
Productiever dan een fabrieksarbeider met 25 jaar ervaring, deze flitspalen in Nederland.
Dat de Randstad koploper is qua verkeersdrukte, weet iedereen die er wel eens in de spits rijdt. Maar dat betekent niet automatisch dat de flitspalen daar het hardst werken. Integendeel. Uit een analyse van Independer op basis van CJIB-cijfers blijkt dat de flitspaalkampioen van Nederland in Friesland staat. Jawel, Friesland.
De hardst werkende paal van Nederland staat aan de Stadionweg in Heerenveen, en die flitste in de eerste vier maanden van 2024 maar liefst 13.839 keer. Dat is goed voor 74% van alle boetes in Friesland. En dat terwijl er in die hele provincie maar acht flitspalen staan.
Zet je dat af tegen het aantal personenauto’s in Friesland, dan kreeg 1 op de 26 Friezen daar een prent. Wat kunnen statistieken toch soms grappig zijn. Althans, misschien ging het ook tien keer om dezelfde bestuurder met een iets te zware rechtervoet. Weet jij veel.
Flitspalen Nederland gaan er lustig op los
Vergelijk dat eens met de drukste provincie aller tijden: Zuid-Holland. Daar staan 209 flitspalen, die samen ruim 230.000 snelheidsovertredingen registreerden. Klinkt veel, maar per paal zijn dat er gemiddeld slechts 1.040. De Friese paal in Heerenveen doet dat dus in z’n eentje dertien keer beter. Zeeland komt overigens op plek twee qua flitspaalproductiviteit, met gemiddeld 1.623 boetes per paal. Gelderland volgt met 1.450.
Kijk je naar de topflitsers per stuk, dan steekt één mobiele paal erbovenuit: de A16 bij Rotterdam-Kralingen, met 21.105 boetes in vier maanden tijd. Daarna volgen de Rotterdamsebaan in Den Haag, de Europaweg in Groningen en, daar is ‘ie weer, opnieuw de Stadionweg in Heerenveen.
Gevolgen te hard rijden voor je autoverzekering
Te hard rijden kost je in Nederland meer dan alleen die peperdure boete. Rijd je meer dan 30 km/u te hard, dan bouw je een zogezegd strafrechtelijk verleden op.
Dit betekent dat je bij je autoverzekering de overtreding MOET melden. Dat kan je een hogere verzekeringspremie opleveren, of zelfs een geweigerde aanvraag. Deze informatie niet melden kan resulteren in het beëindigen van je actieve autoverzekering.
Via Independer





In de spits rijden is een beetje een contradictie.
Sommige palen zijn echt smerig geplaatst. Zo worden bij het kruispunt bij het Gelredome veel mensen gepakt. Als je daar Arnhem uitrijdt, rechtdoor de A325 richting Nijmegen op, mag je maar met 50 door het stoplicht, om vervolgens dus direct een snelweg op te rijden. Maar, stel je komt aan met 50, stoplicht staat op groen, dan is een automatisme om al langzaam te accelereren, want je gaat een snelweg op. Hier worden heel veel onwetenden geflitst met bijvoorbeeld 58 km/u. Draagt niets bij aan de veiligheid, wel aan de staatskas. Als ze nou enkel op roodrijders zouden flitsen daar zou ik er geen probleem mee hebben.
Alleen rij je daar niet gelijk de snelweg op, maar kom je eerst een stuk tegen waar je nog maar 70 mag. Ook is er geen bord dat aangeeft dat je een snelweg op rijdt, pas na een meter of 100 staat er een bord dat je een autoweg op rijdt met een maximum van 70km. Als je dan bij het stoplicht al gas begint te geven dan heb je of A: kennis van de weg en toch maak je de fout bewust. Of B: Geen kennis van de weg, waardoor zonder indicatie van een auto- of snelweg gas geven ook wel onhandig is.
Ik zal niet ontkennen dat de paal er erg strategisch staat en je inderdaad eenvoudiger dan anders geflitst kunt worden. Maar ik denk dat de grootste fout nog steeds achter het stuur zelf zit
Het is een combinatie van. Je ziet vlak na het kruispunt de borden met 70, je ziet dat je een weg op rijdt met het uiterlijk van een snelweg, je ziet op je navigatie dat je een A weg op rijdt, dus je denkt snelweg. En zo worden er zat mensen die met 50 op een toevallig op groen staand stoplicht afrijden met 55 ofzo gepakt, omdat ze onbewust, door alle redenen die ik hierboven geef, iets te snel zijn gaan rijden. Eigen fout? Ja. Begrijpelijke fout? Absoluut.
Smerig geplaatst inderdaad, terwijl de paal vanaf de Pleij richting Elden wel op 70 en rood staat. Overigens zou een paal vanaf Elden/Kronenburg richting Malburgen wel een fijne toevoeging zijn. Hoevaak daar mensen niet menen oranje te halen en dan vol door rood gaan of bewust door rood rijden…
Die bij Gelredome vanuit Pleij is geen 50 hoor maar 70. Ik heb daar zelden onder de 56 doorheen gereden als het stoplicht op groen staat en werkelijk nog nooit 1 prent gehad.
Binnen de bebouwde kom geldt inderdaad 30 km/h. Op snelwegen volgt pas een strafrechtbeschikking vanaf 40 km/h.
Je moet met dit soort zaken ook wat geluk hebben. Bijvoorbeeld als je zin hebt om eens een flinke dot gas te geven maar er een wagen voor je zit, die zich netjes aan de regels houdt. Precies op het moment, dat er vanaf een viaduct over de weg, waar jij net stevig gas had willen geven, een laser-controle gehouden wordt. ‘Saved by the bell’ heet dat, als ik me niet vergis.
“Dat is goed voor 74% van alle boetes in Friesland. En dat terwijl er in die hele provincie maar acht flitspalen staan.”
Het is toch logisch dat een enkele flitspaal een relatief hoog percentage van alle boetes pakt als er weinig flitspalen staan in het gehele gebied? Het zou pas echt bijzonder zijn als één paal 74% pakt in een provincie met 80 palen.
Nou als voormalige fabrieksarbeider met ruim 25 jaar ervaring, vind ik 14.000 stuks produceren in 4 maanden, maar een lachertje, daar deed ik 13 jaar geleden al een uur en 10 minuten over. En ook die 230.000 stuks in één jaar is een lachertje, daar deed ik in mijn eentje drie dagen à 7 uur per dag over en dan had ik nog een ruime marge van 22.000 stuks over.
Die bekeuringen dienen helemaal de veiligheid niet, die dienen alleen de schatkist, want je wordt er niet direct mee geconfronteerd en dus heb je alleen de weet, dat dat apparaat daar staat en dat het je geld kost als je te hard rijdt. Alleen voor je eigen portomonee rijdt je dus langzamer, niet voor de veiligheid van jezelf en je mede weggebruikers, want ondertussen zijn diverse bestuurders met heel andere zaken bezig, die de veiligheid net zo goed in gevaar brengen.