• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoera! BMW heeft 1,5 miljoen moderne MINI’s gebouwd

Auteur: robbie, gepost 6 juli 2009 om 22:02 – 25 Reacties

MINI 1.500.000


Je wist het misschien niet, maar het was vandaag feest in Oxford. Want daar rolde vandaag, onder het toeziend oog van wat bobo’s, de 1.500.000ste moderne MINI van de band. En dat is veel sneller dan BMW van te voren had bedacht. De moderne MINI kwam in 2001 op de markt en BMW had verwacht dat er niet meer dan 100.000 per jaar gebouwd zouden worden. Dat werden er dus ietsje meer.

En het was nog eens dubbel feest vandaag want het is dit jaar ook nog een 50 jaar geleden dat (ook) in Oxford de allereerste Mini van de band rolde. Het 1,5 miljoenste exemplaar is overigens een Clubman in de kleur Chili red. De productie is trouwens als volgt verdeeld over de verschillende modellen:

3-deurs 1,24 miljoen
Cabrio 179.000
Clubman 79.000

En als daar volgend jaar de Crossover bijkomt zal het ongetwijfeld allemaal nog een stukje harder gaan. Maar toch zal BMW nog de nodige jaren nodig hebbem om het productieaantal van 5,3 miljoen ‘klassieke’ Mini’s te overtreffen.

Rolling success story: MINI has turned out 1.5 million cars.
Coinciding with the 50th anniversary of the brand, MINI Plant Oxford celebrates a production milestone.

Munich. Just weeks after the official 50th birthday celebration for the brand at the Silverstone track, the MINI plant in Oxford claims another milestone. Since production began in 2001, 1.5 million MINI units have been produced there. The milestone model, a MINI Clubman in Chili red, cleared the end of the production line in the presence of Business Minister Ian Lucas and BMW Group board member Ian Robertson. It is destined for a British customer.

Since the brand was relaunched and production started in Oxford, MINI has become a global success story. In recent years, its hallmark blend of driving fun, individual style and premium quality has led to rising sales in every continent. Worldwide, this unique premium small car is now sold in 80 countries, with its most recent launch in Brazil.

Ian Robertson, member of the Board of Management of BMW AG, responsible for Sales and Marketing, said: “This is a great day for the plant and a wonderful milestone to reach in the 50th birthday year of MINI. The very first classic Mini rolled off the production line here at this plant on 8 May 1959.

“It was wonderful to see the passion that owners feel for MINI at the car’s recent birthday celebrations at Silverstone, when 25,000 people from around the world joined the party. It is a privilege to be part of the heritage and future of this car.”

Robertson added, “This is a tough time for the car industry and no business is immune from its challenges, but MINI is an extremely resilient brand with huge customer appeal and we have seen a strengthening order bank in recent months. We will launch a wealth of new models in the coming years and the future is looking extremely bright.”

The BMW Group has invested more than £380 million in MINI Plant Oxford since 2001 and a further £100 million in the Hams Hall and Swindon plants, which make up the MINI Production Triangle. The BMW Group employs more than 7,000 people in the UK and its activities account for around 1 percent of the country’s GDP. In all, the BMW Group has invested more than £1 billion in the UK since 2000.

MINI Plant Oxford currently builds the MINI, MINI Clubman and MINI Convertible. It also produces the ultra-sporty MINI John Cooper Works, MINI John Cooper Works Clubman and MINI John Cooper Works Convertible models. Of the 1.5 million MINI cars built in Oxford so far, the traditional closed two-door version accounts for around 1,24 million. In addition to these, 179,000 MINI Convertibles have passed through the factory gates in Oxford, along with 79,000 examples of the MINI Clubman. In the years 1959 to 2000, UK production figures for the classic Mini came to more than 5.3 million. When combined with the figures for its successor, total global sales for the brand amount to 6.8 million cars.

Ook interessant!

  • Video: idioot in BMW 5 Serie rijdt Mini en bomen aan
  • Gefacelifte MINI
    BMW wil van MINI een volledig elektrisch merk maken
  • MINI nu te voorzien met een dak van drie kleuren
    MINI verzint iets nieuws, een dak met drie kleuren
  • Video: Kever sluit deur van Mini

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

clubman, MINI

Vorig bericht: « Gespot: de gloednieuwe Citroën C3
Volgend bericht: Moderne tuning voor een klassieker: Lorinser 450 SEL 6.9 »

Lees Interacties

Reacties

  1. zed zegt

    6 juli 2009 om 22:03

    Niet verwonderlijk. Het is ook een geslaagde versie. In tegenstelling tot de VW kever is dit iets wat ik me misschien wel zou aanschaffen voor het vrouwtje…

    Login om te reageren
  2. W115 zegt

    6 juli 2009 om 22:04

    Jahaa, dankzij BMW is Mini succesvol geworden, nu maar hopen dat Mr Bean met de tijd meegaat en ook zo een aanschaft :P

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    6 juli 2009 om 22:05

    die mini = OK,
    de cabrio = OK
    de clubman = nee doe maar niet.
    de crossover = WTF

    Login om te reageren
  4. Gnermo zegt

    6 juli 2009 om 22:08

    Max Payne is ook wat ouder geworden met zn regenjas zie ik.

    Login om te reageren
  5. ChryslerFan zegt

    6 juli 2009 om 22:18

    netjes, doe dat maar na in 8 jaar met een retro model die onvoorstelbaar veel geld kost.

