• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moderne tuning voor een klassieker: Lorinser 450 SEL 6.9

Auteur: robbie, gepost 6 juli 2009 om 23:03 – 61 Reacties

Lorinser 450 SEL 6.9 W116
Heiligschennis of juist niet? De Duitse tuner Lorinser heeft voor de verandering een keertje geen moderne Mercedes (of Lexus) verkracht aangepakt, maar een 450 SEL 6.9 W116. Wat ze allemaal gedaan hebben?

De 6.9 liter grote V8 hebben ze gelukkig met rust gelaten. Dit blok levert nog steeds 286 pk en 549 Nm en is gekoppeld aan een 3-trapsautomaat. Maar ze hebben wel een Lorinser uitlaatsysteem gemonteerd. Ook hebben de standaard chromen bumpers plaats moeten maken voor zelfontworpen kunststof exemplaren. Ook zit er een speciaal Lorinser stuurwiel in deze 6.9. De velgen zijn overigens afkomstig van BBS.

Helemaal verliefd geworden op deze klassieke power limousine? Dan moet je als een dolle naar de Lorinser Classic Center in Waiblingen gaan want daar staat deze auto te pronken.

De prestaties zijn trouwens: 0-100 in 7,4 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. En die zijn exact gelijk aan de prestaties van 34 jaar geleden.

Torque rocket from the wild 70s
Lorinser celebrates the reunion with a tuned 450 SEL 6.9 W116

By 1975 the USA had long mothballed its moon vehicles, as with the Mercedes 450 SEL 6.9, W116 series the Germans unveiled a road rocket, whose thrust felt like it could easily rival a Saturn V. The constructors borrowed the engine from the basis of the powerful State limousine 600, which was equal to a Rolls-Royce in fame and luxury. From a gigantic 6,834 cubic centimetre capacity it wrung out 550Nm. At its time this was an absolute record for a car and in comparison still has enough, to achieve the decisive trump against a current S500. These are sports values which many people would hardly expect behind the “baroque” facade, even though the price of 70,000 Marks for the vehicle at that time represented the value of a
commonhold flat. For everyone who didn’t really want to restrain the concentrated power, Sportservice Lorinser even then offered an extra-portion of overtaking prestige. The Swabian tuner currently has a corresponding vehicle with modern tuning on show in the Classic Center at its car dealership in Waiblingen.

While the factory version of the W116 was a typical 70s car, thanks to the optical package from Lorinser it was able to make the jump to the modern era. The slim chrome bumpers, making the bodywork seem slim and flat, have been replaced by the technicians with wide, square plastic aprons at the front and rear. It almost seems as if the front spoiler with the racing grill insert and the integrated fog lights served as a prototype for Mercedes in the design of the next S-Class with the factory code W126. On the sides massive side sills form an arch to the rear, which has also gained in volume due to a new rear apron and on its left side boasts a massive double exhaust pipe from Lorinser. With a firm step on the accelerator you can hear the snorting of 286 horses (210kw), which manage the gallop from 0-100 km/h in 7.4 seconds in a
three gear automatic. Unfortunately the tyres, which are thin for modern dimensions in 205/55 VR 16 format, limit the traction a little. On the other hand the multi-spoke alloys are a real sight for sore eyes: They come from BBS, as in the 70s Lorinser did not offer its own wheels. The eight-cylinder, which like a real sports car has dry sump lubrication, permits a maximum of 225km/h. Even then the hydro-pneumatic suspension system of the S-Class, which is based on a French patent, offers a harmonic ride. For its age the Mercedes takes fast corners extremely coolly and can be controlled with the maximum-grip Lorinser steering wheel surprisingly nimbly. It is therefore a car which doesn’t just invite cautious cruising.

Anyone who has now acquired a taste, cannot just wonder at the 450 SEL 6.9 on display, but
can also purchase it.

Ook interessant!

  • Lorinser GLS is minder fout dan het origineel
  • Lorinser CLA 35
    Lorinser CLA 35 AMG maakt 45 bijna overbodig
  • Fabrieksnieuwe Lorinser G-Klasse pickup is goedkoper dan GLA 250
  • Alpine Ravage
    Alpine Ravage is heerlijke retro-tuning avant la lettre

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, lorinser, Mercedes, s-klasse, tuning

Vorig bericht: « Hoera! BMW heeft 1,5 miljoen moderne MINI’s gebouwd
Volgend bericht: Duitse vrouwen houden van hybrides »

Lees Interacties

Reacties

  1. ChryslerFan zegt

    6 juli 2009 om 23:07

    lelijk…
    het enige positieve aan die auto is de motor.

