
“Eens maar nooit weer” is de conclusie van veel hybride-bezitters. De vraag is natuurlijk wat ze vervolgens wel kopen?
Laten we beginnen met te stellen dat het hier om een Amerikaans onderzoek gaat. Een westers land, maar met andere voorkeuren dan Europa. Hier kiezen we minder makkelijk voor grote modellen met veel cilinders. Daar hebben ze minder belastingvoordelen op auto’s die (op papier) heel zuinig rijden. Verschillen maar in dit geval zorgen ze volgens mij vooral voor een andere invulling, niet direct een andere uitkomst.
Hybrides hebben al sinds begin deze eeuw een boomknuffel-imago. Auto’s voor mensen die vooral heel erg denken het milieu te redden maar er zijn (anno 2012) ook zat (diesel) alternatieven met (op papier) lage CO2-uitstoot. Stapt leasend Nederland vanaf deze zomer ook liever in een diesel als ze toch meer bijtelling moeten betalen? Als je het goed doet bespaar je het verschil in bijtelling gewoon op de catalogusprijs. Meer details over het onderzoek op Groen7.nl.





Zonnebril of oogkleppen ?
Dat kon men op z’n vingers natellen. Iedere trend is iets tijdelijks. Is slechts een kwestie van tijd voor deze ternd zich hier ook in zet. Veel zullen nu nog roepen dat dit onzin is, maar de tijd zal het leren.
@TSI-tje: klopt, binnenkort is de (betaalbare) aardolie op dan kan er alleen nog maar elektrisch worden gereden.
@betonstaal: Hydrogenium..
@betonstaal:
Dat zeiden ze 30 jaar geleden ook. #gelul
@betonstaal:
Binnenkort, wat is binnenkort dan, menneke?
Kortom gij kletst uit oewe nek.
EDIT knop…please !! Trend**… (hé hé..)
Dat het vrijwel altijd een automaat is zal in Amerika niet de reden zijn om voor iets anders te gaan..
en gezien de reactie’s van TSI-tje.. kunnen we niet een knopje krijgen waarmee we schrijffouten kunnen herstellen? heb je op forums ook vaak.. is wel handig namelijk!
@dennisr: Sorry, moet altijd weer wennen aan het toetsenboord van m’n laptop. gewoon een domme-dikke-vinger-fout.
@TSI-tje: Board ! :)
@norge:Bord?
@norge: Of zoiets….
@TSI-tje: ramplank
@TSI-tje: nou, lijkt me sowieso wel handig zo’n knopje erbij.. schrijffouten gebeurt me dagelijks.. kan het ook nalezen, maarja.. tijd is geld :P
laptop toetsenborden heb ik ook een hekel aan trouwens..
@dennisr: Zoals nu ;) Schrijffouten (mv) = gebeuren (mv) mij dagelijks ! Vond het wel toepasselijk haha
@jzaero: Wanneer zijn we ook weer overgeschakeld op die ‘profielen’ of hoe je het ook moet noemen? Toen al stond ik te zeuren over een EDIT-knop… Maar ach… Ooit komt het er wel!
Ik heb ooit s op een website een soort van teller gezien. Daarmee kreeg je 10 minuten de tijd om je antwoord nog aan te passen, zelfs als je als ‘gast’ reageerde. Misschien interessant voor AB? Ik ben wel vergeten op welke site…
@Scorso: iPhoneclub heeft dat ook, dat je binnen 30 minuten je bericht kan verwijderen etc. Maar het profielenconcept vind ik hier juist wel weer fijn, lekker makkelijk reacties op mijn comments terugvinden ;)
@jzaero: Als er een komma had gestaan na ‘schrijffouten’.. dan was het ook goed toch? dan maken we er van dat ik die vergeten ben :mrgreen:
@dennisr: Prima ;)
Wanneer de motor uitvalt en je op elektrisch rijd wil je dit gewoon zolang mogelijk houden de stilte is zalig. Spijtig dat ik geen full elektriek kan gaan want je hebt nen stekker nodig en een rijhuis zonder garage is dit niet zo vanzelfsprekend.
@prisma: Een beetje moderne premium benzine-bak hoor je onder de 2000 (soms zelfs 3000) rpm ook amper tot niet lopen als bestuurder …
@dawwg: Klopt, heerlijk rustig. Enige wat overstemt zijn de banden en het windgeruis.
@prisma: Er gaat niks boven een fraaie 5,6,8 of 12 cylinder op benzine!! (en dan niet die geblazen dingen van tegenwoordig….) maar liefst die motoren die nog zo’n set fraaie gorgelende carburateurs hebben….. :mrgreen:
Op het moment dat de voordelen weg zijn koopt niemand ze meer. Nu zetten mensen zich vaak nog er over heen dat ze wat inleveren op power en soupllesse.
