• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Iemand interesse in een Lotus Exige met 550 pk?

Auteur: ricardo, gepost 3 juni 2010 om 23:15 – 45 Reacties

Lotus Exige Widebody
Dat er een wellicht een Exige met V6-power onze kant op komt is fantastisch nieuws. Maar wil je het echt extreem, en is je Lotus je meer waard dan je leven, dan prop je er gewoon een turbo én een supercharger op. Dit alles in een autootje dat nog geen 1.000 kg weegt…

Als we de Hennessey Venom GT voor het gemak even niet meerekenen, dan is dit waarschijnlijk de dikste Exige die op deze aardkloot aanwezig is. Letterlijk, want de Brit is dankzij een kolossale bodykit flink uitgedijd. Maar de verbazing is compleet wanneer je een blik op de motor werpt, en ziet wat er allemaal voor upgrades te vinden zijn. De viercilinder -afkomstig van Toyota- wordt bijgestaan door aardig wat turbokracht. Dat alleen was nog niet genoeg, dus kreeg de turbo gezelschap van een mechanische compressor. Samen met nog een hele rits aan aanpassingen -waaronder een vloeistof gekoelde intercooler- perst dit racemonster nu 550 pk uit het kleine motorblokje.

Op je plek kunnen blijven zitten wanneer je in dit ding een bocht aansnijdt of het gaspedaal iets te ver intrapt is wel zo fijn, dus werd de binnenkant volgens de laatste race-trends ingericht. Waaronder sportstoelen, een sportstuur, en de onmisbare heel-veel-punts-gordels.

Goed nieuws voor autofanaten die goed in de slappe was zitten en zich niet druk hoeven te maken over gemorrel aan hypotheekrenteaftrek: hij staat te koop! Denk aan een bedrag van ongeveer 100.000 dollar, daarvoor mag-ie wel weg, aldus de eigenaar op MonkeyTuner. (via Jalopnik & Teamspeed)

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

exige, Lichtgewicht, Lotus, tuning

Vorig bericht: « Brandstofpomp lek? Dat lossen ze in Friesland zó op
Volgend bericht: Haagse PVV wil patserpolitie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    3 juni 2010 om 23:20

    Tsja, als je het zo stelt…doe er maar eentje dan ! ;-)

    Login om te reageren
  2. tvrspeedsix zegt

    3 juni 2010 om 23:21

    de power is leuk maar de looks zijn om te janken.

    Tevens vraag ik me af of hij niet veel zwaarder is geworden dan een orgineel….

    Login om te reageren
  3. OJSpots zegt

    3 juni 2010 om 23:21

    Deze staat al heeeel lang te koop :P.

    Login om te reageren
  4. fant zegt

    3 juni 2010 om 23:26

    @tvrspeedsix
    inderdaad, innerlijk leuk(zowel cockpit als motor), maar uiterlijk best zwaar verneukt. Jammer hoor.

    Login om te reageren
  5. HDM zegt

    3 juni 2010 om 23:35

    Lelijk flamingo-pimp stuurtje zeg.

    Rest lijkt wel aardig. Hij’s goed aangepakt…

    Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    3 juni 2010 om 23:38

    Ziet er wel leuk uit, wel een vresenlijke vuilnisbakkengroen/ Zundapblauwe kleur.

    Maar qua PK/kg is het wel intressant.
    Vraag me wel af of er meer dan alleen de motor en achteras aangepast is.
    En ik vraag me nog meer af of die bodykit wel helemaal windtunnel verantwoord is.
    Ziet er niet slecht uit, wel te dik naar mijn goesting, ik zou er niet in gezien willen worden.

    Login om te reageren
  7. Lan_Evo zegt

    3 juni 2010 om 23:49

    Als ik het geld had, zou ik er niet lang over na moeten denken (en em heel snel kopen)!

    Login om te reageren
  8. xilver zegt

    3 juni 2010 om 23:50

    gigantische wallen aan die wagen? Precies dat ie al afgeleefd is

    Login om te reageren
  9. SimonMc zegt

    3 juni 2010 om 23:52

    De voorkant heeft grappig genoeg wel een beetje weg van de nieuwe generatie elise/exige die er zit aan te komen.

    En 550 pk uit een 1.8??Euh??Revisie om de 2000 km?

    Login om te reageren
  10. Rikus zegt

    3 juni 2010 om 23:57

    Dit gaat zeker hard!! Met zwarte wielen en een ietwat mooiere achterkant is het echt iets voor mij.

    Login om te reageren
  11. YelloMello zegt

    3 juni 2010 om 23:58

    Wat doet die Saab daar in de achtergrond?

    Login om te reageren
  12. bozewolf zegt

    4 juni 2010 om 00:19

    Bodykit is oke zolang het functioneel is. Velgen zijn een echte eyesore echter.

