
Bij onze zuiderburen moet dit jaar een bemmende GP de markt komen voor ruwweg 90.000 euro met een gecombineerde elektro/hybride-aandrijving. Een soort Fisker Karma voor wie geen Fisker Karma wil, maar wel een retrolook.
De benzine-pk’s zijn afkomstig uit het bekende 1.6-liter Prince-blok van MINI/PSA. Dat levert 211 pk en 260 Nm aan koppel. Niet verkeerd, voor een kleine GT. Maar echt leuk wordt het pas als de elektromotor inschakelt, en nog eens 100 kW (136 pk) en 300 Nm bovenop gooit.
Alleen gebruik maken van elektro-aandrijving is mogelijk, en met een volgeladen li-Polymer accu kom je dan 70 km ver. Het opladen duurt vervolgens een uurtje of vijf via een regulier 220V stopcontact (16 Ampère). De sprint naar de honderd neemt zes tellen in beslag, maar met de ingeschakelde benzinemotor gaat dit al in vier seconden. Het verbruik was al bekend: Volgens de Europese norm R101 slurpt de Imperia GP 1,9 liter per 100 km weg en zit je met de CO2-uitstoot ónder de 50 gram per kilometer. Ja, dat maakt deze deeltijd-EV een bijtellingsvriendelijk rakkertje. En het ziet er leuker uit dan je Plug-In Prius of Ampera.
Onlangs zijn ze met een kaalgeschoren prototype op pad de gaan, HIER op de foto’s te zien. Wanneer de eerste klantenauto wordt afgeleverd is nog niet bekend. Het mag van ons wel een keer gaan gebeuren, aangezien ze in 2008 al met dezelfde renders rondliepen. En dat is dan weer het voordeel van een neo-retro design, zoals ze het zelf noemen, daarmee lijken je concepts niet zo snel gedateerd.
Met dank aan Carreza voor de tip!
Zoals ze hier zeggen: Wa ne zaligen bak!
@jackl: Godslelijk en de specs zijn om te janken. NEXT!
Ja kan er niet aan doen maar ik vind de hele retro look ook geweldig. Mss zelfs mooier dan de Wiesmann :)
@voytekbe: dan liever de wiesmann, flinke motor en geen hybride gedoe! Laatst 5 van die prachtauto’s bij elkaar zien staan.. like I died and gone to heaven :D
koddig schatje ..
echt een beeldig karretje ..
dikke vette thumbs up ..
Mja ,niet geheel overtuigd .Eerst eens in het echt zien ,en dat zal wel lang duren.
Badass op ze best
Een gesmolten BMW dus… Vet! Mooie Wiesmann concurrent.
Hun bedoeling is om 100 auto’s per jaar te bouwen… lijkt mij vrij optimistisch, maar dat aantal is wel nodig om winstgevend te worden.
Ik hoop alleszins dat ik er snel eentje mag spotten!
Stond vorige zondag in Spa-Francorchamps op de Spa Classic
Best wel aardig, alleen een beetje (erg) een Wiesmann kloon.
Die koplampen kunnen btw echt niet, echt oerlelijk, retro of niet…
Hybrid Power Rules :D
Wat een vreselijke hotrod-wannabee, als je dan toch een hotrod maakt, gooi er dan een V8 in.
Ik ben niet wild van het design, maar verder wel trots dat zoiets in “mijn apenlandje” uit de grond gestampt wordt…
Een wiesmann voor mij! Als het om hybrides gaat heeft deze denkik geen echte concurrenten, gat in de markt! (denkik)
Ik kan toch niet zeggen dat ik hier heel warm van wordt.
Er zit potentieel in maar op het eerste zicht lijkt hij langs de zijkant wat goedkoop.
Die koelsleuven aan de zijkant zien er nep uit en er is ‘iets’ met het achterspatbord rond de wielen, langs achter ziet het er ok uit maar langs voor niet echt, ofwel is dit om dat het wiel er precies stuntelig er in zit. Maar bon, die jongens zijn met een mooi projectje bezig, hou rekening met de commentaren van de mensen en dit komt wel goed!
eleijkheid ten top dit