Slaat Pagani de plank mis met de Huayra BC?

Auteur: , 83 Reacties

Had de ultieme Huayra er nooit moeten komen?

Filmproducent en YouTuber Alejandro Salomon ken je misschien wel van DEZE speciale Pagani Huayra 730S. De Mexicaan nam begin 2015 de sleutels in ontvangst van zijn one-off, maar nog niet zo gek lang geleden is de hypercar alweer verkocht. Volgens Salomon moest de Huayra het veld ruimen voor een 918 Spyder. De Duitser is onder andere sneller en beter dan de Italiaan. Dit verkondigde de YouTuber dan ook duidelijk op zijn kanaal, tot ontzetting van Horacio Pagani.

Het verhaal gaat terug naar een aflevering van Banging Gears. Dit is een Amerikaanse internetshow, geproduceerd door Salomon. In de aflevering moest de Huayra het opnemen tegen de LaFerrari, de 918, de P1 en de Veyron SuperSport. De Italiaan eindigde als laatste. Omdat Salomon enkel de allersnelste auto’s in zijn collectie wil hebben werd de Huayra verkocht.

Dit was niet de enige reden. In Genève kondigde Pagani dit jaar de 800 pk sterke Huayra BC aan, die volgens de YouTuber 2,5 miljoen euro gaat kosten. De ooit peperdure Huayra Coupé daalde in waarde als occasion en de Huayra Roadster schommelt qua prijs momenteel tussen de twee modellen in. Natuurlijk blijft een one-off zoals de 730S uniek en speciaal, maar eigenaren voelen zich genaaid door de automaker. Bovendien is de BC te duur volgens de Mexicaan. Voor hetzelfde geld koop je bijvoorbeeld een LaFerrari Spider. Een auto waarvan je nu al weet dat deze meer waard gaat worden. Bovendien moet de BC zich nog bewijzen op het circuit.

De negatieve publiciteit van Salomon op zijn YouTube kanaal over Pagani heeft hem zijn goede relatie met Horacio gekost. Pagani zegt dat de tijden niet kloppen en dat de Huayra sneller moet zijn. De CEO heeft tevens gezegd dat Salomon moest bellen voor betere banden en dat zijn Huayra mogelijk technisch niet in orde was. De YouTuber heeft gebeld voor banden, maar volgens hem werd hij niet serieus genomen.

Het uitmelken van modellen is overigens niets nieuws. McLaren riep ooit enkel 500 stuks te bouwen van de 675LT Coupé. Later kwamen daar 500 Spiders bij en recent heeft McLaren aangekondigd nog eens 25 stuks te bouwen met extra carbon frutsels. Oorspronkelijke coupé-eigenaren die hoopten op een leuk appeltje voor de dorst trekken nu een zuur gezicht.



