trouwens):

    D'Ieteren Gallery x
    D'Ieteren Gallery iv
    D'Ieteren Gallery i

    Doorklikken voor hogere resoluties!

    Login om te reageren
  29. JR zegt

    24 april 2007 om 14:00

    Mooi beschrijvend geschreven. Al bij de eerste zinnen had ik al zoiets van ‘het kan bijna niet anders dan door een Belg geschreven zijn’… en dat is ’n compliment :)

    Login om te reageren
  30. Jesko zegt

    24 april 2007 om 14:05

    heerlijk geschreven, je beschrijft hem bijna als een god, weggebruikers aanbidden hem, en weten hun plek… prachtig!

    Login om te reageren
  31. 64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt

    24 april 2007 om 14:06

    Onze Vlaamstalige Zuiderburen zijn nog steeds in staat ons Nederlanders een “poepje te laten ruiken” wanneer het gaat om bloemrijk èn goed Nederlands taalgebruik. Prachtig verwoord. Een voorbeeldfunctie, chapeau!

    Ik zou graag meer van dergelijke artikelen en taalgebruik ook in bladen tegenkomen, in plaats van “de Opel Astra trekt nèt iets sneller op dan de Daihatsu Cuore, maar legt het af in het krappe bochtenwerk”.

    Login om te reageren
  32. Integrale EVO zegt

    24 april 2007 om 14:13

    Mooi hoor! Prachtige woordkeuzes en lekker veel emotie erin gestopt. Heerlijk leesvoer.

    Login om te reageren
  33. phantom zegt

    24 april 2007 om 14:27

    Het is alemaal helemaal waar wat Djivy en autoblogger zeggen: het is inderdaad een monster op wielen

    Login om te reageren
  34. DieselPower zegt

    24 april 2007 om 15:49

    En dan te bedenken dat het mijn stageprojekt was…
    Ik heb er dan ook best leuke herinneringen aan.
    Super geschreven stukje trouwens!

    DieselPower

    Login om te reageren
  35. v8x zegt

    24 april 2007 om 16:22

    Hier is duidelijk een Belg aan het werk. Voorwaar Noorderburen, zo gebruik je dus je taal.

    Login om te reageren
  36. dekster zegt

    24 april 2007 om 16:28

    Naar de ardennen kan je idd goed vlammen, 200 zet je er ’s avonds op je teller alsof het niks is ;)

    Login om te reageren
  37. yuvacik zegt

    24 april 2007 om 16:39

    Dat verhaal met die black box van mclaren heb ik ook gehoord schijnt dat elke mclaren f1 een black box heeft die ze vanuit engeland besturen en bekijken. er was dus een klant met een f1 waar de black box aangaf dat hij elke ochten tussen een bepaalde tijd aangaf dat ie 300 km per uur reed. dus die mensen van de service centre bellen met de klant dat hij ff langs moet komen om de auto uittelezen omdat ze dachten dat het een storing was. maar toen ze de man belden bleek dat hij elke ochtend naar zijn werk 300 reed. of het waar is of niet maar wel vet

    Login om te reageren
  38. jan zegt

    24 april 2007 om 17:28

    Er is er maar één (in België!), hij is onbetaalbaar, hij heeft alle kracht van de wereld en kan zelfs vliegen…. God?! Nee hoor…!

    Login om te reageren
  39. Rick zegt

    24 april 2007 om 17:40

    Leuk stukje, leest lekker weg en inderdaad de Veyron in een koningsauto :).
    @ v8x

    Ik ben zo’n Noorderbuur en ik vind inderdaad dat onze taal door velen onder ons slecht gebruikt wordt, absoluut een punt.

    Login om te reageren
  40. Citrofiel zegt

    24 april 2007 om 18:32

    Wauw… Echt heel mooi geschreven… Wil je dat vaker doen? Maakt me niet uit waarover, alleen al het taalgebruik is een genot… :D

    Login om te reageren
  41. eisema zegt

    24 april 2007 om 19:48

    geweldig verhaal!!!

    Login om te reageren
  42. Sander zegt

    24 april 2007 om 19:58

    ”75% van onze top maar nauwelijks 40% van de tsunami waartoe de Bugatti capabel is”

    ”De tachonaald zweeft ergens tussen legaal en betaalbaar”

    Je geeft niet zomaar alles prijs heh :-P Leuk gedaan!

    Login om te reageren
  43. w0o0dy zegt

    24 april 2007 om 20:01

    Ik heb weinig met de auto zelf behalve dat het een uitzonderlijke project was…en natuurlijk de snelste in een rechte lijn, maar dit verhaal maakt de auto mooier. Good job!

    Login om te reageren
  44. vaos zegt

    24 april 2007 om 20:52

    Een nieuwe columnist dient zich aan!
    Dit is beter geschreven dan menig glossy auto slash reclameblad in een jaar weet te produceren!

    Encore!

    PS: De Veyron rijdt inderdaad vaker langs Cheratte naar Duitsland, ik heb hem ook al eens ‘ontmoet’…

    Login om te reageren
  45. slof zegt

    24 april 2007 om 21:32

    ‘De diamantachtige leds lichten over de hele breedte op terwijl de luchtrem gracieus uit zijn winterslaap stijgt.’

