
Zaterdagochtend, half negen. De tachonaald zweeft ergens tussen legaal en betaalbaar wanneer een turbineachtig geluid de lucht doorprikt. Een haastige blik in de spiegels brengt – op wat caravans na – geen soelaas. Waar komt dat gebrom in hemelsnaam vandaan? Mijn woorden zijn nauwelijks koud wanneer de diepe bas moduleert en zijn onmiskenbare snoet van achter het verkeer toont, getekend VYR011 en slingerend als een F1 tijdens de opwarmingsronde. De enige Belgische Veyron wordt uitgelaten, en ik zit op de eerste rij.
Althans, dat dacht ik. In het kielzog van ’s werelds snelste sparren een vastberaden XJR en dito GTA voor zilver, foto-GSM’s in de aanslag. Trouw aan het gezegde van de honden en het been sluit ik achter de Veyron aan om de snelheid te zien oplopen naar 150 en meer. Veel meer zelfs, maar niet vooraleer Ettore getoond heeft wat voor impact zijn Bugatti op nietsvermoedende pendelaars heeft. Remlichten floepen aan, handjes worden gezwaaid en verkeersregels veracht; iedereen weet dat er 1000 paarden over het asfalt suizen. Iedereen weet dat dit een hoogdag is.
Telkens ik een Veyron zie, schiet de anekdote van Thomas Bscher me te binnen; de enige man wiens naam zowel bij McLaren als Bugatti opduikt. Midden jaren ’90 actief als bankier genoot hij de reputatie McLaren’s trouwste klant te zijn; een doorsnee eigenaar (als er in deze prijsklasse al zoiets bestaat) deed destijds één à twee keer per jaar beroep op fabrieksondersteuning terwijl Bscher maandelijks een onderhoud voor zijn F1 boekte. Trouw aan de verkoopsvoorwaarden zette McLaren telkens een technicus op het vliegtuig om de beurt uit te voeren, en gaf hem de opdracht de telemetrie van Bschers F1 eens grondig te analyseren. Wat bleek? De brave bankier vloog iedere ochtend aan 300 naar zijn bureau en ’s avonds nog wat sneller terug. Geen wonder dat gewezen VW-chef Pischetsrieder (ten tijde van de McLaren F1 hoofd van BMW) hem aanwierf om Project Veyron weer op schema te krijgen. Het bewijs dat Bscher de switch van bankier naar projectmanager succesvol maakte, rijdt vlak voor mij.
Halfweg Aken houdt de GTA het voor bekeken. Ook de Jaguar duikt naar het rechtvak uit vrees voor een boete. Zo blijven er alleen de Veyron, ik en de minder katholieke snelheid die geregeld in darts opduikt; 75% van onze top maar nauwelijks 40% van de tsunami waartoe de Bugatti capabel is. Met zes cilinder, 2500cc en 191pk is mijn ros duidelijk in het nadeel van de bijbelse kenmerken die de 16:4 optekent. Kenmerken die iedere zichzelf respecterende autofreak onder narcose weet te scanderen: zestien cilinder, 8000cc en 1001pk. En vier turbo’s.
Bevrijd van de paparazzi doe ik mijn uiterste best om bij te blijven. Ik faal grandioos. In dagelijks verkeer (lees: 100 tot 150) is de Veyron comfortabel sneller dan Massa’s bedrijfswagen. Was het niet voor de immense downforce die contemporaine F1’s genereren, kon de Veyron zo mee op de startgrid. Misschien nog een ideetje voor Top Gear, als de show nog ooit terugkomt… Bij iedere hint van een vrij stuk tarmac valt er dan ook een ravijn tussen mezelf en deze surrealistische brok technologie. Nog een geluk dat de tragere deelnemers me telkens weer de kans geven om bij te benen.
En dan gebeurt er iets vreemds: in de aanloop naar het vijfsporige stuk voor Barchon gaat het gezelschap in de ankers. De diamantachtige leds lichten over de hele breedte op terwijl de luchtrem gracieus uit zijn winterslaap stijgt. Ik zeg maar één ding, beste lezerschap: zit je ooit een Veyron op de hielen, bereid je dan voor om aan hoge snelheid ABS-gewijs in de ankers te gaan; de remkracht die dit projectiel inclusief aerofoil genereert, tart elke verbeelding. Tijd voor het moment suprème, het pièce de résistance en het chef d’oeuvre in één. Tijd voor vuurwerk.
