• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoeveel nieuwe auto’s in de VS hebben een handbak?

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 november 2010 om 15:07 – 88 Reacties

Zeldzame Amerikaan

Laten we maar eens een cliché uit de kast trekken: Amerikanen zijn lui. Vooral lui zijn ze als het om autorijden gaat. Het rijden met een automaat zit net zo diep in de cultuur ingebakken als het rijden met niets kleiner dan een V6 (hoewel het laatste punt de komende jaren noodgedwongen zal veranderen). Maar hoeveel nieuwverkochte auto’s hebben er eigenlijk precies een manuele transmissie? Het antwoord zal je verbazen.

Volgens de statistieken is niet meer dan 6,7% van de nieuwe auto’s uitgerust met een handbak. Zes komma zeven. Laat het even op je inwerken. Dit betekent dat 93,3% van wat verkocht wordt een (semi-)automaat heeft. En in de laatste vijf jaar is het percentage handgeschakelde auto’s in de VS nog nooit zo hoog geweest als nu. Dus: Amerikanen kunnen niet remmen en niet schakelen, leuke boel daar.

Deze cijfers doken op in The Car Lounge en zijn afkomstig van het Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA). Statistiekfreaks kunnen zich hier helemaal uitleven, want het bureau voorziet in allerhande grafiekjes aangaande verkochte types, verbruik, en wat dies meer zij.

En dan te bedenken dat wij Nederlanders 2 jaar geleden voor luie donders uitmaakten omdat 20% van de auto’s die hier worden verkocht een automaat heeft. Maar zoals in alles heb je natuurlijk bazen en bovenbazen.

Tot slot een kleine zondagmiddag-quizvraag, voor de freaks onder ons: van welke nieuwe Amerikaanse auto (MY 2012) is de pookknop op het plaatje afkomstig?

UPDATE: Kennelijk was het pookje niet zo moeilijk, want binnen een minuut kwam er in de comments uitrollen dat hij bij de Mustang Boss 302 hoort.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, Techniek

Vorig bericht: « Pagani C9 krijgt geheel eigen AMG-motorblok
Volgend bericht: Italiaans snoepje gespot: DeTomaso Pantera GT5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. FiXeR zegt

    21 november 2010 om 15:10

    Dat is een 2012 Ford Mustang Boss 302.

    Login om te reageren
  2. Piebe Post zegt

    21 november 2010 om 15:10

    Schakelen is ook gewoon leukererder.

    Login om te reageren
  3. vincent_995 zegt

    21 november 2010 om 15:14

    Volgens mij is dat een Ford mustang Boss 302. zie ook:

    Login om te reageren
    • vincent_995 zegt

      21 november 2010 om 15:15

      @vincent_995:
      Ik zie nu dat ik al niet de eerste was, knap zo snel fiXer!

      Ik had het plaatje door de gallery bij dit artikel:
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/14/waarschuwing-deze-sleutel-niet-meegeven-aan-je-vrouw

      Login om te reageren
  4. The360box zegt

    21 november 2010 om 15:14

    En nu? van mij mogen ze, als er een zelfrijdende auto komt koopt ook iedereen die, kijk naar de Tomtim, nu kunnen we ook niet zonder want hij is gewoon Handig.

    Login om te reageren
  5. laurens324 zegt

    21 november 2010 om 15:16

    mn ouders hebben een automaat, en er niets leuker in de file dan een automaat

    Login om te reageren
    • Burdy zegt

      21 november 2010 om 15:53

      @laurens324: en wanneer je niet in de file staat?? Er blijft dan 95% van het rijden over….

      Login om te reageren
      • laurens324 zegt

        21 november 2010 om 17:05

        @Burdy: als je iedere dag van gent naar brussel moet sta je heeeeeel veel in de file

        Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    21 november 2010 om 15:17

    ik ben te lui om water van mijn vooruit af te halen ..

    heb toen maar de extra-optie “ruitenwisser” aangevinkt ..

    lui he ..

    Login om te reageren
    • linkoln zegt

      21 november 2010 om 16:40

      @lincoln:

      Dit kan helaas geen optie zijn. Dit is verplicht.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        21 november 2010 om 21:00

        @linkoln:
        als je een automaat rijbewijs hebt is een automaat ook verplicht ..