    Qua duurzaamheid, tsja. 550pk uit een 1.8 is natuurlijk wel heel veel. Het stigma van “iets zwaar turbochargen en om de 2000km reviseren” is vaak overdreven, maar in dit geval is het wel heel erg “pushing it”. 550 uit een 1.8 alu blokje…

    Dan liever gietijzer (RB26, 2JZ, etc)

    Login om te reageren
  13. bozewolf zegt

    4 juni 2010 om 00:20

    Overigens denk ik dat je met de helft minder PK de helft meer plezier van je Exige hebt, aangenomen dat je een beetje stuurliefde in je bloed hebt zitten.

    Login om te reageren
  14. Rohrl-fan zegt

    4 juni 2010 om 00:36

    Niet slecht, niet slecht… Maar Lotus heeft zelf ooit al iets beters gebouwd. Een uniek model voor een rijke klant uit het Oosten, met Audi power!

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      4 juni 2010 om 00:55

      @Rohrl-fan:

      Audi power?

      Dat is de Sport Exige met een V6 van GM. Pure raceauto met 400pk uit 3 liter inhoud (N/A) en sequentiële dogbox etc.

      http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/experience/competition/sportexige/sportexige.html

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 juni 2010 om 02:02

      @Rohrl-fan:

      Lotus heeft ook de GT1 gebouwd op basis van de Elise dat is ook zo’n beetje een overtreffende trap, niet dat hij zo succesvol was maar kom.

      Login om te reageren
  15. Dinges zegt

    4 juni 2010 om 00:56

    Je zal er schade mee rijden.
    Beetje deuk en hij is alweer “totelos”.
    Voor een ton: doe dan maar een donkervoortje, geen tupperware-turbo-tuning

    Login om te reageren
  16. Ralph zegt

    4 juni 2010 om 01:32

    Een Donkervoortje?

    Idd. in die vogelkooi een ongelukje krijgen en je vakwerk frame is total loss.

    De Elise heeft nog subframes naast de Alu hoofdmoncoque.

    @ Svensson.: sterke verhalen hier toch altijd.

    Login om te reageren
  17. jur zegt

    4 juni 2010 om 03:04

    Kijk eens op seloc.org en je kan het hele bouwproces ook nog eens bekijken ;) … erg leuk om te lezen!

    Staat trouwens al tijden te koop en hij rijdt er zelf ook nog in, check youtube maar.

    Login om te reageren
  18. deepep zegt

    4 juni 2010 om 04:52

    Deze elise heeft dus 700PK, en er is video van

    http://jalopnik.com/5554704/550hp-turbocharged-supercharged-wide+body-lotus-exige-any-questions

    ;-\

    Login om te reageren
  19. Martijn Nijsten zegt

    4 juni 2010 om 06:23

    @ Deepep

    En staat ook NIET meer te koop..

    the car is currently not for sale following an engine rebuild… an engine rebuild that saw the thing get stroked and a bigger billet turbo get added which ended with a claimed grand total of 700 HP. We are not worthy.

    Login om te reageren
  20. tobiman zegt

    4 juni 2010 om 07:41

    dei achterkant doet me denken aan de ferrari f457
    wel circuit monster waarschijnlijk

    Login om te reageren
  21. sta zegt

    4 juni 2010 om 08:13

    @YelloMello
    Waar zie jij een saab dan?

    Login om te reageren
  22. Dinges zegt

    4 juni 2010 om 08:14

    @ ralph

    Ik heb het niet over het chassis, ik heb het over de carrosserie/bodykit.
    Wat ik bedoel te zeggen, is dat deze auto nooit 100.000 euro waard is, en dat als je die (waarschijnlijk) godsvergeten dure bodykit in de prak rijd, hij al totalos is.

    Dan vind IK een donkervoort het geld meer waard, (als je dan toch al “speelgoed” moet kiezen).

    Een derde van de prijs was realistischer geweest.

    Login om te reageren
  23. L-fred zegt

    4 juni 2010 om 09:35

    Wat is die Elise toch een succesnummer voor Lotus!!!

    Login om te reageren
  24. florisw zegt

    4 juni 2010 om 10:07

    Nee, ik wil hem niet. Al is het alleen maar vanwege de torenhoge onderhoudskosten!

    Login om te reageren
  25. DRU zegt

    4 juni 2010 om 10:17

    Ja daar heb ik zeker interesse in :)

    Login om te reageren
  26. SupercarFan zegt

    4 juni 2010 om 10:37

    Ik ben altijd geinteresseerd in Lotussen, dus kom maar hier daarmee 8)

    Login om te reageren
  27. CSL zegt

    4 juni 2010 om 10:49

    heeeeeeeeeeeeeeerlijk.
    Die ene Lotus met 650kg en 400pk was ook lekker.

    Deze heeft ook middenmotor en kosten maar 23.000 euro met cira 550-600pk met standaard injectoren!:
    )
    )

    mer info: http://www.lotustalk.com/forums/f177/s2000-w-2jz-gte-supra-turbo-motor-swap-trade-lotus-elise-54781/

    Login om te reageren
  28. DarkSupra zegt

    4 juni 2010 om 13:07

    @CSL
    Die S2000 heeft geen middenmotor, motor ligt gewoon voorin..

