Deze tweede generatie M3 is één van de duurste van zijn soort, met dank aan zijn omgekomen ex-eigenaar.
De spreuk ‘de één zijn dood is de ander zijn brood’ gaat in het geval van Paul Walker wel heel letterlijk op. Wie het geluk heeft 1 van de modellen uit Walkers uitgebreide collectie te hebben staan kan hier flink mee cashen.
Ook BMW’s stonden in groten getale in de garage van de F&F-ster, waaronder een E39 M5, maar ook deze gestripte E36 M3 LTW, zeg maar de voorloper van de E46 M3 CSL. Het model is pre-facelift, dus net zoals de huidige M3 met een 3.0 zes-in-lijn onder de kap. Alleen heeft het bakkie iets minder pk’s: in Europa waren het 321 286 stuks, de Amerikanen moesten het met 240 paarden stellen.
De E36 kwamen we al eens tegen toen Rokende Band-meneer Matt Farah een kijkje nam in de Walker-garage (op 3:54), en verkoper EAG zegt de LTW nu onder voorbehoud verkocht te hebben voor een vraagprijs van bijna $200.000. Da’s nog meer dan de 164 mille die voor deze E36 gevraagd werd..
Vraag en aanbod, mensen… vraag en aanbod.
Robbert89 zegt
Dan had ik toch iets anders gekocht.
m4ple zegt
@robbert89: zoals een niet PW E36 met wel 321 pk. Oké geen lwt maar ook geen 2 ton. Voor 15k heb je al een leuk exemplaar.
Dutchdriftking zegt
240pk en dan 2 ton??? Ik snap sowieso die vermogensvermindering voor de Amerikaanse markt niet zo. Maar doe mij maar een Europese dan. Mooie blauwe met oranje knippers.
bohica zegt
@dutchdriftking: deze zijn alleen in Amerika geleverd.
MARS zegt
En niet te vergeten de 24 versnellingen @bohica:
Hupke zegt
@dutchdriftking:
Val je van achterover dat het verschil zo groot kan zijn, emisie eisen noemen ze die marktvervalsing.
ghost zegt
@Hupke: ach ja, hier wordt bpm sinds 2008 ook mede berekend op basis van aantal grammen uitstoot per km, waardoor alle auto’s geknepen zijn, start/stop hebben en anders wel hybride. Je houdt alleen maar saaie Kia picanto’s over. Een leuke golf gti is in NL daardoor alweer 8k duurder dan in BE.
Hupke zegt
@ghost:
Regels zijn hier wel hetzelfde voor import en eigen productie.
Al zou het ridicuul zijn te zeggen dat er niemand een voordeel bij haalt, ook onze markt is kapot gelobbyt.
jrsmoke zegt
@dutchdriftking: Heeft deels ook te maken met de brandstof kwaliteit waar ze op worden afgesteld.
Als jij een Amerikaanse bak importeerd en daar euro 95 in giet heb je ook al meer vermogen.
Maar de motoren worden ook minder sterk afgesteld om tegen de mindere kwaliteit brandstof te kunnen.
madvillain zegt
@jrsmoke: Dat is niet helemaal waar wat je daar zegt. De Amerikaanse AKI 91 is hetzelfde als hier de RON 95. De nummers worden alleen anders geïndexeerd.
Lees er meer over hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating#Difference_between_RON.2C_MON.2C_and_AKI
madvillain zegt
@madvillain: De lagere compressie wordt meestal gedaan voor de nog lagere AKI’s 87 en 89, zodat je niet perse de 91 hoeft te tanken. 87 is vergelijkbaar met een RON92 (wat hier niet verkocht wordt, maar ter vergelijking met onze RON-standaard).
sir_smokalot zegt
@madvillain: Hardnekkig misverstand inderdaad. Vroeger hadden ze in Duitsland overigns ook Bleifrei 91.
g40freak zegt
@dutchdriftking: er zijn “m3″s geleverd in amerika, daar lag het blok van de 328 in, met wat andere nokkenassen geloof ik.
Die hebben ook 2 uitlaten ipv 4 van de m3.
Is dus gewoon een opgefokte 328 en geen “echte” m3
danielj zegt
@g40freak: Dre36 m3 heeft ook “maar” 2 pijpen.
danielj zegt
@danielj: de e36*
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: Ik snap jouw redenering niet door een relatie te leggen tussen vermogen en prijs, dus bij jou is een auto met veel vermogen altijd een dure, vreemd!
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: ik heb liever voor minder geld een “echte” M3 3.0 zoals in Europa geleverd. Dan maar geen Paul Walker.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: 3.2, bedoel je waarschijnlijk.
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: de 3.0 is technisch een stuk beter naar wat ik me heb laten vertellen.
postzegel zegt
LTW of CSL ? is dat ’t zelfste, of is dat niet ’t zeste?
LighTWeight komt mij niet bekend voor,.. maar ik ben dan ook geen absolute BMW kenner,..
gtwillem zegt
@postzegel: de naam waarmee werd gecorrespondeerd: M3 Lightweight. De naam die intern werd gebruikt: M3 CSL. Dus is het eigenlijk een M3 CSL.
Waarom heette de lichtgewicht E92 M3 GTS en geen CSL? Simpel. Ondanks een V8, DCT en flink wat extra vermogen was de GTS nauwelijks een snellere auto dan de M3 CSL.
postzegel zegt
@gtwillem: Did some research.. CSL – Coupe Sport Leight. Niet ClubSportLeicht zoals ik altijd dacht..
postzegel zegt
@postzegel: Met verschillende spelvauten (sorry, net wakker).. excuus. edit-knop-ontbreekt
gtwillem zegt
@postzegel: het komt op het zelfde neer, dus je zat er zeker niet ver naast ;-) Het zijn beide typische gentlemen trackday racers.