@meneersander: er zijn er anders genoeg die geen reet geven om power en souplesse maar dat zijn allicht niet de personen die deze blog bezoeken.
@gedwongenleaser: nja, het lijkt mij dat iedereen toch wel een auto wil die makkelijk doet wat ze willen. Maar dat de meeste op deze blog dat niet veel kan schelen, ben ik met je eens.
@meneersander: Voor souplesse ben je wel erg veel beter af met electro dan met benzine.
@mout: ik had het over het aantal cilinders en de inhoud:P
“Auto’s voor mensen die vooral heel erg denken het milieu te redden”.Regelrechte ‘Southpark-waarheid’, helaas door velen iets te vaak klakkeloos overgenomen…
@gedwongenleaser: Oja ? Volgens mij is het vrij logisch dat 500kg aan accu’s met zware metalen toevoegen aan een benzine-bak niet erg milieu-vriendelijk is.
Ooit foto’s van een nikkelmijn gezien ? Daar groeit 100 jaar niets meer hoor … en alle energie die het kost om het te delven en recyclen. En vervolgens gaat die ‘zogenaamd schone’ Prius lekker 5000km op een mega-mammoet-schip … die op diesel loopt. Nee, dat de huidige ‘hybrides’ milieuvriendelijk zijn is echt volkomen BS, een willekeurige zuinige Europese diesel is veel schoner en stimuleert de lokale economie meer (wel zo belangrijk in deze tijd).
Je weet dat de mensheid maar voor 3% van de CO2 uitstoot verzorgt ? En dat van die 3% maar ongeveer 10% uit personen-vervoer komt ? Wereldwijd zorgen auto’s & bussen dus voor 0.3% van de jaarlijkse CO2 uitstoot. Daar gaat de wereld echt niet kapot van hoor ! Allemaal sprookjes & bangmakerij.
Aan de andere kant; een Nikkel-mijn is zwaar verontreinigend; ooit foto’s gezien ? Net een maanlandschap waar de komende 100 jaar niets op groeit. 10% van de benzine-auto’s vervangen door ‘full hybrides’ zou misschien wat CO2 besparen, maar op de lange termijn veel meer schade doen.
Wedden dat alle Priusés over 15 jaar in hetzelfde rijtje als asbest en drijfgassen genoemd worden (aka: veel belovende produkten die uiteindelijk een groot fiasco bleken te zijn !).
Een elektro-motor is tot wel 4x zo efficient als een benzine-motor, dus dat daar meer toekomst in zit, lijkt me duidelijk, maar dat huidige CO2 geneuzel is echt boomknuffelaar-poep !
@dawwg: los van de rest van je reactie, beetje bij de les blijven. Beetje moderne hybride heeft lithium-ion accu’s en die (zou je t willen) kan je bij t vuil smijten zonder dat ze belasten…
@wheelzzz: Jazeker, Lithium-Ion batterijen kun je gewoon vermalen door je groentetuin spitten….. keep on dreaming.
@wheelzzz: Oja, ik zal even wat quote’n over de Prius accu’s; want 90+ procent van de ‘full hybrides’ is een Prius:
“A sealed 38-module nickel metal hydride (NiMH) battery pack providing 273.6 volts, 6.5 A·h capacity and weighing 53.3 kg (118 lb) is supplied by Japan’s Panasonic EV Energy Co. They are normally charged to 40–60% of maximum capacity to prolong battery life as well as provide a reserve for regenerative braking.
Each battery pack uses 10–15 kg (22–33 lb) of lanthanum, and each Prius electric motor contains 1 kg (2 lb) of neodymium; production of the car is described as “the biggest user of rare earths of any object in the world.”
Nee, die auto is echt goed voor het milieu hoor !
@wheelzzz:
Begin ze maar eens te vreten dan, praten we daarna verder.
@dawwg: heel aardig verhaal maar het sluit niet echt aan op wat ik probeer te zeggen met mijn comment. Waar het mij om gaat is dat de meeste personen, lees leasers, niet kiezen voor een hybride vanuit milieu perspectief maar vanuit de portemonnee. Dit heeft dus niets met boomknuffelaars te maken.
