
Pagani lijkt te tarten met natuurkundewetten.
Het is het moment dat je weet dat iemand wel of niet een autofanaat is. Want als leek zou je kunnen denken dat een cabrio net even wat lichter is dan de dichte versie. Beide auto’s zijn immers identiek, alleen heeft eentje geen dak en de andere wel. En wat kan een stoffen dakje nu in hemelsnaam wegen?
De theorie heel simpel uitgelegd: pak een schoenendoos. Als de deksel erop zit dan is er niet veel beweging (‘flex’) in te krijgen. Haal je deksel eraf, dan kun je de doos wél bewegen. Wil je wel de deksel eraf, maar geen flex, dan zul je de boel moeten verstevigen. Ergo: een hoger gewicht.
Dit is altijd het geval geweest. Een cabrio is al gauw 200 kilo zwaarder dan het model waarop het gebaseerd is. Nu was Pagani al één van de eersten die dat gewicht behoorlijk kon beperken. De Pagani Zonda Roadster was slechts een kleine 30 Kg zwaarder dan de dichte variant. Maar nu gaat de Argentijnse Italiaan een stapje verder: de nieuwe Huayra gaat lichter worden dan de coupé!
Onlangs zijn er al enkele beelden ‘gelekt’ van de open variant van de Huayra. Eindbaas Horacio Pagani heeft het volgende losgelaten: “Vanaf het begin hebben wij een paar ambitieuze doelen gesteld. Het eerste doel was om de Huayra Roadster lichter te maken dan de coupé, wat destijds de lichtste hypercar was”
Hoe ze dat voor elkaar denken te krijgen wordt dan niet vermeld. Nu heb je het voordeel dat de auto een koolstofvezel ’tub’ heeft, dat van zichzelf zeer weinig flex heeft. Denk aan een schoenendoos, maar dan van koolstofvezel. Hetzelfde geldt overigens ook voor de diverse McLaren Spiders, die zijn ook nauwelijks zwaarder dan de coupé en net zo stijf. Het zijn immers geen grote vierzits cabrio’s.
Naar het schijnt wordt de basis voor de Huayra Roadster niet de gewone Huyara, maar de meer hardcore Hyuara BC. Die auto maakt nog kwistiger gebruik van ‘carbotanium’, een composiet van koolstofvezel en titanium. Volgende week wordt de auto onthuld en weten we meer. Eén ding staat vast: de Huayra Roadster wordt wel duurder dan de dichte variant.
Als de Huayra BC de basis vormt is het natuurlijk niet zo heel gek. De gewone Huayra legt 1350kg in de schaal, terwijl de Huayra BC 1218kg weegt. Tel daar ± 30kg bij op en je zit nog steeds ruim 100kg onder het gewicht van de gewone Huayra.
@edge: Ja maar, the Huayra BC heeft natuurlijk een gestript interieur ook om die gewichtsbesparing tot stand te brengen. Dan zal voor de normale roadster niet het geval zijn. Dus daar komt nog wel een paar kilo extra bij.
Anyway als de roadster lichter wordt dan de coupe is dat nog steeds een enorme prestatie.
laat ik voorop stellen dat ik er niks vanaf weet. Maar gevlochten vezels, daar kan je geen legering van maken toch? Of gaat het om een legering van titanium met een metaal met een hoog koolstofgehalte?
-edit: klopt helemaal. Is geifxt, thanks!-
@marc94: Klopt helemaal. Een legering moet een mengsel zijn, hoofd ingredient moet een metaal zijn alleen de toevoeging(en) hoeft dat niet. Dit noem je gewoon met titanium versterkt koolstofvezel.
@marc94: sterker nog, het zit niet door elkaar,
Carbotanium: een laag titanium, dan een coating van platina, dan een primer en lijm, en daarover een laag carbon. Dus het is verre van een legering
@marc94: ik denk dat je gelijk hebt. De naam voor zoiets is composiet, niet legering.
Dan denk ik: als de cabrio lichter kan zijn dan de dichte variant, dan kan de dichte variant ook nog lichter gemaakt worden?
@thijsj: Dat klopt, daarom is de Huayra BC ook lichter dan de “normale” Huayra.
@thijsj: Dat klopt! En dat is de BC.
