• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker

Auteur: Dennis, gepost 10 december 2025 om 16:58 – 3 Reacties

De elektrische auto is niet langer de stille moordenaar die hij ooit was.

De elektrische auto mag dan goed zijn voor het milieu, voor de gezondheid van de wandelaars is hij dat niet per se. Tenminste, dat was hij niet. De kans dat je door een elektrische auto wordt doodgereden is nu even groot als de kans dat een benzinebak dat doet.

Uit een in vakblad Nature gepubliceerd onderzoek blijkt namelijk dat EV’s nu even gevaarlijk zijn voor voetgangers als auto’s die zich enkel op de kracht van een verbrandingsmotor voortbewegen. Dat is interessant, want dat was twaalf jaar geleden wel anders. Destijds waren EV’s namelijk nog echte sluipmoordenaars. Ze mochten geluidloos rondrijden, waardoor fietsers en voetgangers de auto’s minder snel opmerkten en ze aanzienlijk vaker bij verkeersongevallen betrokken raakten.

Hiermee werden EV’s veiliger

In 2014 werd daarom het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) in het leven geroepen, dat vanaf 1 juli 2019 ook daadwerkelijk verplicht werd. Dit systeem zorgt ervoor dat EV’s geluid maken bij lagere snelheden. De onderzoekers zagen in de data dat het aantal ongevallen scherp afnam sinds die introductie en al snel in lijn kwam met andere types auto’s.

Echt hard bewijs dat enkel AVAS de oorzaak is voor de scherpe daling, is er niet. De onderzoekers stellen dat hiervoor extra onderzoek nodig is.

Geen zwaardere verwondingen door hoger gewicht

Naast de kans op een ongeluk, keken de onderzoekers ook naar de opgelopen verwondingen of zelfs dodelijkheid van ongevallen waarbij elektrische auto’s en voetgangers betrokken waren. De aanname was namelijk dat EV’s, vooral door hun hogere gewicht, niet alleen dodelijker zouden zijn, maar op z’n minst voor zwaardere verwondingen zouden zorgen.

Maar daarvoor werd geen bewijs gevonden in de data. EV’s bleken op dit vlak niet gevaarlijker dan andere personenauto’s. Dat zou volgens de onderzoekers kunnen komen doordat de elektrische auto’s doorgaans standaard van meer en betere veiligheidsopties voorzien zijn.

Pas op voor hybride-rijders

Toch is er ook een uitzondering: de hybride vierwielers zijn bijna altijd de gevaarlijkste voertuigen op de weg geweest. Ondanks dat er een dalende trend aan de gang is, zijn HEV’s tot op de dag van vandaag relatief gezien twee keer zo vaak betrokken bij ongevallen met voetgangers.

Waarom dat zo is? Dat weten zelfs de onderzoekers niet. Er lijkt ook geen directe aanleiding voor. Dit type auto maakt immers net zoveel geluid als zowel benzine- en elektrische auto’s. Ook de rijervaring (meer pk’s en direct beschikbaar hoger koppel) is niet anders. De enige verklaring die de onderzoekers twijfelend aandroegen, was “het zou wel eens kunnen liggen aan het wispelturige rijgedrag van de hybride-rijders”.

Foto: Ferrari LaFerrari gespot door @rvspots

Ook interessant!

  • porsche-taycan-gts-sedan-rijder-3-4-achter-2025
    Accelereren als een jekko is goed voor je EV
  • Sportief rijden met je EV tóch niet goed voor de accu?
  • Onderzoek overheid: EV-rijders willen weer benzineauto
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, onderzoek, voetgangers

Vorig bericht: « Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
Volgend bericht: De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    10 december 2025 om 18:35

    Dus eigenlijk is het goede nieuws dat EVs minder dodelijk zijn geworden. De titel deed iets anders suggereren.

    Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    10 december 2025 om 19:56

    De onderzoekers weten niet hoe het komt, dus de conclusie van Autoblog is veel te voorbarig. Iets met causaliteit vs correlatie enzo – dat heeft al vaker tot ernstige ongelukken geleid.
    Maar ja, alles voor de clicks hè?

    Login om te reageren
  3. M3 comp. zegt

    10 december 2025 om 20:44

    “EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s”, dus benzine auto’s waren al die tijd veiliger. Raar dat ik dat nooit gelezen heb. Maar de EV heeft absoluut geen overhand. Hoe gaat het dan uitpakken? Worden ze dan wel gevaarlijker? Mede door de aantallen dan? Of zal het aan het overige verkeer kunnen liggen, zoals voorgangers en fietsers die sowieso niet opletten. Met oordopjes in lopen en rijden. Zonder licht of een capuchon op hebben en niet eens omkijken, zeker Inn donkere dagen? Het licht immers ALTIJD aan de auto, toch? Statistieken en cijfers, ik heb niets mee. De brandstofmotor zal en moet het verliezen van de EV, punt. Nederland is immers ook niet vol (volgens de statistieken), de green deal is ook geen fout project en het energienet is ook niet vol. De inflatie valt allemaal wel mee en we moeten nog veel meer voor onze vrienden in de Oekraïne doen, desnoods onze pensioenen daar aan opofferen, want denk aan je veiligheid. Terwijl zij de Nordsteam hebben opgeblazen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. We gaan de goede kant op met de slimme meter, die straks op afstand uitgeschakeld kan worden, en contant geld omzetten naar digitaal geld zodat men straks met één druk op de knop ze je alles kunnen afnemen als je niet naar ze luistert.
    Lang leve de elektrificatie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North