        Login om te reageren
  7. Robbert zegt

    21 november 2010 om 15:18

    Piebe, Leukererder?? Maar inderdaad, schakelen is gewoon… fun. Kan niet wachten tot onze nieuwe auto met flippers achter het stuur komt.

    Login om te reageren
    • BasRS zegt

      21 november 2010 om 16:34

      @Robbert: Je geeft aan dat je schakelen leuker vindt! Bij mij hetzelfde, echter vallen flippers achter het stuur vaak wel onder de categorie automaat!

      Dus doe mij maar een automaat! maar wel met flippers!

      Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    21 november 2010 om 15:21

    Het vereist enige intelligentie om in te zien dat je alle tijd hebt om te schakelen, als je een auto bestuurt. Die 6.7% komt dan aardig overeen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 november 2010 om 15:26

      @Laurens:

      ik geloof wel dat jij vindt dat schakelen intelligentie vereist ..

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        21 november 2010 om 15:33

        @lincoln: dat is niet wat ik zeg, jammer.

        Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    21 november 2010 om 15:21

    helemaal met the360box eens, ik rij zelf met een handbak, maar gezien al het fileleed zou ik zeker geen nee zeggen tegen een automaat.

    Login om te reageren
  10. Texter zegt

    21 november 2010 om 15:23

    Miata’s, SLK’s, Z4’s etc. Auto’s voor de kinderen…

    Login om te reageren
  11. Texter zegt

    21 november 2010 om 15:24

    En natuurlijk al het Aziatische grut.

    Login om te reageren
  12. Cantago zegt

    21 november 2010 om 15:25

    Ik wist zeker dat het een Ford Mustang was, maar zo snel een goed antwoord? Respect! Daarnaast zou ik in Amerika dus helemaal de bom zijn, want ik rij liever met een handbak rond (I can drive stick!). Wordt hier ook nog wel een keer exclusief;)

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      21 november 2010 om 16:01

      @Cantago en ook vooral @ AB-redactie:
      Er is geen kunst aan dit te herkennen. Rechtermuisknop op afbeelding klikken, URL kopiëren, naar tineye.com surfen, URL invoeren en voilà! Plotseling heeft iedereen autokennis!
      Tip aan autoblog: wees minder lui en sla de afbeelding eerst op je eigen server op, en link niet direct naar de bron…

      Login om te reageren
      • n0zem zegt

        21 november 2010 om 16:04

        @n0zem:
        Essentieel onderdeel vergeten; pas de foto eerst aan (en dan niet enkel croppen), voordat je hem op de server opslaat.

        Login om te reageren
        • Piet_Piraat zegt

          21 november 2010 om 16:48

          @n0zem: Gij hacker! :) Waar is de fun als je zo de foto gaat achterhalen?

          Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    21 november 2010 om 15:31

    Toyota, Kia en Honda zijn het zuinigst. Niet verrassend. Leuk, statistiekjes! ;)

    Login om te reageren
  14. Arnoud zegt

    21 november 2010 om 15:31

    Ik zal toch zeker zelf wel uitmaken in welke versnelling ik rijd? Als ik bij 50km/h wil loeien met 6000rpm dan loei ik met 6000rpm. Als ik bij 50km/h wil cruisen met 1100rpm dan cruise ik met 1100rpm. Sinds wanneer kan een automaat anticiperen op een geplande inhaalactie? Tuurlijk zijn er automaten die supersnel reageren, maar die zitten ook over het algemeen in auto’s met super grote prijskaartjes. Laat mij maar lekker roeren in de bakolie.

    Login om te reageren
  15. cheetacars zegt

    21 november 2010 om 15:33

    Dit doet me denken aan die actie van Ford voor Amerikaanse studenten. Een gratis Ford Ka (of Fiesta?) met een handbak. Natuurlijk moest er door die ”fout” gelijk een cursus schakelen met een handbak bij gegeven worden. :P

    Het trieste is dat de hoeveelheid (semi-)automatische versnellingbakken waarschijnlijk ook niet zal dalen. Ze worden steeds meer toegepast en blijken ook zuiniger te zijn, dus de zakelijke auto’s voor de bijtelling hebben ook steeds vaker een (semi-)automaat. Laten we hopen dat de handbak nooit verdwijnt en dat we niet te lui worden hem te besturen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 november 2010 om 15:38

      @cheetacars:

      “lui” ??

      komt ie ..
      schakelen vereist GEEN inspanning ..
      en is ook GEEN prestatie ..

      buiten het feit dat autorijden ansich ALTIJD voor luie mensen is ..

