• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jonge automobilisten verbieden om ’s nachts te rijden

Auteur: Dennis, gepost 24 april 2008 om 13:49 – 138 Reacties

Driving at night

Vers 18 jaar, net je rijbewijs gehaald en van je ouders een leuk autootje gekregen of zelf bij elkaar gespaard. Dan wil je maar één ding en dat is met je vrienden op pad, bijvoorbeeld stappen in steden die voorheen te ver waren. Ik kan me die tijd nog heel goed herinneren, maar als het aan de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ligt, behoort dat voor onze verse en jonge automobilisten tot het verleden.

Volgens onderzoek van SWOV zou het jaarlijks veertig dodelijke verkeersslachtoffers schelen wanneer het jongeren die nog net hun rijbewijs hebben gehaald, zou worden verboden om ’s nachts auto te rijden. Daarbij zouden ze eerste tijd geen ook leeftijdsgenoten in hun auto mogen meenemen.

Onderzoeker Divera Twisk van de SWOV pleit voor een constructie waarbij jonge bestuurders door de jaren heen steeds meer rijbevoegdheden krijgen. Zij beseft zich dat dit de mobiliteit van jonge bestuurders behoorlijk aantast, maar het heeft wel een veel groter effect dan de maatregelen die nu worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Die hebben namelijk nauwelijks effect op jonge bestuurders, aldus Twisk.

Verkeerspsychologen en Veilig Verkeer Nederland staan positief tegenover het voorstel maar de politiek reageert afwachtend. De PvdA ziet niets in het voorstel en ook het CDA is niet enthousiast. Het onderzoek werd vandaag gepresenteerd op een congres over verkeersveiligheid in Rotterdam, waarbij Minister van Verkeer Camiel Eurlings aanwezig is.

Met dank aan Jandepandaman voor de tip

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?
  • Video: iets te hard achteruit rijden
    Video: iets te hard achteruit rijden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

camiel-eurlings, Verkeer

Vorig bericht: « Alpina wil na 20 jaar weer racen en zoekt specialisten
Volgend bericht: Hybride Volkswagen Golf TDI komt er niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas zegt

    24 april 2008 om 13:52

    Automobilisten geheel verbieden om te rijden heeft vermoedelijk ook een enorme daling van het aantal verkeersslachtoffers als resultaat. Om niet te spreken van beperking van uitstoot fijnstof, broeikasgassen en andere ellende.

    Ik ben er meer voor om auto’s veilig te maken voor de zwakkere verkeersdeelnemers. In een auto zit je goed. Beschermd door airbags en kreukelzones moet je je best doen om jezelf dood te rijden. Maar een ander doodrijden is nog altijd heel makkelijk en gebeurt op grote schaal. We zitten nog altijd met meer dan twee doden per dag – elke dag – in het verkeer.

    Login om te reageren
  2. KognoG zegt

    24 april 2008 om 13:52

    Je kan ze ook ineens verbieden om met een auto rond te rijden. Lang leven het openbaar vervoer s’nachts :-(

    Login om te reageren
  3. Jonas zegt

    24 april 2008 om 13:53

    Discriminatie…..

    Bij ons in België willen ze ook voor jongeren alleen een grens van 0,2 promille alcohol invoeren,

    Login om te reageren
  4. Pieter zegt

    24 april 2008 om 13:53

    Ben je net 18, bezig met je rijbewijs, krijg je dit soort geitenwollen sokken praat. niet te geloven.

    Login om te reageren
  5. e34 535i zegt

    24 april 2008 om 13:56

    onzin, komt gewoon omdat jongeren gewent zijn met alcohol op naar huis te kunnen en dan was het zo van ohja.. moeten nog met de auto..

    of ze drinken bewust nog, deed ik mijn 1e 2 jaar ook.. nu ben ik gewend aan het idee van bob.. en drink ik gewoon 0,0 als ik rijd

    Login om te reageren
  6. Arnoud zegt

    24 april 2008 om 13:57

    Als je het hebt over betuttelen. Dit vind ik echt het meest zinloze voorstel in jaren.

    En wat wil je doen aan de jongeren die ’s nachts werken? Ontheffing verlenen? Dan is het einde gelijk alweer zoek.

    De politie heeft trouwens wel wat beters te doen dan controleren op jonge bestuurders die ’s nachts stiekem toch een rondje rijden.

    Login om te reageren
  7. Remco zegt

    24 april 2008 om 13:58

    AAAAAAAAAAAAAAAAHHHH houdt het dan nooit op hier in NL???!

    Login om te reageren
  8. Bunzing zegt

    24 april 2008 om 13:59

    “Daarbij zouden ze eerste tijd geen ook leeftijdsgenoten in hun auto mogen meenemen.”

    ik zou mensen tot 18 jaar willen verbieden zinnen die niet kloppen, op internet te plempen;) please change het ff

    ontopic: ik kan het me wel voorstellen, maar ik ben er fel op tegen. Bovendien is het niet te controleren, ten eerste is er ’s nachts al weinig politie op de been en ten tweede kun je niet zien of iemand 18 of 25 is.

    Login om te reageren
  9. StormRAM zegt

    24 april 2008 om 13:59

    De meeste jongeren nemen ’s avonds een taxi, dus t zal wel meevallen :roll: als je als commissie (door de overheid gesubsidieerd lijkt me) aandacht wil, kun je beter komen met een postbus 51-spotje ofzoiets…. Ik houd het maar op een luchtballonnetje van de SWOV.

    Login om te reageren
  10. Thijs zegt

    24 april 2008 om 14:00

    Daar staat dan neem ik aan ook wat tegenover. Want ze betalen dan wel de volle mep aan verzekering en wegenbelasting maar ze mogen de helft minder op de weg. Bovendien is het in Friesland zo (en op andere plaatsen in nederland) zo dat je ook nog eens na 6 uur en in het weekend niet meer met de bus kan omdat die gewoon weg niet meer rijd.
    Belachelijk dat dit idee uberhaubt geopperd word. Wanneer trek je dan de grens wanneer het veilig is om te rijden.

    Login om te reageren
  11. bruistablet zegt

    24 april 2008 om 14:00

    stel dan gewoon een avondklok in voor de jeugd…..inieder geval blijkt wel dat NL overbevolkt is…..anders verzin je dit niet.

    Login om te reageren
  12. BMWM3GTR zegt

    24 april 2008 om 14:03

    Ik vind het eigenlijk wel grappig met wat voor verbiedingen ze komen de laatste tijd!!

    als je dit zo leest dan lach je toch eerst en dan denk je toch van: Menen ze dit nou echt?

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    24 april 2008 om 14:03

    Rijd elk weekend wel 1 of 2 keer naar Amsterdam of Antwerpen oid, mag toch hopen dat dit niet erdoorheen komt.
    En hoe zou het dan werken als je op latere leeftijd, mijn broer heeft hem pas op z’n 25e gehaald, je rijbewijs haalt? Mag je dan wel meteen ’s nachts rijden?

    Login om te reageren
  14. Ejay zegt

    24 april 2008 om 14:05

    Het belangrijkste concept des levens gaat aan deze malloten voorbij: Eigen Verantwoordelijkheid. Als je met drank op ’s nachts rijdt is dat je Eigen Verantwoordelijkheid en je draagt daar ook de consequenties voor. Als je vermoeid achter het stuur gaat zitten is dat je Eigen Verantwoordelijkheid en je draagt daar ook de consequenties van.

    Ik word hier niet goed van. Altijd moet dat verotte clubje genaamd overheid maar ingrijpen in het leven van mensen. Straks mag je niks meer.

    Normaliter krijg je ook nog een reden waarom juist jongen ’s nachts dan niet moeten rijden. Hier hebben ze gewoon naar de data gekeken en zagen ze “goh, 40 jongeren dood ’s nachts, als we dat verbieden scheelt het 40 doden”. Maar de reden waarom ze dood gaan in het verkeer hoor je niet.

    @ e34 535i, wat een geblaat. Ik ben nooit gewent aan met alcohol op naar huis geweest en zal het ook nooit worden. Als drank alleen voor jezelf gevaarlijk was vind ik het tot daar aan toe dat je het doet, maar je brengt ook de anderen in en om de auto gevaar. Maar het is jou keuze. Blij dat je verstandiger bent geworden.

    Login om te reageren
  15. Klaas zegt

    24 april 2008 om 14:08

    @Ejay: probleem is dat je een grote kans hebt iemand anders dood te rijden als je dronken achter het stuur zit. Dan kan je wel uitleggen aan de familie van die persoon uitleggen dat je daar erg mee zit. Misschien krijg je ook nog wel een gevangenisstraf. Maar al die eigen verantwoordelijkheid neemt niet weg dat iemand dood gereden is.

    Ik vind het helemaal geen probleem als mensen zichzelf kapot rijden. Maar het moet wel veilig blijven om gewoon de straat over te steken. Als een beetje betutteling nodig is voor die veiligheid dan zei dat zo.