83 reacties

De plank van die enorme picknicktafel achterop die BC? Liever niet picknicken dan…
Lijkt me niet dat je zo’n Huayra/Huayra BC alleen koopt voor de track prestaties, gaat ook om het geluid, de beleving, het uiterlijk en dat soort dingen. Maarja wat heb ik hier over te zeggen..
@wimbraber: Voor het geluid had hij wel een Zonda gekocht
@Careltje: Die zijn illegaal in de States
@nameless: Deze meneer heeft vast nog wel een vakantiehuisje ergens buiten de VS ;)
@Careltje: nee, hij heeft vele malen aangegeven een zonda te kopen zodra deze toegelaten wordt in de VS.
Ik verwacht de Regera bij A.S. op de stoep binnen een jaar
Nog geen 20 jaar vermoed ik, die Salomon.
@cossiekiller: Zou wel heel jong zijn, 31 jaar is ie nu
@cossiekiller: en nu al meer geld dan jij ooit van kan dromen
@dampu020: als dat het enige is waar je van kan dromen ben je een arm mens.
@cossiekiller: Wel gewoon rond de 30 dacht ik…
@cossiekiller: in plaats van gelijk iets roepen misschien eerst een paar van z’n YouTube video’s kijken! Vooral degene mbt de Pagani, hij legt t daarin juist allemaal netjes uit.
@ukbob: Kan allemaal zijn. Maar als je gewoon alleen de allersnelste auto’s wil en niet kijkt naar de passie dat er in bv. zo’n Pagani zit ben je volgens mij nog niet echt volwassen. Het zijn allemaal prachtige wagens die hypercars, maar ik vind ze allemaal nogal zielloos. Vroeger werden sportwagens gemaakt om races te winnen, nu om geld binnen te rijven en om als handtasje te dienen. Pagani vind ik dan een uitzondering, want die wil dat z’n auto’s rijdende kunstwerken zijn die ook nog eens heel snel zijn in de bochten en rechtuit. En dat voor zo’n kleine fabrikant. Veel meer respect voor dan voor de ‘gevestigde waarden’.
Wat een held die Salomon, beetje fucken met Horaccio
@pinut187: Held? Omhoog-gevallen-butt-hurt-YouTuber komt eerder.
‘Not a rational car collector’ noemt ie zichzelf. Wat loop je dan te miepen dat een andere auto sneller is…
@Jozo: uh, nee. Die man stopt bakken met geld in een auto programma waar hij zelf niks aan verdient, puur omdat hij t zelf leuk vindt en vroeger zelf droomde dat een rijk persoon met geld en auto’s dat zou doen. Dan ben je bij voorbaat al een baas. Als ik 1,7 miljoen aan een auto uitgaf en na 1 nacht de accu leeg was (meerdere keren gebeurd) zou ik ook zuur zijn. Salomondrin zegt t zoals t is, als iemand butthurt is, is dat pagani wel.
@birdboy: je weet dat een youtuber als salomon bakken met geld verdiend met youtube video’s? per 1000 vieuws krijg je ongeveer een euro…
@gwnbmw: Al het geld wat het kanaal genereert gaat naar Pedro, de man die alles edit en upload.
@florisje: geloof jij alles wat er gezegd wordt?
@gwnbmw: Waarom niet? Hij heeft zelf genoeg geld.
@gwnbmw: bakken met geld ?
@Jochen: 100.000 vieuws is 1000 euro, (klinkt raar, klopt wel) nou heeft hij waarschijnlijk ook nog sponsors, dus arm is ie niet…
@gwnbmw: je spreekt jezelf tegen, is het nou 100 of 1000 voor een euro
@gwnbmw: hij gebruikt de adv. functionaliteit volgens mij niet. 1 piek per 1000 views lijkt mij daarom veel. Maar als we daar toch vanuit gaan heeft zijn kanaal met 35 miljoen views 35.000 opgeleverd. Het is leuk geld, maar zeker geen ‘bakken’. Die Pedro die zijn video’s edit zal meer gekost hebben vermoed ik.
Hij verdient zijn geld met videoproducties, films en een beetje handel (on)roerende zaken.
@birdboy: laten we niet het 8 maanden op een nieuwe sleutel wachten vergeten.
Zwaar leven heeft die man ook..
Ik mag toch aannemen dat Horacio Pagani zich niet druk maakt om wat een Salomon Drin vind van zijn merk. Sowieso vind ik dat je de plank aardig misslaat als je de P1, LaFerrari, 918 Spyder en Bugatti Veyron SuperSport tegenover een Huyra wilt zetten. Al die auto’s hebben sowieso al meer vermogen.
@viezefreddyw:
Waarom zou Horacio zich er niet druk over maken? Hij wil toch auto’s verkopen? En volgens mij is Salomon een klant….
Of Horacio zich aan moet gaan passen is een tweede, dat moet ie zelf uitzoeken, maar ik neem aan dat hij het zich wel aantrekt als één van zijn klanten (dat zijn er nu ook weer niet zo veel…) ontevreden is…..
@Rob: Salomon is inderdaad een klant. Maar als de klant appels met peren gaat vergelijken moet de klant het probleem die de klant zelf creëert niet bij de fabrikant neerleggen. Althans, zo komt de boel bij mij een beetje over als ik dit bericht lees.
@viezefreddyw: Maar Pagani heeft geen miljoene YT-followers die de vlogger blind zullen napraten; of die nu gelijk heeft of niet. Kan Pagani aardig wat imagoschade door oplopen inderdaad …
@dawwg: Denk je dat Salomon z’n mening onrechtvaardig is dan?
@viezefreddyw: dat zijn idd auto’s met een hele andere insteek… Opereren volledig in hun eigen klasse.
@c3po: lol, inderdaad ja ;-)
@viezefreddyw: Die Salomon gaat om met veel vermogende auto liefhebbers, dus het is wel degelijk een goed idee om hem tot in zekere mate tevreden te stellen. Daarbij kan Pagani door de video’s van Salomondrin een hoop publiciteitsschade oplopen.
Salamon is een irritante sensatie zoeker, en blijkbaar de engie persoon die dacht dat Pagani niet meer dan 1 versie van de Huayra ging maken. boehoe, je verliest er wat geld op…wat verwachte hij dan? Elke auto is automatisch een geldmakende investering?
@basjaski: Als je als autoliefhebber ook maar een beetje opgelet hebt wat Pagani met de Zonda gedaan heeft, had je wel kunnen voorspellen dat er een snellere Huayra ging komen. De Zonda kreeg tijdens zijn levenscyclus een S, F, en Cinque. En dan nog de roadsters daarvan, en de vele maatwerkprojectjes zoals de LM met z’n andere koplampen, de LH met handbak en de PS met de uitlaatpijpen naast elkaar.
Als die Salomon Drin dat niet doorheeft, is dat gewoon dom van zijn kant.
@basjaski: Ik vind het echt een held, hij weet ook wel dat hij irritant is en veel te veel geld heeft, maar hij maakt tenminste leuke content dat gratis op YouTube te bekijken is en heeft voldoende zelfspot en zelfbewustheid.

