• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoeveel meerwaarde heeft een audiologo? [video]

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 april 2013 om 16:20 – 64 Reacties

Mercedes, en zijn glimmende ster


Een van de voornaamste associaties die kopers met een merk hebben, is die van het logo. Een sterk merk haalt hier zijn voordeel uit, en beschermt zijn beeltenis goed. Maar wist je dat logo’s ook auditief kunnen zijn?

Meerdere fabrikanten, hoewel lang niet allemaal, maken gebruik van een audiologo, maar het nut ervan wordt betwist. Mercedes-Benz introduceerde er ruim 5 jaar geleden een, maar dirigeerde hem eind 2009, na twee jaar, weer stilletjes van het podium. Voor de marketeers bij Benz was het kennelijk geen succes.

Andere fabrikanten zijn een andere mening toegedaan. Skoda voert consequent een audiologo in zijn reclames, een paar pianonoten, zoals je in de laatste seconden van deze Octavia-reclame kunt horen:

KLIK!

Ook BMW introduceerde onlangs een nieuw audiologo:

Freude am Fahren, verdammtnochmal

En laten we Audi niet vergeten:

KLIK!

Het is essentieel dat dit een deuntje is dat onderscheidend is, en in het gehoor blijft hangen, of het nou een stukje muziek is, of een hitsige Spaanse vrouw die ‘Auto Emoción‘ in een microfoon hijgt.

Mijn mening: het is een leuke bijkomstigheid, mits herkenbaar, maar de echte marketingwaarde zit in het gebruik van een goede slogan. Dat is de reden waarom iedere autofabrikant en slogan heeft, maar niet iedere fabrikant een audiologo.

Een beetje een petrolhead kent dan ook de leus die een autofabrikant ter ondersteuning van zijn merk voert. Het grappige hierin is dat veel Duitse fabrikanten hun slagzin onvertaald laten (‘Das Auto‘, ‘Wir leben Autos‘), vermoedelijk omdat dit bij de klant, al dan niet terecht, een associatie met degelijkheid/robuustheid oproept.

En nee, deze laatste zin is geen vrijbrief om er op los te flamen, laten we die discussie voor de verandering eens achterwege laten.

Wat vind jij? Is het belangrijk om een soundbite te hebben die bij de consument direct een associatie met een merk oproept, of is de waarde ervan overschat? En zijn we nog audiologo’s vergeten?

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • Video: Hert gebruikt BMW als springplank
  • Skoda Enyaq rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, Reclame, Skoda, Video

Vorig bericht: « Video: Drift de veren uit je Nissan 240 SX
Volgend bericht: De tien zwaarste kettingbotsingen uit de geschiedenis »

Lees Interacties

Reacties

  1. royke79 zegt

    6 april 2013 om 16:27

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • Allroundnoise zegt

      6 april 2013 om 16:28

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      6 april 2013 om 16:31

      @royke79:
      Dat was ook de bedoeling, al was het maar om te narren….

      Login om te reageren
  2. Vinny_93 zegt

    6 april 2013 om 16:28

    Nice try autoblog.

    Flame war in 3, 2, 1…

    Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    6 april 2013 om 16:28

    Slogans, audio logo’s of badges interesseren mij werkelijk geen moer.
    Ik vind een auto leuk of niet. Voor mij is het belangrijk of hij mij rijplezier biedt en wat een ander er van vindt interesseerd mij al evenmin.

    Login om te reageren
    • audifreak zegt

      6 april 2013 om 17:57

      @jrk68: interesseert met een T dus.. Wat een niveau weer..

      Login om te reageren
      • workhardplayhard zegt

        6 april 2013 om 18:26

        @audifreak: Pfff, wat kan ik moe worden van Grammar Nazi’s. We zitten hier toch niet op school maar op een AUTO blog. Als zijn zin nou helemaal niet te snappen was, dan mag je pas zoiets zeggen.

        Login om te reageren
        • audifreak zegt

          6 april 2013 om 19:25

          @workhardplayhard: Luister eens, @jrk68 zit voortdurend te mekkeren over het niveau van anderen en voelt zichzelf blijkbaar ver verheven boven hen. Als hij dan aantoont dat hij qua grammatica op hetzelfde niveau zit als iemand die nog niet eens zijn basisschool heeft afgemaakt mag ik hem daar op wijzen!

