• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda Insight officieel geïntroduceerd

Auteur: Alwood, gepost 11 januari 2009 om 20:49 – 22 Reacties

Honda Insight
Naast de boterzachte, bloedmooie plaatjes die eerder online kwamen van de EU-spec Honda Insight hebben we nu ook diepgaande informatie. Op de Detroit autoshow is het model officieel gelanceerd.

De Insight gaat het de Prius moeilijk maken. De productieversie heeft de stance van de concept echter niet overgenomen. De voorsprong die de Honda met het design had is daardoor wat gekrompen. Eigenlijk zijn het gewoon identieke auto’s.

Een 1.3 i-VTEC motor, gekoppeld aan een CVT, en 14pk elektromotor zorgen voor de aandrijving. De volledige aandrijflijn is ontworpen om zo min mogelijk wrijving en weerstand te veroorzaken. De Honda heeft met al deze maatregelen een gecombineerd verbruik van 4,4L/100km.

Alle moderne gemakken zoals een 40/60 deelbare achterbank, zes speaker geluidssysteem met USB aansluiting, MP3 ondersteuning en schakelflippers achter het stuurwiel moeten het ontbreken van een 0-100 tijd compenseren. Uiteraard is de hybride snel weg van de lijn, de mogelijkheid bestaat echter dat de teller voor de 100km per uur op houdt met bewegen.

De compleet nieuwe Honda Insight Hybrid heeft zijn werelddebuut gemaakt op de Detroit Motor Show in de Verenigde Staten. De presentatie van de Honda Insight is een mijlpaal in de evolutie van de hybride technologie voor de auto-industrie.

De Honda Insight Hybrid is uitgerust met een verbeterde en efficiëntere versie van Honda’s hybride-technologie IMA (Integrated Motor Assist). Dit resulteert in sterk verbeterde cijfers voor het brandstofverbruik (gecombineerd 4,4 l/100 km) en de CO2-uitstoot (slechts 101 g/km) en een forse kostenbesparing. Hierdoor creëert Honda met de Insight Hybrid wereldwijd een nieuwe, lagere prijsklasse voor hybridevoertuigen.

Integrated Motor Assist

IMA bestaat uit drie elementen die samenwerken en de conventionele verbrandingsmotor zoveel mogelijk ondersteunen: een 14 pk sterke elektromotor, een geavanceerd accusysteem en de compacte Intelligent Power Unit (IPU). Laatstgenoemde slaat de energie op die tijdens het (af)remmen wordt gegenereerd voor extra kracht tijdens het accelereren.

Eco Assist

Om optimaal van Honda’s hybridetechniek te profiteren, is de Honda Insight Hybrid uitgerust met een nieuw, interactief systeem dat zuinig rijden in de hand werkt: het Ecological Assist System, ofwel Eco Assist. Dit systeem is volledig op de bestuurder gericht en combineert een aantal functies:

* een door de bestuurder te activeren ECON-modus die de samenwerking tussen de Continue Variabele Transmissie (CVT), de motor en de aandrijving optimaliseert om zo brandstof te besparen;
* een systeem dat tijdens het rijden feedback aan de bestuurder geeft over hoe zuinig hij of zij rijdt. Dit gebeurt aan de hand van wisselende achtergrondkleuren op het scherm van de snelheidsmeter;
* een ‘scorekaart’ op de boordcomputer die feedback geeft over de mate van efficiënt rijden tijdens de huidige rit, plus de score over een langere periode waarin meerdere ritten zijn opgenomen.

Zelfstandig opereren

Elke uitvoering van de nieuwe Honda Insight Hybrid wordt aangedreven door de geavanceerde 1,3-liter SOHC i-VTEC-motor van aluminium in combinatie met de Continue Variabele Transmissie van Honda. Maar het IMA-systeem is ook in staat om volledig zelfstandig te opereren bij bescheiden snelheden. IMA voorziet eveneens in minder verbrandingsactiviteit in de cilinders tijdens het afremmen. Het systeem schakelt de motor uit als de auto stopt.

