‘Iedere fietser boven de 55 jaar moet een helm op’

Auteur: , 62 Reacties

Ouderen in het verkeer op de fiets schijnen nog al vaak om te vallen. Net als kinderen. Laatstgenoemde zetten we graag een helm op, dus verkeersdeelnemers boven de 55+ zouden dit ook moeten doen. Goed idee?

Opa gaat een stukje fietsen

Het veiligheidsinstituut VeiligheidNL verwachtte vooral een wildgroei aan senioren in unisex windbreakers op elektrische fietsen die massaal van het zadel gingen, aangezien e-bikes een stuk harder gaan. Maar uit een onderzoek blijkt nu dat dit niet het geval is. Toch adviseert het instituut vandaag om iedereen boven de 55+ op een tweewieler een helm op te zetten.

Van fietsslachtoffers boven de 55, vrijwel de gehele 50+partij, loopt 55 tot 60 procent ernstige verwondingen. Fietsprutsers onder deze leeftijd zijn minder breekbaar, daar ligt het percentage daar op 40%. Reden genoeg voor de fietshelmindustrie VeiligheidNL om te pleiten voor meer helmdraagsemnioren in het verkeer. Ook fijn voor de automobilist, want je pikt fietsers met een verhoogde valkans er sneller uit, qua uitkijken.

Dit willen we dus niet meer zien. Met je levensgevaarlijke gezwaai.

UPDATE: Koos Spee zegt: meh, liever zijwieltjes.



62 reacties

Ik mis nog een linkje naar http://www.fietsblog.nl
@roberto:
moet met een ‘a’ beginnen, dus eerder:
http://www.aveloblog.nl

(komt er wel, nog enkele maanden geduld hebben)
@StijnB: en groen7 dan??
@daandaan:
Dat is dan ook een Atypisch geval… :)
Wat een onzin is dit weer. Ben je nu 55+, ben je opgegroeid in een nieuw na-oorlogs NL waar weinig luxe was. Gaan die snotneuzen, waarvoor jij zo hard hebt gewerkt, nu opeens zeggen dat je een helm op MOET!
Ja, er is een hogere kans dat een oudje van zn/haar fiets afdondert. Dat is dan misschien nog wel beter dan dat je straks een groep hele boze oudjes hebt en een groep oudjes die niet meer buiten komt, omdat ze natuurlijk geen helm kunnen combineren met dat permanent op hun harses.
Laat die oudjes gewoon met rust, dat hebben ze verdiend.
@gregorius:
+1 Meeste van die oude besjes hebben toch al zo’n staalhard kapsel van al die haarlak, gaat beter beschermen dan zo’n helm…
Vrij onzinnig.
Bonuspunten voor de fotokeuze. Het lijkt me best leuk als hele groepen bejaarden met dat soort helmen op gaan fietsen…
@Mairsil:
Zou in Duitsland, met punthelm, wel eens extra gevaarlijk kunnen worden…
@Mairsil: En minpunten voor het vervangen van de foto. Voor context, de oorspronkelijke foto was van een romeinse legerhelm
Volgens mij vallen dronken mensen vaker van hun fiets dan mensen van 55+. Moeten die dan niet eerder een helm op?
@roller: Nee als je dronken bent breek je minder snel iets, omdat je als een lappenpop op de grond kwakt.
@berlinetta: je breekt inderdaad minder snel iets. Maar je hebt sneller een hersenschudding omdat je jezelf niet op kan vangen.
@roller: Nou ik hoop niet dat ze die regel ooit gaan invoeren. Zie je het al voor je? Naast de garderobe ook een plek waar iedereen zijn helm op kan hangen tegen betaling?
AuwuhVelluhBlog.nl
Oh, iedereen onder 25 jaar ook graag een helm, want die zijn met alles bezig behalve verkeer.