Hij kiest heus niet altijd slim, maar nu ging het gewoon om het feit dat hij voor zijn autoshows die 918 moet hebben en de Huayra dan niet meer erbij kan. Dat de waarde niet zo denderend is als gehoopt door een paar missers/naaistreken aan Pagani’s kant tellen ook zeker mee. Die man is rijk, maar geen Arabier…
@sunder94: Als de waarde van auto omhoog gaat, leuk. Maar als ie echt zo’n auto liefhebber is moet ie niet janken dat de prijs niet omhoog gaat. Als auto liefhebber koop je dat ding toch omdat je hem wil hebben en niet omdat je er geld wil mee verdienen?
@basjaski: Je kijkt z’n filmpjes niet dus ik snap dat je hem niet begrijpt. Er zit een verschil tussen een auto kopen en een auto kunnen veroorloven als je kijkt naar afschrijving. Een auto van een miljoen die acht ton afschrijft binnen twee jaar is duurder dan een auto van een miljoen die bijna niet afschrijft of meer waard wordt. Als je geen miljardair bent moet je gewoon op je geld letten.

En daarbij legt hij volkomen rationeel zijn keuzes uit maar alleen naar aanleiding van gejank in de comments van mensen die het niet begrepen. Dat is iets anders dan uit het niks gaan klagen zoals jij het laat lijken.
@sunder94: die vent is ondertussen multi miljonair…
@gwnbmw: Yep, 5 miljoen waard als je geloofd wat je op google vindt. Maar gezien wat hij koopt van die 5 miljoen, dan is 2 ton + waarde verlies gewoon zeer pijnlijk.
Tja, puur qua snelheid kan een 918 of dergelijke sneller zijn, maar die zijn niet zo kunstwerk achtig ontworpen als een Pagani. Die zijn ontworpen met het oog meer gericht op passie, wat misschien ten koste gaat van pure prestaties. En die paar seconden verschil zouden mij dan minder uitmaken dan een mooier geluid, een puurdere auto en een, waarschijnlijk, leukere beleving. En zijn de restwaardes dan wel zo belangrijk?
Wat een droeftoeter die man zeg, een beetje lopen piepen over dat je de snelste auto’s wil hebben, terwijl deze auto gewoon in de top 4/5 staat van snelle wagens.
@gecko: de huayra staat echt by far niet in de top 4/5
@jeroen13: De Huayra is toch steeds bij de snellere en lange tijd eerste op de Top Gear track …
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Top_Gear_test_track_Power_Lap_Times
@puhpuh: Met opgesneden, niet straatlegale, slicks.
@gecko: een huauaauauuauauaauauauaauauauauauauauauaury doet waarschijnlijk geen 400… 370 met geluk…
Tja, als je doel is om met een auto je sexuele disfunctioneren te compenseren dan moet je idd geen Pagani kopen.. een handgestikte handtas is objectief gezien interieur aan een carbon akte koffertje maar maakt dat de handgestikte tas minder? Of wel specialer, mooier en dus voor sommigen aantrekkelijker.
@w0o0dy: da’s waar, maar als je alleen koffertjes spaart hoort een tas niet in de collectie hè :)
Er zijn mooiere auto’s
De Huayra is een prachtig staaltje techniek, en als je de auto van dichtbij ziet is het werkelijk perfectie tot in detail, alleen al mocht ik over het geld beschikken zal ik hem nooit nemen. Puur omdat de Zonda in mijn ogen perfect was. Vooral het geluid, de eigenwijze looks (spits neusje), meer Spartaans! Rij ervaring zal misschien minder zijn t.o.v. de Huayra of de toenmalige concurrenten, maar de Huayra heeft het bij mij nooit tot ultieme droomauto gebracht!