De luchtrem zoekt dekking, de DSG-bak tikt terug en de Veyron hurkt als windhond in de hekken. Puur wetenschappelijk duw ik het gaspedaal tegen de stop maar lijk wel achteruit te gaan, zulk is de afstand die zich tussen mij en de briesende Veyron optelt. Zelfs richting dubbele ton verdwijnt de Bugatti letterlijk van mijn radar, perfecte zicht en verkeersloze snelweg ten spijt. Wanneer ik de brede helling met een stijgingspercentage van 7% eindelijk overwonnen heb, staat hij in het benzinestation bovenaan de berg geparkeerd met een groep kijklustigen eromheen, testrijder en klant halfweg hun haastig opgestoken Marlboro.
Moraal van het verhaal: pendel je in toekomst richting Ardennen, kijk dan uit voor de brede glooiing richting het overkoepelende AC-restaurant van Barchon. Trucks verliezen er snelheid, caravans puffen zich rot en zelfs sportieve wagens vechten er tegen de hellingshoek. De Veyron? Klaarde de klus in een kwestie van seconden. En dat is een beeld dat je als octaanliefhebber nooit meer vergeet. F*CK dat ding is snel, en dan nog wat.
[Met dank aan Djivy voor bovenstaande supercolumn!]





IK VOEL JE!! MOOI GESCHREVEN
-edit: laat je toetsenbord eens nakijken, de Shift-toets zit vast-
ja ik dig m ook. Je klinkt wel een beetje high zoals het verhaal is geschreven maar wel mooi. Alleen dat verhaal over die bankier snap ik niet, een bankier die t gas weet te vinden zal toch niet zomaar een project gaan leiden voor de Veyron of wel?
“Telkens ik een Veyron zie,”
Zozo en in welke uithoeken kom jij dan om zo´n uitspraak te doen? ;) :P
Trouwens lekker leesvoer!
@byron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bscher
Niet zomaar een bankier ;o)
Pure proza!
Een opmerking, een ’ton’ is 100 mph. Dus ‘richting dubbele ton’ wil zeggen 320 km/u, lijkt me niet mogelijk met je 191 pk…
OK – Bscher was niet alleen bankier bij Sal. Oppenheim in Keulen, maar ook een fervent racer…
Meer over dit bijzonder heerschap op http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bscher
Tof geschreven!
@ JLJ : Volgens mij wordt met die ‘richting dubbele ton’ bedoeld dat het gewicht van de Veyron richting de twee ton gaat.
Leuk geschreven inderdaad! Wat een machtige machine. Maar ik zal er voor de rest geen woorden aan verspillen, hierboven is alles al te lezen;)
Alleen;) :
“De brave bankier vloog iedere ochtend aan 300 naar zijn bureau en ’s avonds nog wat sneller terug.”
Moet dat niet ‘met 300’ zijn?
“maar lijk wel achteraan te gaan,”
Moet dat niet ‘achteruit’ zijn?
Sorry voor de verbeteringen, ik kon het niet laten.
@Meo
Djivy is een Zuiderbuur, die hebben een wat andere woordkeuze dan wij :) .
Kijk, zo kan je mensen die niet van auto’s houden nog eens uitleggen waarom de bugatti wel degelijk een zinvolle auto is.
@ steven.
O, wat is er dan zinvol aan een Veyron.
Begrijp me niet verkeerd. Het is een buitengewoon bijzondere wagen en ik vind het stukje kundig en smaakvol geschreven. Maar een Veyron zinvol noemen…..
Dat moet inderdaad ‘achteruit’ zijn ipv ‘achteraan’, Meo.
–edit: is inmiddels aangepast, thanks!–
Schitterende verwoord!
“Telkens ik een Veyron zie,”
jij ziet ze vaak :P
Prachtig stukje tekst Djivy ;)
haha mooi hoor, ik wacht nog steeds op het moment dat ik ‘m in ’t echt mag zien…
leuk geschreven djivy!