@gedwongenleaser: Klopt, maar toch hangt dat imago wel aan hybrides. Hoewel het wellicht wat verschoven is naar “schraper” wegens het financiële perspectief. Dat maakt de regeling in mijn ogen ook zo stupide; als mensen de auto niet kopen voor het milieu, ga je er ook nooit het milieu potentieel uit halen. Waarbij de Ampera natuurlijk de overtreffende trap gaat worden met zijn 0% bijtelling, terwijl je er elektrisch maar 60-80km mee kan rijden en er verder gewoon brandstof verstookt wordt in de range extender. Vast enigzins zuiniger dan een reguliere verbrandingsmotor, maar ik betwijfel ten zeerste of dit 0% bijtelling rechtvaardigt. De gemiddelde leasert gaat gewoon elke 400-500km de tank volgooien om over de snelweg te blazen.
@gedwongenleaser: Ik reageerde op het feit dat je beweert dat Priussen wel goed voor het milieu zijn, terwijl dat echt niet zo is.
Verder deel ik wel je mening dat veel mensen in NL schijnheilig beweren het voor het milieu te doen, terwijl ze het voor de centen doen. Maar b.v. in Amerika is het echt puur image-building …
@dawwg: zoiets dacht ik al ja alleen zeg ik toch echt nergens dat Priussen goed zijn voor het milieu, vandaar dat ik je reactie niet helemaal kon volgen.
@dawwg:
Juist, juist, juist.
Yeah! Dat betekend minder zelfingenomen eikels op de weg die denken dat ze zoveel beter zijn omdat ze zogenaamd hun steentje bijdragen
Als ze groen willen blijven zijn er tegenwoordig modellen genoeg die toch leuker zijn om mee te rijden en toch niet te veel uitstoten, denken we maar aan een MINI of de nieuwe Volvo V40. Die dingen zijn er niet zo suf uit en rijden een stuk beter dan zo’n Prius.
Volgens mij hangt ook veel af van de omstandigheden waarin je rijdt. Iemand die veel in de stad rijdt en veel moet optrekken zal een groot voordeel halen uit die hybride terwijl iemand die veel constante snelheden rijdt toch wel zwaar ontgoocheld kan zijn over het verbruik van zijn Prius/Auris/CT200h/whatever, zie oa dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=sCZxALkZTl0
@CedricH: Mijn CT doet 1:19 bij +/- 90% Nederlandse snelweg, dat doet geen enkele benzineauto en weinig vergelijkbaar snelle/ruime diesels hem na.
Sander
Inleveren op power en souplesse?
Zeker nog nooit in een goeie hybride gereden. Zou je wel wat anders schrijven.
@glashelder: Die moet nog gemaakt worden ;-p Flauw natuurlijk en de gemiddelde hybride is denk ik erg vergelijkbaar met een gemiddelde andere eco benzine of diesel wagen. Maar het is echt nog geen leuke, potente (hot) hatch. Net als natuurlijk die andere gemiddelde eco modellen. En daar zijn ze ook niet voor gemaakt, ze moeten het milieu redden (als hun bestuurder tenminste een beetje mee werkt).
@glashelder: Welke goede hybride, ik heb wel eens in een Prius gereden en in een Civic Hybride. Beide zijn bagger om te rijden.
Enige kleine voordeel is het vol eletrisch-koppel bij 0km/u, maar vanaf 50+ is het echt drama, nog even los van de (het gebrek aan) ‘handling’.
@dawwg: Bedenk met net dat het een Honda Insight was en geen Civic, maar daar ging het verder ff niet om ;)
@dawwg: Serieus? Mijn ervaring is juist andersom: Juist bij gematigde snelheden (50-150 km/u) is de hybride-aandrijving watervlug.
Hmm… Ik ben van Prius naar 5-cilinder S60 op LPG gegaan. Eerlijk gezegd niet uit onvrede over de Prius, maar ondanks dat de Prius nieuw was en deze 5 jaar oud voelt het toch als een upgrade :)
En 7,2 l/100km is toch 30% minder dan 11.8 l/100km?
Lijkt me toch eenstuk minder verbruik. Nog even los van alle ander uitstoot.
Ze stappen al over op dikke diesels, Poli bluemotions enzo…
Krijgen we deze discussie weer. Accu’s vs benzine/diesel productie.
Gemiddeld gebruikt een niet hybride meer dan een hybride. Over de hele levensduur van de auto verbruikt een ‘gewone’ auto meer energie (en ook de productie van benzine/diesel levert milieuschade op)dan het verschil in productie kosten van een ‘gewone’ auto vs een hybride. Voor de echt geinteresseerden: zoek eens op LCA studies van benzine vs hybrides auto’s. Als de functional unit gelijkwaardig is scoort een hybride beter.
Maar dan heb ik het niet over rijeigenschappen, puur over milieubelasting.