    Login om te reageren
  16. Zoef zegt

    24 april 2008 om 14:08

    Een Miljoen jongeren deze vrijheid ontnemen om er 40 per jaar te sparen …

    Op een gegeven moment wordt de betutteling zo groot en de winst in aantal doden gemeten zo klein dat je er … inderdaad! … maar liever enkele tientallen doden meer als tol kan accepteren.

    Login om te reageren
  17. skip zegt

    24 april 2008 om 14:09

    bruistablet: een avondklok voor de jeugd? en hoe ga jij iemand van 18+ verbieden buiten te komen, want het gaat hier om 18 jarigen. dan mag jij als 35 plusser ook fijn thuis blijven, alle ”volwassenen” gelijk voor de wet?! dit vind ik het stomste idee ooit, is er nog niet genoeg te doen qua criminaliteit. man man , en dan willen ze in belgië de alcoholpromillegrens voor jongeren terugbrengen tot 0.2 promille. en welke persoon was ook alweer gepakt vorig weekend? ohja juist, FLOR KONINCKX, jarenlang verkeersdeskundige van de flikken op tv. altijd zeveren over veilig weggedrag en uiteindelijk wordt hij met teveel alcohol in zn bloed van de weg gehaald. stelletje hypocriete politiekers, geen euro waard !

    Login om te reageren
  18. Ralph zegt

    24 april 2008 om 14:10

    En hebben ze al nagedacht hoe ze dat gaan controleren? Klinkt zo lullig, ‘leeftijdscontrole’… Gewoon een de 0,0 grens invoeren op het gebied van alcohol, meet gaan testen op drugs, en wedden dat het aantal verkeersdoden onder jongeren nog verder daalt?

    Login om te reageren
  19. Zoef zegt

    24 april 2008 om 14:11

    Bovendien is die “winst” helemaal niet gegarandeerd want groot is de kans dat jeugd die baldadig wil zijn dat hoedanook zal blijven doen, alleen op andere momenten.

    Login om te reageren
  20. Dr speed zegt

    24 april 2008 om 14:13

    belachelijk….

    ik heb nu sinds oktober mijn rijbewijs en ben nog jonge bestuurder

    ook ik rij ieder weekend met vrienden naar de dicotheek waar we vroeger met zo’n stink bus naartoe moesten

    ik drink nooit en ik weet waar de grenzen liggen van de auto

    Login om te reageren
  21. Zoef zegt

    24 april 2008 om 14:14

    Jongens van Autoblog, het ligt ook aan de tipgevers misschien, maar Flor Coninckx verdiende vorige week wel een itempje op jullie blog inderdaad.

    Een van de grootste promotoren en gezichtsverleners aan de extremistische van politieke correctheid bulkende antiverkeersaanpak in Belgie die ZAT achter het stuur wordt betrapt en daarmee zijn VOLLE GELOOFWAARDIGHEID voor eeuwig verliest.

    Login om te reageren
  22. Bart zegt

    24 april 2008 om 14:17

    Na invoering van deze regel bleek het aantal verkeersongelukken ’s nachts waarbij mensen van 30+ bij betrokken waren alarmerend te stijgen.

    Op aandringen van de commissie werd het mensen tot 35 jaar dan ook verboden om na tien uur ’s avonds zich in de auto op de weg te bevinden.

    Na invoering van deze regel bleek het aantal verkeersongelukken ’s nachts waarbij mensen van 35+ bij betrokken waren alarmerend te stijgen.

    Op aandringen van de commissie werd het mensen tot 45 jaar dan ook verboden om na tien uur ’s avonds zich in de auto op de weg te bevinden.

    Na invoering van deze regel bleek het aantal verkeersongelukken ’s nachts waarbij mensen van 45+ bij betrokken waren alarmerend te stijgen.

    Op aandringen van de commissie werd het mensen tot 55 jaar dan ook verboden om na tien uur ’s avonds zich in de auto op de weg te bevinden.

    …… en ga zo maar door…

    Login om te reageren
  23. tss68nl zegt

    24 april 2008 om 14:18

    Weet je wat, anders gaan we ze ook meteen op rantsoen zetten d.m.v. voedselbonnen, want al die red-bull en snoepgoed kost ook teveel geld. En dan tegen de tijd dat ze hebben bewezen dat ze goed met hun geld om kunnen gaan, dan voeren we het voor alle nederlanders in.

    Het moet niet achterlijker worden hier in nederland. “Ja, we hebben je wel je rijbewijs laten halen, maar eigenlijk kan je niet rijden, dus gaan we je beperken”. Als je er geen vertrouwen in hebt, geef mensen dan geen rijbewijs!

    Login om te reageren
  24. Klaas zegt

    24 april 2008 om 14:20

    “Ja, we hebben je wel je rijbewijs laten halen, maar eigenlijk kan je niet rijden, dus gaan we je beperken”

    Maar dat is gewoon waar. Als je je rijlessen en rijexamen hebt afgerond kan je nog niet rijden. Je kent dan de regels. Maar rijden leer je met ervaring. In heel veel landen worden beginnende automobilisten beperkt. Ongeval statistieken geven daar ook alle aanleiding toe.

    Login om te reageren
  25. Bas zegt

    24 april 2008 om 14:20

    @Jonas
    Inderdaad…dit is leeftijdsdiscriminatie. Mocht dit worden ingevoerd kun je de overheid rustig aanklagen. Stel je voor dat je als 18 of 19 jarige in de gezondheidszorg werkt en je moet in de nachtdienst werken…dan wordt je dus mooi weer extra genaaid. Zoiezo…vooral voor meiden van die leeftijd…ik denk dat ouders (in het kader van vooral veilig over straat) liever zien dat hun dochter met de auto ’s nachts over straat gaan dan met het openbaar vervoer.

    Een regel die dus nooit zal worden doorgevoerd en zo wel makkelijk aan te klagen is.

    Login om te reageren
  26. Guan zegt

    24 april 2008 om 14:27

    Wat een betuttelend idee toch weer, echt te triest voor woorden!

    Login om te reageren
  27. besaram zegt

    24 april 2008 om 14:30

    ik heb ook pas me rijbewijs maar wat is dit nou ga lekker eerst de bejaarde aanpakken

    Login om te reageren
  28. Racer X zegt

    24 april 2008 om 14:33

    Het eveneens belachelijke puntenrijbewijs is tot daar aan toe, maar dit slaat werkelijk alles. Betutteling ten top, iets waar ze hier in Nederland eens een keer mee op moeten houden.

    Login om te reageren
  29. Vincent996 zegt

    24 april 2008 om 14:35

    Oh my god! Daar gaan we weer! Waarom altijd van die drastische maatregelen? Je mag echt HE-LE-MAAL niks meer tegenwoordig! We leven in een “overprotective environment”, waar alles gevaarlijk is…. Pffff. Gelul! Wanneer beseffen ze dat GEEN doden in het verkeer gewoonweg niet mogelijk is! 40 doden vindt ik eerlijk gezegd niet echt veel als je d’r vanuit gaat dat je hiermee mischien de mobiliteit van 350.000 mensen aan banden legt! Nederland heeft een van de laagste dodentol cijfers van Europa, en behoord zeker tot de wereldtop. Dus laten we nou niet doordraaven en gewoon normaal doen.
    Als het zo doorgaat mag je in 2025 alleen maar rijden als je tussen de 30-45 jaar bent, kinderen hebt en geen één andere mogelijkheid hebt op alternatief vervoer. (want tegen die tijd moet je een vergunning hebben om te rijden)
    Dat is toch niet wat we willen??
    *Zucht*, ik wordt er moe van….

    Login om te reageren
  30. peter zegt

    24 april 2008 om 14:38

    probleem bij jongeren ligt volgens mij inderdaad bij drank / drugs, meer dan aan iets anders. Ze rijden technisch tenslotte meestal van dag 1 beter dan de oudjes & veel 50ers.

    Als politie nu is minder nadruk op flitsen zou leggen & meer op drank & drugscontrole…. beter voor iedereen.

    Maarja als in België de vorige verkeersveiligheidsbeleidsbepaler zelf dronken rondrijdt…

    Login om te reageren
  31. Jandepandaman zegt

    24 april 2008 om 14:38

    Mag ik nog enige voorstellen doen om het verkeer in NeRDerland te verbeteren…?

    – 30-65 jarigen verbieden de auto te gebruiken in de ochtendspits en de avondspits en daartussendoor- Dat scheelt toch maar mooi liters brandstof, CO2, veel files en een nog véél grotere massa aan ongelukken…!

    – Mensen boven de 65 jaar verbieden op zondag de auto te gebruiken- Zondagsrijders verstoppen de wegen toch maar en verhinderen goede doorstroom wat weer benzine kost

    – Fietsen in de stad in elk geval verbieden- Lé-vens-ge-váárlijk die tweewielige monsters!!!

