• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Iemand heeft 2 ton betaald voor Paul Walkers E36 M3 LTW

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 mei 2015 om 23:09 – 52 Reacties

E36 M3 LTW Paul Walker


Deze tweede generatie M3 is één van de duurste van zijn soort, met dank aan zijn omgekomen ex-eigenaar.

De spreuk ‘de één zijn dood is de ander zijn brood’ gaat in het geval van Paul Walker wel heel letterlijk op. Wie het geluk heeft 1 van de modellen uit Walkers uitgebreide collectie te hebben staan kan hier flink mee cashen.

Ook BMW’s stonden in groten getale in de garage van de F&F-ster, waaronder een E39 M5, maar ook deze gestripte E36 M3 LTW, zeg maar de voorloper van de E46 M3 CSL. Het model is pre-facelift, dus net zoals de huidige M3 met een 3.0 zes-in-lijn onder de kap. Alleen heeft het bakkie iets minder pk’s: in Europa waren het 321 286 stuks, de Amerikanen moesten het met 240 paarden stellen.

E36 M3 interieur

De E36 kwamen we al eens tegen toen Rokende Band-meneer Matt Farah een kijkje nam in de Walker-garage (op 3:54), en verkoper EAG zegt de LTW nu onder voorbehoud verkocht te hebben voor een vraagprijs van bijna $200.000. Da’s nog meer dan de 164 mille die voor deze E36 gevraagd werd..

Vraag en aanbod, mensen… vraag en aanbod.

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: BMW M3 CS op de Nordschleife

Nieuwste artikelen

  • Ferrari-dealer blijkt oplichter, vlucht met honderden miljoenen naar het buitenland!
  • Video: omdraaien op een 120 km/u snelweg
  • Dieselgate van Peugeot en Citroën: 2 miljoen auto’s hebben sjoemelsoftware
  • Lekkerste ID.3-concept gaat in productie, is duurder dan een Golf R
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, e36, Lichtgewicht, M3, occasion, paul-walker, wit

Vorig bericht: « Mario Balotelli moet een maandje zonder zijn F12berlinetta
Volgend bericht: Porsche lanceert wederom Boxster en 911 ‘Black Edition’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbert89 zegt

    17 mei 2015 om 23:11

    Dan had ik toch iets anders gekocht.

    Login om te reageren
    • m4ple zegt

      18 mei 2015 om 10:10

      @robbert89: zoals een niet PW E36 met wel 321 pk. Oké geen lwt maar ook geen 2 ton. Voor 15k heb je al een leuk exemplaar.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    17 mei 2015 om 23:12

    240pk en dan 2 ton??? Ik snap sowieso die vermogensvermindering voor de Amerikaanse markt niet zo. Maar doe mij maar een Europese dan. Mooie blauwe met oranje knippers.

    Login om te reageren
    • bohica zegt

      17 mei 2015 om 23:15

      @dutchdriftking: deze zijn alleen in Amerika geleverd.

      Login om te reageren
      • MARS zegt

        18 mei 2015 om 00:10

        En niet te vergeten de 24 versnellingen @bohica:

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      17 mei 2015 om 23:24

      @dutchdriftking:

      Val je van achterover dat het verschil zo groot kan zijn, emisie eisen noemen ze die marktvervalsing.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        18 mei 2015 om 08:45

        @Hupke: ach ja, hier wordt bpm sinds 2008 ook mede berekend op basis van aantal grammen uitstoot per km, waardoor alle auto’s geknepen zijn, start/stop hebben en anders wel hybride. Je houdt alleen maar saaie Kia picanto’s over. Een leuke golf gti is in NL daardoor alweer 8k duurder dan in BE.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          23 mei 2015 om 22:28

          @ghost:

          Regels zijn hier wel hetzelfde voor import en eigen productie.

          Al zou het ridicuul zijn te zeggen dat er niemand een voordeel bij haalt, ook onze markt is kapot gelobbyt.

          Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      17 mei 2015 om 23:55

      @dutchdriftking: Heeft deels ook te maken met de brandstof kwaliteit waar ze op worden afgesteld.

      Als jij een Amerikaanse bak importeerd en daar euro 95 in giet heb je ook al meer vermogen.

      Maar de motoren worden ook minder sterk afgesteld om tegen de mindere kwaliteit brandstof te kunnen.

      Login om te reageren
      • madvillain zegt

        18 mei 2015 om 08:32

        @jrsmoke: Dat is niet helemaal waar wat je daar zegt. De Amerikaanse AKI 91 is hetzelfde als hier de RON 95. De nummers worden alleen anders geïndexeerd.

