
Ja ja ja, dames en heren: de nieuwe Lambo V12 is een pareltje geworden.
Grote, enorme en reusachtige verbrandingsmotoren mogen niet meer. Dat kan echt niet anno 2023. Alles moet elektrische of op zijn minst geëlektrificeerd zijn. Ai. Voor een merk als Lamborghini is het extra zuur, want de verbrandingsmotor is een deel van de beleving. Ja, een Tesla Model S Plaid zal ongetwijfeld sneller zijn, maar in een Lamborghini gaan je nekharen overeind staan.
De Lamborghini Aventador is inmiddels uit productie. Daarmee is er een einde gekomen aan een tijdperk van dikke twaalfcilinders zonder elektrische ondersteuning. Die laatste toevoeging is van belang, want kijk eens wat wij hier hebben: de nieuwe Lambo V12!

Hoeveel vermogen heeft ‘ie dan?
En ja, het is een echte V12. Het slagvolume is 6.5 liter, dus zeker niet bescheiden. Het gewicht is dat echter wel. De twaalfpitter weegt namelijk 218 kilogram, ongeveer het gewicht van mijn zus voor dat ze aan haar ontbijt begint.
Het vermogen van de V12 is ook bekend: 813 pk! Dat wordt geleverd bij 9.250 toeren per minuut! Het maximale koppel is 725 Nm bij 6.750. Inderdaad, deze motor heeft geen turbo’s.






Wel is er elektropower ter ondersteuning. De Lambo V12 krijgt niet één, niet twee maar maar liefst drie elektromotoren. Twee komen op de vooras, eentje op de achteras. Het systeemvermogen is meer dan 1.000 pk.
De V12 is de lengte gepositioneerd en gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Daarmee komt er een einde van een tijdperk, want de Aventador was een van de laatste auto’s met een sequentiële transmissie met een enkele koppeling.
DCT voor het eerst
Een reden daarvoor was altijd het gewicht. De DCT automaat van de nieuwe Aventador (modelcode LB744) weegt namelijk 193 kg. Dat is minder dan wat de DCT in de Lamborghini Huracàn weegt. Volgens Lamborghini is de nieuwe transmissie ook aanzienlijk sneller.






De accu volladen kost je een halfuur. Niet omdat je zo snel kunt laden, maar de accu is slechts 3,8 kWh groot. Bijzonder: je hebt vierwielaandrijving, maar er is geen as naar voren. Oh, en er is ook geen versnelling achteruit. Dat doet de auto altijd met de voorwielen en dus de elektromotor.
Meer lezen? Dit zijn alle versies van de Lamborghini Aventador!
Ik zag de header al met de lelijke oranje kabels en had al zo iets van: neeee
@tortuga: Je zou juist blij moeten zijn. Door die oranje kabels kan Lamborghini nog een generatie door met de V12 voordat straks alles 100% elektrisch gaat worden. En ze hebben er niet eens een turbo op geschroefd, dus dat is extra reden voor feest!
Hybride is dus ok, maar 1 met Turbo’s niet? Mening verschillen… 😅
Ja logisch: NA V12 = WIN!
Het doet mij denken aan de Countach, die had ook van die oranje bekabeling over het blok lopen.
Als je naar dragraces kijkt tussen elektrische auto’s en auto’s met verbrandingsmotor zie je bijna altijd hetzelfde verloop.
Op de 0-100 wint de elektrische auto omdat deze al z’n koppel direct beschikbaar heeft, terwijl een verbrandingsmotor dit moet opbouwen. Daardoor heeft een elektrische auto direct een voorsprong.
Op de 100-200 wint de auto met verbrandingsmotor. Een auto met verbrandingsmotor heeft een betere pk/gewicht verhouding. De 500+ kg die een elektrische auto aan accupakketten moet meedragen begint te tellen.
Met de setup van Lamborghini combineer je de voordelen van elektriciteit en een verbrandingsmotor, en streep je de nadelen tegen elkaar weg. In mijn optiek is dit de richting waarin de sportwagen moet gaan. Corvette doet het met de E-ray, Porsche met de GT2 RS en Koeningsegg met de Regera. Je hebt de snelste auto en behoudt de beleving van een brandstofmotor.
Een Tesla Model S Plaid doet 0-200 in 6,2 seconden. Dat is een seconde sneller dan een Bugatti Veyron met hetzelfde vermogen en de Tesla weegt 350 kg meer…
Mijn gietijzeren V12 uit 1992 weegt ook 220 kilo.
Hij houdt het wel bij ‘maar’ 380 pk en 550 Nm, dat dan weer wel…
Een 750i?
Denk eerder een 850CSi gezien het ge-quote vermogen ….
Denk dat je gelijk hebt, de velgen onder zo’n ding worden ook wel werpsterren genoemd. Hetgeen de alias zou verklaren.
Als de voorbodes van het nieuwe design kloppen gaat het helaas wel heel erg op een Aventador facelift lijken. En dat is jammer.
Er zijn al wat pattenttekeningen gelekt, die dan vakkundig ingekleurd zijn door de ervaren fotoshoppers. Ik vind het echt een enorme tegenvaller, want de auto lijkt inderdaad een soort kruising Aventador-Sian te worden. Van Lamborghini verwacht je doorgaans toch wel iets meer revolutie, zeker wanneer het het uitzwaaimodel van de iconische V12 gaat worden.
> Oh, en er is ook geen versnelling achteruit. Dat doet de auto altijd met de voorwielen en dus de elektromotor.
Dat vind ik wel slim, scheelt weer gewicht enzo op de versnellingsbak
Cool, als je achteruit rijdt is het een achterwielaandrijver 😜
(Net zoals mijn familiehok 😁)
‘Oh, en er is ook geen versnelling achteruit. Dat doet de auto altijd met de voorwielen en dus de elektromotor.’ nee juist niet dus
Even goed lezen :)
Als je naar achteren rijdt zijn je voorwielen feitelijk de achterwielen. Dus hij heeft het wél goed.