      Login om te reageren
      • cheetacars zegt

        21 november 2010 om 15:55

        @lincoln: of gewoon gas geven en remmen. Of gas loslaten, koppeling intrappen, versnellingspook verzetten, koppeling oplaten komen en gas geven, waarbij je het vaak zo snel mogelijk wilt doen om zo snel mogelijk te kunnen optrekken, waarbij je ook nog eens moet terugschakelen in bochten. Dan noem ik een automaatgebruiker lui.
        En ja, an sich is autorijden voor luie mensen als je het vergelijkt met lopen en fietsen. Maar vergeleken met de vliegtuigen en het OV (ok, die is tegenwoordig ook niet meer voor luie mensen) is het niet meer lui.

        Maar goed, dat in een wereld waar eten kant-en-klaar is en je overal wel een apparaat voor hebt. Dus, wat is lui?

        Login om te reageren
        • Piet_Piraat zegt

          21 november 2010 om 16:56

          @cheetacars: Helemaal gelijk. Laar je niet van je melk brengen door die kleuter. Schakelen is fun!

          Login om te reageren
          • de sjonnies zegt

            21 november 2010 om 17:05

            @Piet_Piraat:

            Mag hopen dat je drie ton in de stad als taxi chauffeur mag doorbrengen.
            kijken of schakelen dan nog zo’n ‘fun’is.

            Login om te reageren
        • lincoln zegt

          21 november 2010 om 21:04

          @cheetacars:

          o.k. ..

          schakelen is voor mij een automatisme ..
          vandaar dat ik er niet bij na hoef te denken ..

          voor jou is dat dan wel een hele prestatie ..

          Login om te reageren
          • cheetacars zegt

            21 november 2010 om 22:25

            @lincoln: een automatisme behoeft nog beweging en ben je niet lui. Daarbij kont dat ik een niet al te vaak geschakeld heb, met een goede reden. En tja, een predatie noem ik het niet, wel dat het meer beweging nodig heeft.

            Login om te reageren
  16. Oxymoron zegt

    21 november 2010 om 15:36

    Ach ja, mevrouw Smokalot wast ook nog alles met de hand, veegt het huis met een bezem en hangt bederfelijke waar buiten in een kastje. Amerikanen zijn gewoon technisch meer bij de tijd.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 november 2010 om 16:07

      @Oxymoron: mevrouw Smokalot? Tss, die maakt haar nageltjes niet vuil… In huize Smokalot loopt een aantal bedienden waar de Sultan van Brunei jaloers van wordt, jwz :)

      Login om te reageren
  17. the-budel-guy zegt

    21 november 2010 om 15:44

    we rijden al jaren automaat veel fijner veel rustiger zeker in dit file rijke land.

    Login om te reageren
  18. BaRa zegt

    21 november 2010 om 15:46

    Een automaat is beter voor je knieën en beter voor je rug. Met een handbak in de file staan is nog belastender voor je lichaam dan gewoon rijden. Wie is dan de dommerik?

    Login om te reageren
  19. FelixF zegt

    21 november 2010 om 15:49

    Je kan autorijden in Nederland niet 1 op 1 vergelijken met het autorijden in de VS. Dus om een oordeel te vellen over wat wel of niet debiel is moet je toch eens verder weg gaan dan een keer per jaar naar de camping op de Veluwe.

    Login om te reageren
  20. Arnoud zegt

    21 november 2010 om 15:53

    @ Bara:
    Hoezo beter voor je knieën? Weet je wat pas slecht is voor je knieën? Ze niet regelmatig gebruiken of belasten. Als je dan een keer wat van je lijf vraagt geeft het gelijk de pijp aan Maarten. Als je goed voor je lichaam wilt zorgen ga je lekker lopen of fietsen. En als je je rug wilt sparen in de auto moet je gewoon investeren in een fatsoenlijke stoel.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      22 november 2010 om 08:00

      @Original_Arnoud: Wil je ’t opnemen tegen m’n sportarts?