        Lees er meer over hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating#Difference_between_RON.2C_MON.2C_and_AKI

        Login om te reageren
        • madvillain zegt

          18 mei 2015 om 08:34

          @madvillain: De lagere compressie wordt meestal gedaan voor de nog lagere AKI’s 87 en 89, zodat je niet perse de 91 hoeft te tanken. 87 is vergelijkbaar met een RON92 (wat hier niet verkocht wordt, maar ter vergelijking met onze RON-standaard).

          Login om te reageren
          • sir_smokalot zegt

            18 mei 2015 om 08:36

            @madvillain: Hardnekkig misverstand inderdaad. Vroeger hadden ze in Duitsland overigns ook Bleifrei 91.

            Login om te reageren
    • g40freak zegt

      18 mei 2015 om 01:03

      @dutchdriftking: er zijn “m3″s geleverd in amerika, daar lag het blok van de 328 in, met wat andere nokkenassen geloof ik.
      Die hebben ook 2 uitlaten ipv 4 van de m3.
      Is dus gewoon een opgefokte 328 en geen “echte” m3

      Login om te reageren
      • danielj zegt

        18 mei 2015 om 02:57

        @g40freak: Dre36 m3 heeft ook “maar” 2 pijpen.

        Login om te reageren
        • danielj zegt

          18 mei 2015 om 02:57

          @danielj: de e36*

          Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      18 mei 2015 om 06:49

      @dutchdriftking: Ik snap jouw redenering niet door een relatie te leggen tussen vermogen en prijs, dus bij jou is een auto met veel vermogen altijd een dure, vreemd!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 mei 2015 om 07:13

        @toniominestrone: ik heb liever voor minder geld een “echte” M3 3.0 zoals in Europa geleverd. Dan maar geen Paul Walker.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          18 mei 2015 om 09:59

          @dutchdriftking: 3.2, bedoel je waarschijnlijk.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            18 mei 2015 om 10:00

            @toniominestrone: de 3.0 is technisch een stuk beter naar wat ik me heb laten vertellen.

            Login om te reageren
  3. postzegel zegt

    17 mei 2015 om 23:17

    LTW of CSL ? is dat ’t zelfste, of is dat niet ’t zeste?

    LighTWeight komt mij niet bekend voor,.. maar ik ben dan ook geen absolute BMW kenner,..

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      18 mei 2015 om 00:10

      @postzegel: de naam waarmee werd gecorrespondeerd: M3 Lightweight. De naam die intern werd gebruikt: M3 CSL. Dus is het eigenlijk een M3 CSL.

      Waarom heette de lichtgewicht E92 M3 GTS en geen CSL? Simpel. Ondanks een V8, DCT en flink wat extra vermogen was de GTS nauwelijks een snellere auto dan de M3 CSL.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        18 mei 2015 om 14:47

        @gtwillem: Did some research.. CSL – Coupe Sport Leight. Niet ClubSportLeicht zoals ik altijd dacht..

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          18 mei 2015 om 14:49

          @postzegel: Met verschillende spelvauten (sorry, net wakker).. excuus. edit-knop-ontbreekt

          Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          18 mei 2015 om 15:21

          @postzegel: het komt op het zelfde neer, dus je zat er zeker niet ver naast ;-) Het zijn beide typische gentlemen trackday racers.

          Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    17 mei 2015 om 23:21

    Heerlijke retro looks!

    Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    17 mei 2015 om 23:24

    @sir_smokalot: de eerste 3.0 motoren van de M3 hadden in Europa 286pk en in de VS inderdaad 46pk minder. Met de 3.2 werd dat rechtgetrokken (321pk). Dus het vermogensverlies valt nog mee. Daarbij is het een bijzondere auto, de M3 Lightweight (in het instructieboekje noemde BMW deze track-focused M3 ook al M3 CSL… Die twee ton lijkt veel, maar Lightwheigts zijn zeldzaam en net als bij RS Porsches betekent dat luchtbel en prijsstijgingen. Dat het een auto van Paul Walker was zorgt voor dik $60k extra…

    In Europa hadden we helaas geen Lightweight maar wel de formidabele M3 GT (305pk). En in Australië hadden ze de M3 R (315pk).

    Voor de pk fetishisten onder ons (en wie is dat niet hier op AB). De 3.0 motoren haalden over het algemeen vrij eenvoudig hun waardes. De meesten tikten net 300pk aan. De latere 3.2’s waren wisselvalliger. Sommige haalden met moeite 290pk. (Bron: eigenaar van Munich Legends, BMW specialist in de UK, tijdens een interview voor Evo Magazine).

    OT: als een beetje 964RS met 260pk makkelijk 2 ton doet in euro’s, vind ik dit eigenlijk nog best meevallen. Wel een van de mooiste liveries ooit op een productiemodel. En die oranje knipperlichten hebben wel wat!

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      18 mei 2015 om 00:02

      @gtwillem: thanks! Interessant om te weten. 500 likes voor gtwillem aub!

