• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?

Auteur: perry_snijders, gepost 29 augustus 2016 om 22:40 – 21 Reacties

Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?Afbeelding Hoe gaat het met het Belgische automerk Imperia?

Imperia GP
‘Imperia? Die waren toch failliet?’ Klopt helemaal. Maar de website van de autobouwer uit Luik staat nog gewoon online. Met een reden, want Yves Toussaint geeft de moed niet op.

Het faillissement van Imperia bleek niet het einde van de droom voor Yves Toussaint. De plannen waren groot, want het Belgische merk wilde per jaar zo’n 200 auto’s gaan bouwen — een aantal dat bovendien nog verder op moest lopen. Voor de aandrijving van de Imperia GP had het bedrijf een hybride aandrijflijn op het oog, die voor 371 pk zorgde. Die aandrijflijn bestond uit een 1,6 liter turbomotor met 208 pk (afkomstig van Peugeot) en een elektromotor met 163 pk. Dat zou moeten zorgen voor een sprint naar 100 in 4 seconden en een begrensde topsnelheid van 220 kilometer per uur. De aandrijflijn zou, op die benzinemotor na, komen van een bedrijf dat Green Propulsion heet.

Daar ontstond het probleem, want Green Propulsion ging begin dit jaar failliet. Imperia werd in die val meegesleurd. Carat Duchatelet, een eveneens uit Luik afkomstige bouwer van onder meer verlengde en gepantserde voertuigen, probeerde Imperia nog over te nemen, maar zonder succes. Eigenaar Yves Toussaint: ‘Het is heel jammer, maar ik heb nog niet opgegeven.’

Blijven we alleen nog even zitten met de vraag of er überhaupt Imperia’s gebouwd zijn sinds we in 2008 voor het eerst over de terugkeer van het merk hoorden. Toussaint: ‘We hebben drie auto’s gebouwd, die we echter niet aan klanten hebben kunnen verkopen. Niet omdat er geen interesse was, maar omdat de homologatie nog niet rond was. Bijna was het zover, maar toen gingen we failliet. Daarom hoop ik ook nog steeds dat we een doorstart kunnen maken, want na al die jaren is onze auto nu zo goed als klaar.’ En is daar al zicht op? ‘Daar hoop ik spoedig meer over te vertellen, maar je begrijpt dat ik daar op dit moment niet meer over kan zeggen.’ Niet erg realistisch, zeg je? Och, na de miraculeuze wijze waarop Spyker uit de dood opstond kijken wij nergens meer van op.

En over Spyker gesproken: Imperia is net als het Nederlandse merk een historisch automerk dat weer tot leven werd gewekt. Het oorspronkelijke Imperia bouwde auto’s van 1906 tot 1948. Er zit zelfs een Nederlands tintje aan, want de in Nijmegen geboren Mathieu van Roggen was er enige tijd eigenaar en directeur van. In 1939 verkocht hij Imperia echter, waarna hij zelf bij dat andere Belgische merk bleef: Minerva.

Dit verhaal is onderdeel van een serie op Autoblog over de Belgische autoindustrie. Eerder bekeken we ook de Nederlandse autoindustrie.

Ook interessant!

  • Belgische
    Video: Belgische straat is in één minuut een rivier
  • Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
    Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
  • Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?
    Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?
  • Video - Belgische auto valt van opengaande brug

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, imperia

Vorig bericht: « Deze E46 M3 had BMW zelf moeten maken
Volgend bericht: ‘Dieselgate oorzaak van fittie tussen Piech en Winterkorn’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. shibby zegt

    29 augustus 2016 om 22:48

    Ziet er wel heel gaaf uit! Hoop dat deze jongens er boven op kunnen komen

    Login om te reageren
  2. Traxxas zegt

    29 augustus 2016 om 22:54

    Hoe gaat het eigenlijk met Wiesmann? Die zouden toch een doorstart maken?

    OT: Leuke auto!

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      30 augustus 2016 om 08:19

      @Traxxas: Je bent niet wies man, dit gaat over de Belgische autoindustrie.

      Login om te reageren
    • Carreza zegt

      30 augustus 2016 om 09:13

      @traxxas: die werken naar het schijnt volop aan een nieuwe wagen. Zou nog dit jaar moet verschijnen. Laten we hopen dat het waar is…

      Login om te reageren
  3. 2wheeler zegt

    29 augustus 2016 om 23:01

    Erg fraaie wagen zeg! Doet me een beetje denken aan een te heet gewassen Wiesmann maar ik houd wel van de compacte vorm.

    Login om te reageren
  4. bastiaano zegt

    29 augustus 2016 om 23:02

    Ik vind hem persoonlijk vrij lelijk

    Login om te reageren
    • freezzr zegt

      30 augustus 2016 om 08:55

      @bastiaano: tenzij je gek bent op auto’s met een MEGA wheelgap aan de voorkant…

      Login om te reageren
      • freezzr zegt

        30 augustus 2016 om 08:55

        @freezzr: het schijnt overigens dat je de motor kunt verwijderen via het gat achter de voorband.

        Login om te reageren
  5. Michiel1 zegt

    29 augustus 2016 om 23:19

    hallo verkrachte Wiesmann..

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    29 augustus 2016 om 23:23

    Niet echt mooi. Wel sympathiek verhaal en idee. Toch wel een andere opzet dan Spyker. Hopelijk krijgen ze de auto op de weg.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    29 augustus 2016 om 23:26

    Heeft wel wat zo’n hybride Wiessman.

    Login om te reageren
  8. robertmeijer zegt

    29 augustus 2016 om 23:44

    Ze hadden destijds het ontwerp van de Franse ontwerper Romain Farrands moeten kiezen… uit 2009 geloof ik… https://youtu.be/3LIPbRvbU60

    Login om te reageren
  9. leemster zegt

    30 augustus 2016 om 00:18

    Mooie machine, wat weegt deze auto ?

    Login om te reageren
    • dutchcorvette zegt

      30 augustus 2016 om 08:47

      @leemster: 2845kg

      Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    30 augustus 2016 om 02:27

    Nu weten we eigenlijk dus nog steeds niks..

    Login om te reageren
  11. opelpower zegt

    30 augustus 2016 om 06:39

    Beetje een Morgan wiesmann mix

    Login om te reageren
  12. schreute01 zegt

    30 augustus 2016 om 07:34

    Over Spyker gesproken: kan iemand me vertellen hoe het met Spyker gaat? Of is alleen de website nog actief.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      30 augustus 2016 om 08:02

      @schreute01: check ons eerdere artikel
      http://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-gaat-het-met-spyker-84188

      Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      30 augustus 2016 om 10:25

      @schreute01: En na dat artikel dat @autoblogger noemt hebben we nog een paar keer een interview met Muller aangevraagd, maar hij wil niet.

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        30 augustus 2016 om 11:38

        @perry_snijders: het eerder genoemde artikel kende ik al.
        Jammer dat VM niet geïnterviewd wil worden. Ik vrees dat het echt einde verhaal is voor Spyker.

        Login om te reageren
  13. lowlow zegt

    30 augustus 2016 om 11:41

    Grappigste zin van het artikel, ivm homologatie: “Bijna was het zover, maar toen gingen we failliet.” Lijkt we wel een beetje het typische Waalse verhaal, ik hoop dat het nog wat wordt maar tel er maar 10 jaar bij dan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North