    – Brommers verbieden te rijden in de ochtendspits!!! Laat ze gewoon fietsen die kleine gevaarlijke raddraaiers- Oh nee we gingen de fiets verbieden…

    – Oh en zaterdagochtend moeders in grote auto’s verbieden de weg op te gaan als ze anders hun kroost naar de sport brengen- ook lévensgevaarlijke weggebruikers!!!

    – Laten we ook verbieden dat winkelende voetgangers op straat komen want zij letten op geen enkel verkeer en zo worden eindelijk de statistieken lekker laag en bovendien- uit esthetisch oogpunt is een lege straat toch veel mooier dan zo’n volle straat…?

    En even wat algemener:

    – Het gebruik van keukentrappen door 20-60 jarigen in huis moeten we ook gaan verbieden- mensen van die leeftijdsgroep op keukentrappen zijn veel te onverantwoord en dat kost de gemeenschap tonnen aan ziekenhuiskosten!!!

    – We moeten 50+ers verbieden over drempels te lopen, want die groep komt daardoor het meest in het ziekenhuis terecht!

    …Hoezo dolgedraaid…???

    WELNU———–:

    Jandepandaman pleit hierbij DRINGEND voor een constructie waarbij nieuwe onderzoekers door de jaren heen steeds meer onderzoeksbevoegdheden krijgen. Ik besef dat dit de onderzoekscapaciteit van nieuwe onderzoekers behoorlijk aantast, maar het heeft misschien wel als effect dat we dan minder onzinnige onderzoeksresultaten krijgen om de maatschappij te vernaggelen. Dit soort onderzoeken heeft namelijk nauwelijks effect op wat dan ook en kost alleen maar klauwen geld en ergernis, aldus Jandepandaman….

    :?

    Login om te reageren
  32. Lolikbenbol zegt

    24 april 2008 om 14:48

    Gelul van een dronken aardbei.

    Maarja, de regel dat ‘beginnende’ bestuurders ‘minder’ drank op mogen hebben is toch ook regelrechte BS. Als je langer autorijdt kun je beter tegen drank ofzo? En trouwens, ik heb er denk ik heel wat meer kilometers op zitten dan sommige ‘ervaren’ bestuurders. En dan van het ‘bellen’. Het gaat er niet om dat je dat ding in je klauwen hebt, of dat je aan je navigatie loopt te knoeien. Je moet gewoon niet met andere dingen bezig zijn. Ik luister bijvoorbeeld ook nooit muziek. Gewoon concentreren op de weg.

    En over alcohol gesproken, willen alle burgelijke voetbalminnendebierzuipendedikkehardwerkendenederlanders ophouden met ‘Uggel’. ‘hij heb zo en zoveel uggel!’ MICROGRAM PER LITER. Of alcoholpercentage wat dan ook. Maar niet een wetenschappelijke term verkwanselen!

    En dan al die figuren die vermoeid zijn? Die medicijnen hebben voor de bijwerkingen van de bijwerkingen van de bijwerkingen van hun medicijn?

    Laat deze diverta of wat dan ook even die ziekenfondskop houden zeg.

    Login om te reageren
  33. Tom# zegt

    24 april 2008 om 14:50

    Dit slaat alles! Kom op zeg..,

    De ‘bejaarden’ (nee.., lang niet alle) rijden veel slechter en vooral trager. Iets wat de verkeers-doorstroom flink tegengaat.

    Straks gaan ze nog roepen dat het 20 doden kan schelen als er ’s nachts geen fietsers meer rondrijden… Waar gaat het HEEN!!?

    Login om te reageren
  34. RScosworth zegt

    24 april 2008 om 14:56

    Of je verbied iedereen auto te rijden dan vallen er helemaal geen verkeersdoden meer. Ej ja.

    Login om te reageren
  35. Race_Kees zegt

    24 april 2008 om 14:58

    Ja waarom ook niet! Iedereen lekker over één kam scheren.

    Laat ze eerst maar eens die alcoholleeftijd handhaven, die kindjes van 14 in de discotheken en kroegen slaat ook nergens op.

    Login om te reageren
  36. Koos van der Boon zegt

    24 april 2008 om 15:03

    Sluit mooi aan bij het verbod op popmuziek van de SGP.

    Mooi, verongelukt er niemand meer en gaan jongeren dood van verveling.

    Prima plan, wat hebben wij toch een geniale denkers in ons midden

    Login om te reageren
  37. Mies zegt

    24 april 2008 om 15:08

    Jaaaahhh en uit onderzoek is ook gebleken dat wanneer er geen vijvers meer zijn er geen kinderen in kunnen verdrinken wat ongeveer 10 levens per jaar kan sparen :s. Gvd zeg wanneer gaan ze in Den Haag eens met wetsvoorstellen komen die iets kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van dit land? Het verder inperken van de “rechten” van burgers en het komen met manieren om de staatskas te spekken dragen niet echt bij aan een (economisch) sterk land!

    Login om te reageren
  38. Axel zegt

    24 april 2008 om 15:12

    Idem met 65plussers.
    Zelf ben ik 19, en heb zo al 60000km schadevrij gereden, maar dat terzijde. Rij zelf ivm werk veel ’s avonds/’s nachts, dus voor mij zou dat echt niet gaan werken..

    Login om te reageren
  39. AHulsker zegt

    24 april 2008 om 15:13

    Doden in het verkeer door onervarenheid in het ’s nachts rijden?

    Oplossing: Lessen ’s avonds, in het donker. Gewoon tijdens je rijopleiding een kwart van je lessen ’s avonds doen.

    Login om te reageren
  40. Chip zegt

    24 april 2008 om 15:14

    Omg, wat een hoop onzin.

    Pas dan liever het rijbewijs aan waarbij je ook een training nachtrijden krijgt. Want tijdens je rijbewijs halen leer je lang niet alles wat je echt moet kunnen zoals dus nachtrijden, in nood remmen (ongeluk voor je), de elandproef, nat wegdek etc. Waarom wordt dat niet gewoon opgenomen in het rijbewijs? Dan kan iedereen tenminste écht autorijden. Ik stoorde me hier echt aan tijdens mijn lessen. Alles is zo makkelijk maar juist dit soort dingen wilde ik leren om bepaalde situaties te kunnen anticiperen.

    Login om te reageren
  41. Gino zegt

    24 april 2008 om 15:16

    Voor alle duidelijkheid, Meneer heeft kennelijk op BBC news het item over Noord Ierland gezien waar ze deze regels daadwerkelijk willen invoeren, en denkt dat nu even snel hier als ‘zijn’ idee te kunnen presenteren: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/7360267.stm
    Gino

    Login om te reageren
  42. Timmie zegt

    24 april 2008 om 15:17

    As ze maar niet beslissen dat jongeren minder mogen rijden, want dat heeft volgens mij een averechts effect (minder ervaring = meer ongevallen)

    Login om te reageren
  43. Yuri zegt

    24 april 2008 om 15:27

    Wat een onzin zeg, wat heb je er dan aan om je rijbewijs te halen als je jong bent. Overdag zitten de meeste op school dus dan kunnen ze al niet rondrijden, savonds vrij en dan mogen ze niet rondrijden. Ik kom bijv. ook nog vaak laat terug van mijn werk doordeweeks rond een uur of 12 zou dat dan ook ineens niet meer mogen. Nederland gaat steeds verder achteruit met hun debiele regeltjes.

    Login om te reageren
  44. Peter zegt

    24 april 2008 om 15:29

    damn…
    Kan ik al nie met de fiets naar de locale disco…(mtb zonder licht… en te ver weg van de dichts bijzijnde bushalte)
    En met pappies auto kan zo ook al nie… dan maar met een Helicopter?

    Waar gaat dit naar toe zeg?

    Login om te reageren
  45. LJ zegt

    24 april 2008 om 15:36

    Dat is allemaal heel leuk bedacht, maar er zijn ook jonge bestuurders, zoals ik, die ’s avonds gewoon normaal rijden en NIET drinken als ze moeten rijden.
    Daarnaast vind ik dat de staat eerst het probleem van bejaarden zonder rijbewijs moet oplossen, dat is naar mijn mening minstens zo erg!

    Login om te reageren
  46. robin zegt

    24 april 2008 om 15:40

    In sommige staten van de VS mogen kinderen van 15 al beginnen met autorijden. Ik vind dat Divera Twisk pas mag pleiten voor haar ideeën als ze minstens een IQ heeft van 130+ , dat slaat namelijk ook nergens op. Als jonge bestuurder betaal je al zo veel belastingen en extra lasten en dan zou je nog niet eens mogen rijden. Er zijn ongetwijfeld veel jonge bestuurders die als een gek rijden in de nacht. Maar dan kun je ook oude mensen gaan verbieden (65+) omdat ze niet zoveel mogelijk de maximum snelheid aanhouden en vaak voor irritaties en gekke capriolen zorgen op de weg.

    Login om te reageren
  47. Niels zegt

    24 april 2008 om 15:40

    SLAAT NERGENS OP!
    IK ZOU WEL EEN VOORSTEL DOEN VAN JE 18E TOT JE 20E SNACHTS NIET RIJDEN, EN HET RIJBEWIJS DE HELFT GOEDKOPER!