Nee ik zal voor de P1 gaan. Mochten ze uit de P1 nog een jankende V8 krijgen (of stiekem eigenlijk een schreeuwende V10) was hij voor mij perfect!
Een huayra koop je ook niet voor de snelheid maar voor de pure kunst. De youtuber heeft ook al aangekondigd dat er nog een andere huayra aan zit te komen die hij wel weer wilt gaan kopen
Wat een poppenkast zeg. Snap overigens niet waar Horacio zich druk om maakt. Ik denk niet dat de mensen die in de markt zijn voor een supercar hun keuze laten afhangen van het youtube kanaaltje en meninkje van ene meneer Salomon.
@riddertevoet: Ik zou zijn kanaal eens gaan bekijken. Dan denk je wel anders.
Ik denk dat de meeste van jullie eens naar zijn video’s moeten gaan kijken. Deze man heeft een frisse kijk op deze auto’s, heeft ze daadwerkelijk zelf en neemt geen blad voor de mond.
Klant blijft wel koning natuurlijk. Dan kan Horacio wel huilie huilie lopen doen. Maar ja mensen met bakken geld kunnen ook bakken zeuren.
Als ik die 2,5 miljoen had te besteden voor een hypercar, had ik zonder twijfel de Bugatti Chiron besteld.
@michaelcorleone: bugatti veyron/chiron hypercar?snelle gt maar een hypercar…
@trolle: True :) juist dat is de kracht van de Veyron. Hypercars of supercars zijn er veel, maar hoeveel auto’s zijn er in de kaliber van de Veyron/Chiron?
@michaelcorleone: ze zijn meer de klasse tussen super en hypercars.
te snel voor een supercar en te traag voor een hypercar.
snel vooruit maar een circuit oei…
@michaelcorleone: dat is precies wat die lui, met een gedeelte van de groep, hebben gedaan ipv de bc roadster (ze konden de hele oplage bc roadsters kopen met die cupgang groep)
Muah ze slaan niet echt de plank mis. Het blijft gewoon lekker exclusief. Maar wat mij dan dwars zou zitten zijn de tegenvallende prestaties. Ik zou eerder iets mindere fabrieksopgave opgeven zodat hij in de werkelijkheid nog kan verrassen. Maar teleurstellen is geen optie.
Dan wordt je merk kapot gemaakt zoals nu. en terecht.
Is het zo’n ramp dat een Huayra langzamer is dan de andere? Hij heeft ook heel wat minder pk’s en is ook al langer op de markt. Is te verwachten dat hij langzamer is. En zelfs ondanks dat hij langzamer is, zou ik hem nog verkiezen boven het hypercartrio.
-edit: nutteloze bijdrage-
Wat een jankert zeg die taco vreter. Natuurlijk is een LaFerrari of 918 misschien wel sneller en ook goedkoper. Maar een Pagani is pure kunst, en maakt daarom niks uit hoe snel hij daadwerkelijk is, of hoeveel hij kost.
De Zonda kon je altijd nog terugsturen naar huize Pagani Automobili te Modena voor onderhoud én -nu komt het- updates! De Huayra( kan ik aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen) kan ook geüpdate worden. Komt voornamelijk door de modulaire opbouw van de Pagani’s. Dit is gewoon een storm in een glas water.
Lekker belangrijk, Doutzen doet de 100m ook niet binnen de 10 seconden.
@snorrie: nouja, als dat nou is waar je op valt, moet je dat dan aan de kant schuiven voor looks? Beetje karakter tonen hoor :P
@davelepeef: wat ik bedoel te zeggen is dat ik voor een Pagani rustig ga zitten om te bekijken. Bij een Porsche is dat niet het geval.
@snorrie: dat snap ik wel, maar de man heeft blijkbaar wel een reden om ‘m eruit te schoppen. Daar hoeft niet iedereen hetzelfde over te denken – dat bedoel ik :)
@davelepeef: ok, nou dat is dus hoe ik erover denk ;)
@snorrie: ik denk dat Doutzen mij wel binnen 10 seconden doet. Wat een mooie vrouw is dat toch!
@edge: dat hoop je ja :D
Ik snap niet dat mensen zou kinderachtig doen hier in de reacties. Alejandro verteld in zijn video dat hij voor zijn show contact op heeft genomen met Pagani voor de beste banden, toentertijd nam Pagani hem niet serieus en gaan ze nu moeilijk lopen doen en zeggen dat hij contact op had moeten nemen. Dat vindt hij jammer, daarboven op komt nog dat hij het zich niet blijkbaar niet kan veroorloven om een 918 en huayra in bezit te hebben. Omdat de 918 de baseline zal zijn qua rondetijden in zijn show valt de huayra dan logischerwijs af. Daarbij komt nog dat hij een goed aanbod op de auto kreeg waarvan hij dacht dat hij zo veel anders niet meer voor de auto zou krijgen dus besloot hij om hem te verkopen. Bovendien durfde hij de auto niet echt te rijden omdat hij hem te mooi en kostbaar vond. Hij heeft al wel aangegeven in de toekomst een nieuw speeltje van Pagani te gaan kopen.
Dikke prima dat er meer auto’s worden gemaakt. Die mensen die een auto als investering zien. Blehgg. Rijden met zo’n ding! Daar worden ze voor gemaaky!
Het mooie vind ik dat wij allemaal ervan kunnen vinden wat we vinden, maar laten we eerlijk zijn: de meesten van ons zullen nooit in de positie zijn om ook maar een huis te kopen dat de waarde van de Huayra benadert. Natuurlijk, voor ons is een Huayra geweldig om ons aan te vergapen, maar als ik de gebreken hoor die Alejandro opsomt snap ik wel waarom hij hem in de verkoop doet en gaat voor de 918. Alejandro is iemand die ervan houdt om in zijn auto’s te rijden, niet om ze als museumstuk weg te zetten in een garage. Ik geef hem groot gelijk.

