• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe Ferrari ooit een Alfa met twee motoren bouwde

Auteur: Author, gepost 21 november 2016 om 12:01 – 23 Reacties

Afbeelding Hoe Ferrari ooit een Alfa met twee motoren bouwdeAfbeelding Hoe Ferrari ooit een Alfa met twee motoren bouwdeAfbeelding Hoe Ferrari ooit een Alfa met twee motoren bouwdeAfbeelding Hoe Ferrari ooit een Alfa met twee motoren bouwdeAfbeelding Hoe Ferrari ooit een Alfa met twee motoren bouwde

16C Bimotore
Een verwarrende titel die betrekking heeft op een zeer bijzondere auto: maak kennis met de Alfa Romeo 16C Bimotore!

Toen Enzo Ferrari nog teambaas bij Alfa Corse was, had het team met name te maken met stevige concurrentie uit Duitsland. Met name Auto Union en Mercedes bouwden voor de oorlog pijlsnelle racers die menig tegenstander het nakijken gaven en daar moest iets op verzonnen worden. Iets heftigs. Laat dat maar aan ome Enzo over!

Il Commendatore schoof de (nu legendarische) 8C 2300 en 8C 2900 zonder pardon opzij. Het verslaan van de Duitse constructeurs vroeg om grof geschut en dus kwam er een chassis waarop maar liefst twee acht-in-lijn-motoren konden worden geplaatst. Dat werd, inderdaad, de 16C Bimotore.

De 2,9-liter L8-motoren waren afkomstig van de Tipo B. De ene krachtbron werd voor de coureur geplaatst en de andere erachter, maar van complexe AWD-techniek was in die tijd nog geen sprake. Beide motoren dreven daarom de achterwielen aan. Vergis je echter niet. In die tijd (1935) was de aandrijflijn al goed voor 540 pk op een gewicht van 1.030 kg. Stel je voor hoe het moet zijn geweest om met dit ding een blokje rond te gaan…

16C Bimotore

Nog even over de techniek. Beide motoren dreven dus de achterwielen aan en dus waren beide krachtbronnen gekoppeld aan één versnellingsbak, die was voorzien van twee ingaande assen. Vanuit deze versnellingsbak en het differentieel (beide in het midden van de auto) liepen twee aandrijfassen naar de achteras. Inderdaad: één voor elk achterwiel.

Zoals je verwachtte was de 16C Bimotore behoorlijk rap in rechte lijn, ware het niet dat Tazio Nuvolari en andere testrijders bijkans emotioneel werden van de dramatische rechtuitstabiliteit. Enkele tests, opgeboorde cilinders en een niet helemaal gelukte race op de Avusring later verklaarde Nuvolari dat de Bimotore nooit een succes zou worden en dus werd de oude Tipo B weer uit de garage gerold.

Desalniettemin wist de 16C wel een topsnelheid van 364 km/u te halen en dat was in die tijd een Europees record. Bovendien staat de Alfa Romeo 16C Bimotore min of meer bekend als de allereerste échte Ferrari. Een bijzonder ding dus! U kunt op de maandagochtend nog wel een Alfa met twee motoren gebruiken? Geen nood, neem HIER eens een kijkje.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

16c, Alfa Romeo, enzo-ferrari, Ferrari, Klassiekers, Racing

Vorig bericht: « Onderzoek: handsfree bellen gevaarlijker dan niet bellen
Volgend bericht: Dit is de Pagani van een bekende Instagrammer »

Lees Interacties

Reacties

  1. pjotr zegt

    21 november 2016 om 12:11

    Mooi verhaal!

    Leeft die Nederlandse 916 GTV met twee Busso V6-en nog? Volgens mij een hobby projectje van Stephan van Squadra Tuning?

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      21 november 2016 om 12:12

      @pjotr: AH! http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/196/auto/198.html

      Login om te reageren
      • trolle zegt

        21 november 2016 om 15:53

        @pjotr: bedankt voor die link, leuk stuk om te lezen

        Login om te reageren
  2. dakarbemo zegt

    21 november 2016 om 12:13

    364 km/u in die kist in die tijd, ik hoop dat die man een kussentje heeft voor zijn massief stalen ballen.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      21 november 2016 om 12:50

      @dakarbemo: een kussentje? Doe maar een subframe op dempers, zodat de vibraties het chassis niet doortimmeren…

      Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        21 november 2016 om 15:52

        @tjorque: moeten we wel mammoet bellen voor dit project.