    Login om te reageren
  48. M-Roadster zegt

    24 april 2008 om 15:55

    Nog even en het hele autorijden word verboden…

    Login om te reageren
  49. CasperH zegt

    24 april 2008 om 16:01

    Onzinnig voorstel. Het feit dat VVN en verkeerspsychologen hier positief tegenover staan geeft wat mij betreft eens te meer aan dat deze mensen overmatig gesubsidieerde mafketels zijn. Het is je reinste leeftijdsdiscriminatie. Niet dat we daar moeite mee hebben in Nederland, want als jong bestuurder mag je ook minder gedronken hebben dan een ervaren bestuurder en krijg je strafpunten waar ouderen die niet krijgen voor ernstige overtredingen.

    Maar ja, we slikken het allemaal toch wel uiteindelijk. Dus jongelui: laat je hoop op een leuke job met onregelmatige uren of nachtdiensten maar lekker varen. En van de personeelsborrel moet je ook als eerste weg. Wel een voordeel: kun je je oudere collega’s alarmeren als er alcoholcontroles zijn, zodat die pipo’s wel ‘veilig’ thuiskomen.

    Login om te reageren
  50. Zoef zegt

    24 april 2008 om 16:06

    VERBODEN TE VERBIEDEN!
    Of hoe je eigenlijk (in abstractie) maar twee verboden nodig hebt om een maatschappij te laten draaien.
    http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=347

    Login om te reageren
  51. Racer X zegt

    24 april 2008 om 16:13

    Niels, capslock uit…

    Hoe langer ik erover nadenk, hoe achterlijker ik het begin te vinden. Ik sprak laatst met een bevriende Amerikaan. Die vond het al belachelijk dat motorrijders hier verplicht met een helm moeten rijden.

    “My government doesn’t need to decide what’s good for me. I can perfectly figure that out for myself.”

    En zo denk ik er ook over.

    Login om te reageren
  52. MLTB zegt

    24 april 2008 om 16:16

    Ik begin steeds meer te KOTSEN op dit land… Ik kan er echt boos om worden..

    “My government doesn’t need to decide what’s good for me. I can perfectly figure that out for myself.”

    Alsof het hun probleem ook is! Alsjbeblieft.. ze zoeken gewoon nog meer redenen om geld binnen te halen.

    Login om te reageren
  53. Nico zegt

    24 april 2008 om 16:21

    Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in Belgie als je met een L rijdt (dus een voorlopig rijbewijs), mag je zowiezo niet na 22u rijden in’t weekend en op feestdagen. Dit is daar toch maar een logische verlenging van

    Login om te reageren
  54. Roel zegt

    24 april 2008 om 16:22

    1. Juist toen ik 18 was, én alleen in de auto zat reed ik wel eens onverantwoord.

    2. Geef de jeugd liever een slipcursus, en leer ze eens wat er gebeurd wanneer je een noodstop moet maken.

    Mijn schoonzusje van 18 vertelde mij dat ze nog nooit vol de rem had in getrapt, maar ze had d’r rijbewijs wel!

    Login om te reageren
  55. Jan C. zegt

    24 april 2008 om 16:23

    goed voorstel. dit steeds een tikje verder oprekken totdat niemand meer op welk moment mag rijden.

    Login om te reageren
  56. Kelthas zegt

    24 april 2008 om 16:36

    Ik rijd nu net 1,5 jaar en heb 23 000 km op de teller. Ik rijd zowel overdag als ’s nachts en heb tot nu toe nog geen accident gehad. Ja, ik heb al geluk gehad maar wie niet?

    Alleen rij ik ook onverantwoorder dan met volk in de wagen los van hun leeftijd. Je rijdt automatisch beter, verantwoorder en dus ook verstandiger met passagiers. Je neemt een verantwoordelijkheid.

    Wat mij ’s nachts wel helpt zijn xenon koplampen. Met alle respect, maar het zicht met xenon tov geen xenon is verbluffend.

    Login om te reageren
  57. Jordey zegt

    24 april 2008 om 16:36

    Slaat helemaal nergens op! Pak dan die sjonnies aan die snacht dronken rijden en weet ik veel wat. Laat ze opnieuw dat bewijs doen. Ik ga vaak vissen in Zeeland en dan moet ik rond half 4 in de nacht op om daarheen te rijden. Lekker idee weer hoor. G*@ver wat een vervelend land is het ook hé! Wie gaat mee in Duitsland wonen?

    Login om te reageren
  58. CarAddict zegt

    24 april 2008 om 16:38

    Bah bah en nog eens bah: weer zo’n bemoederingsmaatregel!

    Pak dit rapport en stop het ergens waar het daglicht nooit komt!!

    Tevens verbieden om leeftijdsgenoten mee te nemen, dat is echt de grootste onzin die ik tot nu toe dit jaar heb gehoord, wat is er leuker dan als je net je rijbewijs hebt met een stel vrienden voor het eerst op pad?

    Ik kan me dit echt niet voorstellen, ja hier je rijbewijs en vergeet niet, je mag niemand meenemen van je vriendengroep en je mag na het vallen van de avond niet meer rijden dus zorg dat je optijd terug bent.

    Ik ben er ook voor om net als roel iedereen een slipcursus te laten doen, dat komt de veiligheid pas ten goede.
    Het “schijnt” (lees is) ook nog eens zo te “zijn” dat hoe meer je rijdt hoe meer je leert (duh routine). En ’s nachts rijden, lekker rustig op de weg, weinig afleiding naast de weg lijkt me des te beter voor een beginner!

    CA

    Login om te reageren
  59. Peter zegt

    24 april 2008 om 16:43

    Jonge jonge wat een actie weer , snachts rijden is veel beter . Het rijdt allemaal een stuk relaxer , ik rij juist het liefste snachts .

    Login om te reageren
  60. bruistablet zegt

    24 april 2008 om 16:45

    de jeugd van tegenwoordig is gewoon strontvervelend en gebruiken midellen waar ik in mijn jeugd niet aan durfde te denken….ze gaan de weg op met drugs en zonder enige rijervaring en willen dan respect….flikker op zeg….kom op met die avondklok voor de jeugd.

    Login om te reageren
  61. Wick zegt

    24 april 2008 om 16:53

    Het gaat te ver om dat te verbieden, ik vind wel dat men de jeugd die pas het rijbewijs hebben moet verbieden om auto’s zoals VW Golf GTI e.d. snelle auto’s te rijden. Dit gebeurt reeds bij het motorrijbewijs. Ik zie het hier in de grensstreek vaak gebeuren, snelle auto, geen ervaring maar toch wie een ‘gek’ scheuren op de wegen in Duitsland, en natuurlijk ook hier. Hier sterven echt teveel jeugd in deze regio.

    Login om te reageren
  62. Thibaut zegt

    24 april 2008 om 16:53

    wat maakt dat nou uit?!!
    niks,
    want als ze dan bv 2jaar niet snachts mogen rijden, dan verleg je gewoon de grens, dan krijgen ze een ongeluk op hun 20e, want ze hebben nog nooit snachts gereden…

    Login om te reageren
  63. CasperH zegt

    24 april 2008 om 16:55

    @ bruistablet: ja man! Alle jeugd is zo! Echt wel!
    En alle motorrijders rijden onverantwoord!
    En alle fietsers rijden zonder licht!
    En alle moslims dragen een bomgordel!

    Hou toch op man.

    Waarom noem je jezelf eigenlijk bruistablet? Wist je dat medicijngebruik nadelige invloeden heeft op de verkeersveiligheid?

    Login om te reageren
  64. Dorito zegt

    24 april 2008 om 16:58

    @ bruistablet: ga je geraniums eens watergeven

    Login om te reageren
  65. bruistablet zegt

    24 april 2008 om 17:04

    @casper,…op straat hoort orde te heersen….geen onverantwoord gedrag wat melkmuiltjes de hele dag op neerlands wegen laten zien….aanpakken die hap.

    Login om te reageren
  66. clijde zegt

    24 april 2008 om 17:06

    @bruistablet

    Dit slaat echt als een lul op een drum! Als je de verkeersdoden moet aanpakken, dan verbied je gewoon de alcohol (geen druppel)
    Voor de jeugd : Verstandelijker rijden, uit je doppen kijken, en die sterio kan echt wel wat zachter zodat je de rest van het verkeer ook hoort.
    Zo niet: flink beboeten, en niet een tietje, maar flink, dan leren ze het zo af.
    Maar om de jeugd snachts het rijden te verbieden? we leven niet in 1944…

    Login om te reageren
  67. Riicharrd zegt

    24 april 2008 om 17:14

    Hou toch op met deze onzin! Ze gaan dan vast weer geld trekken voor ontheffingen en weet ik het allemaal niet meer. Nee, dit moet nu echt eens ophouden. Onze vrijheden worden keer op keer beperkt en het autorijden wordt er al niet leuker/beter op. Ik ben er nog steeds voor dat we gewoon een keer massaal in actie komen als automobilisten tegen de vreselijk hypocriete overheid!