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        22 november 2010 om 08:01

        @BaRa: En wat de fatsoenlijke stoel betreft, dat zou in een Saab geen probleem moeten zijn, nietwaar?

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          22 november 2010 om 11:26

          @BaRa:
          Tegen je ‘sportarts’? Hahaha. Dat klinkt meer als pronken met je ‘sportarts’ dan een werkelijk argument. Kom op zeg, we hebben geen koppelingspedalen meer die 25kg vergen om in te drukken. Tegenwoordig valt een koppelingspedaal al bijna vanzelf in de vloermat. Dan moet remmen een stuk belastender zijn voor je knie dan koppelen.

          Login om te reageren
  21. Gerrelekker zegt

    21 november 2010 om 15:54

    Had een automaat, rij nu met een handbank en mijn volgende wordt 200% zeker een automaat…. reden: files….

    Login om te reageren
  22. Gerrelekker zegt

    21 november 2010 om 15:56

    @Original Arnoud: anticiperende bakken? Ooit al van een kickdown gehoord? Met een DSG zit je in een fractie van een seconde op een paar versnellingen lager (van 6 naar 4 bijvoorbeeld) voor een inhaalmanoever of je kan zelfs manueel terug van 6 naar 5 en dan je inhaal manoevre starten… what’s the problem?

    Login om te reageren
  23. Tony_Casa zegt

    21 november 2010 om 15:59

    Amerikanen zijn lui omdat ze met een automaat rijden?

    En dikke Duitsers zijn cool omdat ze met een DSG rijden..

    …en de hollanders vonden zichzelf geweldig toen ze met de DAF Variomatic op de proppen kwamen

    Login om te reageren
  24. Tony_Casa zegt

    21 november 2010 om 16:00

    en elke 16-jarige puistenkop vindt zichzelf cool op zijn automatisch scootertje..

    Login om te reageren
  25. Arnoud zegt

    21 november 2010 om 16:13

    @Gerrelekker:
    Een kickdown… Duurt mij te lang voordat de bak door heeft wat je wil. Plus al die onnodige slip die er dan vrij komt.. Allemaal verloren vermogen. In een handbak kies je zelf de juiste versnelling. Onmiddellijk het vermogen paraat dat je nodig hebt plus de bijbehorende acceleratie.

    Login om te reageren
  26. De fiets zegt

    21 november 2010 om 16:30

    Ik rij al sinds 1995 automaat en wil nooit meer iets anders. Schakelen is sportief zegt men…. imho is er niets, maar dan ook helemaal niets sportief aan schakelen. Sporten is sportief, auto rijden soms prettig.

    Login om te reageren
    • de auto zegt

      21 november 2010 om 16:45

      @De fiets:

      Heb je een automaat op je fiets?

      Login om te reageren
      • De fiets zegt

        21 november 2010 om 20:13

        @de auto: Nee, niet op mijn fiets. Die heeft maar liefst 7 versnellingen maar mijn auto is toch echt een automaat. Eentje met 6 versnellingen of hoe noem je dat in een automaat…

        Login om te reageren
    • Piet_Piraat zegt

      21 november 2010 om 16:52

      @De fiets: Haha weer een lollige reactie van “de fiets” :-D

      Schakelen geeft gewoon een extra dimensie aan het autorijden.. Voor sommigen is dat meer fun. Voor anderen overbodig/nutteloos gedoe. PUNT

      Login om te reageren
      • De fiets zegt

        21 november 2010 om 20:14

        @Piet_Piraat: extra dimensies ondervind ik meestal op andere momenten.

        Login om te reageren
  27. majinstar zegt

    21 november 2010 om 16:37

    Amerikanen zeiken over het feit dat andere landen niet milieu bewust zijn, maar Amerika doet er helemaal niet aan. Het wordt hoogtijd dat Europanen alleen maar V8jes gaan rijden.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 november 2010 om 21:08

      @majinstar:

      zow .. voor jou is een automaat zelfs te moeilijk ..

      Login om te reageren
  28. Beetje Verward zegt

    21 november 2010 om 17:05

    Verbazen?? Had ik gedacht dat nog een fors percentage (meer dan 20) in de VS met een handbak wordt geleverd.

