• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe BMW het gewichtsprobleem van de M5 kan oplossen

Auteur: Loek, gepost 18 mei 2025 om 11:31 – 14 Reacties

Mocht je nog vinden dat de BMW M5 een gewichtsprobleem heeft, zou er een oplossing kunnen zijn. Het is de vraag of BMW het wil.

De nieuwe BMW M5 weet, zoals elke BMW, weer de meningen te verdelen. Niet eens per definitie vanwege de styling, maar ook vanwege de andere specificaties. Op zich is 727 pk weer een mooie boost ten opzichte van de uitgaande 635 pk sterke M5 F90. Maar de M5 heeft er zo veel extra gewicht voor nodig, dat het qua prestaties erg tegenvalt hoe veel je er echt aan hebt. Sterker nog: de oude M5 kan de nieuwe eruit rijden op de sprint. Dat is allemaal ingecalculeerd, want de BMW M5 maakt furore met een nieuwe hybride aandrijflijn. Wat er wel voor zorgt dat je al die pk’s voor een vrij redelijk bedrag kan kopen in een land waar belasting op pure benzineauto’s vrij hoog is.

Oplossing?

En laten we wel wezen: de meeste mensen die al hebben mogen sturen met de nieuwe BMW M5, zijn er helemaal niet zo negatief over. Toch blijven cijfers gewoon keiharde cijfers en vraag je je af of BMW niet nog een optie kan geven. Daar dagdroomt BMWBlog over en we moeten zeggen: het idee klinkt niet slecht.

Je kan nu zeggen, gooi al die hybride zooi overboord voor de BMW M5. Da’s lastig, want dan is de kans klein dat je de nieuwe Euro 7-eisen haalt. Maar het kan wel, alleen dan met een andere vorm van hybride. BMW gebruikt de S68 V8 uit de M5 namelijk ook in de ’60i’-modellen van de X5 en X7. Daarin al goed voor 530 pk, wat uiteraard nog wel meer kan worden. Dan moet BMW wel flink persen, want onder de 600 pk komen is voor een F90-opvolger misschien ietwat behelpen. Als je het kan combineren met een dieet van 300 tot 400 kg, zou het wellicht kunnen werken.

Karakter

Zoals gezegd kan de BMW M5 prima werken zoals ‘ie nu doet, maar met 100 pk en toch 300 kg minder zal het niet zo veel schelen qua echte snelheid. En creëer je wellicht een auto die het karakter van de M5 wat meer omarmt: een relatief zware auto die toch relatief licht een bocht in duikt. Voor een kanon op een dragstrip moest je toch al bij Audi en de RS 6 of RS 7 zijn. En hey, wat als de M5 PHEV gewoon de topversie blijft en de Mild Hybrid eronder komt? Als een soort M550i op steroïden, wellicht.

Er liggen dus kansen voor de nieuwe BMW M5, al moet gezegd worden dat het nog moet blijken hoe de nieuwe top-Fünfer gaat bevallen qua verkopen. Helemaal nu er ook weer een Touring is, dat is wel cool.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe BMW M5 heeft heerlijk interieur
  • Video: nieuwe BMW M5 gaat biem in Deventer
  • Video: Je nieuwe BMW M5 instellen doe je zo
  • Video: Rijden met een échte Ringtaxi [BMW M5 E34]

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Hybride, m5

Vorig bericht: « Video: bestuurder denkt nog even de afslag te nemen
Volgend bericht: Meest unieke Hyundai van Marktplaats is ook de grootste »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    18 mei 2025 om 12:13

    PHEV’s kunnen leuk zijn maar het weegt alleenmaal bespottelijk veel.
    Een Audi RS5 V6 PHEV van 2240 Kg is natuurlijk gewoon bespottelijk zwaar.
    En alles boven de 2 ton kan je naar mijn mening ook niet meer echt sportief noemen, het is misschien wel heel snel, maar dat is heel wat anders dan sportief.
    Je kan in zeer korte tijd zeer hard rijden, maar als je dan in de remmen gaat dan voel je wel gelijk het enorme gewicht wat wil doordrukken.
    Colin Chapman zal zich 10x omdraaien in zijn graf als hij zou weten wat er onder de naam Lotus rond rijd.
    Ik heb nooit iets gehad met grote zware auto’s, je kan er wel steeds meer vermogen in stoppen om het formaat en gewicht te compenseren, maar het blijft een visuele circle die steeds maar erger wordt.
    Het lijkt er tegenwoordig op dat het gewicht er niet meer toe doet, we gooien er gewoon meer pk’s tegen aan.