    Login om te reageren
  68. Gijs zegt

    24 april 2008 om 17:19

    Wat een gelul
    Ben 20 jaar en heb in die tijd bijna 100.000km schade-vrij gereden.
    Het ligt aan de persoon, niet aan de leeftijd

    Login om te reageren
  69. Rikus zegt

    24 april 2008 om 17:22

    Mee eens! Een jonge rijder verbieden om nul komma nul alcohol te drinken is goed. Maar er komen steeds meer regeltjes en gedoe, de benzineprijzen zitten ons niet mee, als het zo doorgaat is de lol van het autorijden er echt wel af! Het word ons onmogelijk gemaakt!

    Login om te reageren
  70. frederik zegt

    24 april 2008 om 17:47

    Soms denk ik:
    Laat al die mensen die van het OCMW(voor de nederlanders: soort loon dat je krijgt van de overheid omdat je niet werkt) leven maar werken.
    Als ze natuurlijk dit soort onzin doen voor werk, denk ik: laat ze van het OCMW leven! Of doe ze dood!*Ha:p

    *: nutteloze bijdrage

    Login om te reageren
  71. jakob_147 zegt

    24 april 2008 om 17:54

    dit is toch echt wel van de pot gerukt…

    ik betaal meer dan 1250 euro voor mijn verzekering, en nog heb ik ’s nachts een franchise van 750 euro…
    daar kan ik nog inkomen.

    maar helemaal verbieden?? kom zeg

    Login om te reageren
  72. joey zegt

    24 april 2008 om 17:56

    en wie gaat zich hier nou echt aan houden?
    ik dus zeker niet.
    en wat is dit ze springen van de hak op de tak.
    ze hebben het eerste voorstel nog niet doorgesproken zijn er al weer 10 andere voorstellen die ons verder beperken.
    en de jeugd word zoiezo maar in een kastje geduwd met al die regels.

    Login om te reageren
  73. schnitzerken zegt

    24 april 2008 om 18:03

    Dit gaat erover…
    Volgens mij dacht de staat gewoon: Hoe kunnen we nu eens goed geld verdienen?

    Als jongeren weggaan, is er altijd een bob, dat is bij ons toch zo, als men ze dat verbied wil dit ook zeggen dat er minder mensen naar evenementen zullen komen en dat er meer huismussen gecreerd zullen worden, wat zeer negatief is. Ook zullen mensen zo op lange termijn minder van elkaar kunnen verdragen.
    Ook zijn mensen zijn over het algemeen, zeker jonge mensen, volledige dagen gaan werken en kunnen alleen ’s avonds eens weggaan…

    Dus ik keur dit volledig af!!!

    Gr.

    Login om te reageren
  74. CasperH zegt

    24 april 2008 om 18:07

    @ rikus: waarom moet je het een jongere verbieden maar zou een “volwassene” wel mogen drinken? Gezopen is gezopen!

    Login om te reageren
  75. CasperH zegt

    24 april 2008 om 18:12

    @ bruistablet: onverantwoord gedrag dient aangepakt te worden met gelijke straffen voor iedereen, ongeacht de leeftijd. Als je dat niet wil of kan erkennen ben je een triest mannetje.

    Login om te reageren
  76. jakob_147 zegt

    24 april 2008 om 18:20

    @ Gijs: 100 % gelijk, ik heb er nog geen 100 kilo maar ook nog niks tegen gekomen. een verplichte rijvaardigheidscursus voor nieuwe bestuurders daarentegen zou ik tenminste wel kunnen apprecieren, ik heb dat gedaan en nog geen moment spijt van gehad…

    Login om te reageren
  77. MaxB zegt

    24 april 2008 om 18:29

    Dan maar 40 doden erbij per jaar. Als ik mijn rijbewijs krijg (over niet al te lange tijd) dan wil ik GVD!!! gewoon met mijn vrienden s’avonds gewoon gaan stappen.

    En de 60 plussers dan,
    Iedereen die ik ken die boven de 60 is zit vaak al erg te zeuren dat ze nachtblind zijn incl. mijn oma. Maar die mag dan wel gewoon rijden s’avonds?

    Login om te reageren
  78. Markus zegt

    24 april 2008 om 19:00

    Ja, een avondklok, goed idee joh… doet me denken aan de nazi’s tijdens de oorlog, die deden dat ook al. Met andere woorden; slecht plan. Maar klinkt typisch als de Nederlandse regering. Symptomen bestrijden in plaats van problemen aanpakken.

    @ jakob147: die rijvaardigheidscursus bestaat al, dat heet namelijk rijlessen nemen en examen doen.

    Login om te reageren
  79. bruistablet zegt

    24 april 2008 om 19:21

    @casper ,..ben ik met je eens…toch zijn het vaak tieners die roekeloos rijgedrag vertonen….oke,ook zat ouderen rijden met rennies in hun maag en doen dan vreemde dingen op de weg.

    Login om te reageren
  80. Brian zegt

    24 april 2008 om 19:22

    “Pieter schrijft,

    24 April 2008 om 13:53
    Ben je net 18, bezig met je rijbewijs, krijg je dit soort geitenwollen sokken praat. niet te geloven.”

    Ja, en oude mensen dan, alsof die goed kunnen rijden?

    Login om te reageren
  81. Birger zegt

    24 april 2008 om 19:23

    @ Jakob

    Ik betaal ook 1250 euro verzekering, en rij ook in een 147 :). Het is niet de wagen die duur is maar de verzekering!

    Over het ’s nachts niet mogen rijden is belachelijk, er zijn toch trouwens veel minder mensen op de baan, minder gevaar voor anderen en eigenlijk iedeaal om ervaring op te doen. Het niet drinken van alcohol door jongeren ’s nachts kan ik nog begrijpen.

    Login om te reageren
  82. Marc van der Haak zegt

    24 april 2008 om 19:29

    Iedereen is het wel met mij eens dat je pas begint te leren auto te rijden wanneer je je rijbewijs hebt gehaald, toch?
    Waarom dan beginnende bestuurders verbieden ’s nachts te rijden. Ook dat moeten ze een keer leren. Dat er strenger wordt gekeken naar overtredingen e.d. aan de hand van het puntensysteem vind ik prima, ik zou het zelfs zo willen zien dat rijden met drank op helemaal verboden zou worden.

    Ik vind dit voorstel een grote onzin, tip voor de rij-instructeurs; ga ook ’s avonds lessen met je leerlingen. Dan wordt dat ook direct aangeleerd.

    Login om te reageren
  83. RenesisHP zegt

    24 april 2008 om 19:40

    Weet je wat nou zo leuk is? De regering doet verschrikkelijk z’n best om het sterftecijfer omlaag te krijgen… Het gevolg.. Minder mensen sterven, meer mensen worden geboren, Nederland raakt vol. En wat heeft de geschiedenis ons geleerd? Als een plek te vol raakt heeft de natuur zijn eigen manier om de balans te herstellen. Dit is vragen om grote extreem besmettelijke dodelijke virussen of zo. Damn, alles verkloten om geld te verdienen en uiteindelijk toch verliezen. Ze snappen het echt niet he. ;)

    Login om te reageren
  84. Jonas zegt

    24 april 2008 om 19:55

    hier kom ik echt pissed van, alsof we nog niet genoeg gediscrimineerd worden. hier (België) is het al haast onmogelijk om zelf je verzekeringen te betalen en dan gaan ze ons nog wat meer ambeteren.

    Het lijkt mij uiteindelijk wel logisch dat als je mensen verbied om te rijden, dat er minder ongevallen gebeuren… Verbied het autorijden anders volledig… Probleem opgelost.

    1 woord: KALVERS!

    Login om te reageren
  85. six trey zegt

    24 april 2008 om 20:09

    Jonas zijn idee kan wel DE oplossing zijn, als je het autorijden voledig verbied zal het verkeers-slachtoffer-cijfer drastisch dalen :roll:

    Login om te reageren
  86. Tommy zegt

    24 april 2008 om 20:22

    Hier maak ik geen woorden aan vuil. Netjes gezegd is dit uiterst bedroevend bedacht van de “SWOV”. (zal wel een stichting gefrustreerde moeders zijn die hun kinderen in het verkeer zijn kwijt geraakt)

    Login om te reageren
  87. RenesisHP zegt

    24 april 2008 om 20:30

    @Tommy.

    “Hier maak ik geen woorden aan vuil”.
    Ehh, wat doe je nu dan? :P

    Login om te reageren
  88. Jeroen zegt

    24 april 2008 om 20:41

    Ik vind het echt belachelijk! Er zijn zat jongeren en daar behoor ik ook toe die ’s avonds/’s nachts/’s ochtends moeten werken, en dan? Dan maar gewoon tegen je baas vertellen dat je niet mag rijden dus niet kan komen werken. Dit is echt belachelijk,

    En dan nog die regel dat je niet met andere leeftijdsgenoten in auto mag rijden. Ik ben bezig met een werkend-leren-opleiding, hiervoor zit ik 3 maanden in Rotterdam en dan 3 maanden werken in mijn eigen woonplaats, maar dat zou betekenen dat we niet meer met 4 personen in 1 auto naar Rotterdam mogen rijden om naar school te gaan, maar gewoon alle 4 apart in de auto en dan lekker file-stimuleren, echt te gek voor woorden!