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      4 juni 2010 om 14:30

      @DarkSupra:

      De motor ligt op en achter de voorwielen. Bijna een voor-middenmotor. Gewichtsverdeling is dan ook ideaal bij de standaard! S2000.

      Login om te reageren
  29. spykerboy zegt

    4 juni 2010 om 13:11

    mmhmm lekkah die wil ik wel :D

    Login om te reageren
  30. Rohrl-fan zegt

    4 juni 2010 om 13:27

    @ Svensson: Bedankt voor de rechtzetting. Ik heb altijd gedacht dat die wagen een gekietelde V6 van Audi had, maar dat blijkt dus idd niet te kloppen. Weer wat bijgeleerd! :-)

    @ Hupke: Die Elise was ik volledig vergeten! Veel succes heeft die wagen idd niet gekend, maar voor mij blijft het wel een van de mooiste GT1’s aller tijden…

    Login om te reageren
  31. The360box zegt

    4 juni 2010 om 14:41

    Ik dacht dat hier ooit een filmpje van was op AB, van deze auto?

    Login om te reageren
  32. CSL zegt

    4 juni 2010 om 14:50

    @DarkSupra
    De motor igt bij de S2000 achter de vooras, wat inhoud dat die een middenmotor heeft. Vreemd dat je dat niet weet!!

    Login om te reageren
  33. CSL zegt

    4 juni 2010 om 14:53

    @RenesisHP
    Die supra blok ligt zelfs iets meer naar achteren en naar beneden dan de standaard motorblok

    Login om te reageren
  34. alfa159TI zegt

    4 juni 2010 om 15:00

    ik zeg 2 dingen:

    bruut
    regenpijp!

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      4 juni 2010 om 19:36

      @alfa159TI: Ik snap niet waarom bruut? :P

      Ik weet niet hoor, maar zal het niet goedkoper zijn om gewoon een 2dehands Exige op de kop te tikken, desnoods Elise, die te fitten met supercharger en turbo?

      Login om te reageren
  35. lambo4all zegt

    4 juni 2010 om 15:49

    kan je lekker M3tjes eruit trekken bij het troplicht!

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      4 juni 2010 om 20:59

      @lambo4all: voor zover dat nog niet kon, een Exige is verrekte snel die eerste paar meters!

      btw: ik heb altijd interesse in lotus, dus kom maar op, dan haal ik die bodykit er wel af!

      Login om te reageren
  36. midasracer zegt

    4 juni 2010 om 15:56

    Het is onwaarschijnlijk dat er 550pk uit een 1,8 blokje te halen is. De man heeft het nu zelfs over 700pk. Dat wil ik dan wel eens op een testbank zien want zelfs een F1 blok met 18000rpm haalt deze pk/ltr verhouding niet. Ik zou zeggen de helft. En dan gaat er nog steeds elke 2000km iets stuk.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 juni 2010 om 01:55

      @midasracer:
      Dit jaar zijn het in de F1 2.4 V8 en en vorige jaren werd er gereden met 3.0 V10.
      Moesten de ingenieurs volledig vrijgelaten worden dan kunnen er echt wel veel hogere vermogens gehaald worden. (en lichtjes duurzamer dan nu) Vooral op het gebied van uitlaten is alles nogal streng.

      En er zijn theoretische maxima van vermogens (dat word op de totale cilinderinhoud berekend en niet per aantal cilinders ofzo (als je intresse hebt bekijk de carnot machines en de eigenschap ervan dat 2 ideale carnot machines met een volume van 2 liter dezelfde arbeid leveren kunnen met hetzelfde temperatuurs verschil als 1 motor met een volume van 2 liter)
      Dit is wel heel theoretisch en practisch helemaal onhaalbaar.
      Ik ben kwijt wat het voor benzine is (en ben veel te lui om het op te zoeken) maar ik weet nog dat het voor ofwel syn-gas (auto’s op hout) of voor H2 gas neerkwam op 134pk per liter.
      Benzine licht veel hoger. (die vermogens zijn absolute maxima dus turbo’s compressors etc veranderen er niets aan)

      Grotere vermogens zijn dus zeker mogenlijk zie de supra from hell bevoorbeeld die een bugattie veyron naar huis rijdt. Maar gezond is het echt niet.
      En die V10 F11 blokken haalden atmospherisch zelfs 900 pk en de huidige halen toch nog altijd een 700 a 750 pk.
      (op gigantische toerentallen wel eens waar)

      Login om te reageren
  37. jur zegt

    4 juni 2010 om 17:32

    @ Midasracer, je weet dat er iets bestaat zoals turbo’s en compressors?
    Bij deze dan… ;)

    Login om te reageren
  38. klm zegt

    4 juni 2010 om 17:33

    @ midasracer

    Maak je een grapje of weet je echt niet wat een turbo of compressor doet?

    Login om te reageren
  39. Cantago zegt

    5 juni 2010 om 10:40

    Lelijke bodykit, maar wat een vermogen! En dat voor zo’n mini ding, wow!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North