• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybride Audi R18 e-tron quattro wint Le Mans 2012

Auteur: robbie, gepost 17 juni 2012 om 15:01 – 70 Reacties

Audi R18 e-tron quattro wint Le Mans 2012


Ze hebben het weer geflikt! Audi heeft zojuist voor de 11e keer in 14 jaar tijd de 24 uur van Le Mans gewonnen. En dat hebben ze ook nog eens gedaan met een hybride dieselauto met vierwielaandrijving. Wie had dat ooit kunnen denken? Voor concurrent Toyota liep Le Mans 2012 uit op een grote deceptie.

De Audi R18 e-tron quattro met startnummer 1 vertrok gisteren van pole position en is eigenlijk onbedreigd naar de zege gereden. Achter het stuur van deze auto zaten de afgelopen 24 uur André Lotterer, Marcel Fässler en de Fransman Benoît Tréluyer. De Fransen kunnen dus een klein feestje vieren.

Audi heeft het voor elkaar gekregen om beslag te leggen op plaats 1, 2, 3 en 5. De enige vreemde eend in de bijt is de Lola B12/60 Coupe met Toyota motor (startnummer 12) van Rebellion Racing. Helaas is dit niet de auto waar Jeroen Bleekemolen in reed, want bij zijn auto (startnummer 13) moest de koppeling vervangen worden en daarom eindigde die auto op plaats 11 algemeen en plaats 7 in de LMP1 klasse.

In de GTE Pro klasse gaat de hoofdprijs naar een Ferrari 458 GTE van AF Corse met onder andere Giancarlo Fisichella achter het stuur. De tweede plaats in deze klasse ging ook naar een Ferrari 458 GTE en op de derde plek vinden we een Aston Martin V8 Vantage. De eerste Corvette vinden we op plek 5 en de eerste Porsche pas op plek 8.

Ook in de GTE Am klasse grijpt Porsche naast de prijzen. Daar gaat de eerste prijs naar een Corvette en daarna komen een Porsche en een Ferrari 458.

Laten we nu maar weer vooruit kijken naar 2013 en hopen dat Toyota dan iets meer tegenstand kan bieden aan het oppermachtige Audi. In 2014 komt sowieso Porsche de LMP1 klasse onveilig maken dus dat gaat hopelijk voor wat meer vuurwerk zorgen.

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Audi e-tron-rijders krijgen gratis extra range
  • Audi Q4 e-tron rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Andre Lotterer, Audi, Diesel, e-tron, Giancarlo Fisichella, Hybride, le-mans, r18

Vorig bericht: « Bizar: Boze Belg rijdt frontaal in op flitsauto
Volgend bericht: Video: Hoeveel Pagani’s tel jij hier? [Vanishing Point] [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. nicktexel zegt

    17 juni 2012 om 15:04

    jij kan snel typen haha

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2012 om 15:10

      @nicktexel: dit hadden we voor de race al geschreven. Geen verrassing natuurlijk dat Audi wint ;)

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        17 juni 2012 om 15:23

        @robbie: jullie hebben het artikel voor 2013 alvast klaar staan zeker :P?

        Login om te reageren
        • autobart zegt

          17 juni 2012 om 18:37

          @rubenpriest: Haha! +1

          Login om te reageren
      • kevlard zegt

        17 juni 2012 om 23:46

        @robbie: Duits fanboytje? Volgens mij had Toyota in hun eerste jaar en met een minimale voorbereiding net de leiding overgenomen voordat ze er uitgekegeld werden…Audi zou zich moeten schamen dat ze de hulp van anderen nodig hadden om te winnen. Maar goed, VAG heeft geld zat. Volgend jaar met 8 auto’s? Winnen ze vast weer. Of er nou een Porsche of Audi-logootje op zit ;-)

        Login om te reageren
        • easygoingmartin zegt

          18 juni 2012 om 10:23

          @kevlard: audi stond in de pits toen volgens mij. Of een crash ik weet het niet meer precies, als er een corvette langskomt hoor ik de radiolemans niet meer als ik langs de track sta :D

          Login om te reageren
  2. EdGaR zegt

    17 juni 2012 om 15:05

    Audi is weer de koning! super gedaan weer!

    Login om te reageren
  3. bramson2 zegt

    17 juni 2012 om 15:07

    Super!!!

