• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybride Volkswagen Golf TDI komt er niet

Auteur: Dennis, gepost 24 april 2008 om 15:03 – 21 Reacties

Volkswagen TDI Hybrid logo

Dit jaar nam Volkswagen een Hybride Golf TDI Concept mee naar Genève. Een concept waarbij een 75 pk turbodiesel een handje geholpen wordt door een 29 pk elektromotor. Resultaat: een gemiddeld verbruik van 3,4 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 89 gram per kilometer. Mooie cijfers, in een tijd dat alles groen moet zijn, maar hij komt er niet.

De reden is volgens het Duitse autoblad Auto Motor und Sport dat het model alweer achterhaald is. De productie van een dergelijke auto zou te duur worden. Het Franse PSA liet eerder ook al weten de hybride diesel technologie vooralsnog enkel toe te passen bij de duurdere luxe modellen. Dit toen bleek dat de Franse regering de ontwikkel-subsidie van Europa moest intrekken.

Hoewel de Duitsers nu vooral mikken op elektrische modellen, dus geheel zonder verbrandingsmotor, komt er nog wel een hybride uitvoering met 1,4 liter TSI motor. Een elektromotor, een start/stop systeem en techniek om remenergie terug te winnen, zijn dan vooral bedoeld om de benzinemotor bij te staan tijdens het wegrijden en accelereren. (via: thetruthaboutcars)

Volkswagen Golf TDI Hybrid Concept

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, golf, Hybride, Volkswagen

Vorig bericht: « Jonge automobilisten verbieden om ’s nachts te rijden
Volgend bericht: Cadillac CTS behandeld door tuner D3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Knutsel zegt

    24 april 2008 om 15:09

    Da’s best balen. Volgens mij was dat best een interessante bak geworden…

    Login om te reageren
  2. K-Kalkan zegt

    24 april 2008 om 15:09

    Liever een Diesel-hybride dan een 1.4 TSI :(
    En die is zuinig :D
    Als ze hem nou tegelijk produceren als de Golf VI is toch veel beter?

    Login om te reageren
  3. Arnoud zegt

    24 april 2008 om 15:10

    Diesel in combinatie met een elektromotor levert natuurlijk wel een boom ontwortelend koppel op. :D Dan trek je een Volvo FH16 vrachtwagen bij kans achteruit.

    Login om te reageren
  4. B100 zegt

    24 april 2008 om 15:21

    @ Arnoud

    Als ie op de handrem staat wel te verstaan.

    Login om te reageren
  5. JH zegt

    24 april 2008 om 15:30

    Geen wonder; de kostprijs van een moderne dieselmotor is 2-3 keer zoveel als van een benzinemotor, tel daar nog de dure hybride techniek bij op en het wordt onverkoopbaar.

    Login om te reageren
  6. Dotternetta zegt

    24 april 2008 om 15:39

    Wie wil er nou een golf, ze moeten het hele model cancellen en de Iroc gaan verkopen!

    Login om te reageren
  7. kadett rijdt beter zegt

    24 april 2008 om 15:41

    @k-kalkan

    Hoezo ‘Liever een diesel?’ Een diesel is ook met roetfilter nog steeds vervuilender dan een benzine: wat denk je van de stikstofuitstoot, een belangrijk broeikasgas?

    Login om te reageren
  8. RdO zegt

    24 april 2008 om 15:45

    Ik denk eerder dat het te maken heeft met de lancering van de nieuwe Golf. Als ze nu een nieuwe techniek ontwikkelen voor deze golf en hij wordt binnen een jaar vervangen kunnen ze weer overnieuw beginnen. Ik denk dat ze deze ontwikkeling uitstellen tot de nieuwe Golf er is.

    Overigens niet eens een lelijke auto, zeker niet naast een civi hybrid of een toyota prius. Jammer van die dichtgetimmerde neus!

    Login om te reageren
  9. PVO zegt

    24 april 2008 om 15:59

    @kadett rijdt beter,

    Nee een kadett, alleen al met die kilo’s roest die op die opel zitten en de slechte verbrandingsmotor in z’n ding!!! Das pas vervuilend!!! Geef mij dan maar een nieuwe diesel, die verbruikt minder en stoot onder andere daar door veel minder troep per KM uit.

    Login om te reageren
  10. Patrick zegt

    24 april 2008 om 16:10

    Benzine+hybride, dan heeft Toyota toch gelijk met de Prius.