Daarnaast vind ik dat hij een mooie kijk biedt op de exclusieve autowereld. Hij is eigenaar of kent de eigenaars, en vanuit hun perspectief ziet het er allemaal nét even wat anders uit dan dat van een journalist die bij de gratie van het merk even een rondje van 10 km mag maken. Echt bizar trouwens hoe snel Alejandro dat kanaal van hem uit de grond heeft weten te stampen, props!
Niet dat mijn mening er toe doet maar, nee ik ben geen liefhebber van de opgedirkte Huayra’s. Op de een of andere manier staat het de auto niet. Met de Zonda was meer mogelijk, waarschijnlijk doordat het oorspronkelijke ontwerp op een Le Mans racer was geïnspireerd. Hoewel ook Pagani met de laatste Zonda varianten behoorlijk doorgeslagen is.
Echter ik denk dat de echte reden van verkoop is dat Salomandrin een Zonda wil (heeft hij zo vaak gezegd, zelfs in zijn meest recente Zonda test) en er zijn hardnekkige geruchten dat er een gehomologeerde Zonda komt voor Amerika.
Als je zo op je geld moet letten ben je misschien toch niet zo rijk.
Stress hebben vanwege een auto van meer dan een miljoen.
Een Pagina voor een 918? Neem ze allebei anders, geld zat
”de italiaan eindigde als laatste” De LaFerrari of de Pagani?
Als jullie de videos kijken, zien jullie dat hij zn Pagani uiteindelijk niet heeft verkocht!
Oeps! Toch wel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).