    Login om te reageren
  89. Erwin zegt

    24 april 2008 om 20:52

    Moet je als 18-jarige in de winter aan je baas vragen of je aangepaste, kortere, werktijden mag hebben omdat je in de donkere dagen van het jaar zit.

    Sorry baas, ik moet voor het donker thuis zijn. Oh ja, morgen ben ik er pas om 9.30 uur, daarvoor mag ik niet rijden.

    Waar gaat het heen……………

    Login om te reageren
  90. Nick zegt

    24 april 2008 om 20:54

    Ze zouden van mij ook wel eens wat strenger naar de andere kant van de schaal mogen kijken… de 70+ers die doodleuk met staar en gehoorproblemen met 65 km per uur de snelweg opduiken. Ik vind het een belachelijk idee. De regels worden met het jaar strenger, maar het rijden helemaal te ontzeggen op bepaalde tijdstippen is ronduit belachelijk.

    Login om te reageren
  91. Cooper S zegt

    24 april 2008 om 21:15

    Als je zus, broer of moeder wordt doodgereden door een 18-jarige die denkt dat een auto met 5 mensen erin net zo hard door de bocht kan als ware hij alleen reed, dan denk je hier heel anders over.

    Login om te reageren
  92. Citrofiel zegt

    24 april 2008 om 21:33

    Niet meer ’s nachts rijden, en geen vrienden meer mogen meenemen? Wat moet je dan nog met een rijbewijs? Juist ’s nachts zijn er minder andere mogelijkheden, het OV is erg daggericht (terecht). En geen anderen meenemen… Moet iedereen dan in zijn eentje gaan rijden? In een aparte auto? Met meer files en vervuiling tot gevolg? :roll:

    Login om te reageren
  93. pieterjan zegt

    24 april 2008 om 21:49

    oke, dan heb je rijbewijs, wil je met j vriendin stukje rijden…MAAR…dan mag het niet, want is een leeftijdsgenoot. Zijn we helemaal gek geworden?

    Login om te reageren
  94. ELB zegt

    24 april 2008 om 23:49

    Godver, dit stinkland gaat echt tot het gaatje. Als ik de middelen had was ik allang naar het buitenland gegaan. Daar zijn de auto’s goedkoper, de BPM ook en zeiken we niet zo. Hoe moet je in godsnaam dan ervaring opdoen. Een rijbewijs betekend dat je mag rijden. Schaf het dan meteen af, hoef ik ook geen 2200 euro meer op te hoesten voor dat RIS.

    @ Bruistablet: Wilders-stemmer of niet?

    Login om te reageren
  95. bruistablet zegt

    25 april 2008 om 00:28

    @marc v/d haak,…neem je toch gewoon s”winters na 5 uur rijles…ben je na zessen weer achter je spruitjes…..hoe simpel kan het leven zijn.

    Login om te reageren
  96. Ben zegt

    25 april 2008 om 09:50

    Dit is niet de oplossing. De gevalletjes die echt problemen veroorzaken moet je dik beboeten, niet de mensen die wél kunnen rijden alle mobiliteit en vrijheden afpakken…

    Login om te reageren
  97. savanah zegt

    25 april 2008 om 10:05

    aaah nu wil ik op gaan voor me rijbewijs om dan OVER heen te kunnen OP WELK TIJDSTIP DAN OOK! en krijgen we dit weer… der zullen jongeren zijn die dronken achter het stuur gaan zitten maar hoe wil je het gaan oplossen dan?! elke outo aanhouden of er een net 18/19 jarige in zit??? :S

    Login om te reageren
  98. Jaap zegt

    25 april 2008 om 10:29

    Het is maar goed dat er in deze wereld ook wetenschappers zijn die zaken zonder emotie bekijken… het SWOV. Ik lees namelijk vooral reacties die vol met emoties zitten. Ik begrijp dat het inperken van je vrijheid Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is, maar… wetenschap draait om feiten… die feiten zijn duidelijk en onweerlegbaar.

    Als je jong bent en net je rijbewijs hebt heb je de perfecte ingredienten voor een fikse klapper. Overmoed door hormonen en het gevoel van onoverwinnelijkheid, dit in combinatie met weinig rijervaring een een snelle kar. Klaar ben je. Voel je je aangesproken, vul dan ff een donorformulier in.

    Ik ben niet voor regelgeving, maar vraag me wel af hoe je dit probleem anders moet oplossen.

    Groet,

    Jaap.

    Login om te reageren
  99. gerardo zegt

    25 april 2008 om 11:06

    Belachelijk en oncontroleerbaar luchtballonnetje.

    Login om te reageren
  100. CasperH zegt

    25 april 2008 om 11:55

    @ Jaap: Mijn reacties hebben in ieder geval niets met emotie te maken. Ik zou al niet meer in die leeftijdscategorie vallen. Mijn punt is: als je alle auto’s verbiedt zijn er geen slachtoffers meer. Vraag is of je dat moet willen. Zelfde geldt voor de voorgestelde regel voor jongeren.

    Ik doe niets af aan de resultaten van het onderzoek, die zijn mijns inziens logisch (al vraag ik me wel af of er ook is gekeken naar gevolgen van het niet ’s nachts rijden en alternatieve tijdsbesteding e.d.) maar je moet je afvragen of je iedereen in een bepaalde leeftijdscategorie zomaar uit de auto moet willen houden. Je neemt meer weg dan alleen maar het roekeloos rijgedrag. Zo zijn er veel jongeren die ’s nachts werken (verzorging, bewakingsbedrijven, horecapersoneel, etc) en ook niet al het “recreatief” rijden is per sé roekeloos. Denk aan het vliegtuig dat toevallig om 7 uur ’s morgens vertrekt van Schiphol.

    Ik vind het volledig over de top. Natuurlijk, 40 doden per jaar zijn er 40 teveel, maar als je het afzet tegen het totaal aantal autoritjes in de late uren van jongeren, dan ga je bizar veel mensen handicappen voor het welzijn van een héél beperkt groepje. En ik denk dat er binnen dat hele kleine groepje dan ook nog eens een stel zijn die zich niks van deze regels aantrekken (als je roekeloos rijdt trek je je dan wel iets aan van een avondklok?) en wat gaat men doen als men zich thuis zit te vervelen omdat men niet naar de discotheek kan komen? Comazuipen in een bierkeet? Wat zullen daar de gevolgen van zijn?

    Login om te reageren
  101. Jaap zegt

    25 april 2008 om 13:09

    @Casper
    Nu wordt in het artikel met name de aandacht gevestigd op het aantal doden per jaar. Over het aantal gewonden wordt niet gesproken. Dit is wellicht nog een groter probleem.

    De maatregelen die men wil treffen zijn tweeledig. Een maatregel die wel hout snijdt en ook prima uitvoerbaar is, is het alleen in de auto zitten van jongeren s’-nachts. Geen ‘onschuldige slachtoffers’ bij de inzittenden. Minder kans op stoer rijgedrag door eventueel opjuttende inzittenden. Enzovoort enzovoort….

    Laten we wel wezen als je kijkt wat tegenwoordig een biertje kost dan zijn de kosten voor een taxibusje met een paar man best wel te over zien. Dus het naar de Discotheek of café komen lukt best ook zonder een auto.

    Op zich valt 40 doden wel mee, maar 40 doden betekent dat 80 ouders hun zoon of dochter kwijt raken. Dat gemiddeld 40 broers of zussen nooit meer kunnen zeiken op hun broer of zus… Waarom? Door testosteron. Is het dan zo verkeert van de overheid om mensen tegen zichzelf en anderen te beschermen?

    Login om te reageren
  102. CasperH zegt

    25 april 2008 om 13:23

    @ Jaap: er is niets mis met het in bescherming nemen van bepaalde bevolkingsgroepen, maar we moeten niet doorslaan. Natuurlijk, het meest vervelende in dit verhaal zijn de onschuldige slachtoffers en de nabestaanden. Maar dat geldt ook voor alle andere dodelijke verkeersslachtoffers. Moeten we autorijden dan maar helemaal verbieden?

    Ik denk dat er heel wat meer winst te behalen is met goede bewustmakingscampagnes. Laat mensen voortaan bijvoorbeeld blazen bij het verlaten van de parkeerplaats bij de regiodisco en druk meteen een folder en wat wijze woorden naar binnen, dat werkt beter dan een verbod. Als je stelt dat men alleen in de auto moet zitten werkt dit het aantal drankrijders denk ik alleen maar in de hand, dat moet je ook niet willen. Plus dat er nog heel wat andere bezwaren (carpoolen, die vakantie waar ik het eerder over had) te bedenken zijn.