    Login om te reageren
  6. AMG Powerrr zegt

    6 juli 2009 om 22:30

    Dat is inderdaad een hoera waard! Maar wat doet Pipo de Clown nou weer op die foto :S

    Login om te reageren
  7. Peter_D zegt

    6 juli 2009 om 22:42

    Heej daar heb ik er 1 van :D Zeer mooie prestatie!

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    6 juli 2009 om 22:44

    @AMG Powerrr, dat is onze grote vriend Ian Robertson ;)

    Login om te reageren
  9. BmwMPower zegt

    6 juli 2009 om 23:13

    Hebbem, of hebben!?

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    6 juli 2009 om 23:13

    Och wat zal BMW blij zijn. Veel meer verkopen dan verwacht, van een vrij duur model (voor zijn klasse). Dus lekkere marge. Je kan over de new Mini zeggen wat je wilt, maar het is een succes…

    Login om te reageren
  11. BmwMPower zegt

    6 juli 2009 om 23:14

    Beter dan dat Mercedes het doet met de Smart.
    Die is klein en lomp, terwijl de Mini eigenlijk nog vrij groot is voor zijn segment.
    Worden de JCW’s ook tot dit aantal gerekend?

    Login om te reageren
  12. autoblogger zegt

    6 juli 2009 om 23:31

    Er lopen potloodventers in die fabriek?

    Login om te reageren
  13. RDS zegt

    6 juli 2009 om 23:57

    @ iedereen die mini duur vind

    Niet vergeten dat ze voor hun klasse zeer goed gebouwd zijn, kijk maar eens naar de ophanging altijd schijfremmen etc. Oke blijft veel geld maar toch.

    OT: Een nette prestatie dat er nog vele miljoenen mogen volgen. proost

    Login om te reageren
  14. Donstil zegt

    7 juli 2009 om 00:09

    ik rij een cooperS uit 2004 en kan zeggen dat het nog steeds als een dijk steuren doet.

    zijn maar weinig auto;s (ook nu nog) die in die prijsklasse er tegen op kunnen.

    Login om te reageren
  15. CooperDriver zegt

    7 juli 2009 om 00:16

    Je merkt het wel, in de eerste 4 jaar was je nog echt bijzonder als je met een MINI aankwam, tegenwoordig heeft elke bijstandsmoeder er één en is het niet zo bijzonder meer. Ik was destijds de enige in mn straat, nu staan er hier 5 op 25 huizen. En dat is jammer, in de eerste jaren zwaaiden alle new-MINI rijders nog naar elkaar, nu rijden er zulke duffe mensen in dat het helemaal verwaterd is…

    Login om te reageren
  16. Donstil zegt

    7 juli 2009 om 00:26

    @CooperDriver

    ik geef altijd wat extra gas om te zien of het er een van de newminiclub is (met sticker)

    is idd erg vaak een saaie huismoeder die met 175pk 101rijd op de rechterbaan

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    7 juli 2009 om 01:10

    Die 5.3 miljoen van de klassieke mini kunnen ze niet breken, want dit is al de tweede generatie van de moderne mini. Tegen dat ze aan 5.3 miljoen zitten zijn we al aan gen4 en hebben ze 12 variaties erop. Dat kan je niet echt vergelijken dan. Maar ze gaan het toch doen, voor de reclame.

    Vind de originele mini toch wel veel leuker. Iemand hier in de straat heeft er een en als je daar achter rijdt, dan zie je dat wagentje zich volledig gooien in de bochten.

    Login om te reageren
  18. Jasper Vandenhaute zegt

    7 juli 2009 om 01:54

    Zeer knap van mini (BMW). 1 ding heeft mij al altijd aan de mini’s gestoord, Er is geen achterwielaandrijving!

    Login om te reageren
  19. John zegt

    7 juli 2009 om 07:47

    @ Donstil
    Ik geef ook altijd wat extra gas maar dan om te kijken of er een lekker mokkel inzit..

    Login om te reageren
  20. heienco zegt

    7 juli 2009 om 08:06

    @Zed

    Mag het ‘vrouwtje’ zelf niet kiezen?????????????????

    Login om te reageren
  21. WId zegt

    7 juli 2009 om 09:34

    ik heb zowel de oude als de nieuwe.. heerlijke gooi en smijt auto’s!

    En duur.. tja.. in aanschaf misschien, maar het is de auto met de hoogste restwaarde, dus schrijf je minder af dan menigeen in hetzelfde segment!

    Login om te reageren
  22. Freewarefreak zegt

    7 juli 2009 om 10:54

    En terecht. Prachtige auto. Echt een schot in de roos van BMW. Nou hopen dat er snel een nieuwe versie van “The Italian Job” komt met de nieuwe Mini Phase II in de hoofdrol. Kunnen we weer genieten…

    Login om te reageren
  23. CSL zegt

    7 juli 2009 om 11:01

    Well Done BMW!

    Login om te reageren
  24. robbie zegt

    7 juli 2009 om 12:37

    Video! http://www.autojunk.nl/clips/view/160234

    Login om te reageren
  25. timberleek zegt

    7 juli 2009 om 15:40

    geef mij maar de klassieke mini.

    veel leuker ding. lekker eigenaardig autootje ipv dit gigantische geval

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North