    Login om te reageren
  2. Willem dL zegt

    6 juli 2009 om 23:07

    Wie kan mij eens uitleggen hoe die tuners geld verdienen? Nooit zie ik een dergelijke wagen rijden, maar ze ontwikkelen en ontwikkelen en ontwikkelen maar…

    Is hun marge dan zo groot?

    Bij voorbaat dank!

    Login om te reageren
  3. Lotus-Omega zegt

    6 juli 2009 om 23:08

    netjes, not to much..

    Login om te reageren
  4. Mas-Estate zegt

    6 juli 2009 om 23:16

    De originele is heel veel mooier. Héél veel…

    Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    6 juli 2009 om 23:16

    Eigenlijk is het zonde, deze specifieke variant is bijzonder en wel leuk. Maar van de W123 (correct me if I’m wrong) rijden er toch nog genoeg rond. En het worden er hier alleen maar meer. Grofweg driekwart van de W123’s die ik zie rijden heeft een kenteken dat duidt op import in de afgelopen paar jaar…

    Login om te reageren
  6. BmwMPower zegt

    6 juli 2009 om 23:17

    Zwarte lak, zwart/chromen velgen, getinte ramen en hij is af!
    Ik vind hem toch wel errruuggg gaaf hoor :)
    Lorinser moet dit vaker doen, net als AMG met die opgepepte 190E.

    Login om te reageren
  7. frank zegt

    6 juli 2009 om 23:18

    ha! dat stuur! echte wansmaak.

    Login om te reageren
  8. emielwind zegt

    6 juli 2009 om 23:19

    Login om te reageren
  9. mckroket zegt

    6 juli 2009 om 23:19

    zet er dan gewoon een fatsoenlijke bak in en een betere aandrijflijn ofzo (geen verstand van) zodat je die v8 tenminste kan benutten.

    Login om te reageren
  10. emielwind zegt

    6 juli 2009 om 23:19

    Dit is volgens mij een W116

    Login om te reageren
  11. Sam325 zegt

    6 juli 2009 om 23:21

    @ Citrofiel; W116 ;-) en niet W123 :-)

    Login om te reageren
  12. arjanvdwiel zegt

    6 juli 2009 om 23:24

    Vind het in ieder geval stoerder dan de nieuwe.. :P

    Login om te reageren
  13. vla zegt

    6 juli 2009 om 23:27

    Weet je, ik vind het niet eens erg! Deels omdat ik eigenlijk weinig geef om dit soort auto’s, maar ook omdat het eigenlijk best mooi is, naast de standaard Merc. Ik zie het wel graag! :P Een beetje Alpina-achtig. Hedendaagse Lorinsers vind ik dan weer erg lelijk. Waarom zijn de auto’s van vandaag niet meer zo stoer?! :? Behalve de Alpina’s natuurlijk. :)

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    6 juli 2009 om 23:31

    @emielwind, dat staat toch ook in het artikel…

    Login om te reageren
  15. Gnermo zegt

    6 juli 2009 om 23:32

    @Willem:

    Wat ik gok is dat de marges op hun dingen zo giga hoog ligt dat ze met 1 verkoop wel een tijdje vooruit kunnen.

    Login om te reageren
  16. CrazyHenkie zegt

    6 juli 2009 om 23:34

    ´It´s a terrible shame..´

    Vreselijk, die velgen zijn/waren fout, de bumpers lomp, en dat stuurtje ziet er evenmin uit alsof het nieuw is. Dit zijn de kamper-versies, en Lorinser als tuner spreekt me geenszins aan, bah.

    Zonde van die 6.9, laatst zag ik nog een donkerbruin metallic 280SE W126, die zag er nog best stijlvol uit, juist die originele exemplaren in goede staat zijn (en zullen dat wss ook blijven) mooi.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    6 juli 2009 om 23:43

    @ mezelf en Sam; Dus dit is een W116, de W126 is daar de opvolger van, en dat is een echte evolutie. De W123 is een klasse lager, zegmaar E- tov S-klasse. Mijn comment was met name op de W123 gericht eigenlijk. Denk ik tenminste. Ik kan ze echt niet uit elkaar houden, Mercedes was toentertijd nog erger dan Audi tegenwoordig… :|

    Login om te reageren
  18. Erik zegt

    7 juli 2009 om 00:28

    Voor mensen die hier van houden, deze auto zag ik laatst toevallig op marktplaats:
    http://link.marktplaats.nl/260672022?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=29943

    Login om te reageren
  19. yns zegt

    7 juli 2009 om 00:35

    waarom ga je nou zoiets tune en bovendien hebbe ze het helemaal verkeerd gedaan :S

    Login om te reageren
  20. ..porsche.. zegt

    7 juli 2009 om 00:37

    ze hadden liever iets aan die motor kunnen doen een andere bak ofzo en aan die motor .

