
Een van de voornaamste associaties die kopers met een merk hebben, is die van het logo. Een sterk merk haalt hier zijn voordeel uit, en beschermt zijn beeltenis goed. Maar wist je dat logo’s ook auditief kunnen zijn?
Meerdere fabrikanten, hoewel lang niet allemaal, maken gebruik van een audiologo, maar het nut ervan wordt betwist. Mercedes-Benz introduceerde er ruim 5 jaar geleden een, maar dirigeerde hem eind 2009, na twee jaar, weer stilletjes van het podium. Voor de marketeers bij Benz was het kennelijk geen succes.
Andere fabrikanten zijn een andere mening toegedaan. Skoda voert consequent een audiologo in zijn reclames, een paar pianonoten, zoals je in de laatste seconden van deze Octavia-reclame kunt horen:
Ook BMW introduceerde onlangs een nieuw audiologo:
En laten we Audi niet vergeten:
Het is essentieel dat dit een deuntje is dat onderscheidend is, en in het gehoor blijft hangen, of het nou een stukje muziek is, of een hitsige Spaanse vrouw die ‘Auto Emoción‘ in een microfoon hijgt.
Mijn mening: het is een leuke bijkomstigheid, mits herkenbaar, maar de echte marketingwaarde zit in het gebruik van een goede slogan. Dat is de reden waarom iedere autofabrikant en slogan heeft, maar niet iedere fabrikant een audiologo.
Een beetje een petrolhead kent dan ook de leus die een autofabrikant ter ondersteuning van zijn merk voert. Het grappige hierin is dat veel Duitse fabrikanten hun slagzin onvertaald laten (‘Das Auto‘, ‘Wir leben Autos‘), vermoedelijk omdat dit bij de klant, al dan niet terecht, een associatie met degelijkheid/robuustheid oproept.
En nee, deze laatste zin is geen vrijbrief om er op los te flamen, laten we die discussie voor de verandering eens achterwege laten.
Wat vind jij? Is het belangrijk om een soundbite te hebben die bij de consument direct een associatie met een merk oproept, of is de waarde ervan overschat? En zijn we nog audiologo’s vergeten?








-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@royke79:
Dat was ook de bedoeling, al was het maar om te narren….
Nice try autoblog.
Flame war in 3, 2, 1…
Slogans, audio logo’s of badges interesseren mij werkelijk geen moer.
Ik vind een auto leuk of niet. Voor mij is het belangrijk of hij mij rijplezier biedt en wat een ander er van vindt interesseerd mij al evenmin.
@jrk68: interesseert met een T dus.. Wat een niveau weer..
@audifreak: Pfff, wat kan ik moe worden van Grammar Nazi’s. We zitten hier toch niet op school maar op een AUTO blog. Als zijn zin nou helemaal niet te snappen was, dan mag je pas zoiets zeggen.
@workhardplayhard: Luister eens, @jrk68 zit voortdurend te mekkeren over het niveau van anderen en voelt zichzelf blijkbaar ver verheven boven hen. Als hij dan aantoont dat hij qua grammatica op hetzelfde niveau zit als iemand die nog niet eens zijn basisschool heeft afgemaakt mag ik hem daar op wijzen!
@audifreak: + heel veel
@audifreak: ok
@audifreak: Zinnen beginnen met een hoofdletter en eindigen met één punt.
@rotarypowah: Welkom op het internet..
@audifreak:
Blijft lachen, een infantiele Fanboy die over niveau begint….
Ga eens even snel aan mama om een schone luier vragen.
@jrk68: *gaap*
@jrk68: Je maakt toch een spelfout of niet dan? Geef maar toe…
@felix95:
Alsof mij dat mijn achterwerk kan oxideren….
@jrk68: Maar tegen anderen zeg je dat ze dom zijn, volgens reacties hier!? I don’t care, maar doe het zelf dan ook niet. Gelukkig oxideert mijn anus alleen bij intensief sporten, dat jij nou van AB wild wordt…
@felix95:
Als het je niet boeit, waar maak jij je dan druk om, snotneus….
Als duitser maak ik weleens d/t fouten, mij boeit het in elkgeval niet.
@jrk68: Als duitser, ach. Ik ben ook geboren in de VS en kan ook spellen. Snotneus? In jou reacties spat de minachting ervan af.
OT; die van Audi valt mij tegen, zoals bijna alles van Audi. BMW is altijd +1 voor mij.
@felix95: Mocht je echt kunnen spellen, dan had je “jou” wel met een “w” geschreven en “duitser” met een hoofdletter.
@Revvji: Een reactie kun je niet bezitten.
@felix95: De reactie komt van jou, dus is het jouw reactie. Je zegt toch ook niet: “Dat is mij reactie”? Maar wel: “Dat is mijn reactie.”
Maar vooral blijven proberen.
@felix95: Leer eerst maar wat het bezittelijk voornaamwoord inhoudt, dan mag je verder praten.
@volvov70: Ik ben nederlands profeser okal ben ik 17 mar da mak nie uut.
Die van BMW stelt me toch wel teleur hoor… en dan hebben ze het over een geluidslogo.
onnodig
Na de gestaalde perfectie die hard bleek te roesten geloof ik niet meer in logo’s.
Tja, die soundbites (@sir_smokalot NIET soundbyte!) worden toch door iedere reclamemaker ingezet? Ze zijn erg effectief, dus logisch dat automerken dit ook doen..
@audifreak: Check!
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er geil van worden, vervolgens zo’n auto aan willen schaffen.
Die van BMW doet mij denken aan Inception
@sirmustang: Dat filmpje ja, maar niet het audiologo.