    Login om te reageren
  11. Jan C. zegt

    24 april 2008 om 16:19

    @Patrick: Nee. De diesel-hybride is kostbaarder. Als de brandstofprijzen blijven stijgen wordt op een gegeven moment de diesel-hybride pas interessant om te produceren (anders kun je het voordeel er niet “uit rijden”
    @Kadett rijdt beter: Nee, met roetfilter stoot een diesel minder giftige stoffen uit.

    Login om te reageren
  12. K-Kalkan zegt

    24 april 2008 om 16:56

    @ Kadett rijdt beter; Mijn antwoorden zijn al gegeven, en ik bedoelde het vanuit een andere standpunt, trekkracht en soupelesse etc. etc. van en diesel + elektro motor ;)

    Login om te reageren
  13. Ejay zegt

    24 april 2008 om 17:29

    Raar, Diesel hybride is een hybride waar meer vraag naar zou moeten zijn dan een benzine hybride. Dit simpelweg omdat het electrische deel in de stad gebruikt word en laat men daar nou net een broertje dood hebben aan fijnstof etc.

    Login om te reageren
  14. Juppe zegt

    24 april 2008 om 17:38

    Bij een diesel valt ook minder voordeel qua rendement te halen met een hybride systeem, daardoor kunnen de kosten minder snel uit. Plus het genoemde punt dat een dieselmotor al erg duur is zonder hybride systeem.

    Wel jammer, want qua fijnstof zou het wel schelen. Wat ik trouwens niet begrijp, is dat moderne diesels bij volgas altijd zo’n rijk mengsel krijgen waardoor ze lekker walmen. Knijp die dingen een beetje af zou ik zeggen, scheelt een hoop. Maar het gaat natuurlijk allemaal om de pk’s in de folder.

    Login om te reageren
  15. Tdi zegt

    24 april 2008 om 18:55

    Wat sommigen niet weten is dat een auto met roetfilter veel ongezonder is voor de mens dan ene zonder, omdat de deeltjes die erdoor gaan nog kleiner zijn dus zeker nimeer door het lichaam gefilterd word!!
    Niet alleen kosten, maar ook gewicht en plaats lijkt me in een kleine auto voorlopig niet te doen.

    Login om te reageren
  16. Jan C. zegt

    24 april 2008 om 20:23

    @Tdi: Diezelfde roetdeeltjes komen bij een ongefilterde auto er ook uit. Denkfoutje dus.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    24 april 2008 om 21:34

    Best goed eigenlijk. Dat de autoindustrie gewoon toegeeft een stap over te slaan. Laat ze dan snel met de volgende stap komen!

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    24 april 2008 om 21:36

    @ Jan C.; Ik denk nu (hoewel het ook een twist of mind kan zijn) dat het zo was dat roetfilters mogelijk roetdeeltjes kleiner maakten, en dat er dus meer van die gevaarlijke kleine deeltjes in de lucht werden uitgestoten. Dat kan Tdi wel bedoeld hebben, als het überhaupt waar is en ik het nu niet heb verzonnen… :mrgreen: :?

    Login om te reageren
  19. Snuf zegt

    25 april 2008 om 00:03

    @citrofiel
    Iets dergelijks was het inderdaad. Ook de regeneratie van het filter had een oorzaak meen ik.
    Overigens maken direct ingespoten benzine motoren ook heel fijne roet, iets wat de indirect ingespoten ‘oude’ benzinemotoren niet/nauwelijks hadden.

    Login om te reageren
  20. smokin zegt

    25 april 2008 om 07:15

    @kadett rijdt beter:

    Stikstof een belangrijk broeikasgas?????????
    Alsjeblieft, schrijf dan geen reactie.

    Lucht bestaat voor ±78% uit stikstof, 21% zuurstof en nog een procentje ander grut. 78% van wat je inademt is stikstof, en nu maak je daar ook al een broeikasgas van? Zullen we de zuurstof meteen ook maar uit de lucht halen?

    Maar goed, als je al vindt dat Kadett beter rijdt mag ik natuurlijk geen al te intelligente reacties verwachten. ;o)

    Login om te reageren
  21. Roger zegt

    25 april 2008 om 09:12

    Tja, 11 jaar achterstand werk je niet zomaar even weg. Zelfs niet met een dikke pot subsidie. Maar ik blijf hopen op die dieselhybride…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North