• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

HGP prepareert Volkswagen Golf R36 BiTurbo 640 pk!

Auteur: Dennis, gepost 12 februari 2008 om 22:32 – 50 Reacties

Volkswagen Golf R36 HGP


De tamelijk onbekende Duitse tuner HGP heeft een Golfje geprepareerd met onder de motorkap een 3,6 liter motor en twee turbo’s. Dit is goed voor 640 pk. Ja natuurlijk wil ik dat best herhalen: Dit is goed voor 640 pk in een Volkswagen Golf!

Aanvankelijk had de creatie van HGP slechts een lullige 600 pk, goed voor een topsnelheid van 327,6 km/u. Knijp jezelf even dan herhaal ik dat ondertussen nog een keer: 327,6 km/u in een Volkswagen Golf! Begeleid door 600 paarden wijst de teller vanuit stilstand na 23,5 seconden de 280 km/u aan. Met die 40 extra pk’s wil men deze tijd nog scherper stellen.

Volkswagen Golf R36 HGP

Waar laat je het allemaal…

Volkswagen Golf R36 HGP

Volkswagen Golf R36 HGP

Dat de heren van HGP goed weten hoe je met succes zoveel mogelijk paardjes onder de motorkap van de Golf kunt proppen, bleek toen de 640 pk sterke Golf R36 BiTurbo het op een circuit in Oschersleben mocht opnemen tegen een tot 630 pk gekietelde Porsche 997 Turbo. De rondetijd van de Golf was 1:46.06 min, terwijl de Porsche bleef steken op 1:46.55 min. Ondertussen gaat mijn hart uit naar de arme versnellingsbak van de Golf. (via: caradisiac)

Volkswagen Golf R36 HGP

Volkswagen Golf R36 HGP

Volkswagen Golf R36 HGP

Volkswagen Golf R36 HGP

UPDATE: Meer informatie over de battle tussen de Golf en de 997 vind je hier. Met dank aan Pieter-Jan.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Volkswagen Golf R Variant
    Volkswagen Golf R Variant: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, r32, r36, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Golf Variant door Caractère
Volgend bericht: Tankwagen + Mobieltje = Kaboem »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    12 februari 2008 om 22:34

    Wat hebben ze eraan gedaan? Alleen twin-turbo erop geschroeft met intercooler of hebben ze remmen/versnellingsbak etc. ook aangepast? maakt nogal verschil lijkt mij. Wel grappig, maar die W12 heb ik dan liever.

    Login om te reageren
  2. slk zegt

    12 februari 2008 om 22:37

    Dikke bak.Die stoelen zitten als gegoten!

    Login om te reageren
  3. six trey zegt

    12 februari 2008 om 22:37

    Is deze nog altijd FWD? zo ja in die auto rijden is zelfmoord

    Login om te reageren
  4. RenJie zegt

    12 februari 2008 om 22:37

    ik snap het niet, dus er zijn 2 HGP Golfjes, eentje met 600/640 pk en eentje met 450 pk??

    – voor de Gran Turismo spelers zal HGP niet echt onbekend zijn :)

    Login om te reageren
  5. Dimsss zegt

    12 februari 2008 om 22:38

    Fantastisch…

    Login om te reageren
  6. Marc zegt

    12 februari 2008 om 22:38

    Goeie genade….
    Hoe zit het met de rijbaarheid van deze Golf dan? *port Wouter in zijn zij; “hup aan het werk en rijden met dat ding”*
    Ziet er nog best goed uit onder de motorkap hoor.. Zoals er al stond in dat artikel.. Arme arme versnellingsbak.

    Login om te reageren
  7. Spaz zegt

    12 februari 2008 om 22:42

    Bruut!
    Maar deze heeft toch standaard al vierwielaandrijving?

    Login om te reageren
  8. Fruitcake zegt

    12 februari 2008 om 22:42

    @six trey

    De Golf R versies hebben altijd al 4WD gehad :)

    @RenJie

    In GT4 zit een Golf van het Canadese HPA Motorsports ;)

    http://www.hpamotorsport.com/

    Login om te reageren
  9. Dennis zegt

    12 februari 2008 om 22:43

    @six trey/Spaz: De Golf R32 is standaard al 4Motion. Ga er dus vanuit dat de R36 creatie van HGP dit ook is.

    Login om te reageren
  10. JeffreyG zegt

    12 februari 2008 om 22:48

    De R32 is vierwielaangedreven, dus niet op de voorwielen. Evengoed lijkt het me zelfmoord om 640pk in een Golf te hebben… :?

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    12 februari 2008 om 22:50

    Turrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrbo!

