
Dat er een wellicht een Exige met V6-power onze kant op komt is fantastisch nieuws. Maar wil je het echt extreem, en is je Lotus je meer waard dan je leven, dan prop je er gewoon een turbo én een supercharger op. Dit alles in een autootje dat nog geen 1.000 kg weegt…
Als we de Hennessey Venom GT voor het gemak even niet meerekenen, dan is dit waarschijnlijk de dikste Exige die op deze aardkloot aanwezig is. Letterlijk, want de Brit is dankzij een kolossale bodykit flink uitgedijd. Maar de verbazing is compleet wanneer je een blik op de motor werpt, en ziet wat er allemaal voor upgrades te vinden zijn. De viercilinder -afkomstig van Toyota- wordt bijgestaan door aardig wat turbokracht. Dat alleen was nog niet genoeg, dus kreeg de turbo gezelschap van een mechanische compressor. Samen met nog een hele rits aan aanpassingen -waaronder een vloeistof gekoelde intercooler- perst dit racemonster nu 550 pk uit het kleine motorblokje.
Op je plek kunnen blijven zitten wanneer je in dit ding een bocht aansnijdt of het gaspedaal iets te ver intrapt is wel zo fijn, dus werd de binnenkant volgens de laatste race-trends ingericht. Waaronder sportstoelen, een sportstuur, en de onmisbare heel-veel-punts-gordels.
Goed nieuws voor autofanaten die goed in de slappe was zitten en zich niet druk hoeven te maken over gemorrel aan hypotheekrenteaftrek: hij staat te koop! Denk aan een bedrag van ongeveer 100.000 dollar, daarvoor mag-ie wel weg, aldus de eigenaar op MonkeyTuner. (via Jalopnik & Teamspeed)





Tsja, als je het zo stelt…doe er maar eentje dan ! ;-)
de power is leuk maar de looks zijn om te janken.
Tevens vraag ik me af of hij niet veel zwaarder is geworden dan een orgineel….
Deze staat al heeeel lang te koop :P.
@tvrspeedsix
inderdaad, innerlijk leuk(zowel cockpit als motor), maar uiterlijk best zwaar verneukt. Jammer hoor.
Lelijk flamingo-pimp stuurtje zeg.
Rest lijkt wel aardig. Hij’s goed aangepakt…
Ziet er wel leuk uit, wel een vresenlijke vuilnisbakkengroen/ Zundapblauwe kleur.
Maar qua PK/kg is het wel intressant.
Vraag me wel af of er meer dan alleen de motor en achteras aangepast is.
En ik vraag me nog meer af of die bodykit wel helemaal windtunnel verantwoord is.
Ziet er niet slecht uit, wel te dik naar mijn goesting, ik zou er niet in gezien willen worden.
Als ik het geld had, zou ik er niet lang over na moeten denken (en em heel snel kopen)!
gigantische wallen aan die wagen? Precies dat ie al afgeleefd is
De voorkant heeft grappig genoeg wel een beetje weg van de nieuwe generatie elise/exige die er zit aan te komen.
En 550 pk uit een 1.8??Euh??Revisie om de 2000 km?
Dit gaat zeker hard!! Met zwarte wielen en een ietwat mooiere achterkant is het echt iets voor mij.
Wat doet die Saab daar in de achtergrond?
Bodykit is oke zolang het functioneel is. Velgen zijn een echte eyesore echter.
Qua duurzaamheid, tsja. 550pk uit een 1.8 is natuurlijk wel heel veel. Het stigma van “iets zwaar turbochargen en om de 2000km reviseren” is vaak overdreven, maar in dit geval is het wel heel erg “pushing it”. 550 uit een 1.8 alu blokje…
Dan liever gietijzer (RB26, 2JZ, etc)
Overigens denk ik dat je met de helft minder PK de helft meer plezier van je Exige hebt, aangenomen dat je een beetje stuurliefde in je bloed hebt zitten.
Niet slecht, niet slecht… Maar Lotus heeft zelf ooit al iets beters gebouwd. Een uniek model voor een rijke klant uit het Oosten, met Audi power!
@Rohrl-fan:
Audi power?
Dat is de Sport Exige met een V6 van GM. Pure raceauto met 400pk uit 3 liter inhoud (N/A) en sequentiële dogbox etc.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/experience/competition/sportexige/sportexige.html
@Rohrl-fan:
Lotus heeft ook de GT1 gebouwd op basis van de Elise dat is ook zo’n beetje een overtreffende trap, niet dat hij zo succesvol was maar kom.
Je zal er schade mee rijden.
Beetje deuk en hij is alweer “totelos”.
Voor een ton: doe dan maar een donkervoortje, geen tupperware-turbo-tuning
Een Donkervoortje?
Idd. in die vogelkooi een ongelukje krijgen en je vakwerk frame is total loss.
De Elise heeft nog subframes naast de Alu hoofdmoncoque.
@ Svensson.: sterke verhalen hier toch altijd.
Kijk eens op seloc.org en je kan het hele bouwproces ook nog eens bekijken ;) … erg leuk om te lezen!
Staat trouwens al tijden te koop en hij rijdt er zelf ook nog in, check youtube maar.
