• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In geen 20 jaar zo weinig Duitse auto’s verkocht

Auteur: Dennis, gepost 11 januari 2009 om 20:44 – 28 Reacties

Flat line

Crisis, recessie, depressie, het zijn de modewoorden van deze tijd, want we worden al een hele poos -en nog iedere dag- bestookt met sombere berichten. Ditmaal een bericht van de Duitse auto-associatie VDA. Die meldt dat het aantal bestellingen voor Duitse auto’s het laagste punt in twintig jaar heeft bereikt en de markt vooralsnog geen tekenen van verbetering laat zien.

Het aantal registraties van nieuwe auto’s was afgelopen maand weliswaar minder afgenomen dan verwacht, maar van herstel kan geen sprake zijn, aldus Matthias Wissman van VDA in een interview met Auto Motor und Sport. Het aantal registraties voor nieuwe auto’s daalde de afgelopen maand met 6,6 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Daarmee zakte het aantal registraties dus nog verder weg vergeleken met december 2007, toen de markt op jaarbasis al met 20 procent was gekrompen.

Tegelijkertijd is er momenteel wel een run op de zeer zuinige auto’s, waarover de overheid sinds 1 januari van dit jaar geen BPM meer heft én 75 procent korting geeft op de wegenbelasting. Dit soort auto’s verkopen als warme broodjes en autodealers spreken zelfs van een ‘verkoopexplosie’. Helaas zijn de Duitsers nauwelijks in dit segment vertegenwoordigd. De Smart fortwo van Daimler is even de enige Duitse auto die nu in mij opkomt. (via: nu.nl)

Ook interessant!

  • Nieuwe auto verkocht
    Ruim 72% meer nieuwe auto's verkocht dan een jaar geleden
  • Bentley en Breitling verlaten elkaar na 20 jaar
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!
  • 20 (!) auto's in brand in Ede
    20 (!) brandende auto's in Ede in één nacht

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carmageddon

Vorig bericht: « Chrysler 200C EV Concept
Volgend bericht: Honda Insight officieel geïntroduceerd »

Lees Interacties

Reacties

  1. renaultfreak zegt

    11 januari 2009 om 20:46

    mooi, dr zijn toch al genoeg duiters hier!

    laat de fransen maar komen!

    Login om te reageren
  2. Brammer zegt

    11 januari 2009 om 20:49

    @ renaultfreak

    En jij denkt dat zij geen dalende verkopen hebben..

    Login om te reageren
  3. Edman zegt

    11 januari 2009 om 20:49

    Behold the age of the Japanese?

    Login om te reageren
  4. Pauluz328i zegt

    11 januari 2009 om 20:50

    Ik hoop dat die fransen nog harder kelderen met hun franse troep!
    Maar die durven niks te zeggen zeker.

    Login om te reageren
  5. Raf zegt

    11 januari 2009 om 20:52

    geen wonder dat er meer duitser zijn dan fransen, die fransen staan altijd boven de smeerput :-).

    Maar onze oosterburen kunnen zich beter vasthouden. als die milieuwetten echt komen opspelen.

    Login om te reageren
  6. renaultfreak zegt

    11 januari 2009 om 20:53

    haha einde sarcasme, ik wist dat hier opmerkingen over ging krijgen.

    maar alles zakt op dit moment helemaal mee eens!
    Maar een ding is zeker, de duitse en franse merken blijven voorlopig hun hoofd wel boven water houden, (of het nou troep is of niet!).

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    11 januari 2009 om 20:53

    help ze eens even! moet er niet aan denken hoe autoblog is zonder bmw of audi

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    11 januari 2009 om 20:57

    @JanJansen

    Wees gerust, BMW en VAG zullen nooit vergaan. ze zullen gewoon Chinees worden :)

    Login om te reageren
  9. kowalsk zegt

    11 januari 2009 om 20:58

    Ik hoor van alle kanten dat Audi’s tegenwoordig niet aan te slepen zijn! Zijn al die kanten dan zo onbetrouwbaar of wordt Audi hier buiten beschouwing gelaten?

    Login om te reageren
  10. Raf zegt

    11 januari 2009 om 20:58

    Inderdaad wanneer BMW en audi wegvalt wordt. zal er hoofdzakelijk nog geblogt worden over reserve stukken en hoe herstel ik….. ;-)

    Login om te reageren
  11. renaultfreak zegt

    11 januari 2009 om 20:58

    kan niet erger!

