• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW wil van MINI een volledig elektrisch merk maken

Auteur: Loek, gepost 13 maart 2021 om 09:56 – 11 Reacties

Gefacelifte MINI

BMW begint grote concrete stappen te zetten als het gaat om een volledig elektrische strategie, waar MINI de eerste fabrikant wordt die volledig elektrisch wordt. Dat zou gebeuren in 2030.

Het zit er écht aan te komen: de massale switch naar elektrisch rijden. In steeds meer landen en van steeds meer merken hoor je wanneer zij de switch maken naar volledig EV. Zo willen Nederland en Engeland af van stookolie in 2030 en hebben merken als Jaguar al aangekondigd dat het na 2025 finito is met brandstofauto’s. Concrete deadlines dus. Ook BMW heeft een deadline ingesteld voor hun kleine merk. MINI moet tegen 2030 volledig elektrisch worden.

Elektrische MINI’s

De eerste stap is natuurlijk al gezet door de introductie van de MINI Cooper SE. Het eerste volledig elektrische model van MINI weet qua actieradius geen potten te breken, maar qua rijgedrag is er niks mis mee. MINI is vervolgens van plan om hun superhete JCW GP te combineren met de Cooper SE en zo de MINI Electric GP te creëren. Plannen zat dus en met een deadline om MINI volledig elektrisch te maken, zullen er meer modellen volgen. De Countryman krijgt bijvoorbeeld ook een volledig elektrische opvolger. Deze gaat in Leipzig gebouwd worden.

MINI Cooper SE

2025

Er is een tweede deadline, namelijk 2025. Dat is het jaar waarin de laatste MINI met een benzinemotor wordt geïntroduceerd. Die wordt dan langzaam uitgefaseerd. Tegen 2027 moet de helft van alle verkochte auto’s van MINI elektrisch zijn. Tegen 2030 kun je dus enkel de MINI showroom binnenwandelen voor een elektrisch model. Dit alles gaat BMW-baas Oliver Zipse bekend maken op een meeting over de financiële situatie van de BMW Group. Dit idee werd aangezwengeld doordat MINI nu een joint venture heeft met het Chinese Great Wall Motor. Die willen ook een lokaal gebouwde elektrische MINI voor de massa tegen 2023.

Schluss dus voor de MINI met plofmotor. Hopelijk kunnen ze er iets leuks van maken. (via Spiegel)

Ook interessant!

  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • De échte Mini is terug, in stijl van 2022
    De échte Mini is terug, in stijl van 2022
  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Video: idioot in BMW 5 Serie rijdt Mini en bomen aan

Nieuwste artikelen

  • De configurator voor de Bugatti Tourbillon is beschikbaar
  • Gloednieuwe hypercar van €3 miljoen blijkt rampenbak
  • Jij raadt nooit welke legende 60 kaarsjes uitblaast…
  • Verkeerde autobanden kosten 1 miljard euro per jaar
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, MINI, oliver-zipse

Vorig bericht: « Een van Lagonda’s laatste sedans staat nu te koop
Volgend bericht: Video – Audi RS6 GTO Concept in detail »

Lees Interacties

Reacties

  1. Olieboll zegt

    13 maart 2021 om 09:59

    Nice! Wanneer komt BMW nu eindelijk met een concrete datum?

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    13 maart 2021 om 10:36

    Zo gaat de electrische countryman er zo ongeveer uit zien:

    https://multimedia.cdn.bcc.nl/productimages/products/275191/PI_637099494086510605_detail.jpg

    Login om te reageren
    • flow82 zegt

      13 maart 2021 om 11:01

      @moveyourmind: haha, troll :)

      Login om te reageren
  3. atrak zegt

    13 maart 2021 om 11:19

    Die facelift is trouwens goed geslaagd.

    Login om te reageren
  4. Teerdz zegt

    13 maart 2021 om 11:19

    Niet zo’n hele rare ontwikkeling meer moet ik zeggen, zeker als Engeland vanaf 2030 nieuwe elektrische auto’s verplicht.

    Login om te reageren
  5. piedlourd zegt

    13 maart 2021 om 11:23

    Hopelijk wordt de neus dan wat slanker, hij is nu veel te dik. Clownshoe.

    Login om te reageren
  6. vaakbenjetebang zegt

    13 maart 2021 om 11:39

    “BMW wil” – echt niet. “BMW moet”. Hopelijk vinden ze onder deze druk wel een manier om de EV eindelijk eens echt leuk te maken. Mini-waardig, zogezegd.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 maart 2021 om 12:29

      Moet is een groot woord. Ze zijn niet verplicht in Europa te verkopen. Ze kunnen als ze willen alleen in de rest van de wereld verkopen. Zijn keuzes.

      Login om te reageren
      • 888natan zegt

        13 maart 2021 om 19:12

        @benja01: wacht, wat?!

        Login om te reageren
  7. Calimero zegt

    13 maart 2021 om 11:52

    De eerste fabrikant…..en Smart dan, die zijn toch de laatste jaren alleen als electrische auto’s te krijgen?
    (Fortwo EQ en ForFour EQ)
    Volgens mij kun je al jaren geen bezine aagedreven Smart meer nieuw kopen.

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    13 maart 2021 om 16:33

    De politici denken dat elektrisch rijden de toekomst is. Zolang hun ogen niet opengaan zal dat ook zo blijven en moeten de fabrikanten volgen…

    Een gedeelte van het wagenpark zal zeker elektrisch kunnen, maar niet alles.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North