Deze elise heeft dus 700PK, en er is video van
http://jalopnik.com/5554704/550hp-turbocharged-supercharged-wide+body-lotus-exige-any-questions
;-\
@ Deepep
En staat ook NIET meer te koop..
the car is currently not for sale following an engine rebuild… an engine rebuild that saw the thing get stroked and a bigger billet turbo get added which ended with a claimed grand total of 700 HP. We are not worthy.
dei achterkant doet me denken aan de ferrari f457
wel circuit monster waarschijnlijk
@YelloMello
Waar zie jij een saab dan?
@ ralph
Ik heb het niet over het chassis, ik heb het over de carrosserie/bodykit.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat deze auto nooit 100.000 euro waard is, en dat als je die (waarschijnlijk) godsvergeten dure bodykit in de prak rijd, hij al totalos is.
Dan vind IK een donkervoort het geld meer waard, (als je dan toch al “speelgoed” moet kiezen).
Een derde van de prijs was realistischer geweest.
Wat is die Elise toch een succesnummer voor Lotus!!!
Nee, ik wil hem niet. Al is het alleen maar vanwege de torenhoge onderhoudskosten!
Ja daar heb ik zeker interesse in :)
Ik ben altijd geinteresseerd in Lotussen, dus kom maar hier daarmee 8)
heeeeeeeeeeeeeeerlijk.
Die ene Lotus met 650kg en 400pk was ook lekker.
Deze heeft ook middenmotor en kosten maar 23.000 euro met cira 550-600pk met standaard injectoren!:
)
)
mer info: http://www.lotustalk.com/forums/f177/s2000-w-2jz-gte-supra-turbo-motor-swap-trade-lotus-elise-54781/
@CSL
Die S2000 heeft geen middenmotor, motor ligt gewoon voorin..
@DarkSupra:
De motor ligt op en achter de voorwielen. Bijna een voor-middenmotor. Gewichtsverdeling is dan ook ideaal bij de standaard! S2000.
mmhmm lekkah die wil ik wel :D
@ Svensson: Bedankt voor de rechtzetting. Ik heb altijd gedacht dat die wagen een gekietelde V6 van Audi had, maar dat blijkt dus idd niet te kloppen. Weer wat bijgeleerd! :-)
@ Hupke: Die Elise was ik volledig vergeten! Veel succes heeft die wagen idd niet gekend, maar voor mij blijft het wel een van de mooiste GT1’s aller tijden…
Ik dacht dat hier ooit een filmpje van was op AB, van deze auto?
@DarkSupra
De motor igt bij de S2000 achter de vooras, wat inhoud dat die een middenmotor heeft. Vreemd dat je dat niet weet!!
@RenesisHP
Die supra blok ligt zelfs iets meer naar achteren en naar beneden dan de standaard motorblok
ik zeg 2 dingen:
bruut
regenpijp!
@alfa159TI: Ik snap niet waarom bruut? :P
Ik weet niet hoor, maar zal het niet goedkoper zijn om gewoon een 2dehands Exige op de kop te tikken, desnoods Elise, die te fitten met supercharger en turbo?
kan je lekker M3tjes eruit trekken bij het troplicht!
@lambo4all: voor zover dat nog niet kon, een Exige is verrekte snel die eerste paar meters!
btw: ik heb altijd interesse in lotus, dus kom maar op, dan haal ik die bodykit er wel af!
Het is onwaarschijnlijk dat er 550pk uit een 1,8 blokje te halen is. De man heeft het nu zelfs over 700pk. Dat wil ik dan wel eens op een testbank zien want zelfs een F1 blok met 18000rpm haalt deze pk/ltr verhouding niet. Ik zou zeggen de helft. En dan gaat er nog steeds elke 2000km iets stuk.
@midasracer:
Dit jaar zijn het in de F1 2.4 V8 en en vorige jaren werd er gereden met 3.0 V10.
Moesten de ingenieurs volledig vrijgelaten worden dan kunnen er echt wel veel hogere vermogens gehaald worden. (en lichtjes duurzamer dan nu) Vooral op het gebied van uitlaten is alles nogal streng.
En er zijn theoretische maxima van vermogens (dat word op de totale cilinderinhoud berekend en niet per aantal cilinders ofzo (als je intresse hebt bekijk de carnot machines en de eigenschap ervan dat 2 ideale carnot machines met een volume van 2 liter dezelfde arbeid leveren kunnen met hetzelfde temperatuurs verschil als 1 motor met een volume van 2 liter)
Dit is wel heel theoretisch en practisch helemaal onhaalbaar.
Ik ben kwijt wat het voor benzine is (en ben veel te lui om het op te zoeken) maar ik weet nog dat het voor ofwel syn-gas (auto’s op hout) of voor H2 gas neerkwam op 134pk per liter.
Benzine licht veel hoger. (die vermogens zijn absolute maxima dus turbo’s compressors etc veranderen er niets aan)
Grotere vermogens zijn dus zeker mogenlijk zie de supra from hell bevoorbeeld die een bugattie veyron naar huis rijdt. Maar gezond is het echt niet.
En die V10 F11 blokken haalden atmospherisch zelfs 900 pk en de huidige halen toch nog altijd een 700 a 750 pk.
(op gigantische toerentallen wel eens waar)
@ Midasracer, je weet dat er iets bestaat zoals turbo’s en compressors?
Bij deze dan… ;)
@ midasracer
Maak je een grapje of weet je echt niet wat een turbo of compressor doet?
Lelijke bodykit, maar wat een vermogen! En dat voor zo’n mini ding, wow!