          Login om te reageren
          • felix95 zegt

            6 april 2013 om 19:34

            @audifreak: + heel veel

            Login om te reageren
          • workhardplayhard zegt

            7 april 2013 om 22:56

            @audifreak: ok

            Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        6 april 2013 om 18:42

        @audifreak: Zinnen beginnen met een hoofdletter en eindigen met één punt.

        Login om te reageren
        • audifreak zegt

          6 april 2013 om 19:18

          @rotarypowah: Welkom op het internet..

          Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 april 2013 om 19:01

        @audifreak:
        Blijft lachen, een infantiele Fanboy die over niveau begint….
        Ga eens even snel aan mama om een schone luier vragen.

        Login om te reageren
        • audifreak zegt

          6 april 2013 om 19:19

          @jrk68: *gaap*

          Login om te reageren
        • felix95 zegt

          6 april 2013 om 19:35

          @jrk68: Je maakt toch een spelfout of niet dan? Geef maar toe…

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            6 april 2013 om 19:47

            @felix95:
            Alsof mij dat mijn achterwerk kan oxideren….

            Login om te reageren
            • felix95 zegt

              6 april 2013 om 20:07

              @jrk68: Maar tegen anderen zeg je dat ze dom zijn, volgens reacties hier!? I don’t care, maar doe het zelf dan ook niet. Gelukkig oxideert mijn anus alleen bij intensief sporten, dat jij nou van AB wild wordt…

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                6 april 2013 om 20:13

                @felix95:
                Als het je niet boeit, waar maak jij je dan druk om, snotneus….
                Als duitser maak ik weleens d/t fouten, mij boeit het in elkgeval niet.

              • felix95 zegt

                6 april 2013 om 20:25

                @jrk68: Als duitser, ach. Ik ben ook geboren in de VS en kan ook spellen. Snotneus? In jou reacties spat de minachting ervan af.

                OT; die van Audi valt mij tegen, zoals bijna alles van Audi. BMW is altijd +1 voor mij.

              • Revvji zegt

                6 april 2013 om 22:41

                @felix95: Mocht je echt kunnen spellen, dan had je “jou” wel met een “w” geschreven en “duitser” met een hoofdletter.

              • felix95 zegt

                7 april 2013 om 00:41

                @Revvji: Een reactie kun je niet bezitten.

              • Revvji zegt

                7 april 2013 om 08:17

                @felix95: De reactie komt van jou, dus is het jouw reactie. Je zegt toch ook niet: “Dat is mij reactie”? Maar wel: “Dat is mijn reactie.”

                Maar vooral blijven proberen.

              • volvov70 zegt

                7 april 2013 om 09:20

                @felix95: Leer eerst maar wat het bezittelijk voornaamwoord inhoudt, dan mag je verder praten.

              • felix95 zegt

                7 april 2013 om 09:42

                @volvov70: Ik ben nederlands profeser okal ben ik 17 mar da mak nie uut.

  4. jerry zegt

    6 april 2013 om 16:29

    Die van BMW stelt me toch wel teleur hoor… en dan hebben ze het over een geluidslogo.

    Login om te reageren
  5. sulobb zegt

    6 april 2013 om 16:32

    onnodig

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    6 april 2013 om 16:51

    Na de gestaalde perfectie die hard bleek te roesten geloof ik niet meer in logo’s.

    Login om te reageren
  7. audifreak zegt

    6 april 2013 om 16:54

    Tja, die soundbites (@sir_smokalot NIET soundbyte!) worden toch door iedere reclamemaker ingezet? Ze zijn erg effectief, dus logisch dat automerken dit ook doen..

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      8 april 2013 om 19:28

      @audifreak: Check!

      Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    6 april 2013 om 17:01

    Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er geil van worden, vervolgens zo’n auto aan willen schaffen.

    Login om te reageren
  9. sirmustang zegt

    6 april 2013 om 17:12

    Die van BMW doet mij denken aan Inception

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 april 2013 om 17:23

      @sirmustang: Dat filmpje ja, maar niet het audiologo.

