
Het was weer een recall-festijn deze week: Honda roept 2,5 miljoen modellen teug voor een software-update, en niet minder dan 1,1 miljoen Ford F-series moeten terug vanwege mogelijke roestvorming bij de brandstoftank.
In Europa merken we hier weinig van: Honda heeft dit keer geen last van knallende airbags, maar vertrouwt de software in zijn automatische versnellingsbakken niet (bij rap schakelen kan schade ontstaan). Het trekt echter voornamelijk op de Amerikaanse en Chinese markt auto’s terug.
Ford, dat bang is dat (door doorgeroeste bevestigingsriempjes) de brandstoftank van F-150’s en F-250’s los laat, heeft ook bijna alle modellen op de thuismarkt rond rijden. Voor Ford is het trouwens de tweede keer dit jaar dat er meer dan een miljoen F-series terug moeten.
Voor Honda is het een tweede bittere pil in één week tijd. Eerder deze week werd namelijk de nieuwe Honda Civic door de Amerikaanse consumentenbond afgefakkeld. Waar de Civic (goed voor zo’n 20% van de Honda-afzet) in het verleden steevast bij de aanbevolen auto’s stond, kreeg de wagen nu de volle ‘thumbs down‘. Goed nieuws voor bijvoorbeeld de Koreanen, die achter de schermen staan te trappelen om meer marktaandeel bij fabrikanten als Honda weg te snoepen. Laten we voor Honda hopen dat dit geen omen is voor het Europese model, dat in september op de IAA zijn intrede doet.





Dit lijkt aan de orde van de dag, volgens mij haalt ieder merk met regelmaat bepaalde modellen terug. Nu gaat het dan wel over heel veel exemplaren, zal dan ook goed verkocht zijn…
Zo had Hyundai bijvoorbeeld drie maanden terug in de USA een recall op de Santa Fe (modeljaar 2010) i.v.m. een falende versnellingsbak en de Hyundai Tucson i.v.m. falende verlichting. Ook allemaal vrij recente (2010) exemplaren.
http://www.autorecalls.us/aut-01/recalls/hyundai/index.html
:-)
@rechercheur: inderdaad bijna ale merken doen mee.
Bmw moest in october alleen voor de VS zo’n 150.000 stuks terugroepen vanwege problemen met de brandstofpomp
@rechercheur: Het VAG concern roept nooit terug, daar mag de klant hopen dat de problemen in de garantietijd naar boven komen en anders mogen ze het zelf betalen.
@norge:
Toch echt even beter je huiswerk doen, voordat je gaat blaten, want ook VW roept auto’s terug …
http://www.autorecalls.us/aut-01/recalls/volkswagen/index.html
@rechercheur: http://blogs.wsj.com/drivers-seat/2010/10/26/bmw-to-recall-150000-cars-and-suvs-to-fix-fuel-pumps/
@rechercheur: jij bent echt geobsedeerd door hyundai , al aan therapie gedacht?… is ge oma misschien overhoop gereden door een hyundai ? veel jeugdtrauma’s kan een goede psychiater ng oplossen hoor…
@bpc: en jij staat vandaag op een van de boten in amsterdam?? Of hou je het nog geheim en vergrijp je je aan kinderen????
Dit is net zo’n stom antwoord als wat jij geeft….
@werner: jep ;) hou je kroost maar binnen vandaag , ik heb een slechte slechte dag gehad en moet wat frustratie kwijt
@rechercheur: even serieus he meneer rechercheur, wat heb jij met hyundai? ik vind het ook gewoon een klote merk hoor maar bekant in al jou reacties kun wel de naam hyundai vinden? heb je slechte ervaring waarvan wij niet wete?
@MAB:
Jazeker, samen met Kia het grootste consumentenbedrog wat momenteel gaande is, onder de noemer ‘garantie’ …
niets is probleemloos …
Probleem voor Honda is dat het moeilijk is om dit soort ellende bij onderhoud mee te nemen.. die dingen rijden niet zoveel km’s per jaar (veel ouderen rijden Honda) en niet regulier onderhoud/reparaties komen ook nauwelijks voor…
de premium merken onderscheiden zich weldegelijk dmv een doofpot ipv een recall ..
dat begrijpt iedereen die niet zo dom is om een auto op afbetaling te kopen ..
@lincoln:
Meestal vind ik je een blaat-aap, maar je standpunt inzake een auto kopen op afbetaling deel ik volledig …
Het lijkt wel een trend in Amerika om je auto’s slechter te maken. Als je het onderzoek ziet, heb ik even een flashback momentje met de Jetta, die kreeg dezelfde kritieken, slechte bouwkwaliteit, goedkoop interieur, verouderde techniek. Ik snap best dat in sommige gevallen de prijs naar beneden moet, maar de Yanks zijn ook niet meer zo dom als eerst, die verwachten gewoon beter van VW en Honda. Slecht voor je reputatie lijkt mij. En dat in de grootste afzetmarkt ter wereld.
@E34M5Touring: Nee hoor, dat is China.
@raphael: No. This…is…Spartaaaa! Maar serieus: het leeuwendeel rijdt op de Noord-Amerikaanse markt rond, bij Honda ook een niet-onaanzienlijk deel in China, maar nog steeds 2 x minder dan in de VS.
@sir_smokalot: Ah als je naar Honda en Ford kijkt ja, ik dacht even dat hij de grootste markt uberhaupt bedoelde.
Auto’s worden voortdurend complexer, terwijl de life-cycle van een auto juist korter wordt. Dwz; er is steeds minder tijd (en soms geld) voor de ontwikkeling en het testen. Je wil immers je auto zo vroeg mogelijk op de markt introduceren
Als reactie dat een auto complexer wordt, besteedt een autofabrikant de productie en ontwikkeling van haar onderdelen steeds vaker uit, bijv: software, kunstofonderdelen, bevestingsonderdelen etc. (=desintegratie van de supply chain).
Je kunt je voorstellen dat het coordineren van de samenkomst van al die losse onderdelen ook een gigantische complexe taak is. Want wie garandeert dat alles werkt al een geheel?
@consumptieverplicht: Second that.
Het is zo heerlijk eenvoudig om kritiek te hebben op automerken omtrent terugroep actie’s en dan vooral ook het populistische “de kwaliteit is nu niet meer wat het vroeger geweest is” te roepen. Dat stemt me altijd wat verdrietig.
Zoals je al aangeeft, vroeger deed men er zomaar 8 tot 10 jaar over om een auto te ontwikkelen. Nu gaat het van schets naar productiemodel in twee tot drie jaar en is de complexiteit zo waanzinnig, met vaak honderden toeleveranciers, dat er ergens in die hele keten wel eens iets -onder extreme omstandigheden- kan falen.
Dat gebeurt alle merken een keer, zelfs het betrouwbare merk Toyota moest er aan geloven. (vorig jaar?)
Van Ford geen wonder, maar van HONDA des te meer want daar komt nooit iets aan. mijn ervaring met 14 jaar rijden met dit merk. kwam nooid iets aan maar alles roest naar 13 jaar. software, dat is knap lastig, maar Honda kennende is dat probleem zo opgelost. Terug naar mechanica en vaarwel Microsoft en consorte. Let’s drive!
Ford Ka’s hadden ook al zon probleem.