    Login om te reageren
  4. porschegt2rs zegt

    17 juni 2012 om 15:09

    Gefeliciteerd!

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    17 juni 2012 om 15:09

    staande ovatie voor Audi ..
    en eigenlijk voor iedereen die de 24 uurtjes vol hebben kunnen rijden ..

    mooie Le Mans weer ..

    Login om te reageren
  6. michelyman zegt

    17 juni 2012 om 15:11

    Zo hey, die zag ik echt niet aankomen. Maar netjes gedaan hoor Audi. Hopelijk volgend jaar meer spanning in de hoogste klasse.

    Login om te reageren
  7. lambo4all zegt

    17 juni 2012 om 15:12

    audi heeft geluk dat er niet meer fabrieksteams meededen, de coureurs maakten veel fouten en elke audiheeft op enig moment wel in de vangrail gehangen.
    Deceptie voor toyota? Nee denk het niet, eerder een wake up call voor audi, in het debutjaar als meedoen om de overwinning tot de een eraf gereden wordt en bij de ander de accu kapot gaat door een aanrijding. Toyota kan volgend jaar en zeker tot het eind meedoen om de overwinning!

    Login om te reageren
    • Freude_am_Fahren zegt

      17 juni 2012 om 15:17

      @lambo4all: Hopelijk. Want echt spannend was het na de ongelukken met de Toyota’s niet meer.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2012 om 15:17

      @lambo4all: volgens mij was de motor overleden van die andere Toyota. Een accu hadden ze gewoon kunnen wisselen.

      In eerste instantie hadden ze een probleem met de dynamo en daarna bleek dat de motor defect was.

      Die Toyota’s zijn gewoon nog niet betrouwbaar genoeg.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        17 juni 2012 om 15:23

        @robbie: oh aha, maar niet heel gek toch? ze doen voor het eerst mee dit jaar. ik had niet verwacht dat ze nu al dezelfde snelheid hadden als de audi’s. zeker omdat de diesels nog steeds regel voordelen hebben ten opzichte van de benzinewagens.

        Login om te reageren
  8. rotarypowah zegt

    17 juni 2012 om 15:12

    Zo, verrassing hoor. Jammer dat die pretraket van Nissan uitgevallen is.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      17 juni 2012 om 15:52

      @rotarypowah: eensch, was erg benieuwd waar een 1.6 liter motor met zo’n extreem aerodynamische body geëindigd zou zijn. Hij reed zelfs de Ferrari’s en Corvettes voorbij.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        17 juni 2012 om 16:18

        @JanJansen: dat is geen verrassing. De DeltaWing zou qua snelheid tussen de LMP1 en LMP2 klasse in moeten zitten, maar in de praktijk bungelden ze achteraan het LMP2 veld. Qua snelheid vielen ze mij dus redelijk tegen.

        Dat ze sneller zijn dan de GTE auto’s is geen verrassing. Ze zijn veel lichter en veel aerodynamischer en zijn ontwikkeld om sowieso sneller te zijn dan die auto’s.

        Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    17 juni 2012 om 15:13

    als porsche meedoet, is het eigenlijk van dezelfde groep. Porsche gebruikt Audi diesels in hun wagens. Zou eigenlijk gek zijn dat Audi en Porsche samen meedingen naar 1e plaats.

    Net zoals de Bentley eigenlijk ook gewoon een Audi was.

    Login om te reageren
    • Freude_am_Fahren zegt

      17 juni 2012 om 15:17

      @Jantje_555: Gaat porsche ook met een dieselmotor racen?? (en dan nog die van Audi??)

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        17 juni 2012 om 16:18

        @Freude_am_Fahren: dat lijkt mij sterk. Zal een benzine hybride worden gok ik zo.

        Login om te reageren
        • Freude_am_Fahren zegt

          17 juni 2012 om 17:44

          @robbie: Ow, mijn fout. Ik had het niet goed gelezen blijkbaar en dacht dat hij bedoelde dat Porsche audi motors zou gebruiken.

          Login om te reageren
  10. JanJansen zegt

    17 juni 2012 om 15:14

    Audi wint, maar wat me zal bijblijven is toch de Batmobile.
    Goed te zien dat de Le Mans wedstrijdleiding dit soort innovatieve initiatieven een warm hart toedraagt. Een schril contrast met F1 en consorten.