Tonnie zegt
Heerlijke retro looks!
gtwillem zegt
@sir_smokalot: de eerste 3.0 motoren van de M3 hadden in Europa 286pk en in de VS inderdaad 46pk minder. Met de 3.2 werd dat rechtgetrokken (321pk). Dus het vermogensverlies valt nog mee. Daarbij is het een bijzondere auto, de M3 Lightweight (in het instructieboekje noemde BMW deze track-focused M3 ook al M3 CSL… Die twee ton lijkt veel, maar Lightwheigts zijn zeldzaam en net als bij RS Porsches betekent dat luchtbel en prijsstijgingen. Dat het een auto van Paul Walker was zorgt voor dik $60k extra…
In Europa hadden we helaas geen Lightweight maar wel de formidabele M3 GT (305pk). En in Australië hadden ze de M3 R (315pk).
Voor de pk fetishisten onder ons (en wie is dat niet hier op AB). De 3.0 motoren haalden over het algemeen vrij eenvoudig hun waardes. De meesten tikten net 300pk aan. De latere 3.2’s waren wisselvalliger. Sommige haalden met moeite 290pk. (Bron: eigenaar van Munich Legends, BMW specialist in de UK, tijdens een interview voor Evo Magazine).
OT: als een beetje 964RS met 260pk makkelijk 2 ton doet in euro’s, vind ik dit eigenlijk nog best meevallen. Wel een van de mooiste liveries ooit op een productiemodel. En die oranje knipperlichten hebben wel wat!
clarkson zegt
@gtwillem: thanks! Interessant om te weten. 500 likes voor gtwillem aub!
sir_smokalot zegt
@gtwillem: Ahja, de E46 had eerst 321 en toen 343 pk.. Aangepast!
gtwillem zegt
@sir_smokalot: de De Europese E46 had 343pk van begin tot het eind (behalve de CSL, die had 360pk). De US E46 M3 had 338pk.
humpyourdog zegt
@gtwillem: had de e36 m3 gt niet 295 pk in plaats van 305?
e1000bmw zegt
@humpyourdog: correct
gtwillem zegt
@humpyourdog: je hebt gelijk ;-)
patrick zegt
Zeker gekocht door Johnny walkert!
Mooie auto alleen een beetje teveel geld.
mmot05 zegt
Hadden de pre facelift modellen geen 27(nogwat) pk’s? İpv 321 zoals in tekst vermeldt
gtwillem zegt
@mmot05: fabrieksopgave is idd 286 stuks.
jzaero zegt
@mmot05: klopt, pre-facelift modellen in Europa hadden de 3.0 S50 in het vooronder. Die leverde 286pk, maar vaak was dat hoger dan opgegeven. De 3.2 in de facelift levert de eerder genoemde 321pk. Vaak wordt toch de 3.0 in de racerij gebruikt omdat deze sterker blijkt dan de 3.2. In Europa was er nog de prachtige M3 GT, waarvan iets meer dan 500 stuks zijn geleverd, ook met een 3.0 maar dan net iets meer vermogen dacht ik.
gtwillem zegt
@jzaero: de S50 blokken in de E36 M3 haalde vaak juist meer dan minder. Vaak rond de 300pk. BMW hield het op 286. Waaarschijnlijk voor de positionering van de auto. Een zes in lijn die bijna hetzelfde vermogen leverde als hun eigen V12 kon natuurlijk niet…. De M3 GT en M3 R hadden officieel wat meer vermogen.
mercedesbenz63 zegt
Dat is knap, nu maar hopen dat het een pareltje blijft
arii zegt
Ja maar daar zijn toch ook maar heel weinig van gemaakt toch?
arii zegt
125 in de vs dus
http://youtu.be/hmveAGJ3MNc @4:15
e1000bmw zegt
En ik vond circa 40k voor een GT-tje al veel…
casperfcb zegt
Wat moet ik hier nou opzeggen.. da is mooi dom
kaasdevies zegt
Incl politie striping
E34M5Touring zegt
De vermogensverlaging tov. Europa heeft deels ook te maken met het feit dat de E36 M3 in de States ook als automaat geleverd is. En die kon dat vermogen niet aan. Want zelfs de 96/98 modellen (die eigenlijk de 321pk motor hebben)hebben als automaat slechts 241pk. Goed op letten als je er daar een vandaan haalt.
g40freak zegt
@E34M5Touring: meer dat er in de e36 m3 niet het s50 blok ligt.
Maar een versie van de 2.8 m50.
E34M5Touring zegt
@g40freak: Ja sorry, daar doelde ik op inderdaad. Omdat in Europa enkel de handbak is geleverd krijg je hier altijd de 321pk versie bij die bouwjaren. In de States krijg je de 241pk versie bij de automaat. Zelfs in de 96/98 modellen.
gtwillem zegt
@E34M5Touring: klopt. De E36 met handbak had ook maar 5 versnellingen, ook bij de 3.2 (die maar 243pk had volgens mij).
hondar zegt
Goeie investering!
audirs7 zegt
M3 gt?
mrrallycross zegt
Is de prijs zo hoog door de vorige eigenaar of omdat hij ook echt zo zeldzaam is!
philipf zegt
Die gozer had wel smaak zeg!
bofkont zegt
US spec E36 M3 , nee die wil je echt niet.