Het is allemaal hartstikke leuk en aardig en het zal vast en zeker een beul van een auto worden. Maar als er iets is wat de Huayra niet kan, is het de Zonda verslaan op schoonheid.
@viezefreddyw: of qua motorgeluid
@bennyblisto: De zonda slechts een keer goed kunnen horen in Parijs. Dat zal ik niet snel meer vergeten, kippenvel. De huayra helaas nog niet real life kunnen horen.
@bennyblisto: Klopt. Al moet ik zeggen dat ik het geblaas van de turbo’s ook wel leuk vind klinken. Maar de atmosferische V12 van de Zonda klinkt echt hemels.
@viezefreddyw: can I get an amen
@viezefreddyw: Ik vind ze erg aan elkaar gewaagd. De Zonda heeft enerzijds mijn voorkeur vanwege het mooiere geluid, maar de Huayra heeft anderzijds weer een fraaier interieur.
@viezefreddyw: ik ben 1 keer totaal onverwacht een zonda tegengekomen. Stond in budapest naar een art deco gebouw half-geïnteresseerd te gapen toen ik een geluid hoorde… Mijn brein was sneller dan mijn verstand en ik weet nog heel goed dat ik dacht “dat is een formule1 auto. Wat doet die hier?” Toen raasde ineens een zonda voorbij hoog in toeren. Totaal onverwacht. Wat een bijzondere ervaring. Zonda S was net uit toen.
Mooie techniek in een iets minder mooi jasje.
Dan is de coupe dus te zwaar
Dat is raar, misschien omdat het dak eraf is?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt, blijft ook een fijne naam ;)-
“Wil je wel de deksel eraf, maar geen flex, dan zul je de boel moeten verstevigen. Ergo: een hoger gewicht… Een cabrio is al gauw 200 kilo zwaarder dan het model waarop het gebaseerd is.”
Dat is wel erg kort door de bocht. Er gaat echt geen 200 kg aan extra staal in een cabrio zitten om de auto stevig te krijgen. Neem de E46 bijvoorbeeld waar het extra gewicht komt door het elektrische dak , rolbeugels die met grote (lees: zware) magneten naar buiten worden geschoten maar ook de opvangbak en afdekklep waar het dak in moet. Stoelen die extra zwaar zijn uitgevoerd, elektrisch bedienbare hoofdsteunen met dikkere steunen en gordelbevestiging in de stoel verwerkt. Allemaal dingen die niks aan stevigheid bijdragen maar samen al goed is voor meer dan 100kg.
Dit zijn dingen die allemaal niet nodig zijn om een Huayra om te bouwen naar Cabrio, het verschil zit niet in stevigheid.
@bassx: hoe korter door de bocht, hoe sneller je erdoor heen bent
Deze schoenendoos zou ik wel willen
De hypercar die ik zou willen hebben. Wat mij betreft is het – op het geluid na – perfectie op wielen.
Volgende week weten we dus how het zit..
Bij een tweezitter is het een stuk makkelijker om een open auto een hoge stijfheid te geven dan bij een vierzitter die praktische eigenschappen moet bezitten. In plaats van een monobadkuip voor vier personen met een ruimte instap bestaat de monocoque uit twee kleine badkuipjes met een hoge middentunnel en hoge dorpels die voor stijfheid zorgen.
Pagani is toch wel de koning van koolstofvezel
@mrrallycross: mwoah, Koenigsegg heeft al meer speciale dingen met carbon gedaan, maar Pagani is zeker een van de beste in mijn ogen. Zelfs de koplampen van een Koenigsegg zijn van carbon, weet niet of dat bij een Pagani ook zo is.
Ook kun je al tijden carbon velgen krijgen bij Koenigsegg. Ook hebben ze eens 3 speciale CCX-en gemaakt, met zilver carbon. Dus niet zilver gelakt, maar waarvan de structuur echt zilverkleurig is.
Van de Mercedes SLS was toch ook bekend dat vleugeldeuren zwaarder zijn dan gewone. Dat heb je bij de roadster niet
Ze hebben hun tijd ook genomen, misschien gebruiken ze wel grafiet of andere poeders/gehakte vezels die voor een stijvere bende zorgen. Ik heb 1 keer een video gezien van pagani waarin ze hun craftsmanship toelichtten, geweldig!