Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?

Auteur: , 21 Reacties

‘Imperia? Die waren toch failliet?’ Klopt helemaal. Maar de website van de autobouwer uit Luik staat nog gewoon online. Met een reden, want Yves Toussaint geeft de moed niet op.

Het faillissement van Imperia bleek niet het einde van de droom voor Yves Toussaint. De plannen waren groot, want het Belgische merk wilde per jaar zo’n 200 auto’s gaan bouwen — een aantal dat bovendien nog verder op moest lopen. Voor de aandrijving van de Imperia GP had het bedrijf een hybride aandrijflijn op het oog, die voor 371 pk zorgde. Die aandrijflijn bestond uit een 1,6 liter turbomotor met 208 pk (afkomstig van Peugeot) en een elektromotor met 163 pk. Dat zou moeten zorgen voor een sprint naar 100 in 4 seconden en een begrensde topsnelheid van 220 kilometer per uur. De aandrijflijn zou, op die benzinemotor na, komen van een bedrijf dat Green Propulsion heet.

Daar ontstond het probleem, want Green Propulsion ging begin dit jaar failliet. Imperia werd in die val meegesleurd. Carat Duchatelet, een eveneens uit Luik afkomstige bouwer van onder meer verlengde en gepantserde voertuigen, probeerde Imperia nog over te nemen, maar zonder succes. Eigenaar Yves Toussaint: ‘Het is heel jammer, maar ik heb nog niet opgegeven.’

Blijven we alleen nog even zitten met de vraag of er überhaupt Imperia’s gebouwd zijn sinds we in 2008 voor het eerst over de terugkeer van het merk hoorden. Toussaint: ‘We hebben drie auto’s gebouwd, die we echter niet aan klanten hebben kunnen verkopen. Niet omdat er geen interesse was, maar omdat de homologatie nog niet rond was. Bijna was het zover, maar toen gingen we failliet. Daarom hoop ik ook nog steeds dat we een doorstart kunnen maken, want na al die jaren is onze auto nu zo goed als klaar.’ En is daar al zicht op? ‘Daar hoop ik spoedig meer over te vertellen, maar je begrijpt dat ik daar op dit moment niet meer over kan zeggen.’ Niet erg realistisch, zeg je? Och, na de miraculeuze wijze waarop Spyker uit de dood opstond kijken wij nergens meer van op.

En over Spyker gesproken: Imperia is net als het Nederlandse merk een historisch automerk dat weer tot leven werd gewekt. Het oorspronkelijke Imperia bouwde auto’s van 1906 tot 1948. Er zit zelfs een Nederlands tintje aan, want de in Nijmegen geboren Mathieu van Roggen was er enige tijd eigenaar en directeur van. In 1939 verkocht hij Imperia echter, waarna hij zelf bij dat andere Belgische merk bleef: Minerva.

Dit verhaal is onderdeel van een serie op Autoblog over de Belgische autoindustrie. Eerder bekeken we ook de Nederlandse autoindustrie.



21 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ziet er wel heel gaaf uit! Hoop dat deze jongens er boven op kunnen komen
Hoe gaat het eigenlijk met Wiesmann? Die zouden toch een doorstart maken?

OT: Leuke auto!
@Traxxas: Je bent niet wies man, dit gaat over de Belgische autoindustrie.
@traxxas: die werken naar het schijnt volop aan een nieuwe wagen. Zou nog dit jaar moet verschijnen. Laten we hopen dat het waar is…
Erg fraaie wagen zeg! Doet me een beetje denken aan een te heet gewassen Wiesmann maar ik houd wel van de compacte vorm.
Ik vind hem persoonlijk vrij lelijk
@bastiaano: tenzij je gek bent op auto’s met een MEGA wheelgap aan de voorkant…
@freezzr: het schijnt overigens dat je de motor kunt verwijderen via het gat achter de voorband.
hallo verkrachte Wiesmann..
Niet echt mooi. Wel sympathiek verhaal en idee. Toch wel een andere opzet dan Spyker. Hopelijk krijgen ze de auto op de weg.
Heeft wel wat zo’n hybride Wiessman.
Ze hadden destijds het ontwerp van de Franse ontwerper Romain Farrands moeten kiezen… uit 2009 geloof ik… https://youtu.be/3LIPbRvbU60
Mooie machine, wat weegt deze auto ?
@leemster: 2845kg
Nu weten we eigenlijk dus nog steeds niks..
Beetje een Morgan wiesmann mix
Over Spyker gesproken: kan iemand me vertellen hoe het met Spyker gaat? Of is alleen de website nog actief.
@schreute01: En na dat artikel dat @autoblogger noemt hebben we nog een paar keer een interview met Muller aangevraagd, maar hij wil niet.
@perry_snijders: het eerder genoemde artikel kende ik al.
Jammer dat VM niet geïnterviewd wil worden. Ik vrees dat het echt einde verhaal is voor Spyker.
Grappigste zin van het artikel, ivm homologatie: “Bijna was het zover, maar toen gingen we failliet.” Lijkt we wel een beetje het typische Waalse verhaal, ik hoop dat het nog wat wordt maar tel er maar 10 jaar bij dan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).