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    11 januari 2009 om 21:00

    lol @ kowalsk

    Login om te reageren
  13. mercedesfan zegt

    11 januari 2009 om 21:11

    Ook een zuinige Duitser, de Polo blue-motion, of zo iets.

    Dit is wel slecht nieuws, de Duitse auto’s zijn de gene die mijn favorieten zijn en de enige die mijn interesseren.

    Maar ze zullen het wel overleven en de crissis zal hun gamma zuiveren van die onduitse modellen als SUV’s en andere overdeven cross-overs.

    Login om te reageren
  14. willie zegt

    11 januari 2009 om 21:14

    bouwen die moffen auto’s die veel te duur zijn voor hetgeen ze bieden, komen ze aankakken met produkten waar niemand meer op zit te wachten (tig honderd pk monsters) en met een design dat enkel in de smaak valt bij de lokale kampers en ineens geen klanten meer?

    Login om te reageren
  15. Yellomello zegt

    11 januari 2009 om 21:18

    willie: je bedoelt Duitsers denk ik… en volgens mij rijden kampers niet in VW’s hoor… er zit niet genoeg chroom op een VW…

    Login om te reageren
  16. Autojunkje zegt

    11 januari 2009 om 21:27

    Toen ik laatst bij de bmw dealer was had ik een praatje met de verkoper en die zij dat ondanks de crisis ze als warme broodjes over de toonbank gaan er stonden een hele hoop 1 series en 3 series ( nieuw ) te wachten op op platen zodat de eigenaren hem konden ophalen dus zo erg is dat volgensmij oo weer niet hoor iig niet bij bmw

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 21:31

    Leuk, zo’n renaultfreak hier. Ben het nog met hem eens ook, maar ik zou het niet zo onomwonden verwoorden. ;)
    Nou ja, de Duitsers mogen ook wel eens wat tegenslag hebben, worden ze (helaas) alleen maar sterker van op den duur, want overleven doen ze zeker.

    Login om te reageren
  18. Bart zegt

    11 januari 2009 om 21:36

    Meer Italianen

    Login om te reageren
  19. bozewolf zegt

    11 januari 2009 om 21:39

    Crisis en recessie in Duitsland? Oei, linke soep, we weten nog wat er vorige keer gebeurde. (lal-lal!)

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    11 januari 2009 om 22:54

    tja .. dat heb je als je alleen maar focust op bezineslupers ..
    veel leren van amerikaanse fouten .. daar doen de duiters niet aan ..

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 23:26

    @ lincoln; Ik zou absoluut niet durven beweren dat de Duitsers alleen concentreren op benzineslurpers, allerminst… :o

    Login om te reageren
  22. WieAndersDasAuto zegt

    11 januari 2009 om 23:34

    @ lincoln

    Dat klopt niet helemaal. Duitsers focussen juist heel veel op diesels. Zie Blue Motion van VW of Efficiënt Dynamic van BMW en noem maar op.

    De Polo Blue Motion is zeer zuinig, de passat ook. Er staat ook een Passat Blue Motion 2. Die voldoet aan de euro 6 emissie normen… En Mercedes is ook heel goed in bouwen van diesels…

    Alleen ik vraag me af hoe de Italiaanse verkopen het op dit moment doen.

    Login om te reageren
  23. JH zegt

    11 januari 2009 om 23:45

    @das auto; en sinds wanneer doen ze dat? sinds een jaar of zo omdat ze daarvoor hebben zitten slapen. ze hebben niet ontwikkeld waar zelfs de duitse consument om vroeg.

    Login om te reageren
  24. WieAndersDasAuto zegt

    11 januari 2009 om 23:46

    @ JH

    Ze hebben zeker niet liggen te slapen. Zoals je ziet zijn de motoren er vrijwel bijna altijd op vooruit gegaan.

    En waar haal je die info weg?

    Login om te reageren
  25. pim zegt

    12 januari 2009 om 02:36

    @Das Auto: ze hebben zitten slapen, voornamelijk Mercedes als je het mij vraagt. De benzineprijzen waren al lang aan het stijgen terwijl Mercedes doorging met het ontwikkelen van SUVs waar zelfs amerikanen niet meer op zitten te wachten.

