• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybride fiets (inclusief mandje voorop)

Auteur: autoblogger, gepost 2 december 2008 om 10:54 – 34 Reacties

Sparta-met Japanse chick en een mandje


Nu met regenerative braking!

We hadden al eens een fiets op waterstof, nu is er ook een hybride fiets. Niet heel bijzonder, aangezien elke Spartamet eigenlijk ook hybride te noemen is. Deze nieuwe Sanyo Eneloop maakt echter gebruik van oplaadbare accu’s in combinatie met regenerative braking. Dit systeem vangt de energie op die vrijkomt bij het remmen. De fiets komt vanaf februari 2009 in Japan op de markt en kost 136,290 yen (ongeveer 1160 euro). Nu alleen nog wachten op stuurbekrachtiging en een start-stop systeem (via engadget.com).

Ook interessant!

  • Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
    Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • GP van Zandvoort verwelkomt 50.000 fans op de fiets
  • AMG sloopt boom, fiets en zichzelf in Brabant
    AMG sloopt boom, fiets en zichzelf in Brabant

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

fiets, Hybride, Techniek

Vorig bericht: « Relax! EU heeft geen haast met beperking CO2-uitstoot
Volgend bericht: Verrassing: Autoverkoop loopt hard terug »

Lees Interacties

Reacties

  1. johan zegt

    2 december 2008 om 10:58

    dit heeft batavus en sparta al 3 jaar?

    Login om te reageren
  2. d0lf zegt

    2 december 2008 om 10:58

    copy paste van bmw ;)

    Login om te reageren
  3. Michiel_vd_Brink zegt

    2 december 2008 om 11:00

    Sinds wanneer is Autoblog.nl overgegaan naar Greenblog.nl?

    Login om te reageren
  4. Mr. Marteen zegt

    2 december 2008 om 11:00

    KERS op een fiets, technologie die rechtstreeks uit de F1 komt……… hahaha

    Login om te reageren
  5. Dymf zegt

    2 december 2008 om 11:03

    en dit heeft wat te maken met auto’s :P

    Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    2 december 2008 om 11:05

    @Michiel: sinds de plannen van het CDA om fietsers een maximale kilometervergoeding van 19 cent te geven;)
    http://www.ad.nl/binnenland/2812594/Atsma_Inburgeraar_moet_leren_fietsen.html

    Login om te reageren
  7. Timmie zegt

    2 december 2008 om 11:09

    Dit is totaal nutteloos… De energie die gerecupereerd wordt, verbruik je ruimschoots weer bij het accelereren (je moet al dat gewicht vooruit krijgen…)

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    2 december 2008 om 11:11

    Op een fiets moet je het leren, heren.

    Zoals met de meeste hybride systemen, vooral leuk in start-stop verkeer.

    Dit lijkt me ideaal voor mijn gedroomde vakantiehuisje in Zuid-Italië. ’s Ochtends de helling af de accu bijladen, espresso’tje aan het strand, daarna met een steuntje in de rug weer de helling op!

    Login om te reageren
  9. donkeyKONG zegt

    2 december 2008 om 11:13

    Tsja, misschien dat immigranten nu eindelijk meer gaan fietsen.
    Sjongejongejonge………
    hoe verveeld ben je dan als minister?

    Login om te reageren
  10. Michiel_vd_Brink zegt

    2 december 2008 om 11:16

    Wordt het dan niet eens tijd dat jullie je ook gaan bezighouden met ecologische slippers van bamboe, fietstassen van hennep en vlas, fietsverlichting op zonne-energie en human powered vleugelboten? En na het SUVtje wegpesten is het nu de beurt aan al die crosshybrides en mountainbikes van milieuonvriendelijk aluminium en aardolie verslindend carbon!

    Login om te reageren
  11. blokker5 zegt

    2 december 2008 om 11:34

    ik begin me dan nu toch wel af te vragen wat de preciese betekenis van hybride is… Het betekent toch gewoon dat iets door twee krachtbronnen is aangedreven?

    Login om te reageren
  12. M-lover zegt

    2 december 2008 om 11:55

    nou, ik wil een dieseltje, met start-stop systeem ;) leuk voor als je eens een kar erachter hangt :p
    zonnepaneel zou ook wel leuk zijn+ stopcontact om je gsmlader/gps in te steken…

    laten we dan toch maar gewoon een auto nemen of een scooter kopen, niet?