    Login om te reageren
  11. bonkers zegt

    17 juni 2012 om 15:14

    Hopelijk kan porsche volgend jaar wel een verschil maken, want dat audi telkens wint word ook saai

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      17 juni 2012 om 15:18

      @bonkers: niet volgend jaar maar pas in 2014.

      Ben benieuwd voor het Toy Of The Asians volgend jaar maar Audi blijft toch men favoriet (tot Porsche komt)

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2012 om 15:19

      @bonkers: beter lezen! Porsche doet pas vanaf 2014 mee in de LMP1 (de hoogste) klasse.

      Volgens jaar doet Porsche dus alleen mee bij de GT’s en niet bij de prototypes.

      Login om te reageren
      • bonkers zegt

        17 juni 2012 om 19:16

        @robbie: foutje, moet kunnen.

        Login om te reageren
  12. jonathan zegt

    17 juni 2012 om 15:17

    Hopelijk heeft toyota wat geleerd op het vlak van stevigheid, dat de tweede toyota de race heeft moeten stoppen na zo’n klein contact met de deltawing was zeer spijtig en voorkombaar.
    Zoals lambo4all al zei, zowat elke audi heeft in de vangrail gestoken, maar ze rijden nog allemaal.

    (ik heb het natuurlijk niet over de eerste toyotacrash he, daar kon niemand iets aan repareren)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2012 om 15:20

      @jonathan: ze zijn niet uitgevallen door die botsing hoor. Daarna hebben ze gewoon nog gereden.

      Uiteindelijk zijn ze door iets anders uitgevallen (als het goed is).

      Login om te reageren
      • jonathan zegt

        17 juni 2012 om 23:31

        @robbie:
        als het niet door die aanraking kwam dan lag het nog harder aan hun eigen onbetrouwbaarheid he

        Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    17 juni 2012 om 15:17

    en dank aan @jrk68 ..

    de beste 2012 Le Mans commentator van autoblog ..

    Login om te reageren
  14. terazino zegt

    17 juni 2012 om 15:20

    Loon naar werken. En dat terwijl de Audi coureurs goed hun best deden het spul stuk te krijgen. Jammer dat ze niet meer echte concurrentie hadden. Toyota heeft me aangenaam verrast maar mist toch op dit moment nog de ervaring (los van het verleden).

    Login om te reageren
  15. bonkers zegt

    17 juni 2012 om 15:22

    De strijd in de gte klasses waren wel heel gaaf.

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    17 juni 2012 om 15:23

    Dit is trouwens de reden waarom de 2e Toyota is uitgevallen:

    However, an engine failure after 10-and-a-half hours forced the difficult decision to retire the #7 and end TOYOTA Racing’s first race prematurely.

    Het is dus geen kapotte accu, dynamo of wat dan ook. Het is gewoon de motor die de geest heeft gegeven. Lijkt mij ook sterk dat het iets te maken heeft met hun eerdere aanvaring met de DeltaWing.

    Login om te reageren
  17. Rick-dos zegt

    17 juni 2012 om 15:25

    De overwinning van Audi op Le Mans is net zo voorspelbaar en saai als hun modellenlijn…

    Login om te reageren
  18. 964rs zegt

    17 juni 2012 om 15:36

    verassend? nah nie echt. vond de lmp2 en de GTe pro/am veel leuker om naar te kijken alleen die komen relatief weinig in beeld

    Login om te reageren
  19. kickass zegt

    17 juni 2012 om 15:43

    Ik vond vooral de colonne Audi’s erg mooi.

    Login om te reageren
  20. Hupke zegt

    17 juni 2012 om 15:46

    Toen toyota begon met uit te vallen was de winst van Audi een zekerheid. Zonde dat ze die nog zoveel in beeld hielden. Hadden ze liever wat meer op de LMP2 en de GTE kunnen focussen. Achja ik kijk het ieder jaar weer graag opnieuw, de examens moeten maar wachten.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 juni 2012 om 15:49

      @Hupke:

      een jaar of 10 geleden noemden ze die Audi,s Bentley ..
      VAG heeft nog een hele zwik badges die ze erop kunnen plakken ..

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        17 juni 2012 om 16:00

        @lincoln:

        Da’s waar die Bentley reed toen met het audi fabrieksteam achter zich. Als ik me niet vergis reden er toen anders ook nog wel gewone audi’s mee.

