• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfasud Bimotore: vergeten one-off (1974)

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 februari 2014 om 22:58 – 25 Reacties

Wainer Alfasud Bimotore


Halverwege het vorige decennium baarde tuner MTM opzien met de Bimoto, een Audi TT met twee motoren. Dit truukje is echter niet nieuw, een generatie eerder was er al een Alfasud met dezelfde layout.

Op een zekere dag keek Gianfranco Mantovani Wainer eens kritisch naar het instap-Alfaatje, en bedacht zich toen ‘hmm, needs moar engine’ (in het Italiaans). Dit lumineuze idee bleek ook nog uitvoerbaar, mits de blokken niet te groot waren, en dus kwamen er twee 1186 cm³ boxermotoren, elk goed voor 79 pk, in de Alfasud te liggen: eentje voorin, en eentje waar voorheen de achterbank zat. De Wainer Bimotore 4X4 was geboren, vrij naar de Citroën 2CV Sahara uit de jaren ’60.

Met een beetje extra luchtinlaat werd het achterwerk koel genoeg gehouden, en als alles op rolletjes liep accelereerde deze Bimotore in 8,2 seconden naar de 100, en haalde een topsnelheid van 215 km/u. Dat dit onder het genot van een verschrikkelijke bak herrie in het interieur ging (door de tweede motor) droeg natuurlijk alleen maar bij aan de beleving.

ALfasud Wainer

De achterste motor had zijn eigen versnellingsbak, die zich in tandem met de voorste liet bedienen. De motoren konden afzonderlijk van elkaar draaien, maar als het voertuig in beweging was, dan moesten ze beiden ingeschakeld zijn.

In modernere tijden inspireerde het bakkie anderen om ook met een dergelijke setup te experimenteren, zoals dit Alfasud-monster toont, maar het was Wainer die met zijn extreme one-off de ban brak:

Foto’s: onbekende tijdschriftscans, van dit forum.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alfasud, Klassiekers, tuning

Vorig bericht: « Video: McLaren P1 is een gruwelijk vuurspuwmonster
Volgend bericht: Lexus RC F Sport Line en RC GT3 te zien in Genève »

Lees Interacties

Reacties

  1. opabrutus zegt

    12 februari 2014 om 22:59

    Prachtig stukje historie!

    Login om te reageren
  2. meneer zegt

    12 februari 2014 om 23:00

    klinkt allemaal een beetje omslachtig

    Login om te reageren
  3. axel zegt

    12 februari 2014 om 23:02

    Dat zou ik ook wel willen, in mijn auto.

    Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    12 februari 2014 om 23:05

    Leuk om eens tegen te komen op rally of oldtimer event ofzo, maar ze moeten het niet op m’n stoep parkeren.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 februari 2014 om 23:18

      @Hupke:
      Omdat je dan 2 olievlekken voor je deur krijgt?

      Login om te reageren
  5. atimos zegt

    12 februari 2014 om 23:15

    Heb ook een keer zn uitvinder bij John Leno gezien alleen dan met een mini. Leuke projectjes :)

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    12 februari 2014 om 23:45

    Je bent vergeten om iets 100% Nederlands te vermelden :
    Jan de Rooy’s Parijs – Dakar DAF uit 1984 met aan ieder eind gewoon een DAF cabine met daaronder een motor en aandrijflijn.
    Ding viel helaas uit toen.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 februari 2014 om 08:40

      @desjonnies:
      Ook v/d Ende had midden jaren 80 een tweemotorig monstertje, dat was een Toyota trouwens.
      Ik zal eens kijk of ik daar nog wat pics van kan vinden.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        13 februari 2014 om 09:11

        @jrk68:

        Deze dus.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      13 februari 2014 om 09:27

      @desjonnies: Die hele serie Daf Turbotwins hadden toch 2 motoren? Tot aan de 95 aan toe dacht ik.

      Login om te reageren
    • slowland zegt

      13 februari 2014 om 12:58

      @desjonnies: De Rooy heeft later in 86-88 meegedaan met zijn befaamde ‘TurboTwin’.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbotwin

      Dit filmpje is legendarisch, waarin hij een Peugeot 405 inhaalt:
      http://www.youtube.com/watch?v=9yd0Fis9DeE

      Login om te reageren
  7. notoir zegt

    13 februari 2014 om 00:10

    Deze Alfa GTV Bimotore uit ons eigen land is ook de moeite waard

    https://www.youtube.com/watch?v=3lLoyrCr8eU

    Login om te reageren
  8. tbone zegt

    13 februari 2014 om 00:13

    Goh, waren de Duitsers niét degenen die iets uitgevonden hebben? Joh…

    Login om te reageren
  9. The360box zegt

    13 februari 2014 om 01:31

    Citroën deed het volgens mij al eerder met een 2CV van 2 motoren te voorzien in Dakar zodat alle 4 wielen werden aangedreven.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 februari 2014 om 08:42

      @The360box:
      Zie text : 2CV Sahara

      Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    13 februari 2014 om 06:03

    Mercedes heeft dit ook ooit gedaan met de eerste generatie A-klasse. Ze bouwden twee specials, één voor Häkkinen en één voor Coulthard.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 februari 2014 om 08:45

      @Original_Arnoud:
      Er is er ooit 1 gebouwd door studenten, niet voor Häkkinen en Coulthard.
      Dat was gewoon een speciale uitvoering die je gewoon bij de dealer kon kopen, zij het in beperkte oplage.
      Een collega van mij had er ooit 1.

      Login om te reageren
  11. turbotoll zegt

    13 februari 2014 om 08:02

    Was er niet een Scirocco van VW Motorsport destijds met hetzelfde trucje?

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    13 februari 2014 om 09:14

    Dubsport heeft een Golf 3 met 2 turbo VR6 blokken. 325pk p stuk.

    Login om te reageren
  13. baasbas zegt

    13 februari 2014 om 09:14

    Handig. Als hij door midden geroest is kan je met beide delen nog rijden

    Login om te reageren
  14. Ilquadrifoglio zegt

    13 februari 2014 om 11:28

    Het concept is al behoorlijk oud. In de jaren ’30 was er al een BiMotore.

    http://www.youtube.com/watch?v=ME3m1Rz2RzE

    Login om te reageren
  15. xiran zegt

    13 februari 2014 om 11:45

    Is ook ooit met een Peugeot 205 GTI gedaan. 2x mi16 blok. Hij noemde hem de mi32. Monster.

    Login om te reageren
  16. Alfarobert zegt

    13 februari 2014 om 11:53

    Ver voor de 2e wereldoorlog had Alfa Romeo al een Bi Motore. Ze hebben er dus al lang ervaring mee.

    Login om te reageren
  17. alfista zegt

    14 februari 2014 om 14:16

    @baasbas: voor de rest heb je geen vooroordelen zeker, blijf lekker met je Dacia of Opel Kadett rijden die zonder twijfel roestvrij is…
    @tbone: Alfa is uitvinder van common rail diesel, directe inspuiting volgens multi air principe, etc etc. dus veel is gekopieerd door Duitsers die dan met de eer willen strijken!!

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      15 februari 2014 om 13:40

      @alfista: De firma Elasis is de uitvinder, een joint venture met Fiat, niet speciaal Alfa Romeo.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North