Echt practig geschreven, je voelt de belevenis als het ware mee…
Mooie geschreven hoor!! Dit laat menig autolievende harten sneller slaan.
Je mag niet roken bij de benzinepomp
Mooi geschreven Djivy, ooit aan een novelle schrijven gedacht? Titel: 1001 Dravende Paarden
( :o :D )^2
prachtige column! duidelijk met passie geschreven ;)
topcolumn! je voelt echt wat je schrijft erg goed geschreven!
wat voor auto rij je zelf? bmw x3 2.5i? (ik noem maar wat).
Inderdaad een leuk geschreven column!
Al had ik af en toe het gevoel het woordenboek uit de kast te moeten halen. :) Dat kan natuurlijk ook aan mijn beperkte woordenschat liggen..
Geen beeldmateriaal?
wat een bak! mooi vind ik hem niet, maar wat een auto!t mooie is dat de veyron eigenaren hem tenminste gebruiken!!
Prachtig stukje :D
@slkk55 amg: die dag onderweg met een E46 325CI.
En idd helaas geen foto’s (op het bovenstaande beeld na dat met een Chinese speelgoedcamera gemaakt werd): cameragerief stak in de koffer, en voor even langs de kant te gaan staan had ik niet meteen de tijd;)
Ik heb deze Veyron wel al eens (heel kort) gezien in de privé-collectie van een welnekende Belgische invoerder (pikdonker in die kelder trouwens):
Doorklikken voor hogere resoluties!
Mooi beschrijvend geschreven. Al bij de eerste zinnen had ik al zoiets van ‘het kan bijna niet anders dan door een Belg geschreven zijn’… en dat is ’n compliment :)
heerlijk geschreven, je beschrijft hem bijna als een god, weggebruikers aanbidden hem, en weten hun plek… prachtig!
Onze Vlaamstalige Zuiderburen zijn nog steeds in staat ons Nederlanders een “poepje te laten ruiken” wanneer het gaat om bloemrijk èn goed Nederlands taalgebruik. Prachtig verwoord. Een voorbeeldfunctie, chapeau!
Ik zou graag meer van dergelijke artikelen en taalgebruik ook in bladen tegenkomen, in plaats van “de Opel Astra trekt nèt iets sneller op dan de Daihatsu Cuore, maar legt het af in het krappe bochtenwerk”.
Mooi hoor! Prachtige woordkeuzes en lekker veel emotie erin gestopt. Heerlijk leesvoer.
Het is alemaal helemaal waar wat Djivy en autoblogger zeggen: het is inderdaad een monster op wielen
En dan te bedenken dat het mijn stageprojekt was…
Ik heb er dan ook best leuke herinneringen aan.
Super geschreven stukje trouwens!
DieselPower
Hier is duidelijk een Belg aan het werk. Voorwaar Noorderburen, zo gebruik je dus je taal.
Naar de ardennen kan je idd goed vlammen, 200 zet je er ’s avonds op je teller alsof het niks is ;)
Dat verhaal met die black box van mclaren heb ik ook gehoord schijnt dat elke mclaren f1 een black box heeft die ze vanuit engeland besturen en bekijken. er was dus een klant met een f1 waar de black box aangaf dat hij elke ochten tussen een bepaalde tijd aangaf dat ie 300 km per uur reed. dus die mensen van de service centre bellen met de klant dat hij ff langs moet komen om de auto uittelezen omdat ze dachten dat het een storing was. maar toen ze de man belden bleek dat hij elke ochtend naar zijn werk 300 reed. of het waar is of niet maar wel vet
Er is er maar één (in België!), hij is onbetaalbaar, hij heeft alle kracht van de wereld en kan zelfs vliegen…. God?! Nee hoor…!
Leuk stukje, leest lekker weg en inderdaad de Veyron in een koningsauto :).
@ v8x
Ik ben zo’n Noorderbuur en ik vind inderdaad dat onze taal door velen onder ons slecht gebruikt wordt, absoluut een punt.
Wauw… Echt heel mooi geschreven… Wil je dat vaker doen? Maakt me niet uit waarover, alleen al het taalgebruik is een genot… :D
geweldig verhaal!!!