    Login om te reageren
  13. Larrs zegt

    2 december 2008 om 12:17

    Kunnen ze ook niet voor zorgen dat er energie vrij komt bij het uitrollen van de fiets?
    De ketting kunnen ze ook wel verwijderen, gewoon elektrisch. Bij de trappers een dynamo en bij de achterwielen een elektromotor.

    Login om te reageren
  14. Catch2 zegt

    2 december 2008 om 12:21

    @ Larrs, daar heb je dus niet veel aan omdat je dan afremt, dus je moet de afstand die je minder aflegt door het uitrollen met opladen weer goedtrappen

    kromme zin, maar je snapt hem wel

    Login om te reageren
  15. Michiel_vd_Brink zegt

    2 december 2008 om 12:23

    @ Larrs: En laten we dan ook gelijk een aantal dynamo’s op de wielen zetten en die weer aansluiten op de motor! :P

    Login om te reageren
  16. Pilz zegt

    2 december 2008 om 12:27

    Is een fiets zonder al deze extra toeters en bellen niet veel milieu vriendelijker???

    Login om te reageren
  17. Michiel_vd_Brink zegt

    2 december 2008 om 12:43

    @ Pilz: Jazeker! Maar het gaat erom wat het publiek wil denken… Zodra er een accu in zit en enige vorm van elektrische aandrijving heeft is het al ‘groen’.
    Het is de kunst om elektrische aandrijving toe te passen op vervoermiddelen die kunnen concurreren met oliegestookte apparaten. Wanneer een vorm van elektrisch fietsen het gebruik van bromfiets, auto, bus of motorfiets terug weet te dringen, dan is het pas groen. Als deze elektrische fiets blijk te concurreren met full-human-powered lichtgewicht fietsen, dan is het een achteruitgang…

    Reeds in 1998/99 heb ik me tijdens mijn stage met dit probleem bezig gehouden. Ziehier de MITKA: http://www.autobloggreen.com/tag/vandenbrink-mitka/
    En hier: http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=42

    We hebben toen ook nagedacht over regeneratieve elektromotoren, alleen was de techniek toen nog niet zo ver dat het rendement voldoende was voor een relatief licht apparaat als deze ‘fietsachtige’.

    Login om te reageren
  18. Emile_Benz zegt

    2 december 2008 om 12:57

    @ autoblogger: je stelt me teleur met dit bericht.. Diep triest dit…

    Login om te reageren
  19. Bartes zegt

    2 december 2008 om 13:03

    Een echte fietser remt niet. Tis alleen maar doodgewicht wat eraan zit.

    Login om te reageren
  20. SPK zegt

    2 december 2008 om 13:24

    Deze fietsen bestaan al heellang van oa Sparta, Batavus en Gazelle. dus geen nieuws. Ikv ind het wel goede ontwikkeling, aangezien je nu met minder inspanning verder kan fietsen waardoor er misschien meer mensen voor de langere stadrit de fiets ipv de auto kiezen. Als ze de maximale snelheid tot waar het trappen ondersteund wordt nu eens verhogen naar 35 km/u dan wordt het een serieuze optie vor de langere afstand.

    Login om te reageren
  21. bleegh zegt

    2 december 2008 om 13:31

    koop een normale fiets, is veel beter voor het milieu

    Login om te reageren
  22. autoblogger zegt

    2 december 2008 om 13:52

    @Emile_Benz: gelukkig heb jij wel een goede inhoudelijke bijdrage..

    @SPK: heb je het bericht gelezen? Gebruiken Sparta, Batavus, Gazelle ea ook allemaal regenerative braking?

    @bleegh: helemaal correct!

    Login om te reageren
  23. Oxymoron zegt

    2 december 2008 om 14:19

    Regenerative braking heeft toch op een fiets geen enkele zin, al helemaal niet in stadsverkeer. Deze elektrische fietsen zijn vooral nuttig voor ouderen die daardoor langer kunnen blijven fietsen. Ben benieuwd wat deze Japanse fiets in NL zou moeten kosten. Hier zijn ze al gauw 2000 euro.

    Login om te reageren
  24. BmwMPower zegt

    2 december 2008 om 14:39

    Een fiets is altijd al groen geweest.
    Onzin dus.

