We weten dat de Huracán opvolger eraan komt. We weten nu meer erover.
Lamborghini is een van de tofste merken. Als een van de weinige hebben al hun sportwagens een atmosferische motor. Dat ze voornamelijk Urussen met Audi-motor verkopen laten we eventjes buiten beschouwing. De Aventador had tot voor kort een atmosferische motor (het topmodel is net uit productie) en de Huracán heeft nog altijd die geweldige 5.2 liter V10. Daarmee is het een van de weinige supercars in zijn klasse die daadwerkelijk klinkt als een supercar.
Gisteren konden we melden dat de Aventador-opvolger een 6.5 liter V12 krijgt met maar liefst drie elektromotor en een kleine 3,5 kWh-Duracell. Maar hoe zit het met de opvolger van de Huracán? Ook dat model begint serieus op leeftijd te geraken. Dus wat gaan ze daarmee doen?
Huracán opvolger bekend
Nou, dat kunnen wij je vertellen! En dat komt weer doordat Lamborghini-CEO Stephan Winkelman het een en ander aan Road & Track heeft verklapt.
Ten eerste het supergoede nieuws: ja, er komt een opvolger voor de baby-Lambo. De auto staat op de planning voor 2024. Dat klinkt ver weg, maar is natuurlijk volgend jaar al zover. Dan is het ook afgelopen met Lamborghini’s zonder elektrische assistentie.
Dat betekent dat de Huracán opvolger elektrische ondersteuning krijgt. Op welke manier dat gebeurt, is niet bekend, behalve dan dat het een plug-in hybride zal zijn. Het klinkt aannemelijk dat de architectuur van de Aventador gebruikt wordt.
De transmissie is namelijk ook bevestigd voor de nieuwe Huracán. Dat zal dezelfde zeventraps automaat met dubbele koppeling worden. Dat is een extra lichte unit zijn, mede doordat een achteruit ontbreekt.
Benzinemotor niet duidelijk
Het elektrisch achteruitrijden gaat altijd met de elektromotor. In de Aventador-opvolgre zitten drie elektromotoren, waarvan de twee grootste dan de achteruitversnelling simuleren. Deze opzet is best slim, want het scheelt op deze wijze met de packaging. Er hoeft nu geen as naar de voorwielen. Daarbij scheelt het ook twee aandrijfassen en en differentieel aan de voorzijde. Dit scheelt transmissieverliezen, gewicht én ruimte. Een win-win-win dus.
Of de V10 het ook gaat overleven, wagen we te betwijfelen. Natuurlijk, al die Volkswagen ID3’s en Skoda Enyaqs zorgen ervoor dat de VW-Group nog een paar leuke auto’s kan verkopen, maar een terugkeer naar een V8 of V6 is ook mogelijk. Beide motoren beiden voldoende snelheidspotentieel voor de Huracán opvolger
Meer lezen? Dit zijn ALLE versies van de Lamborghini Huracán!
CYBRTRK zegt
Hopelijk krijgt de Huracán opvolger dezelfde setup als de Aventador opvolger alleen dan met de V10, want die 5.2 V10 is toch wel het USP van de Huracán.
petroldrinker zegt
Als ze er een V6 in hangen, kunnen ze net zogoed geen opvolger uitbrengen denk ik…
Edge zegt
Ik hoop dat ze qua design vooral doorgaan waar de Huracan STO is gebleven. De gewone Huracan is een hele fraaie auto, maar die bredere voorschermen en heupen van de STO maken het design wat mij betreft net even wat dikker, en dat is precies wat een Lambo nodig heeft.
Qua motor is het te hopen dat ze het kunstje dat ze bij de Aventador-opvolger van plan zijn ook de V10 voor de Huracan-opvolger in leven kunnen houden. Ik ben niet tegen elektrisch rijden, verre van zelfs, maar zolang het nog kan hoop ik dat Lamborghini die unieke V10-sound in leven houdt.
Mochten ze dat niet kunnen of willen, dan is er puur naar de prestaties kijkend ook niks mis met de V8 die in zowat alle snelle VAG producten te vinden is. In combinatie met dat elektropakket kun je daar echt wel een bloedjesnelle auto van maken. Ferrari laat nu met de 296 zien dat je zelfs met een V6 prima uit de voeten kunt als het puur om prestaties gaat. Maar ja, dat geluid hè? Het is niet lelijk, zeker niet in vergelijking met het geluid dat 95% van de auto’s op de weg produceert, maar het is ook niet die Lambo V10.
golf1985 zegt
Ik sluit me hier wel bij aan wat betreft de styling. De gewone huracan vond ik al mooi. De sto en technica zijn uitermate gaaf.
Wat betreft die v6 van de 296 gtb, ik zit regelmatig in een ferrari voor mijn werk en moet ze ook starten. Het verschil tussen een 812 gts en een 296 gtb is natuurlijk heel groot kwa geluid maar om nu te zeggen dat een 296 slecht klinkt vind ik ook weer niet zo. Denk dat lamborghini wel wat geluid eruit kan toveren als ze naar een hybride v8 gaan.
flatsix010 zegt
Motor is dus niet bekend, enkel dat het een hybride aandrijving is.
Nerekop zegt
Motor en datum bekend? Lees ik er overheen?
CYBRTRK zegt
De titel klopt niet echt nee, alleen de transmissie is bekend en dat het een PHEV wordt. Maar over een motor of datum is nog niks bekend
Stefje zegt
Reken op de V8 uit de Urus. Een V6 is namelijk volgens Lamborghini iets voor ‘company cars’.