    Login om te reageren
  12. Hylke Sibtsen zegt

    12 februari 2008 om 22:55

    Nette wielen ook! Doe mij er zo ene + tankpas ;)

    Login om te reageren
  13. RenJie zegt

    12 februari 2008 om 22:56

    @Fruitcake

    Die namen lijken ook echt op elkaar hè :P

    Login om te reageren
  14. RScosworth zegt

    12 februari 2008 om 22:59

    ‘Ondertussen gaat mijn hart uit naar de arme versnellingsbak van de Golf. ‘

    Die zal hoogstwaarschijnlijk ook vervangen zijn aangezien de standaart overbrenging van een R32 geen hogere snelheid toelaat dan 283 km/h. Wat ik me eerder afvraag is hoe dat met dat 4wd systeem zit. Die moet ook drastisch onder handen genomen zijn aangezien dat standaart al niet echt voortreffelijk werkt op het circuit.

    Login om te reageren
  15. Michel zegt

    12 februari 2008 om 23:02

    Haha, dit is echt wel beter

    ik wel er zo eentje voor bij t stoplicht;)

    Login om te reageren
  16. Alec zegt

    12 februari 2008 om 23:02

    Het vierwiel viscose systeem van volkswagen heeft hier het meeste onder te leiden, dat systeem is tot 280 a 300 pk…… hoger rij je het helemaal in de soep…

    Maar ok, dat terzijde…een hele vette modificatie, de R36 motor in de R32!!!!!!

    Login om te reageren
  17. speedlimit zegt

    12 februari 2008 om 23:02

    Leuke specs…maar ja blijft helaas wel ’n golf he ;)

    Login om te reageren
  18. autoblogger zegt

    12 februari 2008 om 23:03

    @Fruitcake & Renjie: meer over de HPA R32:
    http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/08/hpa-golf-r32-575-peekaas

    Login om te reageren
  19. Thomaz zegt

    12 februari 2008 om 23:03

    Zeer netjes gedaan, van de buitenkant ook niet heel erg aangepakt ofzo. Heerlijke, schitterende creatie!

    Login om te reageren
  20. Michel zegt

    12 februari 2008 om 23:05

    Moet je die 0 – 100 tijd eens nagaan: als die met 575 pk al 3,5 seconden was. Met 65 paardjes meer kan daar ook nog wel wat vanaf:P

    Login om te reageren
  21. Bas zegt

    12 februari 2008 om 23:05

    Een Golf in schaapskleren.

    Login om te reageren
  22. Jay zegt

    12 februari 2008 om 23:13

    @Michel

    Waarom wil je met een bak die makkelijk de 300Km/u passeert voor een rode lamp gaan staan kijken..? :P

    Snap t wel.. Voordat die 18 jarige puistenkop in zn GSItje van 86 alleen al een groen lichtje ziet ben je al nergens meer te bekennen..

    Wat ze wel niet kunnen maken.. Heerlijk..

    Login om te reageren
  23. KognoG zegt

    12 februari 2008 om 23:16

    als dit maar heel blijft. Met 2 joekels van turbo’s onder een propvolle kap zal het tussen de voorwielen lekker (te) warm worden. Genoeg om een dozijn eieren is recordtempo hard te koken!

    Login om te reageren
  24. barfje zegt

    12 februari 2008 om 23:23

    Die W12 was überbruut !

    Login om te reageren
  25. ZwerverRoodbaard zegt

    12 februari 2008 om 23:42

    Holy mother of GOD!!! Hier wil ik wel eens een filmpje van zien :D En doe mij maar deze want de W12 is volgens mij stukken zwaarder.

    Login om te reageren
  26. CSL zegt

    13 februari 2008 om 00:16

    Perfect.
    Wel grappig dat ze de originele luchtfilterhuis gebruiken ;)

    Login om te reageren
  27. Niels zegt

    13 februari 2008 om 01:23

    Autoblog, lees eerst beter het persbericht voordat je het hier neer dumpt. Die porsche had 630pk ipv 480.
    http://www.nl-ffm.de/data/R36_sportscars.pdf

    Login om te reageren
  28. Pieter-Jan zegt

    13 februari 2008 om 04:13

    Versnellingsbak is gemodificeerd. HGP heeft indertijd voor Volkswagen testen uitgevoerd met de DSG bak, dus dat zit wel snor. Je kan ook ratios laten aanpassen enzoverder… Voor de manuale bak kan je een zeven-platen koppeling laten steken.