    Login om te reageren
  21. G_deGroot zegt

    7 juli 2009 om 01:53

    Dit ding is wel mooi beter dan een Citroën XM en 3 Peugeot 605’s bij elkaar, mits gecombineerd met een Audi S8.

    Login om te reageren
  22. Wilco zegt

    7 juli 2009 om 07:19

    Blijft leuk spul. 6.9 motor erin. Ik vind dit soort auto s veel meer aantrekkingskracht hebben dan welke franse of italiaanse, japanse auto dan ook.

    Login om te reageren
  23. Forza zegt

    7 juli 2009 om 07:33

    Dacht dat BBS failliet was…

    Login om te reageren
  24. Gregorius zegt

    7 juli 2009 om 07:36

    Er zit geeneens een satnav in; dan kan ik toch nooit de weg vinden?!

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    7 juli 2009 om 08:01

    Ik ben geen groot Mercedes Benz liefhebber, maar de 6.9 moet je met rust laten. Dat is een icoon. Wat Lorinser hier gedaan heeft getuigt niet van veel gevoel voor stijl.
    Denk je eens in: 7,4 seconden van nul tot 100. En dat 34 jaar geleden! Zelfs tegenwoordig is dat nog vlot genoeg.

    Login om te reageren
  26. JIFF zegt

    7 juli 2009 om 08:06

    3 traps automaat + 1

    @ Forza

    Klopt ook wel, doch;

    http://nl.wikipedia.org/wiki/BBS_(velgen)/

    Login om te reageren
  27. Neal zegt

    7 juli 2009 om 08:13

    Om het met de woorden van Jochem Meijer te zeggen…

    “Ik snap er niks van”

    Login om te reageren
  28. de sjonnies zegt

    7 juli 2009 om 08:55

    Ik heb nog altijd warme herinneringen aan deze Benzen, mijn eerste baas had er eentje, een donkergroene met creme leer en ik mocht (moest!) ‘em altijd schoonmaken.
    Maar ik was wel de enige op dat bedrijf die de baas mocht rijden naar speciale gelegenheden, stel je eens voor, je bent 19 jaar oud en je baas eist van je dat je met de Benz blaaaaast over de snelweg ( we mochten toen nog 100 echte kilometers rijden ) Hij gaf me trouwens les in het rijden op hoge snelheid !

    Login om te reageren
  29. sab993s zegt

    7 juli 2009 om 09:04

    Al plak je op een W116 nieuwe bumpers, het blijft een ding voor stumperts!
    Nee grapje, maar het is absoluut niet mijn ding!

    Geef mij maar een originele W126 500SE van na de facelift.

    Login om te reageren
  30. peter v zegt

    7 juli 2009 om 09:05

    Als bezitter van een orignele W116, zeg ik liever niet.

    De voor een W116 kenmerkende onderdelen, zoals de dubbele laag bumpers zijn verdwenen.
    Hierdoor begint de wagen wel erg veel op zijn opvolger te lijken. De W126.
    Ook een mooie wagen, maar wel een periode later.
    Je kunt dus volgens mij net zo goed een W126 kopen, maar ik dacht niet dat ze daar een 6.9 motor van hebben.

    Oja ik heb maar een bescheiden 280.

    Login om te reageren
  31. emielwind zegt

    7 juli 2009 om 09:05

    @ Robbie

    Was een reactie op citrofiel die het over de W123 had in het licht van dit stuk.

    Login om te reageren
  32. Arnoud zegt

    7 juli 2009 om 09:10

    De “ster” uit C’ était une rendez vous. Dat is een leuk filmpje, alleen jammer dat het motorgeluid dus niet origineel is.
    Ik hou er overigens helemaal niet van om auto’s te tunen. Als de auto zo echt beter is, dan was ie af-fabriek wel zo geleverd. En 286pk uit bijna 7 liter is natuurlijk schandalig weinig… Ook voor die tijd.