Wat een domme generaliserende actie weer.
Hahaha die dare devil, “Met je levensgevaarlijke gezwaai.” :P
Iedere fietser een helm, of anders ben je vogelvrij….
@norge: O dat ben je toch wel hoor. Ook al hou je je als fietser keurig aan de regeltjes…
Investeren in bewustzijn en bewustwording van fietsers lijkt mij verstandiger.
Zoals afslaande vrachtwagens, speciaal voor jongeren.
En nee, het is noch grappig noch cynisch noch ironisch bedoeld.
De oudere fietser zal beter kunnen relativeren in het verkeer.
Al blijf je natuurlijk altijd ‘den onnozele ‘houden.
Goed idee. En dan elk lelijk wijf een intergraalhelm.
@E34M5Touring: wat is lelijk?
@awesome: Someone who got hit with the Fugly stick.
Een schoolvoorbeeld van statistiek-politiek… En dus per definitie bullshit.
Ouderen die van hun fiets vallen lopen doorgaans gebroken heupen en ellebogen op. Hoofdletsel wordt in de statistieken vooral veroorzaakt door bezigheden waar keukentrapjes aan te pas komen. In Australië is een paar jaar geleden ontdekt dat ook erg veel automobilisten hoofdletsel oplopen bij botsingen; de suggestie om dan maar een soort helm in de auto verplicht te stellen is honend weggelachen. Het wordt tijd dat we allemaal een opblaasoverall aantrekken als we de deur uitgaan.
@oxymoron: De oplossing werd 20 jaar geleden al aangedragen:
http://www.youtube.com/watch?v=RnyhkBU1yaw
@oxymoron: Haha ja, zo’n sumopak. Wordt je aangereden met 50 per uur, hobbel je gewoon een paar honderd meter verder, helemaal ongedeerd…
Mijn zoontje krijgt straks dus echt geen helm op he…
Vallen en opstaan, de beste manier.
@awesome: Mijn zoontje tot zijn achtste wel.
@dafmaf: Had jij zelf ook een helm op tot je achtste?
@awesome: Nee, maar toen ik acht was stonden er drie auto’s in mijn dorpsstraat geparkeerd. Nu woon ik in een stadswijk waarin ik minstens een keer per week bijna omvergereden word door een haastige fietser die door rood rijdt en vindt dat wie het hardste fietst voorrang heeft.
Elke fietser zou verplicht een helm moeten dragen…

Automobilisten zijn ook verplicht om hun gordel te dragen, waarom zou dan een fietser -een zogezegde zwakke weggebruiker- dan geen helm moeten dragen?
@dimi:
En voetgangers dus ook…
@StijnB: Nee, want die begeven zich meestal niet op de weg en besturen ook niks.

Maar geef me nu eens één fatsoenlijke reden om geen helm te dragen?
@dimi: Omdat het nog nooit bewezen is dat het dragen van een fietshelm fietsen veiliger maakt. Een fiesthelm zal best helpen als je bij een val je hoofd stoot tegen de grond, maar niet als je door een auto wordt aangereden met 50+ km/h…

Ik draag zelf wel een helm als ik ga fietsen op mijn racefiets of mijn mountainbike. Maar dat is omdat de kans op vallen dan wat groter is (vooral met mtb’en) dan in het gewone verkeer. De twee keer dat ik bij een val (beide keren een eenzijdig ongeval) gewond ben geraakt, had ik overigens geen schade aan m’n hoofd. Wel een keer een gebroken arm (bijna 20 jaar geleden) en recentelijk een paar gekneusde ribben na een val met de mtb…
Als je de economie wilt stimuleren met onzinregelgeving doe het dan goed: alle auto’s met airbags rondom.
-edit: nutteloze bijdrage-
Registreert onmiddellijk Fietsveiligheidshelm.nl en Ebikeveiligheidshelm55+.nl en wacht op seniorenbezoek op webshop :)
Die foto, I lol’ed! Maar goed: je kan die mensen nog zo goed beschermen met allerhande ‘veiligheidsmaat regelen… Als ze zelf niet goed uitkijken… Kijk maar naar wat er gister is gebeurd.
Onzinnig idee natuurlijk. Alsof iedere 55+’rt nu ineens braaf met de felgekleurde helm de fiets op stapt. Laat die mensen lekker en neem de cijfers van bv. @oxymoron in ogenschouw.
Dit dan maar?
https://vimeo.com/43038579

Ik ben overigens van mening dat iedereen wel enige vorm van bescherming moet dragen/hebben wanneer je deelneemt aan het verkeer. Met het steeds maar drukker worden van binnensteden e.d. mag dit best in acht genomen worden, overheid zou daar ook wel iets aan kunnen doen in de vorm van bredere fietspaden bijvoorbeeld. Daarnaast heb je nog de scholieren die totaal nergens naar kijken op de fiets, schatten situaties vaak totaal verkeerd in helaas.
@C220AMG:
Elke fietser een motorcross outfit incl bodyprotector?
@jrk68: Als jij dat schaart onder de categorie “enige vorm van bescherming”. Het moet natuurlijk wel een beetje reëel blijven…
Ik heb geschokt! Koos Spee heeft een grap gemaakt.
Helm voor fietsers… motorpak voor snort- en bromfietsers en keflar-batsuits voor motorrijders…
In Australie is bv iedereen verplicht een helm te dragen op de fiets. Belachelijk natuurlijk. Zo stapt straks niemand meer op de fiets ls je zo don di g op je kop moet zetten.
Misschien een idee om het aantal erbij te vermelden?
55 tot 60% van 10 ongevallen of van 10.000 ongevallen?