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 mei 2015 om 06:33

      @gtwillem: Ahja, de E46 had eerst 321 en toen 343 pk.. Aangepast!

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        18 mei 2015 om 09:36

        @sir_smokalot: de De Europese E46 had 343pk van begin tot het eind (behalve de CSL, die had 360pk). De US E46 M3 had 338pk.

        Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      18 mei 2015 om 08:47

      @gtwillem: had de e36 m3 gt niet 295 pk in plaats van 305?

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        18 mei 2015 om 08:55

        @humpyourdog: correct

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        18 mei 2015 om 09:27

        @humpyourdog: je hebt gelijk ;-)

        Login om te reageren
  6. patrick zegt

    17 mei 2015 om 23:24

    Zeker gekocht door Johnny walkert!

    Mooie auto alleen een beetje teveel geld.

    Login om te reageren
  7. mmot05 zegt

    17 mei 2015 om 23:25

    Hadden de pre facelift modellen geen 27(nogwat) pk’s? İpv 321 zoals in tekst vermeldt

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      17 mei 2015 om 23:31

      @mmot05: fabrieksopgave is idd 286 stuks.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      17 mei 2015 om 23:33

      @mmot05: klopt, pre-facelift modellen in Europa hadden de 3.0 S50 in het vooronder. Die leverde 286pk, maar vaak was dat hoger dan opgegeven. De 3.2 in de facelift levert de eerder genoemde 321pk. Vaak wordt toch de 3.0 in de racerij gebruikt omdat deze sterker blijkt dan de 3.2. In Europa was er nog de prachtige M3 GT, waarvan iets meer dan 500 stuks zijn geleverd, ook met een 3.0 maar dan net iets meer vermogen dacht ik.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        18 mei 2015 om 00:01

        @jzaero: de S50 blokken in de E36 M3 haalde vaak juist meer dan minder. Vaak rond de 300pk. BMW hield het op 286. Waaarschijnlijk voor de positionering van de auto. Een zes in lijn die bijna hetzelfde vermogen leverde als hun eigen V12 kon natuurlijk niet…. De M3 GT en M3 R hadden officieel wat meer vermogen.

        Login om te reageren
  8. mercedesbenz63 zegt

    17 mei 2015 om 23:26

    Dat is knap, nu maar hopen dat het een pareltje blijft

    Login om te reageren
  9. arii zegt

    17 mei 2015 om 23:34

    Ja maar daar zijn toch ook maar heel weinig van gemaakt toch?

    Login om te reageren
  10. arii zegt

    17 mei 2015 om 23:37

    125 in de vs dus
    http://youtu.be/hmveAGJ3MNc @4:15

    Login om te reageren
  11. e1000bmw zegt

    17 mei 2015 om 23:47

    En ik vond circa 40k voor een GT-tje al veel…

    Login om te reageren
  12. casperfcb zegt

    17 mei 2015 om 23:50

    Wat moet ik hier nou opzeggen.. da is mooi dom

    Login om te reageren
  13. kaasdevies zegt

    17 mei 2015 om 23:54

    Incl politie striping

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    18 mei 2015 om 08:42

    De vermogensverlaging tov. Europa heeft deels ook te maken met het feit dat de E36 M3 in de States ook als automaat geleverd is. En die kon dat vermogen niet aan. Want zelfs de 96/98 modellen (die eigenlijk de 321pk motor hebben)hebben als automaat slechts 241pk. Goed op letten als je er daar een vandaan haalt.

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      18 mei 2015 om 09:31

      @E34M5Touring: meer dat er in de e36 m3 niet het s50 blok ligt.
      Maar een versie van de 2.8 m50.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        18 mei 2015 om 09:49

        @g40freak: Ja sorry, daar doelde ik op inderdaad. Omdat in Europa enkel de handbak is geleverd krijg je hier altijd de 321pk versie bij die bouwjaren. In de States krijg je de 241pk versie bij de automaat. Zelfs in de 96/98 modellen.

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      18 mei 2015 om 09:38

      @E34M5Touring: klopt. De E36 met handbak had ook maar 5 versnellingen, ook bij de 3.2 (die maar 243pk had volgens mij).

      Login om te reageren
  15. hondar zegt

    18 mei 2015 om 09:13

    Goeie investering!

    Login om te reageren
  16. audirs7 zegt

    18 mei 2015 om 09:20

    M3 gt?

    Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    18 mei 2015 om 09:37

    Is de prijs zo hoog door de vorige eigenaar of omdat hij ook echt zo zeldzaam is!

    Login om te reageren
  18. philipf zegt

    18 mei 2015 om 11:30

    Die gozer had wel smaak zeg!

    Login om te reageren
  19. bofkont zegt

    18 mei 2015 om 11:50

    US spec E36 M3 , nee die wil je echt niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North