    Login om te reageren
  33. autogek zegt

    7 juli 2009 om 09:14

    Ben ik nou gek of is het gewoon een mooi gerestaureerde auto van jaren geleden! Kijk maar naar het stuur, is gewoon oud! radio, oud, bumpers oud model…………..

    Login om te reageren
  34. Rob USA zegt

    7 juli 2009 om 09:15

    Maar 286pk uit een 6.9L V8, nou konden de Amerikanen beter.
    Mijn Pontiac (’70) heeft een 6.6L V8 met 330pktjes ! En gaat daardoor ook sneller naar de 100. :) Hetzelfde blok in de Trans Am kreeg zelfs 345pk.
    Een USA-cartuner zal nooit chroom willen vervangen door plastic.

    Login om te reageren
  35. Simpson zegt

    7 juli 2009 om 09:24

    dit is natuurlijk wel vet voor d’r bij. Voor de vrouw om de kindertjes in naar school te brengen en af & toe een zondagsritje.

    Dat ding op marktplaats die Erik postte dan weer niet, maar die is ook erg cool :D

    Login om te reageren
  36. peter v zegt

    7 juli 2009 om 09:31

    @ Rob USA.

    Er is wel een belangrijk verschil.

    Dit is een limousine, met rij eigenschappen en gewicht toegesneden op dat gebruik. De Pontiac is een sportwagen, met prestaties die horen bij een sportwagen.

    Login om te reageren
  37. BRW zegt

    7 juli 2009 om 09:38

    Nee…
    -edit: hou je een beetje in met je eee’tjes!-

    Login om te reageren
  38. BananaFlip zegt

    7 juli 2009 om 09:40

    Nee.
    Niet doen.
    Gewoon vanaf blijven.

    Login om te reageren
  39. autoblogger zegt

    7 juli 2009 om 09:46

    Meer Lorinser klassiekers: http://www.autojunk.nl/pix/view/157988

    Login om te reageren
  40. Eckmeister zegt

    7 juli 2009 om 09:54

    @ Rob USA

    Baahahahahahahahhahaha als je dacht dat de duitsers vroeger geen pk’s uit de liters konden krijgen; check de Adolf F1 auto’s. Beetje jammer om deze discussie aan te willen gaan je komt toch altijd op het zelfde praatje uit.

    Login om te reageren
  41. Cas zegt

    7 juli 2009 om 10:25

    Heiligschennis!!! Klassiekers dien je origineel te houden, en zeker niet van lelijke tupperware te voorzien. SCHANDE! ;-)

    Login om te reageren
  42. Emile_Benz zegt

    7 juli 2009 om 10:30

    @ Citrofiel & vla: Ga jullie je ff diep schamen in de hoek!!! Mercedes met Audi en Alpina vergelijken…FOEI!!!

    OT: Gatver, bah en getsie… Blijf met je tengels van klassiekers af. Die bumpers waren juist zo karateristiek voor de W116.

    Login om te reageren
  43. Timmie zegt

    7 juli 2009 om 10:30

    @ mckroket:

    Een bak met meer verhoudingen is hier toch niet nodig, want koppel is er voldoende. En je gaat toch geen moderne technologie steken in zo’n klasieker…

    Login om te reageren
  44. Emile_Benz zegt

    7 juli 2009 om 10:32

    EDIT: en dan bedoel ik de dubbele chromen bumpers, niet die vreemde andere versie met ver uitstekende onderste helft…

    Login om te reageren
  45. Freewarefreak zegt

    7 juli 2009 om 11:06

    Blijf toch altijd een zwak houden voor die oude mercedessen. Toen ik nog een heel klein jochie was waren deze auto’s helemaal de top. Vond ze toen al geweldig.

    Leuk ook die laatste foto. Dan zie je pas wat 34 jaar ontwikkeling met een auto doet. Wat een geweldig verschil. Ik stel mij wel eens voor… als je eens terug in de tijd kon. En dan die splinternieuwe S rechts op die foto rijden in 1975… hoe zouden de mensen reageren… geweldig…

    Login om te reageren
  46. W115 zegt

    7 juli 2009 om 12:44

    Ik ben er niet helemaal weg van, klassiekers moet je gewoon origineel houden, de velgen vind ik ook niet prachtig, ik ben nogal een fan van die oude Mercedes wieldoppen :)

    Login om te reageren
  47. David zegt

    7 juli 2009 om 13:03

    Moderne tuning?

    Hallo, het gaat over een auto uit de 70er jaren, die ook in de 70er jaren zo is getuned!