Percentages zonder aantallen zijn de paradepaardjes van alle lobbyisten!!
Val dood veiligheid-assholes. Ik ga never nooit niet met een valhelm fietsen tenzij ik op een racefiets zit. Ter info, de meeste verongelukkende oudjes op elektrische fietsen breken niet hun schedel maar hun armen of benen. Doe eens je huiswerk.
@midasracer: waarom zo fel? Ik heb een paar jaar terug bij de mountainbike een echt goede helm gekocht, licht gewicht, goede koeling, goede zonneklep. Die helm zit zo lekker dat ik deze ook op de trekkingbike ben gaan gebruiken, gewoon lekkerder dan een petje, het ziet er niet uit maar wat kan mij dat schelen?
@mashell: Omdat ik de betuttelmaatschappij zat ben. Ga je mountainbiken, racefietsen etc, of je kind leren fietsen, dan is het handig. Voor de rest moet zo’n gesubsidieerde flutstichting lekker opzouten.
Ik ben wel eens van een fiets gevallen, dronken of als kind ofzo, maar ik ben nog nooit op mn hoofd gevallen dus ik zie het nut niet zo…
@redneckdarian: Veel bejaarden doen regelmatig wheelies en stoppies met de fiets, vandaar.
@E34M5Touring: hier in de buurt ook echt aleen maar ja. Ze doen ook wedstrijden met die hardcore luisterende VMBO’ers op omafietsen.
Vijftigers zijn de nieuwe dertigers. Zijn die fietsongevallen uitgesplitst? Ik vermoed een groot aandeel onder de recreatieve fietsers, die van de dokter meer moeten gaan bewegen, de zondagsrijders onder de fietsers, je herkent ze zo, met hun beverige rijstijl en unisex regenjassen.
Ehm, die mensen op de foto zijn inderdaad 55+. Maar eerder 70+.
Helm is veilig, geen twijfel… Verplichten lijkt me echter niet handig. Vooral niet als er daardoor minder gefietst gaat worden.
@renezzzz: Helmen beschermen tegen klappen tot maximaal 12 km/h. Dienen dus eigenlijk alleen om stoten tegen het hoofd op te vangen als je omvalt. Dat geldt vooral voor kleine kinderen omdat die relatief grote hoofden hebben en dichter bij de grond staan, dus minder reactietijd hebben om de val met een arm te breken. Ouderen lopen in dit geval iets meer risico door minder reactiesnelheid en brozere botten; vandaar dat de meest voorkomende beschadigingen arm- en heupbreuken zijn, niet het hoofd. En als je door een auto wordt aangereden helpt een helm al helemaal niet; die klap is harder dan de helm aankan. Om je daar tegen te beschermen moet je een echte motorhelm op; die is wel tegen zware klappen bestand.
Ik rijd zelf altijd met een helm als ik op de racefiets zit, of op de mountainbike. Op de stadsfiets (voor woon-werkverkeer) nooit. Ik ben dan ook niet voor een verplichting. Vooral niet als er dan minder mensen gaan fietsen (en dat gaat natuurlijk gebeuren). Iedereen kan prima voor zichzelf uitmaken of hij/zij het nodig vindt een helm te dragen…

Het doet me een beetje denken aan een bericht dat ik laatst las, dat ‘men’ de verkoop van herenfietsen wilde verbieden. De redenering was dat de bovenbuis van een herenfiets voor (met name) oudere fietsers alleen maar in de weg zit, waardoor er eerder valpartijen ontstaan (bij op- en afstappen). En daarbij werd ook nog eens beweerd dat die bovenbuis ‘tegenwoordig niet meer nodig is voor de stevigheid, omdat een vrouwenfiets ook stevig genoeg is’. Nou, wie dat heeft beweerd, moet nodig eens op een vrouwenfiets gaan rijden. Dat rijdt echt voor geen meter, zo’n slap frame…

Je kunt oudere mannen die niet meer zo makkelijk op- en afstappen beter adviseren (dus niet verplichten!) om een vrouwenfiets te kopen. Zo een met lage instap. Maar ga het nou niet voor alle andere mannen (en vrouwen) verbieden om een herenfiets te kopen…
Die oudjes krijgen trauma’s als ze wéér een helm op moeten…
Wat heb je toch een stel gekken op deze aardvlooit, diëtist verzinnen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).