    Login om te reageren
  103. Tom zegt

    25 april 2008 om 16:17

    anders verbied auto’s gewoon. scheelt waarschijnlijk meer dan 40 slachtoffers per jaar, toch?

    Login om te reageren
  104. geert de trucker zegt

    25 april 2008 om 18:06

    als je het gaat verbieden om snachts terijden voor jonge chauffuers dan kan ik niet werken wandt ik rij altijd snachts

    Login om te reageren
  105. Markus zegt

    25 april 2008 om 18:15

    Er wordt van alles bedacht om risico’s zo klein mogelijk te maken, en om het dodental zo laag mogelijk te krijgen… en na een risicoloos, saai en door de regels fijngeknepen leven… ga je alsnog dood. Wat is het toch met de (Nederlandse) mens dat alles zeker en veilig moet zijn zodat je op je 80e kunt verleppen in een bejaardentehuis?

    Login om te reageren
  106. marjolein zegt

    25 april 2008 om 19:32

    STOM is het wel
    Maar ik heb wel ergens anders gelezen dat je dan wel op je 17de mag rijden.
    Misschien alleen dat eerste jaar van je 17 naar 18 die regels OKE
    Maar niet voor een 18 jarige. Er zijn ook mensen die bewust niet drinken als ze uit gaan. En dan ben je best in staat een groepje jonge mensen naar huis te brengen. Geen Alcohol achter het stuur vind ik OKE (0,00 promile) Echt noppes.

    Overheid verzin iets beters zou ik zeggen. Gooi het idee maar in de prullemand of in de papiervernieteger.

    Login om te reageren
  107. Jan-Jaap-Karel-Kees zegt

    25 april 2008 om 20:31

    Oeh, heb hem net een maand. is ook niet leuk..
    Maar voordat zoiets erdoor is ben je jaren verder..

    En trouwens hoe moet je dan rijervaring krijgen?
    Door af en toe voor je ouders te rijden ofzo?
    En hoe willen ze het handhaven?
    Onhaalbaar?

    Login om te reageren
  108. sophie zegt

    26 april 2008 om 00:31

    Dan mogen de prijzen voor je lessen best een stuk omlaag, je betaald er toch niet voor om vervolgens eigenlijk niet te mogen rijden.. ga weg zeg..

    Login om te reageren
  109. bmw325i zegt

    26 april 2008 om 00:42

    zo een goed plan zijn maar dan moeten ze ook minder wegen belasting betalen maar daar beginnen die boelers zeker niet aan want als je minder mag rijden moet je minder belasting betalen en ouderen ook verbieden

    Login om te reageren
  110. Hix zegt

    26 april 2008 om 00:58

    dat is toch grote onzin dan je savonds niet mag rijden dan kun je overdag beter niet gaan rijden dan is het drukker dom dom dom

    Login om te reageren
  111. June zegt

    26 april 2008 om 05:19

    Hahahahahaha, Nederland heeft weer iets niet in de hand dan maar verbieden. Wat een onzin zeg! Grappigste is dat er hiero mensen zijn die zelf alternatieven aanbieden.. Als ze dat doen dan mogen ze dat en dat goed koper maken. Wat een stelletjes mietjes zijn jullie Nederlanders toch! Wat denkje van gewoon NEE! Nee tegen deze soort symptoom bestrijdingen. Zonder regels kan een Nederlander blijkbaar gewoon niet leven :) De gene die dat wel kunnen… immigreren. Sorry hoor maar dit is gewoon belachelijk voor woorden!

    Succes daaro!

    Login om te reageren
  112. JK zegt

    26 april 2008 om 10:27

    Jezus cristus zeg, al die onzinige onderzoeken, onderzoek liever een genees middel voor aids of iets dergelijks. En waarom moeten ze nou persee de vrijheid van de jongeren afpakken (notabene de nieuwe generatie) de overheid wil gewoon een perfect samenlevende poppenkast van nederland bouwen, en waar zijn onze eigen meningen die tellen?
    Pff, kots misselijk wordt ik van die mensen.

    Login om te reageren
  113. RenesisHP zegt

    26 april 2008 om 13:35

    Is iedereen vergeten dat de mensheid ook zonder deze onzin ook verder gaat. Zinloze doden hier, zinloze doden daar…. De dood is niet leuk, maar wel een onweerlegbaar feit. Iedereen is meerdere mensen in zijn leven verloren(ik tenminste wel, waaronder directe familie en naasten) en waarschijnlijk worden dat er nog meer. Sorry jongens, de dood heeft een reden. Beperken van de dood betekend voor god spelen en dus zullen al die beperkte doden ergens anders vallen.
    Ik gun het niemand om zijn naasten te verliezen, het is verschrikkelijk, maar het is nu eenmaal een onderdeel van het leven waar je beter niet al te gek veel bij stil kan staan.
    Over de jongeren blijf ik kort.
    Ik zal geen last hebben van zulke maatregelen, maar ik vind dit gewoon absurd. Tuurlijk zijn er jongeren die doden veroorzaken, maar dat doet elke leeftijdscategorie. Het huidige idee van “hufters in het verkeer” aanpakken is op zich een goed idee. Er is nou eenmaal een groep medeweggebruikers die het echt te bont maakt. Alleen zijn dat alle leeftijdscategorieen, niet alleen jongeren. ;)

    Login om te reageren
  114. medeweggebruiker zegt

    26 april 2008 om 20:50

    als ze nou iedereen eens leren om een heer in het verkeer te zijn(…of dame, ik wil bniet discrimineren!), en die klote regeltjes eens wat soepeler maken!
    DAN is het verkeer veiliger, DAN vallen er minder doden!
    En iedere morgen als je wakker wordt een meding van ‘wist je dat…’ over het verkeer…
    dikke bullshit vind ik die regel, sorry!

    Login om te reageren
  115. Ash zegt

    26 april 2008 om 23:07

    Wat een onzin.
    Kunnen ze niet met iets effectiever komen ofzo.. Beetje mensen komen verbieden om snachts niet te rijden.. Tis niet zo dat ALLE jongeren zo slecht rijden.. kom op man be realistic..

    Login om te reageren
  116. Lucas zegt

    27 april 2008 om 00:34

    dus omdat 40 idioten niet kunnen rijden, moet je alle rijdende jongeren daarmee bestraffen?

    Login om te reageren
  117. Paul van der Haar zegt

    27 april 2008 om 00:38

    Vrebieden om ’s nachts te rijden?

    Ik werd door mijn instructeur na een paar weken pas ’s nachts losgelaten,
    en ik moet zeggen dat het wel een enorme rust geeft,
    als je tenminste niet nachtblind bent. Maar ik vind dit toch echt te betuttelend.

    Zowiezo lijkt het mij een goed plan om beginnende bestuurders te verbieden om onder invloed te rijden. Of dat nou alcohol is of drugs, maakt niet uit.

    Login om te reageren
  118. dennis zegt

    27 april 2008 om 12:50

    dit slaat nergens op,
    waar gaat het heen met nederland
    willen ze een burger oorlog ofzo ?
    als er nog meer van dit onzin dingen komt
    en het ook nog ingaat,
    kan je verwachten dat wij brugers op een gegeven moment de rug toe keren.

    Login om te reageren
  119. ken zegt

    27 april 2008 om 15:17

    Het lijkt wel alsof we steeds meer een communistisch land worden, en als er iemand dood word geslagen in zijn huis dan kleeft de politie aan protocolen waardoor ze buiten moeten wachten de persoon in kwestie overleden is.
    Maar controleren op mensen die met een rijbewijs ’s nachts rondrijden moet wel kunnen.

    Sjonge jonge

    Login om te reageren
  120. Rickezzz zegt

    27 april 2008 om 16:42

    echt te triest voor woorden!

    maar op iedere aktie is een tegenreactie!
    als je bijv tussen 22:00 en 08:00 niet zou mogen rijden brengt ons
    “jongeren” op de volgende oplossing;
    want wij zouden dan maar iets langer doorfeesten tot vroeg in de morgen, rond 05:00 snachts eet je nog ff wat en stapt de auto in om nog even n paar uur te slapen, zodat we om 08:00 smorgens weer fijn legaal in de auto kunnen rijden!

    naar mijns inzien verschuiven hun de hele situatie gewoon, totdat we doorfeesten tot smiddags en uiteindelijk onder invloed van tientallen kopjes koffie of blikjes redbull
    zwaar verstijft door de caffeine, geloof me dat rijd ook niet veilig!

    die rare overheid toch altijd met hun vreemde manier van aanpakken!!!

    Login om te reageren
  121. M3 Fahrer zegt

    27 april 2008 om 17:30

    Ik werk internationaal en als ik niet vlieg rijd ik vaak grote afstanden die ik bij voorkeur snachts afleg, veel rustiger dus veiliger. File rijden is pas link!!!