    Dit is precies wat te verwachten was.

    Heerlijk overigens een automaat. Je hebt er heel weinig intelligentie voor nodig, je kunt gerust de ouwe zak zijn en toch supersnel door het verkeer laveren.

    Niet dat ik daarmee zeg dat automaatrijders niet intelligent zijn of ouwe zakken zijn. maar da’s even voor de intelligentia op dit AB.

    Login om te reageren
  29. Alwood zegt

    21 november 2010 om 17:08

    moet eerlijk zeggen dat in 98% van de tijd in het normale verkeer de automaat veel beter bevalt. Veel rustiger, comfortabeler, sneller met accelereren… Enkel het verbruik ligt een tandje hoger…

    Af en toe is het wel heel erg lekker om te schakelen, lekker remmen om de motor, op toeren bochtjes door. Helaas is die speelruimte er toch nauwelijks meer. Ooit komt er wel een extra speel-auto bij voor circuitdagen…

    Login om te reageren
  30. Johan-SV zegt

    21 november 2010 om 17:12

    volgens mij is elke hybride met automaat
    en alle modellen in de top motorisering van bmw worden standaard voorzien van automaat (bijv. BMW 535D/550I)

    Login om te reageren
  31. brinky zegt

    21 november 2010 om 17:32

    Waarschijnlijk zal het aantal automaten in Nederland alleen maar toenemen. En met een goede reden; zuiniger en sneller. De reden waarom hier zo weinig automaten verkocht worden is de hogere aanschafprijs waar nog eens een flinke belasting (BPM) overheen komt en een hoger verbruik. Een automaat is in NL al snel ruim 2000 euro.

    Login om te reageren
  32. Rob USA zegt

    21 november 2010 om 18:04

    Zoals met zoveel dingen loopt Amerika gewoon weer ver voor op de rest van de wereld.
    Het is daarom voor mij ook jammer dat een Mustang Shelby GT 500 en de Laguna Seca alleen in de schakel versie te koop zijn. :( maar nog niet getreurt ik denk er voor niet teveel geld gewoon een automaat in te laten hangen. :)
    In Amerka is dan ook vaak schakel juist een optie.
    En door decennia lange ervaring ook zeeer betrouwbare automaten.

    Login om te reageren
  33. willemseles zegt

    21 november 2010 om 18:05

    Heb zo’n 21 jaar met handbakken gestoeid (tja, met Alfabakken moest je vaak dubbelclutsen van 3 naar 2), maar sinds een beenongeluk rijd ik al 10 jaar (semi)automaat met div.merken.Zou nu niets anders meer wensen. Grote nadeel is inderdaad de hogere aanschafprijs plus veel beperktere keuze.
    Maar hier in de randstad ben je gek als je vrijwillig blijft koppelen in de files.

    groet,

    Login om te reageren
  34. Rob USA zegt

    21 november 2010 om 18:06

    Oja en Nederlanders houden idd niet van het betalen van een automaat. zie @brinky

    Login om te reageren
  35. Jazzie zegt

    21 november 2010 om 18:07

    Mijn auto is op dit moment een automaat. Maar ik rijd bijna alleen maar in de stad, dus dan is het wel lekker ontspannen. Echter voor een lekker sportief ritje, is handgeschakeld toch ook wel erg leuk.

    Login om te reageren
  36. erce zegt

    21 november 2010 om 18:09

    klopt, een automaat heeft een iets hoger vebruik en kost een hoop geld, maar tegenwoordig zijn ze zelfs op papier niet meer langzamer. en in de praktijk zal een schakelaar het altijd afleggen tegen een automaat met gelijkwaardige motorisering. Inruiltechnisch is het bij bepaalde modellen ook handiger. Zo staat er bij mijn bmw dealer al een hele tijd een 5 serie zonder automaat. verder een schitterende auto, maar ze raken hem aan de straatstenen niet kwijt.

    Van de zes auto’s die ik de afgelopen jaren heb gereden waren er twee schakel. voor mij niets anders meer dan een automaat.

    Login om te reageren
  37. DePannekoek zegt

    21 november 2010 om 18:12

    Ik zou altijd automaat kiezen als ik de keuze kreeg.