        Login om te reageren
  21. VeniVidiVici zegt

    17 juni 2012 om 15:47

    Audi van harte gefeliciteerd!!! Super hoe zij de concurrentie achter zich wisten te houden! Ow, uhhh… Die was er niet :P

    Login om te reageren
  22. zender zegt

    17 juni 2012 om 15:58

    Hoeveel rondes heeft nr 1 gereden?

    Login om te reageren
    • zakar36 zegt

      17 juni 2012 om 16:06

      @zender:

      Uit mijn hoofd een kleine 378 rondjes :D

      OT: Gefeliciteerd voor Audi al wist ik al dat ze zouden winnen :D

      Login om te reageren
  23. TDI-goeroe zegt

    17 juni 2012 om 16:15

    TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :D
    Hulde aan RTL7 voor het integraal live uitzenden van de 24h!!!! volgend jaar weer graag, schitterend!!!!!!!!!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      17 juni 2012 om 17:56

      @TDI-goeroe: Inderdaad, super gedaan van RTL7 alleen mogen ze die mega slape ouwehoer Kalff van mij thuis laten! Volgende keer graag Olaf Mol met Tom Coronel als finish commentatoren!

      Login om te reageren
  24. norge zegt

    17 juni 2012 om 16:17

    Mooi gedaan weer van Ferrari ,die Fisischella kan het nog steeds.

    Login om te reageren
  25. jordy14 zegt

    17 juni 2012 om 16:18

    Proficiat Audi! Maar het was eigenlijk ook geen verassing.

    Login om te reageren
  26. hema36 zegt

    17 juni 2012 om 16:38

    hoe zit het met de nissan delta wing?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2012 om 17:14

      @hema36: uitgevallen.

      Login om te reageren
  27. Ferry_76 zegt

    17 juni 2012 om 16:40

    Het was de elfde keer in dertien jaar tijd, niet veertien btw.

    2000, 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11 en 12. In 2003 een Audi met een dak genaamd Bentley en in 2009 de Peugeot.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2012 om 17:16

      @Ferry_76: jij bent zeker vergeten dat Audi in 1999 ook al meedeed op Le Mans! Audi heeft dus al 14 jaar op rij meegedaan aan Le Mans waarvan ze 11x hebben gewonnen.

      Alleen in 1999, 2003 en 2009 hebben ze niet gewonnen.

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        17 juni 2012 om 21:33

        @robbie: Met zoiets? Dacht dat het van de laatste tijd was.

        Login om te reageren
  28. fluvioglacialeafzetting zegt

    17 juni 2012 om 16:44

    Ik heb ongeveer 18 van de 24 uur gekeken, met alleen pauze om een uurtje of 4 te slapen en te eten :P dat wordt afkicken… Jammer dat Toyota het niet zo lang uit hield, dat was een heel mooi gevecht geworden denk ik. Toch mooie winst voor Audi

    Login om te reageren
  29. xilver zegt

    17 juni 2012 om 17:44

    Wat verwacht je ook met zo’n coole wagen :mrgreen:

    Weet er iemand eigenlijk waarom veel van die auto’s (zoals de Ferrari 458 GT2) met gele lichten rijdt ipv de standaard gevallen? Gewichtsbesparing?…

    Login om te reageren
    • Freude_am_Fahren zegt

      17 juni 2012 om 17:56

      @xilver: De witte (of blauwe) lichten zijn voorbehouden voor de veel snellere prototypes. Zodat bestuurders van GTE wagens goed kunnen zien wanneer ze plaats moeten maken voor prototypes.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        17 juni 2012 om 20:21

        @Freude_am_Fahren: Ah ok, bedankt!

        Login om te reageren
  30. the-budel-guy zegt

    17 juni 2012 om 18:21

    geweldig dat rtl7 het 24 uur uit heeft gezonden met af en toe reclame en niet elk kwartier een update vanaf de pitsstraat.

    helaas hebben miljoenen vliegjes het leven moeten laten voor ons plezier :p :p

    Login om te reageren
  31. smokin zegt

    17 juni 2012 om 18:31

    Het is natuurlijk diep triest dat je met een 540 pk dieseltje tegenwoordig Le Mans kunt winnen.

    Geef mij de tijd maar weer terug waarin de Porsches met 3 keer zo veel vermogen rondreden.

    Login om te reageren
  32. smokin zegt

    17 juni 2012 om 19:10

    Het is diep triest dat je tegenwoordig met een 540 pk dieseltje Le Mans kunt winnen.