      Login om te reageren
      • sirmustang zegt

        6 april 2013 om 17:24

        @SimonMc: Inderdaad de muziek in het filmpje. Was niet helemaal duidelijk daarin nee

        Login om te reageren
    • solmatje zegt

      6 april 2013 om 17:34

      @sirmustang: het gaat niet om dat Batman/inception lied denk ik.. Maar om dat laatste toontje, waar ze afsluiten!

      OT: ik denk dat het grootste gedeelte van de consument wel degelijk warm of koud wordt van een deuntje.. Je hoort niets anders, ook in niet-autoreclames .. Zelfs jrk68 krijgt het er onbewust warm van (natuurlijk zegt hij van niet, hij is namelijk anders dan andere) maar het gebeurt onbewust

      Login om te reageren
      • sirmustang zegt

        6 april 2013 om 17:38

        @solmatje: Weet ik, ik zeg alleen maar dat de muziek uit dat filmpje mij aan Inception doet denken…

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 april 2013 om 17:41

        @solmatje:
        Dat jij een meeloper bent zegt natuurlijk nog niet dat een ander dat ook is.
        Sommige mensen laten zich idd. niet beinvloeden door reclame, die hebben gewoon een eigen mening….
        Dat zal jij nooit begrijpen….

        Login om te reageren
        • solmatje zegt

          6 april 2013 om 17:47

          @jrk68: precies wat ik zeg: onbewust!

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            6 april 2013 om 18:59

            @solmatje:
            Zowel als mens en als psycholoog heb je dus volkomen gefaalt….
            Zelfs dat zal jouw peabrain niet kunnen bevatten.

            Login om te reageren
            • snorrie11 zegt

              6 april 2013 om 20:32

              @jrk68: Wauw, ik lees sinds kort ook de reacties onder artikels. En mán wat ben jij irritant. Je schrijft nooit een reactie over dat je het met iemand eens bent, maar kraakt alles gelijk af. Kap hier alsjeblieft mee. Maak het leuker voor ons én jezelf.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                6 april 2013 om 20:40

                @snorrie11:

                knap stukje opbouwende kritiek van je .. bravo ..

              • audifreak zegt

                6 april 2013 om 21:02

                @lincoln: Het cynisme viert weer hoogtij hier.. En dat terwijl @snorrie11 gewoon een punt heeft. Dat eindeloze geziek en gezeik, die denigrerende houding en het kinderlijk op de man spelen van @jrk68 is uitermate vervelend, ergerlijk en irritant..

              • onlyjealouspeoplehatevag zegt

                7 april 2013 om 01:49

                @snorrie11: Welkom op Autoblog… hier kraken veel mensen elkaar af, maarja.. dat veranderd niet het feit dat ik ”Opa” (jrk68 of hoe die ook heet) zal blijven trollen.

  10. xilver zegt

    6 april 2013 om 17:18

    Ik heb overigens uit hele goede bron vernomen dat Mercedes een beetje jaloers is op de slogans van VW en Opel. Initieel dacht Mercedes ‘Wir leben Autos’ als slogan te nemen maar Opel was uiteindelijk sneller bij de registratie.

    Login om te reageren
  11. jordy14 zegt

    6 april 2013 om 17:23

    Ik las eerst audilogo, ksnapte er al niks van. Het zal mij niet veel uitmaken wat voor deuntje er onder een reclame zit.

    Login om te reageren
  12. rycemasta zegt

    6 april 2013 om 17:25

    http://www.youtube.com/watch?v=WINxpjoFiU0

    Beter dan de nieuwe.

    Login om te reageren
    • getaway07 zegt

      6 april 2013 om 17:32

      @rycemasta: Bij dat deuntje denk ik inderdaad onmiddelijk aan BMW.. Dat nieuwe zegt me ook niet zoveel..

      Login om te reageren
  13. sdk16420 zegt

    6 april 2013 om 17:35

    Ik las de titel eerst als ‘Hoeveel meerwaarde heeft een Audilogo?’.

    Maar goed, we mochten hier geen flamewars starten dus laat verder maar zitten.

    Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      6 april 2013 om 17:38

      @sdk16420: Zal ik antwoorden op die vraag? ……….. Heel veel meerwaarde.

      Login om te reageren
      • audifreak zegt

        6 april 2013 om 17:50

        @kapiteinaudi: Jij snapt het!

        Login om te reageren
        • Poll zegt

          7 april 2013 om 08:18

          @audifreak: ik niet ;)

          Login om te reageren
  14. motoragent zegt

    6 april 2013 om 18:00

    Beetje vergelijkbaar met de radioreclame-reclame waarin ze vragen om even helemaal niets voor te stellen, gevolgd door het Unox of AH-muziekje.

    Het geeft toch een soort herkenbaarheid inderdaad, ik krijg tenminste altijd vreselijke zin in een goede erwtensoep met pannenkoeken van het unox muziekje…

    Login om te reageren
  15. mgmgb zegt

    6 april 2013 om 18:17

    Het werkt vooral ook goed omdat het een duidelijke parallel trekt tussen TV/internet en radio reclame. Wat ook opvalt is dat de deuntjes vaak klinken als de slogan. Het pling pling pling plong van Skoda klinkt ook gewoon als sim-ply cle-ver.

    Login om te reageren
  16. Laue zegt

    6 april 2013 om 18:35

    De wapperende Dodge vlag op het eind!
    http://www.youtube.com/watch?v=oUbn0nB_GQQ

    Login om te reageren
  17. Bastiaan zegt

    6 april 2013 om 19:17

    Die van Skôda is het best!

    Login om te reageren
  18. baasbas zegt

    6 april 2013 om 20:19

    Ik vind dit geen onaardige…

    http://www.youtube.com/watch?v=3-M7pxUUV10

    Login om te reageren
  19. renesism zegt

    6 april 2013 om 20:55

    Wat een slechte foto en video mogelijkheden hebben jullie. Belachelijk dat jullie niet kunnen embedden. Ook “even” foto’s kijken werkt echt veels te onlogisch en omslachtig. Doe er wat aan, zo moeilijk is het niet!

    Login om te reageren
  20. g00f81 zegt

    6 april 2013 om 21:05

    http://www.youtube.com/watch?v=V-Hf1XpYqis

    dit blijft de beste… :D

    Login om te reageren
  21. spotu2 zegt

    6 april 2013 om 21:23

    Is dit het waard om een artikel over te beginnen? Voor mij was het alleszins zeer logisch dat fabrikanten een kenmerkend deuntje onder hun reclamespots zetten.

    Login om te reageren
  22. Rick-dos zegt

    6 april 2013 om 21:27

    Als je al een “audiologo” (I mean: WTF!?) wil gebruiken als fabrikant waarom dan niet een soundbyte van een motorgeluid van die fabrikant? Zou toch ook onderscheidend moeten zijn?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 april 2013 om 08:45

      @Rick-dos: probeer maar een het verschil tussen een VW en Audi motor laten horen, of tussen een Peugeot en Ford diesel. Bovendien klinken automotoren sinds de afschaffing van carburateurs allemaal niet echt mooi meer.

      Login om te reageren
  23. Poll zegt

    7 april 2013 om 08:13

    Het gaat vaak ook specifiek om modellen. Wat te denken van het ‘zoom zoom’ liedje bij de eerste Mazda 6, of het fluit melodietje bij de vernieuwde Twingo.

    Login om te reageren
  24. quattromeister zegt

    7 april 2013 om 09:54

    Die van audi is toch wel het mooist net als de slogan, de auto’s, de beursbabes enz enz enz audi über alles fanboiii

    Login om te reageren
  25. Tommy2 zegt

    7 april 2013 om 22:37

    BMW heeft een grote fout gemaakt door weer een nieuwe te gaan gebruiken, die oude was juist net herkenbaar geworden (tevens mooier imo). Op deze manier heb je er niks aan.

    Login om te reageren
  26. nova zegt

    8 april 2013 om 08:55

    Ik mis de Renault/Dacia audiologo nog. Die wat me altijd doet herinneren tot Age Of Empires. Vooral als er 4 reclames of meer van Renault achter elkaar aan een stuk werden afgespeelt in de ster reclameblokken vorig jaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North