    Login om te reageren
  122. arjan zegt

    27 april 2008 om 18:45

    wat een onzin ik heb nu een half jaar me rijbewijs en heb door me werk al bijna 2 ton gereden waardoor ik mezelf niet als beginnend bestuurder ziet zit al vast aan dat stink punten rijbewijs en nou zou ik ckr ook moeten gaan stoppen met me werk omdat ik niet s’nachts mag rijden omdat een paar van die bureaucratische pennelikkers geen ene fuck te doen hebbe en dus maar wat rond ouwehoere laat ze lekker zelf s’nachts niet meer de straat op gaan maar laat mij met rust

    Login om te reageren
  123. Nigel zegt

    27 april 2008 om 21:55

    wat heeft dan nog auto rijden nut overdag werkt je je kapot om al die k*t balastingen en shit te kunnen dokken en wil s’nacht weg met je auto magt het niet want het is gevaarlijk ja er is altijd gevaar als ik nu naar buiten loop kan ik ook door een neerstortend vliegtuig worden geraak ben ik dood dus dan moeten ze ook vliegen afschaffen want dat scheelt weer een dooie

    Login om te reageren
  124. hatseflatse zegt

    27 april 2008 om 22:46

    wat een krom gedoe.

    ja tuurlijk… , Jongeren mogen niet ’s avonds rijden, want dan vallen er jaarlijks 40 doden minder.

    1. wie gaat dat controleren? … politie?, laat ze boeven vangen ipv jonge automobilisten die gewoon naar huis willen.

    ik denk dat meerdere het met mij eens zijn dat juist de oudere mensen een gevaar op de weg zijn.
    Ik heb bijvoorbeeld als fietser ( :D) heb een schijt hekel aan bejaarden in het verkeer… en ik denk dat automobilisten er nog meer last van hebben.

    Login om te reageren
  125. TDI-alles rood ! zegt

    27 april 2008 om 23:17

    Het voorstel is absurd & fout. Toen mijn zoon net 18 werd, haalde hij het rijbewijs en ik heb voor hem een Gti-16 V gekocht( 1200 euro). Ik heb hem laten zien wat wel en niet kan met een auto: nl. verantwoord rijden.
    Op een weg waar een school is ,overdag 30-40 maar snachts 60 kan zonder meer ,,enz, enz,.
    al 5 jaar nog geen schrammetje

    Login om te reageren
  126. peter zegt

    27 april 2008 om 23:19

    ik ben er wel van mening dat de rij kwaliteiten ernstig te wensen over laten(zit geregeld op de weg en verbaas mezelf nog altijd over mensen die in auto’s rijden).

    dus ik zou zeggen strengere rijexamens cursusen verplicht stellen. alcohol percentage nog lager leggen 0,0005 ofzo alleen dat je net 3 rumbonen mag eten(of andere vergelijkbare artikelen).

    jaarlijks(of 1 keer in de zoveel jaar) rijlessen/rij toets.

    en meer van zulk soort regels.

    en ze natuurlijk op de gevaren wijzen. (koop deze tijd in op zaterdagavond in plaats van op woensdag ochtend ofzo)

    Login om te reageren
  127. peter zegt

    27 april 2008 om 23:20

    p.s.

    ik ben zelf ook nog jong en beginnend bestuurder.

    Login om te reageren
  128. TDI-alles rood ! zegt

    27 april 2008 om 23:28

    en oh ja,, rijden moet 0,0 % alcohol,,,heb ik hem ook geleerd en geeisd !!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  129. Ronald zegt

    28 april 2008 om 01:41

    Net als je denkt,,het kan niet gekker,,,ja hoor,,toch wel,,onze regering weet zijn eigen waanzin steeds weer te overtreffen

    Login om te reageren
  130. Thomas zegt

    28 april 2008 om 05:31

    Op zich niks mis me met deze regeling. Nederland is niet het eerste land wat daar mee aan komt. Het wordt in noord Amerika al in meerderen staten en provincies toe gepast. Het is lullig voor iedereen die nog zijn rijbewijs moet halen maar beginnende automobilisten zijn wel een groter gevaar voor de mede weg gebruikers. Je moet toch eerst leren rijden. Alleen de ene doet daar langer over dan de ander maar het eerste jaar van je rijbewijs deze regel is echt niet zo dom.

    Login om te reageren
  131. Ronzon zegt

    28 april 2008 om 10:48

    gewoon een sticker “A” net als in Frankrijk.

    Login om te reageren
  132. De Beuker zegt

    28 april 2008 om 20:52

    Ik ben tegen de avondklok voor jongeren.
    Het rijbewijs heb ik inmiddels 17 jaar en ik rij elk jaar 40 tot 50.000 km.
    Ik ben dus redelijk ervaren in het verkeer.

    Liever zie ik een aanpassing in toegestane promilage en strafmaat.
    Toegestane alcoholpromilage 0,0
    Waarom wel een kleine hoeveelheid tolereren? Dit roept alleen maar verwarring op. Hoeveel mag je drinken en nog achter het stuur? de 0-lijn is gewoon duidelijk.
    Als je nog moet rijden ga je maar gewoon aan de fris of de spa-blauw.

    Bij overtreding direct het rijbewijs + auto (= in mijn ogen dan een moordwapen) in beslag nemen.

    Bij een ongeluk waarbij drank in het spel is:
    1:) Bij een dodelijk ongeval direct vervolgen voor “moord met voorbedachte rade”.
    2:) Bij een ongeval met/zonder letsel “poging tot moord”.

    Uiteraard moet dit dan voor alle leeftijden gaan gelden.

    En denk nu niet dat ik een moraalridder ben, ik lust ook best een slokje.
    Maar na afloop neem ik wel een taxi naar huis, of ik ga lopen.
    En begin nu niet te zeuren dat een taxi te duur is.
    Al kost het 100 euro, een mensenleven is onbetaalbaar.

    De beuker

    Login om te reageren
  133. iFi® zegt

    30 april 2008 om 18:58

    ZIJN ZE NOU HELEMAAL VAN DE POT AFGEPLEURD elke jaar wordt er wel een nieuw idee voorgesteld om meer geld binnen te halen en het gewone volk uit te zuigen

    Login om te reageren
  134. chris zegt

    1 mei 2008 om 14:52

    die is gek

    ik ben 20 heb nu 2 jaar mn rijbewijs
    en rij elke dag savonds voor mn werk
    dus ik moet mn baan opzegge voor hun
    nee… je kan ook we op andere manier er wat aan doen

    Login om te reageren
  135. RenJie zegt

    1 mei 2008 om 14:57

    @chris

    volgens mij ben je 11, aan je spelling te zien. Als je volwassen wilt overkomen, moet je wel goed spellen. Gedichten schrijven hoeft van mij ook niet ;)

    Login om te reageren
  136. RenJie zegt

    1 mei 2008 om 15:01

    @De Beuker

    je hebt wel gelijk, maar het probleem is dat ze dit alleen bij jongeren doen. Jongeren hebben misschien minder ervaring dan ouderen, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn. Er zijn genoeg ervaren automobilisten die slechter dan jongeren rijden, dus om alle jongeren nou meteen voor “onervaren” te zien..vind ik een beetje te ver gaan. Maar uiteraard heb je gelijk met de doden, als het een verwante van je is, had je ook gedroomd dat deze regel ingevoerd was. Máár dan kan je net zo goed niemand meer laten rijden :! ;)

    Login om te reageren
  137. Jroentjuh zegt

    7 mei 2008 om 21:47

    Uhm… Ja hallo… mag je als beginnend bestuur nog alleen in auto rijden als de zon schijnt ofzo..? Wouw… strak zeg… je hebt net je rijbewijs en (misschien) een auto maar je mag er nix mee! :? wacht dan wel effe met het invoeren van die sh*t totdat ik geen beginnend bestuurder meer ben!

    Login om te reageren
  138. App zegt

    13 mei 2008 om 18:35

    das ket , betaal je je belasting en je mag s’avonds nie rijden als beginner hahaha moe je korting voor claimen ;) ( dan betaal je nog dikke verzekering erbij das ket egt ..

    het is waar nederland gaat achteruit, waar ze juist dingen moeten tolerenen, komen ze met hun gezeik dat het de leven van een ander of je zelf kan kosten … pfff de meer regels .. des de meer we zullen overtreden want et is nu wel een beetje … te veel geworden , ja het spijt me agent ik ben het vergeten mn geheugen kan het gwn niet aan.

    maja genoeg oplossingen voor nederlanders das zeker … massaal allemaal op et fiets stappe en niet zeiken dat je geen m5 kan rijden of dergelijke want je kan niet hard rijden omdat het verkeer omgekeerd werkt , en je betaalt alleen maar te veel voor benzine etc, mensen moeten echt blij zijn met wat ze hebben een hoop nederlanders fietsen naar hun werk , boodschappen ook op et fiets , kinderen naar school ook op fiets.. gewoon zelf proberen, want als we dat ook niet hadden zou niemand nu kunnen autorijden.

    maja who gives a shit. dikke v8 zonder cat en demper ;) greetz

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North