”75% van onze top maar nauwelijks 40% van de tsunami waartoe de Bugatti capabel is”
”De tachonaald zweeft ergens tussen legaal en betaalbaar”
Je geeft niet zomaar alles prijs heh :-P Leuk gedaan!
Ik heb weinig met de auto zelf behalve dat het een uitzonderlijke project was…en natuurlijk de snelste in een rechte lijn, maar dit verhaal maakt de auto mooier. Good job!
Een nieuwe columnist dient zich aan!
Dit is beter geschreven dan menig glossy auto slash reclameblad in een jaar weet te produceren!
Encore!
PS: De Veyron rijdt inderdaad vaker langs Cheratte naar Duitsland, ik heb hem ook al eens ‘ontmoet’…
‘De diamantachtige leds lichten over de hele breedte op terwijl de luchtrem gracieus uit zijn winterslaap stijgt.’
Wat wordt bedoelt met de ‘luchtrem die …’ ???
zot autotje
@Slof dat is dezelfde rem als de mercedes slr mclaren
dus de spoiler komt omhoog
@BMW320CI
Ah oke, bedankt voor de uitleg.
Jep, de spoiler draagt nog eens -4,9 m/s² toe aan de remvertraging.
Dat is ~0,5 g!
Ik weet niet waarom, maar die spoilers hebben gewoon wat, als je ze niet nodig hebt, zijn ze er ook niet.
Dat ziet er beter uit, en het is ook beter voor je portemonnee aangezien je nog een taartschep door de lucht heen moet sjouwen.
I like!
Waar blijven de filmpjes of foto’s van dit avontuur?
Multitasking mag dan wel in zijn, een Veyron achtervolgen en ondertussen filmen is een brug te ver.
Oprechte dank aan iedereen voor de lovende woorden.
Op naar de volgende.
Djivy.
Idd, hier is duidelijk een Belg aan het werk. Belgen bezitten de vaardigheid woorden te bedenken en te gebruiken. Precies: chapeau.
Leuke tegenstelling trouwens: de passie, emotie en beleving die de schrijver in zijn stuk legt, mist volledig bij het hoofdonderwerp van de column: de Veyron…
leuk stuk man wat een beleving ik hoorde dat er zondag met de gumball ook 3 veyrons mee doen
@ Djivy; Op naar de volgende?! Dus je gaat vaker columns schrijven? Ja? Plz…
@Citrofiel: hij heeft er ook al eerder eentje geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/22/autopaparazzi
hoe moet je foto’s toevoegen ?
mischien heb ik wel wat mooie foto’s van de veyron die ik heb gezien
puur genieten dit stukje tekst
waarschijnlijk is de Veyron nu de bekendste snelle supercar, na de F1 :p
Wow, prachtig geschreven, meer hoef ik niet te zeggen. Kijk uit naar je volgende column!
schitterend.
door de manier van schrijven leek het even alsof ik om half 9 in de auto zat! tot ik bij het kopje “reacties” aankwam, toen was de droom voorbij…
On ‘Topic’: De Veyron is adembenemend als je hem in het echt ziet, nog niet eens in beweging. Heb hem op de miljonair fair gezien én de AutoRAI, beide bij Hessing. Zondag om 21:00 tot 00:00 zal ik waarschijnlijk 3 Bugatti’s tegenkomen op Waterlooplein @ amsterdam, en ik ben denk ik niet de enige! (GUMBALL3000!!!!!!!!!)
E320 cdi
ik ben de veyrons niet tegengekomen op gumball =(
Ja leuk, alleen sportieve wagens hebben
geen moeite met 7%..
En trouwens, wat rijdt u zelf?
zescilinder 191pk.. (vorige generatie) BMW 5? ;)
Dubbele ton/320? hoe haal je dat met 191 pk :|
@yuvacik: dat verhaal ken ik ook ja, dat was thomas bscher “the man behind the veyron”. hij had er 2 en hij gebruikte de ene voor doordeweeks en de andere in het weekend. het gerucht gaat dat hij ze af en toe per ongeluk verwisselde…;)