Veiligheidsvoorzieningen

Belangrijke veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe Honda Insight Hybrid zijn het Advanced Compatibility Engineering (ACE), dat verbeterde bescherming aan inzittenden biedt en in het geval van een aanrijding de schade aan andere voertuigen helpt te beperken, tweefasen-airbags voorin, zijairbags voorin in combinatie met het Occupant Dectection System (OPDS), gordijnairbags achterin en een in de voorzijde van de auto gemonteerde toepassing voor de bescherming van voetgangers.

Honda heeft een leidende positie in de auto-industrie in de ontwikkeling van schonere en zuinigere motoren, zoals al te zien was aan de originele Honda Insight Hybrid uit 1999. Honda zet de komende jaren in op een verkoop meer dan 500.000 hybridevoertuigen per jaar. Na de introductie van de nieuwe Honda Insight Hybrid volgen nog een nieuw model gebaseerd op de CRZ-concept en een hybrideversie van de Honda Jazz.

Ook interessant!

  • Hybride Honda HR-V
    Hybride Honda HR-V voor Europa (en ook NL!)
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, Hybride, insight

Vorig bericht: « In geen 20 jaar zo weinig Duitse auto’s verkocht
Volgend bericht: Tesla Roadster Sport »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    11 januari 2009 om 20:53

    Waarom nog een Civic-hybride in Europa? Die is alleen als vierdeurs te koop, en dat moeten toch niet veel mensen meer hebben hier. Deze kan misschien de Prius wat pesten.

    Login om te reageren
  2. kowalsk zegt

    11 januari 2009 om 21:00

    Gelukkig heeft -ie niet zo’n lelijke daklijn als de Prius!

    …

    Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 21:01

    “moeten het ontbreken van een 0-100 tijd compenseren.”

    Dus hij gaat niet harder dan 100 km/h? ;)

    Login om te reageren
  4. robert zegt

    11 januari 2009 om 21:04

    dit is pas een nerd auto. Hij gaat niet harder dan honderd
    HAHAHAHA

    Login om te reageren
  5. RobertJ zegt

    11 januari 2009 om 21:19

    de civic hybrid rolt met 1.3 ook gewoon 180, dus deze zal er weinig voor onderdoen.

    Login om te reageren
  6. SDM zegt

    11 januari 2009 om 21:22

    Ziet er toch iiieeettsjuh beter uit dan de prius. Als ze zo doorgaan met “vernieuwen” hebben we over 100 jaar een leuke hybrid…..

    Login om te reageren
  7. bozewolf zegt

    11 januari 2009 om 21:22

    Honda is goed bezig. Eerst al met dat waterstof ding, nu dit weer.

    Goede zaak.

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    11 januari 2009 om 22:18

    Een paar video’s van Motortrend
    http://www.youtube.com/watch?v=nKqHLltCl84

    http://www.youtube.com/watch?v=FWYhgGBelfo

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    11 januari 2009 om 22:18

    en nog eens een video van 10 minuten voor als je niet slapen kunt:
    http://www.youtube.com/watch?v=Vs9tWN-UFyo

    Login om te reageren
  10. Roderik zegt

    11 januari 2009 om 22:38

    Het lijkt mij wel heel bizar dat deze auto niet harder zou kunnen dan honderd, aangezien hij een lage weerstand moet hebben en je met een 1.2 i-VTEC in de Honda Jazz al 160 kunt.
    Verder vind ik het een goede concurrent voor de Prius. Ik vind hem mooier en hij is volgens mij ook iets zuiniger, en daar gaat het om bij een deel van het publiek dat ze aanspreken.

    Login om te reageren
  11. JJM zegt

    11 januari 2009 om 22:45

    als dit per sé moet, dan verhuis ik op termijn wel naar Californië en lease ik een FCX clarity, dat is tenminste het enige goed alternatief voor conventionele brandstoffen

    Login om te reageren
  12. Chrisjuh zegt

    11 januari 2009 om 23:16

    Ik vind dit zeker vele malen beter dan een Prius…..

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 23:25

    Mensen, we snappen toch wel dat Alwood bedoelt dat er in het persbericht geen 0-100-tijd staat, en dat dat gecompenseerd wordt door het vermelden van de uitrusting? Toch? ;)

    Login om te reageren
  14. Jan Rap zegt

    11 januari 2009 om 23:31

    Ik vind dat deze Alwood er wel hele rare overtuigingen op nahoudt.
    Ergens kan ik me nog voorstellen dat je het jammer vindt dat de auto zoals we die kennen, met grote motoren, langzamerhand verdwijnt.