    Wat wordt bedoelt met de ‘luchtrem die …’ ???

    Login om te reageren
  46. mercedesfan zegt

    24 april 2007 om 21:53

    zot autotje

    Login om te reageren
  47. BMW320CI zegt

    24 april 2007 om 22:14

    @Slof dat is dezelfde rem als de mercedes slr mclaren
    dus de spoiler komt omhoog

    Login om te reageren
  48. slof zegt

    24 april 2007 om 22:41

    @BMW320CI

    Ah oke, bedankt voor de uitleg.

    Login om te reageren
  49. Nick zegt

    24 april 2007 om 22:55

    Jep, de spoiler draagt nog eens -4,9 m/s² toe aan de remvertraging.

    Dat is ~0,5 g!

    Ik weet niet waarom, maar die spoilers hebben gewoon wat, als je ze niet nodig hebt, zijn ze er ook niet.
    Dat ziet er beter uit, en het is ook beter voor je portemonnee aangezien je nog een taartschep door de lucht heen moet sjouwen.

    Login om te reageren
  50. DRU zegt

    24 april 2007 om 23:46

    I like!

    Login om te reageren
  51. Eric zegt

    25 april 2007 om 06:10

    Waar blijven de filmpjes of foto’s van dit avontuur?

    Login om te reageren
  52. Djivy zegt

    25 april 2007 om 11:49

    Multitasking mag dan wel in zijn, een Veyron achtervolgen en ondertussen filmen is een brug te ver.

    Oprechte dank aan iedereen voor de lovende woorden.

    Op naar de volgende.

    Djivy.

    Login om te reageren
  53. SugarFree zegt

    25 april 2007 om 12:28

    Idd, hier is duidelijk een Belg aan het werk. Belgen bezitten de vaardigheid woorden te bedenken en te gebruiken. Precies: chapeau.

    Leuke tegenstelling trouwens: de passie, emotie en beleving die de schrijver in zijn stuk legt, mist volledig bij het hoofdonderwerp van de column: de Veyron…

    Login om te reageren
  54. marcel zegt

    25 april 2007 om 16:01

    leuk stuk man wat een beleving ik hoorde dat er zondag met de gumball ook 3 veyrons mee doen

    Login om te reageren
  55. Citrofiel zegt

    26 april 2007 om 20:46

    @ Djivy; Op naar de volgende?! Dus je gaat vaker columns schrijven? Ja? Plz…

    Login om te reageren
  56. autoblogger zegt

    26 april 2007 om 21:16

    @Citrofiel: hij heeft er ook al eerder eentje geschreven:
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/22/autopaparazzi

    Login om te reageren
  57. audi racer zegt

    26 april 2007 om 21:31

    hoe moet je foto’s toevoegen ?
    mischien heb ik wel wat mooie foto’s van de veyron die ik heb gezien

    Login om te reageren
  58. bartholomeo zegt

    27 april 2007 om 00:46

    puur genieten dit stukje tekst

    Login om te reageren
  59. Davidov zegt

    27 april 2007 om 01:05

    waarschijnlijk is de Veyron nu de bekendste snelle supercar, na de F1 :p

    Login om te reageren
  60. Chief_S5 zegt

    27 april 2007 om 15:41

    Wow, prachtig geschreven, meer hoef ik niet te zeggen. Kijk uit naar je volgende column!

    Login om te reageren
  61. E320 cdi zegt

    29 april 2007 om 00:35

    schitterend.

    door de manier van schrijven leek het even alsof ik om half 9 in de auto zat! tot ik bij het kopje “reacties” aankwam, toen was de droom voorbij…

    On ‘Topic’: De Veyron is adembenemend als je hem in het echt ziet, nog niet eens in beweging. Heb hem op de miljonair fair gezien én de AutoRAI, beide bij Hessing. Zondag om 21:00 tot 00:00 zal ik waarschijnlijk 3 Bugatti’s tegenkomen op Waterlooplein @ amsterdam, en ik ben denk ik niet de enige! (GUMBALL3000!!!!!!!!!)

    E320 cdi

    Login om te reageren
  62. Crap zegt

    2 mei 2007 om 22:24

    ik ben de veyrons niet tegengekomen op gumball =(

    Login om te reageren
  63. marruk zegt

    29 augustus 2007 om 12:30

    Ja leuk, alleen sportieve wagens hebben
    geen moeite met 7%..

    En trouwens, wat rijdt u zelf?
    zescilinder 191pk.. (vorige generatie) BMW 5? ;)

    Login om te reageren
  64. Davidov zegt

    11 december 2007 om 14:15

    Dubbele ton/320? hoe haal je dat met 191 pk :|

    Login om te reageren
  65. DJD zegt

    21 maart 2008 om 12:15

    @yuvacik: dat verhaal ken ik ook ja, dat was thomas bscher “the man behind the veyron”. hij had er 2 en hij gebruikte de ene voor doordeweeks en de andere in het weekend. het gerucht gaat dat hij ze af en toe per ongeluk verwisselde…;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North