    Login om te reageren
  38. BMWMaster zegt

    21 november 2010 om 18:26

    Automaat is toch veel relaxter, dat ouderwetse koppelen vind ik echt iets uit de 20e eeuw, paar flippers erop om zelf de controle te nemen als je wat sportief wil rijden en de rest van de ritjes rijd je gewoon heel relaxt in de D stand.

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      21 november 2010 om 18:52

      wat ik wel raar vind is dat er op onze A6 2.7 TDI met 6 traps automaat wel een S stand zit maar op een RS5 niet.

      terwijl de RS5 toch sportief is en onze A6 een diesel.

      Login om te reageren
  39. gmw zegt

    21 november 2010 om 18:55

    Automaat of handbak???

    Handbak zal ook in Amerika steeds vaker gemeengoed worden ivm brandstofverbruik. In Nederland worden bepaalde modellen niet meer met automaat geleverd omdat ze dan in een hogere energielabel komen te vallen en de co2-taks te hoog wordt.

    Net als met andere dingen….weer kleppen stellen ipv hydraulisch… Hier is nog steeds wat %-jes te winnen en daardoor een lager energielabel te krijgen.

    Maar automaat rijdt ook lekker, vooral als je een goede zelflerende versnellingsbak hebt waar je ook manueel mee kan schakelen (en niet zelf al snel ingrijpt)

    Login om te reageren
  40. Vroegwakker zegt

    21 november 2010 om 19:16

    Handbak is heerlijk nostalgisch.
    Een automaat, dus een apparaat dat automatisch de versnelling kiest ook.
    Traploos is het enige wat mij kan bekoren, een CVT dus.
    Zoveel voordeel in de file en geen enkel nadeel daar buiten.
    Tja ietsje duurder, dus voor zeikerds zoals Leurens met een IQ van 6,7 volgens zijn eigen zeggen, een reden om aan handbak aan te bevelen.

    Login om te reageren
  41. Dimglor zegt

    21 november 2010 om 19:32

    Ik heb een handbak! Behoor ik nu tot het niet luie deel van de bevolking?

    Login om te reageren
  42. Ikke zegt

    21 november 2010 om 19:45

    met tineye.com weet ineens iedereen welk plaatje waarbij hoort :p

    Login om te reageren
  43. topless zegt

    21 november 2010 om 19:53

    Wat rijdt sportiever?

    http://www.youtube.com/watch?v=yyVHj3sHVHQ

    http://www.youtube.com/watch?v=hMH5_pyiFg0

    Automaatrijders doen niet aan sex, maar geven hun vrouw een vibrator. Veel moderner en minder vermoeiend.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 november 2010 om 21:10

      @topless:

      donder op met je “sportief” ..
      auto-rijden “sportief” !! voel eens aan je eitje man ..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 november 2010 om 21:36

      @topless: of juist veel meer, immers ze hebben duidelijk minder behoefte aan een handjob…

      Login om te reageren
  44. Beetje Verward zegt

    21 november 2010 om 20:39

    Quote: “Tja ietsje duurder, dus voor zeikerds zoals Leurens met een IQ van 6,7 volgens zijn eigen zeggen, een reden om aan handbak aan te bevelen.”

    Laurens houdt niet van auto’s of techniek. Alleen maar van geld. Maar om toch een beetje mee te doen “houdt hij van zelf schakelen”.

    Login om te reageren
  45. flatfour zegt

    21 november 2010 om 20:40

    Logisch toch als ieder daar leert rijden met een automaat.

    Login om te reageren
  46. lincoln zegt

    21 november 2010 om 21:14

    wat is sportiever ??

    (A) voetbal kijken op televisie ..
    (B) quiz kijken op televisie ..

    (beide met afstandsbediening) ..

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      21 november 2010 om 21:40

      @lincoln:
      een reesfiets met tien verzetten en zo’n petje op je kop !

      Login om te reageren
  47. mashell zegt

    21 november 2010 om 21:35

    Als automaten hier niet zo’n absurde meerprijs hadden dan had ik en vele anderen er ook 1.

    Login om te reageren
    • Northwestern zegt

      22 november 2010 om 09:17

      @mashell: Volgens mij zijn ze in de VS ook duurder, alleen worden veel auto’s daar niet eens met handbak geleverd.