    Niet dat ze het niet geprobeerd hebben! Er was alleen tot voor kort nauwelijks vraag naar zuinige auto’s, de lupo 3L en de audi A2 waren niet erg succesvol en hadden dan ook geen navolger, helaas.

    Het probleem met duitse auto’s momenteel is volgens mij het volgende: De meerprijs van een duitse auto is alleen op te brengen als zijn inruilwaarde stabiel blijft. Tot voor kort heeft dat prima gewerkt, maar bedenk maar: als je nu een nieuwe auto koopt, loont het zich over 5 jaar dan nog of zijn tegen die tijd de zuinigere nieuwere modellen zo veel kostengunstiger dat niemand op je 2e hands slurper zit te wachten?

    Ik denk dat duitslandintern er een soort van garantiefonds zou moeten komen, waarbij een inruilwaarde wordt gegarandeerd als de auto later weer verkocht wordt. Dat zal de verkopen meer doen stijgen dan ad-hoc regels als het kortstondig opheffen van de wegenbelasting voor zuinige nieuwe autos. Een duitser wil best geld uitgeven, en een aanzienlijke meerprijs betalen, als hij daarmee maar weet waar hij aan toe is, heb ik gemerkt in de alweer vijf jaar dat ik hier woon.

    Login om te reageren
  26. 9000cse zegt

    12 januari 2009 om 04:47

    Even een paar reacties lospeuteren!
    En daar sta je dan straks met je premium RS6, M5 of E 63 AMG bij de Toyota-dealer met de vraag, of hij je toch a.u.b. nog een reële prijs wil teruggeven, wanneer je hem inruilt tegen een Prius met lichtmetalen velgen.
    Voor hen, die het nog niet weten: De energiecrisis is nog niet voorbij! Ook al hebben we er nu een krediet- en economische crisis bij, die prijsdaling aan de pomp is maar tijdelijk. Wanneer straks de boel weer gaat aantrekken, schieten die brandstofprijzen weer omhoog. En nog verder dan we tot en met september 2008 hebben moeten meemaken.
    Ik heb die pk-race van de “premium” Duitsers, met 400, 500, 600 pk en meer van begin af aan voor belachelijk gehouden. Toen ze er mee begonnen, waren er al zeer duidelijke signalen over een dreigend energietekort, mede op basis van opkomende giganten als China en India. Maar nee, de brandstofslurpers moesten nog meer gaan presteren/zuipen! Daarom moeten ze nu niet gaan jammeren, wanneer de mensen, die toch nog een nieuwe auto kunnen kopen, uitwijken naar efficiëntere merken. Toyota en (later) ook Honda zijn zo gek nog niet. Integendeel! Niemand van de Europese producenten kan hen de bestaande voorsprong nog afnemen. Of je die Prius nou mooi vindt of haat. Het is een eerste stap op weg naar een nieuwe autowereld, waarin geen plaats meer is voor potentieverhogende middelen op vier wielen. Lach maar over dat concept van Toyota, genaamd FT EV. Dat is de tweede fase, die nog veel belangrijker zal worden dan de hybride.
    Maar voor diegenen, die het niet met mij eens kunnen of willen zijn: Ook ik vind het “a lot of shit”, dat “the good old days” niet meer terug zullen komen.

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    12 januari 2009 om 07:08

    @Das Auto .. de duitse concepten van de laatste 10 jaar (op VW na) zijn allemaal groter/dikker meer opties .. meer peekaas ..

    logisch natuurlijk .. want dat wil de consument nu eenmaal .. daar hoef je geen amerikaan voor te zijn ..

    japan heeft een thuismarkt waar auto,s zuinig/klein moeten zijn .. dus die hebben hun zaakjes nu op orde ..

    tis geen belediging naar de duitse fabrikanten hoor ..
    meer een soort van constatering ..

    Login om te reageren
  28. hape zegt

    12 januari 2009 om 16:45

    Nou en als een BMW verkoper met droge ogen durft te vertellen dat je zojuist voor bijna EUR. 30.000,- hebt aangevinkt in de optielijst… op een auto van iets meer dan EUR 40.000,= dan gaat bij mij het licht uit. En het zou me niet verbazen daar (uiteindelijk) ook.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North