    Hun pakketten zijn in Noord Amerika beschikbaar via het Canadese bedrijf HPA, en die hebben net voor de tweede keer de SEMA in Las Vegas gewonnen. HPG is in duitsland veel aanwezen op tuner shout-outs. Geheel onbekend bedrijf is het niet.

    De motoren komen uit de Touareg/Q7. Het is wel degelijk het 3.6l blok, wat totaal verschillend is van het 3.2l blok uit de R32. De 3.6l heeft bijvoorbeeld een smallere hoek tussen de cilinder banken (12,5° i.p.v. 15°).

    Het artikel is incorrect. De Porsche was wel degelijk een getuuneerde wagen met 630pk, terwijl de HGP Golf het dus met 640pk moest zien te doen. Het verslag van de strijd vind u hier: http://www.autobild.de/artikel/test-hgp-golf-r36_enco-porsche-turbo_527540.html

    En als afsluiter misschien nog een grappig youtube filmpje over een BMW eigenaar met een geweldig Engels (cockney?) accent die een HGP Turbo tegenkomt. “I’m not having that.”
    http://www.youtube.com/watch?v=mjgaxdl-z-g

    Login om te reageren
  29. Tristan zegt

    13 februari 2008 om 04:49

    Moet nog maar zien of hij daadwerkelijk 640pk heeft. Heb hier in NL 2x een HGP R32 (type IV en V) op de rollenbank gezien en beide haalde bij lange na niet het opgegeven vermogen. Maar dat ze snel zijn mag wel duidelijkk wezen.

    Login om te reageren
  30. Dennis zegt

    13 februari 2008 om 07:47

    @Niels/Pieter-Jan: Mijn bericht was gebaseerd op een andere bron. Een onjuiste bron zo nu is gebleken. Dank voor de update ik heb het bericht aangepast.

    Login om te reageren
  31. StormRAM zegt

    13 februari 2008 om 08:39

    Zo, en nu nog een battle met de Lambo Murcielago LP 640 :P Heeft ook 640 pk, 4wd en ongeveer zelfde topsnelheid….. Wie regelt dat ff? :lol:

    Login om te reageren
  32. rider zegt

    13 februari 2008 om 09:14

    HGP is geen onbekende. Sterker nog het is één van de bekendere duitse tuners. Ze tunen met veel succes ook diverse Porsches en doen ook ontwikkelingswerk (op turbo gebied) voor andere merken.
    In dit geval heeft men als basis de R32 Golf genomen en er een 3,6liter blok ingemonteerd. Vervolgens is alles interne van het blok verstevigd, zijn er gesmeede zuigers geplaatst, versterkte kleppen/klepveren, andere nokkenassen, lichter vliegwiel, sterkere zuigerveren, lagere compressie geplaatst. Eigenlijk is alleen de krukas nog hetzelfde van de 3,6literblok. Vervolgens zijn er 2 turbo’s en 2 intercoolers en een oliekoeler geplaatst. Verder is de ECU aangepast. De versnellingsbak is nog steeds de DSG, alleen is er intern nog wat verstevigd. De overbrengingen zijn nog steeds hetzelfde. De aandrijfassen zijn ook versterkt evenals de remmen. De velgen zijn lichter van gewicht. Geen half afgemaakt project dus. Deze mannen/vrouwen weten wat ze doen. En tijdens de Nardo testen zijn er nog nooit auto’s van HGP blijven liggen door technische problemen, in het verleden. Hooguit de versnellingsbak geeft soms wat problemen. Die is bij de 2e run op Nardo wel kapot gegaan door een onderdeel van een paar cent. Inmiddels is dat ook verholpen.

    Een vergelijking met de Lamborghini LP 640 zou zeker erg interessant zijn. Hetzelfde vermogen, ongeveer hetzelfde koppel, zelfde gewicht (ongeveer), allebei 4×4 en allebei dik 300km/h! Wanneer komt deze test eens?

    Login om te reageren
  33. Ben zegt

    13 februari 2008 om 09:24

    Kost?

    Ben benieuwd, Golfjes zijn van goede kwaliteit, maar 640 PK… dan moet je wel héél veel aanpassen waardoor hij weer zwaarder en duurder word, waardoor hij niet meer uniek is..

    Login om te reageren
  34. im_a_WSM zegt

    13 februari 2008 om 13:30

    @ ZwerverRoodbaard

    idd doe mij ook deze maar , want die W12 heeft totaal geen baanligging

    Login om te reageren
  35. RS6fan zegt

    13 februari 2008 om 13:38

    Shiiit,
    mijn R32 met 510pk is al niet te houden hoe moet dit dan wel niet zijn?