    Login om te reageren
  25. SPK zegt

    2 december 2008 om 15:36

    @ autoblogger

    Ik heb het bericht gelezen, maar heb er niet uigehaald dat regenerative braking het belangrijkste punt is, meestal staat dat dan in de titel van een stuk. Bovendien gaat het, zoals ik het uit het persbericht haal, alleen om het remmen als je een helling af gaat, dus dan heeft deze fiets niet zoveel betekenis voor Nederland.

    Login om te reageren
  26. NLX zegt

    2 december 2008 om 16:12

    Ik ben niet heel erg beurs actief, maar is die yen altijd zo veel waard geweest, of dat iets van laatste tijd?

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    2 december 2008 om 17:57

    Een hybride fiets is alleen maar vervuilender dan een gewone fiets, door de productie. Schiet je niets mee op dus. Tenzij mensen hem echt gaan gebruiken in plaats van de auto, maar dat betwijfel ik. Veel mensen zien het gewoon als een manier om lui te kunnen fietsen.

    @ Timmie; Duh… Daar dient het toch ook voor!?

    @ autoblogger; Die regenerative braking kan me aan mijn r**t roesten. Autoblog… Een missertje zullen we het maar noemen. Terug naar auto’s!

    @ NLX; Veel? Weinig dus… En ja, dat is altijd zo geweest.

    Login om te reageren
  28. Laurens zegt

    2 december 2008 om 18:55

    Ik hoor toch wel van mensen die zo’n ding hebben voor woon-werk.

    Op een gewone fiets moet je net te hard trappen waardoor je gaat zweten enzo.

    Leuk als je je kunt douchen op je werk, maar als je gewoon in je kantoorkloffie een beetje wilt meetrappen met de rest van de fietsers op het fietspad is een steuntje in de rug nog niet zo gek.

    Op een scooter’tje wordt je weer zo vaak aangehouden in Amsterdam de laatste tijd ;-)

    Jammer dat er bloggers zijn die niet inzien dat de fiets wel degelijk een sterke relatie heeft met auto mobiliteit, al is het maar omdat de fiets het in de stad een stuk rustiger maakt voor de auto automobilist.

    En de yen stijgt de laatste tijd sterk in waarde. Beetje googlen: http://www.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=190163001 .

    Login om te reageren
  29. jacob zegt

    2 december 2008 om 19:22

    @ bartes wtf een egte fietser remt ni?
    nederlander zeker :lol:

    Login om te reageren
  30. NLX zegt

    2 december 2008 om 20:43

    @ Citrofiel

    wtf, goeiemorgen!

    Login om te reageren
  31. joop zegt

    2 december 2008 om 23:01

    Ik zal ff mijn visie geven als 2wielerspecialist, dit is nog niet in gebruik bij het ION trio en ook bij gazelle niet.De enige fabrikant die er mee kwam dit jaar was TREK, echter  een probleem met de toeleveranciers gooide roet in het eten zodat ze pas in 2009 uitgeleverd kunnen worden.Echter de vrij gekomen energie bij remmen is zo laag, dat je de accu er niet vol mee remt, dus het klinkt mooier dan het is.
    Wat de aandrijving betreft zowel voor-als achterwiel aandrijving hebben nadelen.
    Het beste is een bracket motor met li-ion accu, super fietsen en ook onderhoudsarm.
    http://www.flyer-fietsen.nl Zwitserse precisie, kan het NL ion-trio een voorbeeld aan nemen.

    Login om te reageren
  32. jodocus zegt

    3 december 2008 om 00:37

    Zéér erg waardevol dat autoblog ook aandacht geeft aan de nieuwste ontwikkelingen op fiets-gebied.
    Jazeker, als we het hier over iets meer willen hebben dan de laatste getunede bmw of merc, en het ook wel eens over het ruimere plaatje mobiliteit in globo durven hebben , dan is de fiets daarin niet weg te denken. Je kan en mag auto-fan zijn, en als je ook wil autorijden, wees dan blij dat zovelen de fiets verkiezen voor de kortere afstanden.
    Stel…dat ze ook zouden autorijden….er was helemaal geen doorkomen meer an!

    Login om te reageren
  33. autoblogger zegt

    10 december 2008 om 08:47

    Meer info: http://blog.wired.com/cars/2008/12/youve-pedaled-a.html

    Login om te reageren
  34. Feik zegt

    11 januari 2009 om 01:53

    heb altijd al elektrische- en hybride-fietsen voor het ultieme watje gevonden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North