    Waar is de tijd gebleven dat de Porsches met 3x zoveel vermogen daar rondreden. Dat waren mannen met huge cojones.

    Login om te reageren
    • eltee zegt

      17 juni 2012 om 20:34

      @smokin: Ik denk dat de coureurs het dolgraag zouden willen, maarrrr… veiligheid gaat tegenwoordig voor alles. Vroeger werden op LeMans topsnelheden van 400 km/h gehaald, tegenwoordig nog ‘maar’ 330 of zo. Ze gaan wel sneller door de bochten dan vroeger, dat dan weer wel. Maar ik zeg: iedereen dezelfde auto en maak onderling uit wie de beste coureurs zijn (in het geval van LeMans dus)… Een beetje Nascar-achtig. Maar dan met echte bochten.

      Login om te reageren
  33. bert_gort zegt

    17 juni 2012 om 19:12

    hopen dat peugot volgen jaar ook meedoet en toyota het wat langer uithoud dat zit er tenminste een beetje spanning in

    Login om te reageren
  34. Megakix zegt

    17 juni 2012 om 20:25

    ..wordt tijd dat het een ‘race’ gaat worden…het is toch redelijk jan-boeren-fluitje..en met het grootste budget wordt je winnaar.

    Login om te reageren
  35. The360box zegt

    17 juni 2012 om 21:31

    Heb genoten van de uitzending ook omdat de andere in beeld gebracht werden en niet alleen maar de LPM1.

    Login om te reageren
  36. glashelder zegt

    17 juni 2012 om 21:48

    Hybrid rules!!!!!!!!!!!

    En zelfs wanneer de Audi’s waren uitgevallen en de Toyota’s hadden hewonnen was het ook een hybride geweest.

    Wie durft nog vol te houden dat hybride geen voordelen heeft?

    Login om te reageren
  37. rsvbf1 zegt

    17 juni 2012 om 22:22

    blijf het jammer vinden van de deltawing

    Login om te reageren
  38. escort77 zegt

    17 juni 2012 om 23:48

    wat mij vooral opviel is dat die Audi’s ongelofelijk stil zijn, er komt amper motorgeluid uit. Als ze langsrijden hoor je een soort gefluit van lucht en bandengeruis, geen gebulder of klappen uit de motor.

    Verder kan ik iedereen aanraden dit eens in het echie mee te gaan maken, de 24u van Le Mans is een spektakel dat je een keer mee MOET maken.

    (en nu ga ik ff bijslapen…)

    Login om te reageren
  39. pursuit zegt

    18 juni 2012 om 08:33

    Gefeliciteerd Audi, het leek even een mooie race te worden. Buémi reed naar de Audi toe en zat nog maar op 2 seconden en was sneller. Audi’s hadden sowieso brandstofvoordeel waardoor ze minder de pits in moesten. Nevertheless, als Toyota de betrouwbaarheid op orde krijgt… dan hebben we volgend jaar een nieuwe winnaar?
    Overigens, voor de race zij een senior medewerker van Toyota op radio Le Mans dat ze eigenlijk wilden wachten om te zien wat er als eerste stuk ging. Daar zijn ze achter, nu een jaartje testen en gaan.
    Mooie editie, met name de pre-race was erg goed. Henri Pescarolo die de oude Matra V12 een paar rondjes rondblies, wat een geluid!
    @Autoblog – waarom niet een le Mans trip organiseren zoals Speedchills of 1stTickets? Afgesloten plaats met alleen maar autoblog bezoekers? Grote tent, muziek? Wil best eens van gedachten wisselen over hoe dit aan te pakken!

    Login om te reageren
  40. gearhead zegt

    18 juni 2012 om 08:34

    Audi is inmiddels de koning van Le Mans. Daar kunnen sommigen niet tegen. Moehahahahahaa. Hup off you go, naar de kartbaan met je vriendjes.

    Login om te reageren
  41. pursuit zegt

    18 juni 2012 om 10:04

    @robbie
    Kan je wellicht aan je karige verslag ook nieuws toevoegen over de andere klasses? Het is verdomme niet een zandvoort race-dagje.

    Login om te reageren
  42. AudiQuatro zegt

    18 juni 2012 om 22:26

    Ja, Dit was een stuk interessanter dan het EK! btw, komt er weer zo`n filmpje??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North