    Alleen wordt op deze manier een goed product afgemaakt op een onzinnige manier.
    Ok, het is geen denderend mooie auto, maar waarom zou je insinueren dat deze auto niet harder gaat dan 100km/u?
    Dat is gewoon onzin die nergens op gebaseerd is, anders dan een soort totale afgunst ten opzichte van hybride modellen.
    Bovendien, wat is er aan deze auto nou slechter dan aan een Opel Astra of Peugeot 307 van de gemiddelde Nederlander?
    Eigenlijk zitten er vrijwel alleen maar voordelen aan. Belastingvoordeel, om maar iets te noemen.

    Je kunt blijven ontkennen dat de autowereld verandert en dat mede door Nederlands-Europese wetgeving een klimaat geschapen wordt waarin hybride of anderszins zuinige auto’s meer dan wenselijk zijn, maar dat is gewoon een irreële gedachte.
    De toon die in dit stukje gezet wordt, kan dan ook niet anders aangemerkt worden dan als stemmingmakerij.

    Misschien dat het ook te maken heeft met een afgunst ten opzichte van Japanse merken. In een ander stukje van dezelfde schrijver moet ook Lexus het ontgelden, zonder duidelijke reden overigens.

    Feit blijft dat ik niet snap waarom het nodig is om zo te schrijven. Er spreekt een zekere minachting uit, waar echter geen argumenten voor worden aangedragen.
    Wees in dat geval gewoon eerlijk en begin je tekst met de woorden; Ik vind het niks, maar dit is de nieuwe Honda Insight.
    Dan hoef je je ten minste niet te verdedigen op het feit dat je onwaarheden verspreidt.

    Login om te reageren
  15. WieAndersDasAuto zegt

    11 januari 2009 om 23:39

    @ Jan Rap

    Heeft meer met gevoel voor humor te maken dan dat hij verkeerde info de wereld in wilt helpen…

    Login om te reageren
  16. Bob zegt

    12 januari 2009 om 02:11

    @JJM .. dan mag je nog wel wat centen meenemen hoor aangezien die niet echt goedkoop is.

    Login om te reageren
  17. Beetje Verward zegt

    12 januari 2009 om 10:03

    Dat die Alwood nog niet het niveau ontstegen is van het puisterige pesterige jongetje van groep 8 is op zich geen probleem.
    Het treurigste vond ik dat een paar lezertjes de grap niet snapten en nu aan hun vriendjes vertellen dat die Honda Insaaait niet harder dan 100 kan.

    Login om te reageren
  18. Stephan zegt

    12 januari 2009 om 10:58

    Deze gaat nog wel wat potentiele prius klantjes afsnoepen van Toyota. Ziet er nog beter uit ook voor zover mogelijk. Zal ongetwijfeld wel goed gaan verkopen! Met die nieuwe accijnzen op brandstof kan het ook maar 1 kant opgaan. Toevallig dat de prijzen net laag waren, dan klagen de mensen nog niet, dat komt later… en dan heeft Honda een aardig alternatief

    Login om te reageren
  19. databekker zegt

    13 januari 2009 om 18:34

    Een prachtige Honda. Eindelijk een Insight voor Nederland.

    Login om te reageren
  20. databekker zegt

    13 januari 2009 om 18:42

    Heb de youtube filmpe gezien, en nu wil ik een Insight gaan kopen. In April kijk ik eens op de Honda site welke kleuren er beschikbaar komen. Twee wil ik er in ieder geval niet en dat is zilver metalic en wit.

    Login om te reageren
  21. bluebit zegt

    28 januari 2009 om 08:30

    nou, echt mooier dan een prius vind ik hem niet, sterker nog, ze lijken wel enorm veel op elkaar.

    hij heeft wel een stuk minder vermogen dan een prius, maar verder wel een leuke auto!

    Login om te reageren
  22. Honda only zegt

    1 februari 2009 om 17:32

    Prius is over. over and out!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North