      Login om te reageren
  48. DafMaf zegt

    21 november 2010 om 21:36

    Grappig dat automaten in een andere bpm-klasse vallen omdat ze minder zuinig zouden zijn. Volgens mij scheelt het in de praktijk niets, omdat zeer weinig mensen – op de regelmatige lezers hier – zo goed schakelen dat ze het maximale rendement uit de bak halen. De discrepantie tussen IRL en fabrieksopgave is zo groot dat er boetes uitgedeeld moeten worden.

    Ik rijd overigens 1 op 14 in mijn Volvo 440 cvt 1.8i uit 1995. O ja: ik rijd nog steeds bijna iedereen eruit bij het stoplicht.

    Login om te reageren
    • Vince zegt

      21 november 2010 om 21:53

      @DafMaf: Nadeel van een automaat (qua verbruik) is dat hij de verkeerssituatie niet in kan schatten en een bestuurder dit (hopelijk) wel kan. Dat zelf schakelende bestuurders niet altijd zuiniger rijden ligt meer aan de bestuurder (luiheid, onoplettendheid, sportiever willen rijden etc).

      Login om te reageren
  49. MLTB zegt

    21 november 2010 om 23:08

    Tering dit is echt ziek, ik zou echt altijd een lekkere 6-speed-manual-gearbox verkiezen boven een automaat, al zijn de automaten van de premium merken ( BMW, Mercedes, Audi? ) wel erg lekker om mee te rijden, zo nu en dan. Maar echt lekker autorijden is gewoon manual shifting :). Kijk bijvoorbeeld naar een Porsche GT3 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  50. de echte bob zegt

    22 november 2010 om 00:01

    De US Fiat 500 is er natuurlijk ook met automaat :)

    Login om te reageren
  51. Henk zegt

    22 november 2010 om 00:34

    In een Mercedes-Bmw-Audi etc. moet gewoon een automaat. Echt stom om in dat soort wagens nog te schakelen en dat past ook niet.
    Praat je over sportwagens, dan is het een ander verhaal en is handschakelen een must en als het kan ook met flippers, maar je moet nog wel heel diep in de buidel tasten om een sportwagen “automaat” te kopen, die supersnel kan reageren.

    Login om te reageren
  52. Fiat127 zegt

    22 november 2010 om 08:34

    Nuance is weer op zijn plaats.
    1.
    Veel Amerikanen rijden in een pick up (truck)
    2.
    Veel pick ups (truck) zijn wel uitgerust met een handbak want geen luxe in een werktuig tenslotte.
    3.
    trucks zijn geen autos.
    4.
    Mogelijk verkeerde conclusie over Yanks (goed volluk!)

    Login om te reageren
  53. Rob USA zegt

    22 november 2010 om 09:10

    @Fiat127: punt 1=goed
    punt 4=goed
    punt 2: Klopt niet,volgens mij zijn de meeste juist automaat anders kom je al niet aan deze totaal aantallen automaten.
    punt 3:Ik vind dat trucks wel onder auto’s vallen.

    Login om te reageren
  54. Timmie zegt

    22 november 2010 om 09:23

    Volgens mij is dat ook de schuld van de dealers zelf. Omdat vroeger al het merendeel een automaat reed, bieden ze nu enkel automaten aan (vraag en aanbod he…)

    Login om te reageren
  55. Megakix zegt

    22 november 2010 om 09:50

    Uiteraard jaren een handbak gereden, en daar is niks mis mee. Maar als je (zoals ik dan) uiteindelijk een supersnelle sedan hebt, dan is een automaat zo ontzettend lekker (relaxed). Beiden heeft z’n charme…want de auto van mijn vrouw heeft nog steeds handbak, gewoon toppie.

    Wel is het zo, dat bijvoorbeeld het SMG systeem van BMW werkelijk klote is / rijdt. Ingeval je dus een oude M3 of M5 wilt bezitten, kies dan altijd voor een handbak.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      23 november 2010 om 11:32

      @Megakix:
      Een SMG van BMW is dan ook geen automaat maar een gerobottiseerde handbak. Is wel even een wezenlijk verschil omdat een volautomaat een koppelomvormer heeft en dus veel soepeler kan schakelen dan een geautomatiseerde handbak met een gewone koppelingsplaat.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North