
Ruimtegebrek? Deze zeer unieke Hyundai op Marktplaats kent dat woord niet.
Je zou zeggen dat de Nederlandse automarkt gewoon alles overneemt van andere EU-landen. Eigenlijk is het enige wat wij nog doen bovenop de Europese typegoedkeuring, een BPM-boete. Sommige merken kiezen ervoor om gewoon alles aan te bieden, je ziet vanzelf wel wat werkt of niet (hallo Toyota Camry Hybrid). En andere merken voorzien een fiasco en geven modellen hier niet eens de kans om zichzelf te bewijzen. Nou moet het gezegd worden, we kunnen niet veel auto’s bedenken die hier zijn geskipt. Al heeft ondergetekende altijd een zwak gehad voor de occasion van vandaag.

Hyundai Staria MPV
Het is namelijk een Hyundai Staria! Dat is officieel geen vreemdeling meer, want Hyundai biedt de bestelversie nu officieel aan. Van de MPV-versie ontbreekt elk spoor, terwijl dat is hoe de Staria begon. Uiteraard scoren dit soort luxe personenbusjes sowieso in Azië en is de Staria gewoon de manier voor de hondstrouwe Zuid-Koreaanse bevolking om niet Chinees te hoeven shoppen. Maar de Staria schopte het ook tot Europa en in Duitsland zie je hem nog wel eens op de Autobahn.

Toegegeven, gezien de designtaal van Hyundai nu is de Staria niet meer zo buitenaards als toen deze debuteerde in 2021. Voor die lichtbalk voorop en de pixel-achterlichten hoef je niet meer verder te zoeken dan een Kona of Ioniq 5. Maar voor een busje is het nog steeds een opmerkelijk design. De simplistische voorkant met de kaarsrechte achterkant en hoge achterlichten alsof het een Volvo V70 is: best cool. Je hebt de Staria als negenzitter, dat is het standaard personenbusje met drie rijen aan banken. Je wil eigenlijk deze: de zevenzits luxeversie met eveneens drie zitrijen, maar dan betreft het luxueuze lederen captain’s chairs. De negenzitter is de Vito Tourer, de zevenzitter is de V-Klasse, zo moet je het zien.

In het geval van dit exemplaar in het specifiek is er zelfs gekozen voor een beige gekleurde bekleding. Die achterbank met uitklapbaar voetenbankje ziet er op de plaatjes al heerlijk uit en je hebt ruimte in overvloed. Hij zit ook nog eens dik in de opties: Bose Audio, elektrisch bedienbare stoelen, dubbel zonnedak, stoelverwarming én verkoeling, parkeersensoren en 360 graden-camera, elektrisch openende en sluitende achterklep: lekker compleet. Vanuit de cabine lijkt het ook allemaal op de wat kleinere modellen van Hyundai, met ook diens functionaliteit qua stuur, tellers en bediening.








225 pk
Ook qua aandrijflijn is de Hyundai Staria geen onbekende. Het gaat om de 1.6 T-GDi HEV, bekend van de grote modellen van Hyundai als de Tucson en Santa Fe. Goed voor 225 pk en een topsnelheid van 167 km/u. Geen strepentrekker, maar goed, dat is ook het doel niet.

Kopen
Er staat momenteel één Hyundai Staria op geel (niet grijs) kenteken, een 2.2 CRDi diesel. Grappig genoeg staat die geregistreerd als Nederlandse auto, niet als import. Er is dus een kans dat deze Staria MPV nog naar Nederland geïmporteerd moet worden, maar met 3.750 km erop voelt ‘ie nog als nieuw. Maar of de prijs van 64.950 euro met de rompslomp van importeren incluis is? Dat hopen we wel, want anders loopt de prijs voor de meest unieke Hyundai van Marktplaats aardig in de papieren.




Hier aan de kust zie je ze nog wel eens met Duitse of Belgische kentekens. Vind het wel een stoer ding!
Ik heb er ook al een paar gezien. Gaaf ding. De bestelvariant is ook wel geinig, die kunnen we wel gewoon kopen.
Surfbusje :)
Precies. Goaaan met die banoaaaan.
Hier in Italië rijden ze volop. Volgeladen met toeristen
Oh ja joh? Dit is de eerste keer dat ik er eentje zie. Maar ik woon dan ook op het platteland, er is hier geen massatoerisme. En dat is goed.
Bij mij in de buurt zie ik een heleboel in ieder geval
Wat je misschien niet zo snel ziet maar wat wel zeer knap is van Hyundai: de lage zijramen!
Lage zijramen geven veel meer overzicht bij rotondes en lage snelheid manoeuvres (kleine kinderen) maar deze zijn massaal aan de kant gezet door automerken omdat je bij de ncap zijwaartse botsproef al snel zeer slecht uit de verf komt.
Dat Hyundai dit met een moderne én grote auto wel lukt is gewoon knappe engineering! En ja dat doet ook wat met de algehele designtaal van de auto, maar het geeft de bestuurder ook een significant beter overzicht wat bij grote auto’s extra belangrijk is om kleine kinderen niet over het hoofd te zien bij parkeeracties, rotondes en wat nog meer. Chapeau Hyunadi
Een witte bus met tandartsstoelen, daar komt het jeugdtrauma van de schooltandarts weer boven…
Absolute topper voor mij is de bediening van de automaat: knoppen op het dashboard! Kan allang in elke (PH)EV en toch zetten ze daar steeds zo’n prehistorische, ruimtemisbruikende, pook in alsof er een tandwielbak onder zit die bedient moet worden. En daarmee beperken ze zich dan ook meteen tot het klassieke interieur van de handbak auto. (USA met z’n automaten hebben al heel lang een pook aan het stuur voor het bedienen daarvan. Nou doe je dat daar ongeveer 3x per dag tegen 3x per minuut hier in NL met al z’n kleine afstandjes en kleine straatjes maar toch.
Als het model er ook met handbak is dan is het logisch om de automaat pook op de middenconsole te zetten anders maak t de fabrikant voor het interieur twee keer ontwerpkosten. Maar als er geen handbak optie is dan zijn er zoals je zegt inderdaad veel betere opties.