De Civic Type R staat op de beurs van Genève. Nou ja het “protoype” staat op de beurs. De definitieve versie zal nauwelijks afwijken van het nu getoonde prototype. Helaas ook “slecht nieuws: het vermogen is niet gestegen want het blok is nauwelijks gewijzigd maar er is nog steeds een gezonde 147 kW (200 pk) bij een kippenvel opwekkende 7900 toeren beschikbaar. Wel nieuw is de driedeurs versie die volgens sommigen erg fraai moet zijn. De verkoopstart is gepland voor begin 2007. De overige versies met de nieuwe driedeurs carrosserie staan eind 2006 in de showrooms.
Ook in Genève: de nieuwe Legend (voor Europa) het nieuwe topmodel van Honda. Met een geheel lichtmetalen 3.5 V6 24V VTEC-motor die 217 kW (295 pk) bij 6.000 toeren en 353 Nm bij 5.000 toeren, levert.
Nieuw op de Legend is het Super Handling All-Wheel-Drive (SH-AWD). Gelukkig is alleen de naam nogal onzinnig. Deze standaard vierwielaandrijving is een aanvulling op de stabiliteitscontrole. SH-AWD verdeelt de aandrijfkrachten niet alleen over de voor- en achteras, maar met behulp van elektromagnetische koppelingen ook over het linker en rechter achterwiel. Bij het accelereren uit een bocht wordt door SH-AWD meer vermogen naar het buitenste achterwiel gestuurd. Bij afremmen in een bocht gaat de koppelverdeling overstuur tegen. Dit systeem moet de Legend een erg zeer neutraal weggedrag geven en verbetert de rijstabiliteit. Iedereen die met Honda’s heeft gereden weet dan genoeg: Deze auto moet een waanzinnig goed weggedrag hebben.
Ander nieuwtje? AudioPilot, een actief systeem dat geluid via de stereo installatie gebruikt om rij- en windgeluiden te neutraliseren met een geluidsgolf waarbij de fase is omgedraaid.
De motorkop doet trucjes bij aanrijdingen met voetgangers dus ik verwacht zo’n bolle neus als bij de C6, nu maar hopen dat het meevalt!!
De Legend heeft ook een systeem voor adaptieve cruise control. Een radar meet de afstand tot een voorligger en past automatisch de snelheid aan. Als de weg vrij is, rijdt de auto dan weer de ingestelde snelheid. Ook heeft dit systeem een voorziening zoals de nieuwe Mercedes S-klasse waarbij het systeem een potentieel ongeval herkent en probeert een ongeval te voorkomen door de remmen te activeren, verder worden de gordel aangespannen en wordt de bestuurder gewaarschuwd. Misschien wel van Mercedes (of Audi?) afgekeken maar Honda kennende zal dit systeem ook echt werken.
Honda is weer goed bezig, nu maar hopen dat de klanten komen, want Honda verkoopt in Nederland (volgens mij ten onrechte) niet al te best.
Jeremy zegt
Die Civic ziet er veel te spacie uit.
autoblogger zegt
Die commercial ook: http://www.freshcreation.nl/comments.php?id=55_0_1_0_C
w0o0dy zegt
waarom vinden mensen Honda niet zo boeiend? Dit stukje daar regeageert ook al geen hond op. Heel raar dat een merk dat technisch zulke ongelofelijk goede auto’s maakt zo weinig emotie weet op te wekken.
w0o0dy zegt
de richtprijs voor de nieuwe Legend wordt 75.000 euro maar dan is de auto ook wel erg compleet. Eigenlijk zit er alles erop en erin.
autoblogger zegt
Klopt inderdaad. Die Legend is een prima wagen, zeer volledig en een scherpe prijs, maar de wagen verkoopt hier gewoon niet, dat is al tijden zo… Denk dat dat vooral ligt aan de marketing van Honda, jammer.
w0o0dy zegt
tja, als ik lees dat de V8 versie van de Volvo S80 ook 75.000 kost dan vraag ik me af of de prijs niet iets te ambitieus is. Ik weet ook wel dat Honda geweldige auto’s maakt maar als je het imago (in Nederland) niet hebt is een agressieve strategie misschien slimmer……….
Steno zegt
veel mensen waarderen Honda niet omdat ze er HEEL WAARSCHIJNLIJK nog nooit mee gereden hebben! Een autoliefhebber zal tussen de Volvo en de Honda, héél zeker de Honda kiezen! niet dat ik neerkijk op volvo, maar tis gewoon niet te vergelijken met een Honda Legend!
de prijzen van Honda zijn int algemeen zowiezo té duur, niet voor niks dat Honda België al ff failliet is!
toch blijven het sublieme auto’s (spreekt een man uit ervaring!)
Roel zegt
Ik rij al 18 jaar Honda, 2 civics en nu een Accord, zijn enorm betrouwbaar, rijden echt lekker,zuinig en je krijgt een goede inruilprijs voor terug, m’n vorige auto’s waren 2 alfa’s, slechte auto’s, mede door roest, gaat snel kapot, krig er niets meer voor terug,ook een nieuwe BMW gehad, 5 jaar een trillend stuur bij +/- 90km snelheid, de garage kreeg het er niet uit, dus ik ga voor HONDA.
Rob zegt
Me schoonpa heeft die legend uit eind 2007.
Ruilen soms een weekje van auto (in je midlifecrisis is een schoonzoon met MX5 ideaal)…
Stiekem een heerlijk beest, alleen dat adaptieve cruise control is niet echt super. Als hij op bijvoorbeeld 130 staat ingesteld en je komt na een remactie achter een andere auto uit en hebt vrij baan (en rijdt bv 80km/u) gooit hij hem 2 versnellingen terug om volgas naar de ingestelde snelheid te gaan. Niet comfortabel en extreem voor het verbruik.