    Login om te reageren
  36. gerjan zegt

    13 februari 2008 om 15:52

    het blijft een golf. en de mooiste golf tot nu toe is toch nog altijd het eerste type gti. verder werden ze alleen maar lelijker en groter.
    groeten gerjan

    -edit: hoofdletters, anyone?-

    Login om te reageren
  37. The Devil Tuner zegt

    13 februari 2008 om 18:29

    @ pieter-jan

    dat is inderdaad cockney…

    Login om te reageren
  38. JPeG zegt

    13 februari 2008 om 19:06

    Onlangs gezlezen in Autobild;

    De Golf is 3 seconden sneller naar de 300km/h dan de getunede 911 Turbo.
    Verder veel sneller dan een SLR en een Enzo!!!

    Zijn maar 5 autos die sneller naar de 300 gaan dan de Golf, waaronder natuurlijk de Veyron.

    Login om te reageren
  39. speedlimit zegt

    13 februari 2008 om 20:06

    @ JPeG

    De auto’s die jij opnoemt komen zo de fabriek uitrollen terwijl deze golf door hgp gekieteld is.
    Zo ken ik ook ’n skyline gt-r34 die in 7,8 sec. 285km/u haalt…en dat op de kwart mijl ;)

    Login om te reageren
  40. fred zegt

    14 februari 2008 om 01:42

    Dit is ECHT leuk! Moet je je voorstellen hoe mensen kijken als je met je golfje met zo’n teringherrie iedereen zoekrijdt!

    Login om te reageren
  41. David zegt

    14 februari 2008 om 07:43

    Die Porsche is vet!

    Login om te reageren
  42. HGP zegt

    14 februari 2008 om 16:41

    HGP is meer dan bekend! check hun site http://www.hgp-turbo.de/

    HGP is de duitse uitvoering van HPA in america, check dit filmpje
    EIP vs HPA

    http://www.youtube.com/watch?v=VTPsuG50nFM

    Login om te reageren
  43. Tommy zegt

    15 februari 2008 om 18:28

    Zo blijkt maar weer dat Volkswagens VR6-blok wel degelijk met turbo’s zijn werk kan doen, wat nou vijfcilinder turbo in de TT-RS :P Nog 10 pk erbij en ze staan gelijk met de W12-650!

    Dit is trouwens de nieuwere 3,6-liter VR6 van 10,6 graden dat inderdaad uit de Touareg/Q7/Cayenne en Passat R36 komt. Alleen is er niet veel meer over van het orginele blok.

    Login om te reageren
  44. Jochem zegt

    16 februari 2008 om 11:31

    Die golf moet ik hebben!

    Login om te reageren
  45. VW SLOPER/KILLER zegt

    19 februari 2008 om 19:42

    wanneer komt er nou eens een echte fast fucking VW,nou vertel???????

    Login om te reageren
  46. rider zegt

    22 februari 2008 om 15:34

    @ BEN: dit model kost in duitsland nog geen 100000,- euro! (1 euro ton) dit model is idd sneller van 0-100 dan een enzo. al is het verschil niet wereldschokkend groot. met dank aan zijn 4×4 aandrijving. het gewicht valt ook reuze mee. hij is vrijwel net zo zwaar als een standaard R32.

    Login om te reageren
  47. Marc zegt

    19 april 2008 om 19:20

    @ VW Sloper/Killer:

    Nog nooit gehoord van de Bugatti Veyron beste kerel?

    Login om te reageren
  48. DeBmwFan zegt

    8 juni 2009 om 16:22

    Liever deze dan de W12-

    Login om te reageren
  49. Budi zegt

    14 augustus 2009 om 17:06

    HGP is al jaren een bekende met zelfs kant en klare paketten voor turbo conversie voor o.a. V6 24V die vanaf Golf 4 gebruikt werd en de R32…..
    In allerlei gradaties kunnen klanten komplete paketten opgestuurd krijgen om zelfs met een standaard atmospherische motor door bijvoorbeeld een dikkere koppakking aan de lagere compressie te komen om zo nog met een redelijke vulling te kunnen rijden.( turbodruk )

    Login om te reageren
  50. elef zegt

    23 december 2011 om 13:38

    super dik!! heerlijk als je zo’n bak in de garage hebt staan en rijdt met mooi weer en iedereen zoek rijdt!zoals ferrari,porsche,bmw m3 m5 m6, audi r8:) verder qua uiterlijk origineel houden.. ik als liefhebber van volkswagen droom van zo’n auto.. pff wat een vermogen zeg.. sowieso is een r32 al een hele mooie golf die je weinig ziet..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North