        Login om te reageren
  3. dionijsb zegt

    21 november 2016 om 12:20

    Wauw, wat een monster van een apparaat!

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    21 november 2016 om 12:29

    Het strafste van al is dat ze een wagengewicht bereikten van 1030kg met twee 8-inlijn motoren.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 november 2016 om 12:31

      @cossiekiller: Dat komt omdat deze auto uit niet meer dan die twee motoren bestaat. Wat blik, een stuur, een stoel en 4 banden en dan heb je het wel gehad.

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      21 november 2016 om 14:31

      @cossiekiller: Helaas, het monster weegt 1300 kg!
      https://www.blackbird-autojournal.com/features/a-tale-of-two-motors/

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    21 november 2016 om 12:39

    364km/h met een brilletje en een leren helm. Die coureur moet toch weken lang een raar gezicht hebben getrokken!

    Login om te reageren
    • bietje zegt

      21 november 2016 om 13:08

      @dutchdriftking:

      Inderdaad wat een snelheid zeg… pfoeii… ga er maar aan staan

      Login om te reageren
  6. sportevo zegt

    21 november 2016 om 13:29

    2 motoren die elk 1 achterwiel aandrijven. Dan moeten ze heel gelijk op het gas reageren omdat je anders naar of links of rechts trekt. Best een uitdaging, zeker voor die tijd.

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      21 november 2016 om 15:02

      @sportevo: Nee… de bak heeft een ingang aan de voorkant en een ingang aan de achterkant voor de motoren…
      de bak zit in het midden van de auto, precies onder de pook.. vanuit de bak loopt er een aandrijfas, diagonaal naar linksachter en diagonaal naar rechtsachter.. het vermogen wordt dus netjes verdeeld..

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        21 november 2016 om 15:05

        @hans75: dat was bij de p3 ook al zoiets.., maar dan zonder ingaande as voor de tweede motor:. https://simanaitissays.files.wordpress.com/2016/01/cutawayp3.jpg

        Login om te reageren
      • sportevo zegt

        21 november 2016 om 20:51

        @hans75: iets verkeerd gelezen. Ik dacht aan een bak met als het ware twee losse systemen naast elkaar

        Login om te reageren
  7. pinut187 zegt

    21 november 2016 om 13:48

    Wow wat een imposant project, maar helaas wel een mislukking uiteindelijk.. En in Amerika reed er dus ook al een andere auto harder dan dit..

    Login om te reageren
  8. autodrome zegt

    21 november 2016 om 14:46

    364km in zo een sigaar? Neem het familiepak Pampers maar mee, want je houdt het niet droog …

    Login om te reageren
  9. janmetdelangeachternaam zegt

    21 november 2016 om 14:49

    364 kmu dat zou ik nou misschien niet eens durven in dure exoot

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    21 november 2016 om 15:22

    In de Alfa Romeo aflevering van Victory by Design (Dikke aanrader trouwens die serie, de meest legendarische race en straat auto’s van elk merk van betekenis komen langs) komt deze uitgebreid aan bod. Wat een bom van een auto, echt geweldig!

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      21 november 2016 om 16:58

      @e34m5touring: First Ferrari Race Car – 1935 Alfa Romeo Bimotore
      https://www.youtube.com/watch?v=ME3m1Rz2RzE
      en
      https://youtu.be/0aft0mh6Yy0?list=PL-rBD5bWZpO7YhftLOzEn0WxWndj8dZP6
      helaas in bedroevend lage resolutie en kwaliteit.

      Login om te reageren
      • T16 zegt

        21 november 2016 om 17:01

        @t16: Hier in HD downloede:
        http://movieshdwatch.online/play.php?movie=Victory%20By%20Design%20DVDs.%20Complete%20Set.%20Porsche%20DVD,%20Ferrari%20DVD,%20Maserati%20DVD,%20Aston%20Martin%20DVD,%20Alfa%20Romeo%20DVD,%20Jaguar%20DVD.%20Race-winning%20cars%20driven%20hard.%20Unique%20footage,%20rare%20cars,%20hidden%20in%20private%20collections.%20%22Car%20Porn%22%20The%20New%20York%20Times

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        22 november 2016 om 17:00

        @t16: Ja dat is em inderdaad! Bedankt voor de links!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North