    Gewoon een oude lorinser…

    Login om te reageren
  48. bbj zegt

    7 juli 2009 om 13:49

    David heeft helemaal gelijk. Volgens mij hebben ze dat bij autoblog ook niet helemaal begrepen…

    Login om te reageren
  49. robbie zegt

    7 juli 2009 om 14:07

    @David, lees het persbericht eens:

    The Swabian tuner currently has a corresponding vehicle with modern tuning on show in the Classic Center at its car dealership in Waiblingen.

    Login om te reageren
  50. bmw-e30-7bh zegt

    7 juli 2009 om 14:44

    Best oké eigenlijk, wel mocht ie wat meer paardjes krijgen met zo’n motor.

    Login om te reageren
  51. Fortuna zegt

    7 juli 2009 om 15:09

    Wel wel… De oude is nog steeds mooier dan de nieuwe, zowel getuned als ongetuned.

    Knullige tuning trouwens, de stijl van de auto is er helemaal mee om zeep. En zelfs als is het door Lorinser gedaan, het staat knulliger dan een Rieger-kitje of zo, het ziet er allemaal zo DIY uit. Kijk naar die achterbumper, die veel te hoog komt in verhouding tot de sideskirts. En die uitlaattips, op een zondagmorgen er snel snel even onder gelast?
    De BBS velgen zijn dan wel weer in de tijdsgeest van de auto. Al een geluk dat ze van die motor afgebleven zijn, dat is inderdaad een icoon. De Eifeltoren zet je ook niet zomaar in de rode verf. Of gele. Of mat babyblauw.

    Login om te reageren
  52. Roelof zegt

    7 juli 2009 om 15:24

    Iemand enig idee waar deze kits te verkrijgen zijn?
    Heb zelf een 350 SE waar hij volgens mij ook op zou moeten passen..

    Login om te reageren
  53. robbie zegt

    7 juli 2009 om 15:28

    @Roelof, ik zou het eens bij Lorinse er proberen… Die hebben deze auto tenslotte ook gemaakt!

    Login om te reageren
  54. SjaakydeSjaaky zegt

    7 juli 2009 om 17:40

    Als je het over de duivel hebt:

    http://www.dumpert.nl/mediabase/562261/4a0ffc05/c_etait_un_rendez_vous.html

    Login om te reageren
  55. AMG Powerrr zegt

    7 juli 2009 om 18:13

    Zonde, zonde, zonde!! Waarom doet een bedrijf dit nou toch weer… :( Hou de Benz gewoon origineel, dan vang je er nog het meeste voor mocht je toch het besluit nemen hem te verkopen.

    Login om te reageren
  56. Benz.. zegt

    7 juli 2009 om 18:17

    Aahh… Eén van mijn persoonlijke favorieten: De 450 SEL 6.9.. Een tijdloos design gekoppeld aan een briljante motor. Dat het een lorinser is maakt mij niet zo gek veel uit. Hij ziet er nog aardig origineel uit en dat is ook gewoon de bedoeling! Verder heeft hij nog lekker veel vermogen en koppel dus vooruit komt hij zeker wel!

    @Rob USA

    *Zucht*, is het nou relevant om dit te noemen. De SEL 450 komt NIET uit de States (gelukkig maar), is geen sportwagen maar een 4-deurs limo(en heeft daar dan ook de prestaties naar), valt in een geheel andere klasse dan jou ponti en de Mercedes is gewoon veel en veel mooier en stijlvoller!

    Al is dat subjectief natuurlijk! ;)

    Login om te reageren
  57. Benz.. zegt

    7 juli 2009 om 18:19

    Persoonlijk vind ik hem trouwens standaard veel mooier, met die volle chromenbumperpartij en de mooiere originele velgen..

    Login om te reageren
  58. roadronner zegt

    7 juli 2009 om 19:18

    BBS-velgen muhahah, het is toch potverdorie geen gepimpt Golfje ?! Wát een wansmaak weer.

    Login om te reageren
  59. Qaz zegt

    12 april 2010 om 09:26

    Geinig stuur. Trust? Ziet er uit alsof het afbreekt als je een bocht neemt.

    Login om te reageren
  60. Piet zegt

    12 april 2010 om 12:41

    Zonde van die ouwe vette pooierbak.

    Login om te reageren
  61. knalfa zegt

    11 juli 2011 om 16:46

    Toch even aanwakkeren weer. Topsnelheid van 225 per uur?? Maak daar maar 275 per uur van.

    Wat een lelijk hok hebben ze er van gemaakt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North