@mco: ze worden gewoon knettergek van het constante lawaai van het 1.8 motortje agv de cvt bak in hun stille elektro aangedreven automobiel…
@spylegion: Of je besteld een Peugeot 508 HYbrid4 met 200pk, zoals ik.
@Brokkenpiloot: das idd een aanmerkelijk betere oplossing!
Afgezien vh gewicht dat is..
@spylegion: En, met alle respect, het uiterlijk van de 508. Wat een vliegdekschip is dat.
@BJ: lol!
@Brokkenpiloot: Alleen mag niet iedereen een lease auto in die prijsklasse uitkiezen.
@spylegion: Constant lawaai? Op constante snelheid is de motor juist onhoorbaar. Niet zo gek, aangezien hij minder dan 2500 rpm draait bij 120 km/u.
@mco: ProductieKOSTEN misschien ja. Maar de milieuvervuiling VAN die productie is bij hybrides vele malen hoger (arbeid, transport, ruimte, risico), daarbij is ook het afbreuktraject vele malen intensiever.
En we hebben het hier over leasesletjes. Die worden meestal niet gebruikt voor het huisje-boompje-beestje verkeer maar ploeteren elke dag over de snelweg met 120. Daar komt geen elektromotor aan te pas. Logische gevolg? Het is een 1.6 benzinemotor die ruim 200 kilo aan dood gewicht meesleurt. En dus vele malen minder zuinig is.
@Dev:
1.6 benzinemotor…over welke hybride heb jij t?
@Dev: Ik noem uitdrukkelijk milieulasten en LCA. Ik noem nergens productiekosten.
Als die grote Tesla gaat doen wat ze beloven komt ie echt boven aan mijn verlanglijstje. Met de huidige benzineprijzen heb ik verder geen belastingvoordeel meer nodig…
Aardolie is gewoon te kostbaar om op te stoken, je kunt er zoveel meer mee.
Ik lees hier ook dat het allemaal wel meevalt die uitstoot, 0,3% enzovoort. Maar een klimaat is een zeer fragiel systeem, 0,1 graad opwarming kan alles compleet op zijn kop zetten. Als je ziet dat de kanteling van de aardas, op kosmische schaal een verwaarloosbare afwijking, al voor winter en zomer kan zorgen…
@dafmaf: Wees niet bang; de aarde overleeft het wel, die heeft voor veel hetere vuren gestaan..
(De mens daarentegen..)
@dafmaf: Het klimaat is helemaal niet fragiel. Het is zo groot en sterk, we kunnen het niet eens beïnvloeden als we het zouden willen. Het klimaat is alleen geen constante, het kent cycli, het is de laatste jaren (denk eeuwen) warm geweest en wordt weer kouder. Dat gaat ook al die CO2 niet verhinderen.
@dafmaf:
Allemaal speculatie. Het komt een beetje potsierlijk over om dat als de realiteit af te schilderen.
Waarom moeten ze hybrid autos altijd zo afschuwelijk lelijk maken alleen de lexus ct200h is mooi!
@cesarestevao: Mwah, Ik vind die Honda CRZ ook best te pruimen. En de Toyota Auris Hybride is ook niet slecht.
Maar de -werkelijke- winst in verbruik en uitstoot valt simpelweg tegen.
@TSI-tje: ja je hebt gelijk was die 2 modelen vergeten, de toyota plurus en de honda insight mogen voor mij verdwijnen of opnieuw naar de tekenkamer!
DIESELS! Het land vraagt Diesels! Spoedig en veel.
heyy het is de toyota pleuris !!!
Mensen zijn kudde dieren.
En uit op het korte gewin.
Hoeveel olie er is zal men best wel weten, maar het behoort tot de best bewaarde geheimen.
En ik ben er stellig van overtuigd dat er al jaren ontwerpen liggen te verstoffen van motoren die op iets anders lopen,
Maar als de Amerikaanse huizenmarkt crash al een enorme impact op onze economie heeft, kan ik me niet voorstellen wat een impact het zou geven als we plots geen olie meer nodig hebben als brandstof.
Verder kunnen we allemaal -hypocriet- politiek correct zijn of doen, maar inmiddels is het regenwoud op Java (Indonesië) verdwenen en wordt er in het Amazone gebied dagelijks een enorme hoeveelheid regenwoud gekapt om er Soja plantages van te maken.
Veder stijgt de wereldbevolking explosief.
In 1842 waren er 1 miljard van onze soort op deze planeet.
Nu ruim 7 miljard.
Me dunkt dat er andere prioriteiten zijn dan olie.
@desjonnies: dat is idd het werkelijke probleem;
Er zijn simpelweg nu al teveel mensen op deze planeet, hoe cru dat ook moge klinken..