• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]

Auteur: autoblogger, gepost 4 oktober 2009 om 13:00 – 26 Reacties

Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]Afbeelding Hoeveel weegt die antenne? [incl gallery]

Otto AKA Master Chief
10 ton, 20 ton, 50 ton of 100 ton.

Het laatste natuurlijk. De ALMA antenne weegt ruim 100 ton en heeft een diameter van 12 meter (40 feet). Om deze unit te kunnen vervoeren is een speciale transporter gemaakt, genaamd Otto. Op de foto staat de eerste van 66 grote antennes die Otto mag vervoeren. De antennes zijn nodig voor de telescoop van het ALMA onderzoeksinstituut (Atacama Large Millimeter / submillimeter Array) in de Chileense Andes. Check Google maps om een idee van de omgeving te krijgen…

Vanwege de barre omstandigheden op het plateau moet elke antenne worden gebouwd bij een basiskamp op 2900 meter hoogte. Daarna moet de antenne vervoerd worden naar de betonnen eindlokatie, 27 kilometer verderop. Otto kan in theorie een snelheid van zo’n 12 km/u halen, inclusief antenne op zn rug. Omdat men extra voorzichtig wilde zijn is deze “topsnelheid” niet gehaald, de tocht door de Chileense woestijn duurde in totaal zeven uur!

Check de geweldige fotoserie hieronder. (via wired.com)

Ook interessant!

  • Naar de Noordpool en terug met de nieuwste Arctic Trucks
  • Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
    Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
  • Video - vrachtwagen heeft onverwachte lading
  • Video: vrachtwagen heeft geen parkeerpiepers

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, trucks

Vorig bericht: « Chevy II vs BMW X6M
Volgend bericht: McLaren wil BMW’s Formule1 motoren overnemen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ione zegt

    4 oktober 2009 om 13:01

    ET phone home?

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    4 oktober 2009 om 13:03

    Extra specs: The ALMA antenna transporter is motorised by 2 powerful engines of 500 kW each – i.e. as much as twice a Formula 1 engine – that drive individually each of the 28 wheels. These powerful engines are necessary to climb the 10% slopes that exists on the Chajnantor site and to bring the 240 tons of the vehicle and antenna from the 2900m high base camp to the observing site at 5000m altitude. The transporter has on board a power generator to keep the antenna and its cryogenic systems alive while being transported.

    Login om te reageren
  3. SW zegt

    4 oktober 2009 om 13:04

    9500 m hoogte?
    En ik dacht dat Mount Everest met 8848 m het hoogste punt op aarde was.

    On topic: best wel een indrukwekkend transport

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      4 oktober 2009 om 13:06

      @SW: oeps, het is inderdaad 2900 meter (9500 feet)

      Login om te reageren
  4. Denis zegt

    4 oktober 2009 om 13:05

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. get l4id zegt

    4 oktober 2009 om 13:06

    -edit-
    anyway toch best wel vet

    Login om te reageren
  6. Hans zegt

    4 oktober 2009 om 13:07

    Hoogste berg in Chili is zo’n 6.900 meter, dus takel jij die 100 ton die laatste 2.600 meter even omhoog ;)!

    Login om te reageren
  7. Laurens zegt

    4 oktober 2009 om 13:17

    Als je je realiseert, wat we in Nederland allemaal doen om het water buiten te houden…

    Login om te reageren
  8. HDM zegt

    4 oktober 2009 om 13:18

    Wat, geen 0-100 tijd opgegeven?

    Das een minpuntje :P

    Leuke prestatie.

    Login om te reageren
  9. tahir zegt

    4 oktober 2009 om 13:25

    hmm geen dreambox meer nodig ?:P

    Login om te reageren
  10. baztiaan1 zegt

    4 oktober 2009 om 13:25

    ik vind hem niet zo mooi… de lijnen kloppen niet

    Login om te reageren
  11. Jaap zegt

    4 oktober 2009 om 13:39

    Dat ding past in mijn tuin maar hoe krijg je dat kreng in godsnaam op de weg?

    Login om te reageren
  12. phantom zegt

    4 oktober 2009 om 13:52

    Dit is nog meer aso dan een hummer..

    Login om te reageren
  13. Mardec zegt

    4 oktober 2009 om 14:04

    Hoeveel pk/nm heeft deze bak? :D

    Login om te reageren
  14. snelste zegt

    4 oktober 2009 om 14:06

    100 ton is niet echt bijzonder. Wij vervoeren elke dag heftrucks van 80 ton.

    Mamoet vervoert ook moeiteloos 3-4x zoveel

    Login om te reageren
  15. timberleek zegt

    4 oktober 2009 om 14:07

    @HDM

    de 0-100 tijd is nog niet beschikbaar. ze zijn nog steeds aan het meten. ;-)

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    4 oktober 2009 om 14:14

    @ snelste: Maar die heftrucks zijn waarschijnlijk iets minder omvangrijk…

    Login om te reageren
  17. Bennink zegt

    4 oktober 2009 om 14:36

    Ik ga op reis en neem mee…

    Login om te reageren
  18. Rick dos zegt

    4 oktober 2009 om 14:56

    Die aantenne weegt net zoveel als yo mamma.

    Yo mamma is só fat, bitch needs an Otto to get around town.

    Login om te reageren
  19. Mao zegt

    4 oktober 2009 om 15:55

    100 ton valt mee.

    Deze steen weegt 1000 ton. En die hebben ze verplaatst een paar duizend jaar voor christus dus ja.

    http://images.google.nl/images?hl=nl&um=1&ei=gqjIStaFNpPZ-Qap1f06&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=baalbek&spell=1&start=0

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      4 oktober 2009 om 17:33

      @Mao:

      Het kan altijd gekker. ;)

      Login om te reageren
      • Scorso zegt

        4 oktober 2009 om 19:08

        @RenesisHP:
        Maar, die hebben ze niet in één stuk daar gezet hé ;)

        Login om te reageren
        • Mao zegt

          4 oktober 2009 om 22:35

          @Scorso:

          In 2,5 miljoen stukjes is ook best lastig, maar idd Lego is weer een hele andere kunst :)

          Zit volgensmij een beetje in de mens “ik heb de grootste piramide/tempel/bankrekening etc”

          Login om te reageren
  20. snelste zegt

    4 oktober 2009 om 18:51

    @ Klassiekerrally
    Toch is het vervoer daarvan complexer. Dit ding zet je op die truck en je bent klaar.
    Vervoer over de weg moet je met meer dingen rekening houden.
    Brughoogstes etc. Maar ook een auto voor en achter de vrachtauto omdat hij te breed is.

    Login om te reageren
  21. VTEC-Tedje zegt

    5 oktober 2009 om 10:01

    Speciaal gebouwd voor de klus.. In 1jaar helemaal afschrijven dus :-D

    Ik vind het mooi, speciaalgereedschap.

    Login om te reageren
  22. Jip zegt

    5 oktober 2009 om 18:31

    Ben ik de enige bij wie dat gevaarte doet denken aan de crablogger, uit de thunderbirds? :P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North