@SimonMc: Inderdaad de muziek in het filmpje. Was niet helemaal duidelijk daarin nee
@sirmustang: het gaat niet om dat Batman/inception lied denk ik.. Maar om dat laatste toontje, waar ze afsluiten!
OT: ik denk dat het grootste gedeelte van de consument wel degelijk warm of koud wordt van een deuntje.. Je hoort niets anders, ook in niet-autoreclames .. Zelfs jrk68 krijgt het er onbewust warm van (natuurlijk zegt hij van niet, hij is namelijk anders dan andere) maar het gebeurt onbewust
@solmatje: Weet ik, ik zeg alleen maar dat de muziek uit dat filmpje mij aan Inception doet denken…
@solmatje:
Dat jij een meeloper bent zegt natuurlijk nog niet dat een ander dat ook is.
Sommige mensen laten zich idd. niet beinvloeden door reclame, die hebben gewoon een eigen mening….
Dat zal jij nooit begrijpen….
@jrk68: precies wat ik zeg: onbewust!
@solmatje:
Zowel als mens en als psycholoog heb je dus volkomen gefaalt….
Zelfs dat zal jouw peabrain niet kunnen bevatten.
@jrk68: Wauw, ik lees sinds kort ook de reacties onder artikels. En mán wat ben jij irritant. Je schrijft nooit een reactie over dat je het met iemand eens bent, maar kraakt alles gelijk af. Kap hier alsjeblieft mee. Maak het leuker voor ons én jezelf.
@snorrie11:
knap stukje opbouwende kritiek van je .. bravo ..
@lincoln: Het cynisme viert weer hoogtij hier.. En dat terwijl @snorrie11 gewoon een punt heeft. Dat eindeloze geziek en gezeik, die denigrerende houding en het kinderlijk op de man spelen van @jrk68 is uitermate vervelend, ergerlijk en irritant..
@snorrie11: Welkom op Autoblog… hier kraken veel mensen elkaar af, maarja.. dat veranderd niet het feit dat ik ”Opa” (jrk68 of hoe die ook heet) zal blijven trollen.
Ik heb overigens uit hele goede bron vernomen dat Mercedes een beetje jaloers is op de slogans van VW en Opel. Initieel dacht Mercedes ‘Wir leben Autos’ als slogan te nemen maar Opel was uiteindelijk sneller bij de registratie.
Ik las eerst audilogo, ksnapte er al niks van. Het zal mij niet veel uitmaken wat voor deuntje er onder een reclame zit.
http://www.youtube.com/watch?v=WINxpjoFiU0
Beter dan de nieuwe.
@rycemasta: Bij dat deuntje denk ik inderdaad onmiddelijk aan BMW.. Dat nieuwe zegt me ook niet zoveel..
Ik las de titel eerst als ‘Hoeveel meerwaarde heeft een Audilogo?’.
Maar goed, we mochten hier geen flamewars starten dus laat verder maar zitten.
@sdk16420: Zal ik antwoorden op die vraag? ……….. Heel veel meerwaarde.
@kapiteinaudi: Jij snapt het!
@audifreak: ik niet ;)
Beetje vergelijkbaar met de radioreclame-reclame waarin ze vragen om even helemaal niets voor te stellen, gevolgd door het Unox of AH-muziekje.
Het geeft toch een soort herkenbaarheid inderdaad, ik krijg tenminste altijd vreselijke zin in een goede erwtensoep met pannenkoeken van het unox muziekje…
Het werkt vooral ook goed omdat het een duidelijke parallel trekt tussen TV/internet en radio reclame. Wat ook opvalt is dat de deuntjes vaak klinken als de slogan. Het pling pling pling plong van Skoda klinkt ook gewoon als sim-ply cle-ver.
De wapperende Dodge vlag op het eind!
http://www.youtube.com/watch?v=oUbn0nB_GQQ
Die van Skôda is het best!
Ik vind dit geen onaardige…
http://www.youtube.com/watch?v=3-M7pxUUV10
Wat een slechte foto en video mogelijkheden hebben jullie. Belachelijk dat jullie niet kunnen embedden. Ook “even” foto’s kijken werkt echt veels te onlogisch en omslachtig. Doe er wat aan, zo moeilijk is het niet!
http://www.youtube.com/watch?v=V-Hf1XpYqis
dit blijft de beste… :D
Is dit het waard om een artikel over te beginnen? Voor mij was het alleszins zeer logisch dat fabrikanten een kenmerkend deuntje onder hun reclamespots zetten.
Als je al een “audiologo” (I mean: WTF!?) wil gebruiken als fabrikant waarom dan niet een soundbyte van een motorgeluid van die fabrikant? Zou toch ook onderscheidend moeten zijn?
@Rick-dos: probeer maar een het verschil tussen een VW en Audi motor laten horen, of tussen een Peugeot en Ford diesel. Bovendien klinken automotoren sinds de afschaffing van carburateurs allemaal niet echt mooi meer.
Het gaat vaak ook specifiek om modellen. Wat te denken van het ‘zoom zoom’ liedje bij de eerste Mazda 6, of het fluit melodietje bij de vernieuwde Twingo.
Die van audi is toch wel het mooist net als de slogan, de auto’s, de beursbabes enz enz enz audi über alles fanboiii
BMW heeft een grote fout gemaakt door weer een nieuwe te gaan gebruiken, die oude was juist net herkenbaar geworden (tevens mooier imo). Op deze manier heb je er niks aan.
Ik mis de Renault/Dacia audiologo nog. Die wat me altijd doet herinneren tot Age Of Empires. Vooral als er 4 reclames of meer van Renault achter elkaar aan een stuk werden afgespeelt in de ster reclameblokken vorig jaar.