    Login om te reageren
    • GJZ zegt

      18 mei 2025 om 12:53

      Goed gezegd! Volledig eens met je verhaal 👍

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 mei 2025 om 13:31

      De M5 is natuurlijk nooit echt een sportwagen geweest. Het is een grote zakensedan met een dikke motor en stugge vering. De echt sportieve BMW is de M2. De M5 is een daily driver waar het gezin in mee kan en je af en toe kunt doen alsof het een M2 is. In dat licht is een loeizware M5 met veel vermogen en enorme remmen ook helemaal prima.
      De vicieuze cirkel zit er vooral in dat we ons door de ///Marketing wijs laten maken dat een grote sloep als een M5 een sportwagen is. Dat is die niet en dat hoeft die ook niet te zijn.

      Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    18 mei 2025 om 12:19

    Vind alle auto’s tegenwoordig belachelijk groot, zwaar, te breed. Vorige week achter Polestar 4 gereden, de versie zonder achterruit, bijna zo breed als baanvak, absurd gewoon. Ik kan het totaal niet mooi meer vinden, elk ontwerp wordt, bijn, verpest door de batterijen….. .
    2500kg voor een sportieve auto zoals deze Bmw, dat kan gewoon niet.

    Login om te reageren
  3. GJZ zegt

    18 mei 2025 om 12:52

    Door het gewicht heb je luchtvering, actieve stabi’s etc etc nodig om er iets van te maken.
    Al de onzinnige opties als electronisch open en sluitende achterklep, grote zware velgen etc etc eruit dan heb je alle eerder genoemde trucjes niet nodig en weegt een M5 1800KG dat wordt het nog iets?

    En dit alles doet de EU zichzelf aan met al die onzinnige regeltjes op uitstoot gebied.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      18 mei 2025 om 13:21

      Alles is de schuld van de eu lekker weer je kop in het zand steken

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      18 mei 2025 om 14:49

      @gertjan1973: vertel, hoe dwingen de ‘onzinnige regeltjes op uitstoot gebied’ (sic) een autofabrikant tot fratsen als elektrisch openende/sluitende achterkleppen en enorme velgen?

      Login om te reageren
  4. KennOne zegt

    18 mei 2025 om 13:20

    Begin eerst met heel het elektrische aandrijfdeel te vervwijderen, die zware automaat omwisselen voor een simpele handbak, complete interieur verwijderen (ook Airco, infotainment en al het andere spul. Ligt Momo stuurtje en een carbon kuipje er voor terug. Deuren, motorkap en achterklep mogen ze ook weg laten. Uiteraard de uitlaat van af de Turbo er af. En dan heb je denk ik wel een nette besparing hoor.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    18 mei 2025 om 13:29

    Alle EU regels zorgen er wel voor dat bv A en B segment auto’s gaan verdwijnen, omdat de EU regels zoveel onzin in auto’s verplicht stelt dat een A en B segment auto, niet meer te bouwen is.
    Om al die EU regel zooi is niet meer in zo’n klein autootje te krijgen, om dat de techniek allemaal eerst geminimaliseerd moet worden om het überhaupt onder te kunnen brengen in de kleine carrosserie, wat ook allemaal weer extra kosten zijn, en dus er voor zorgt dat A en B segments auto’s gewoon belachelijk duur en zwaar worden, voor wat je er voor koopt.

    Login om te reageren
  6. pietertje123 zegt

    18 mei 2025 om 13:32

    Beetje het EV verhaal toch: met koppel gaan ze zinloos snel rechtuit en lijkt het heel wat maar als er een bocht komt duwt het gewicht dóór en rijdt het als een dweil. Daar helpt decennia onderstel ontwerpen van de Duitse merken uiteindelijk ook niet meer tegen. Of dus dit: heel zwaar, veel snufjes, kwetsbaar en zeer kostbaar.

    Die accu zoals we die nu kennen, dat moet anders. Nu nog even uitvinden hoe.

    Login om te reageren
    • acavs zegt

      18 mei 2025 om 16:42

      Exact dit. Al mijn ervaringen met EVs zijn ongeveer zo. De eerste paar minuten bevalt het zeer goed: de aandrijflijn is soepel en je hebt bakken vermogen. Maar dan kom ik de eerste bocht tegen – die ik in mijn eigen auto lekker sportief kan pakken – en schrik me een ongeluk, want door het enorme vermogen vergeet je dat je in een bak van al snel 2500 kg rijdt die ook als zodanig afremt en de bocht omgaat.

      Login om te reageren
  7. audirs3 zegt

    18 mei 2025 om 13:34

    Dan krijg je dus een auto die vrijwel altijd CO2 uitstoot…
    Het lijkt me beter een i5 M EREV te ontwikkelen. Is ook veel lichter dan een PHEV.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      18 mei 2025 om 14:56

      En zo’n range extender op waterstof en je hebt een toekomst bestendig voertuig.

      Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    18 mei 2025 om 16:37

    Een 2.0 V8 op bio-ethanol met 2 elektrisch aangedreven turbo’s en achter dubbele elektromotoren met 200 km PHEV. Vanaf 2035 op waterstof ipv ethanol. Minder gewicht, lichter en toekomstbestendig. 800 pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North