
De elektrische auto is niet langer de stille moordenaar die hij ooit was.
De elektrische auto mag dan goed zijn voor het milieu, voor de gezondheid van de wandelaars is hij dat niet per se. Tenminste, dat was hij niet. De kans dat je door een elektrische auto wordt doodgereden is nu even groot als de kans dat een benzinebak dat doet.
Uit een in vakblad Nature gepubliceerd onderzoek blijkt namelijk dat EV’s nu even gevaarlijk zijn voor voetgangers als auto’s die zich enkel op de kracht van een verbrandingsmotor voortbewegen. Dat is interessant, want dat was twaalf jaar geleden wel anders. Destijds waren EV’s namelijk nog echte sluipmoordenaars. Ze mochten geluidloos rondrijden, waardoor fietsers en voetgangers de auto’s minder snel opmerkten en ze aanzienlijk vaker bij verkeersongevallen betrokken raakten.
Hiermee werden EV’s veiliger
In 2014 werd daarom het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) in het leven geroepen, dat vanaf 1 juli 2019 ook daadwerkelijk verplicht werd. Dit systeem zorgt ervoor dat EV’s geluid maken bij lagere snelheden. De onderzoekers zagen in de data dat het aantal ongevallen scherp afnam sinds die introductie en al snel in lijn kwam met andere types auto’s.
Echt hard bewijs dat enkel AVAS de oorzaak is voor de scherpe daling, is er niet. De onderzoekers stellen dat hiervoor extra onderzoek nodig is.
Geen zwaardere verwondingen door hoger gewicht
Naast de kans op een ongeluk, keken de onderzoekers ook naar de opgelopen verwondingen of zelfs dodelijkheid van ongevallen waarbij elektrische auto’s en voetgangers betrokken waren. De aanname was namelijk dat EV’s, vooral door hun hogere gewicht, niet alleen dodelijker zouden zijn, maar op z’n minst voor zwaardere verwondingen zouden zorgen.
Maar daarvoor werd geen bewijs gevonden in de data. EV’s bleken op dit vlak niet gevaarlijker dan andere personenauto’s. Dat zou volgens de onderzoekers kunnen komen doordat de elektrische auto’s doorgaans standaard van meer en betere veiligheidsopties voorzien zijn.
Pas op voor hybride-rijders
Toch is er ook een uitzondering: de hybride vierwielers zijn bijna altijd de gevaarlijkste voertuigen op de weg geweest. Ondanks dat er een dalende trend aan de gang is, zijn HEV’s tot op de dag van vandaag relatief gezien twee keer zo vaak betrokken bij ongevallen met voetgangers.
Waarom dat zo is? Dat weten zelfs de onderzoekers niet. Er lijkt ook geen directe aanleiding voor. Dit type auto maakt immers net zoveel geluid als zowel benzine- en elektrische auto’s. Ook de rijervaring (meer pk’s en direct beschikbaar hoger koppel) is niet anders. De enige verklaring die de onderzoekers twijfelend aandroegen, was “het zou wel eens kunnen liggen aan het wispelturige rijgedrag van de hybride-rijders”.
Foto: Ferrari LaFerrari gespot door @rvspots





Dus eigenlijk is het goede nieuws dat EVs minder dodelijk zijn geworden. De titel deed iets anders suggereren.
De onderzoekers weten niet hoe het komt, dus de conclusie van Autoblog is veel te voorbarig. Iets met causaliteit vs correlatie enzo – dat heeft al vaker tot ernstige ongelukken geleid.
Maar ja, alles voor de clicks hè?
“EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s”, dus benzine auto’s waren al die tijd veiliger. Raar dat ik dat nooit gelezen heb. Maar de EV heeft absoluut geen overhand. Hoe gaat het dan uitpakken? Worden ze dan wel gevaarlijker? Mede door de aantallen dan? Of zal het aan het overige verkeer kunnen liggen, zoals voorgangers en fietsers die sowieso niet opletten. Met oordopjes in lopen en rijden. Zonder licht of een capuchon op hebben en niet eens omkijken, zeker Inn donkere dagen? Het licht immers ALTIJD aan de auto, toch? Statistieken en cijfers, ik heb niets mee. De brandstofmotor zal en moet het verliezen van de EV, punt. Nederland is immers ook niet vol (volgens de statistieken), de green deal is ook geen fout project en het energienet is ook niet vol. De inflatie valt allemaal wel mee en we moeten nog veel meer voor onze vrienden in de Oekraïne doen, desnoods onze pensioenen daar aan opofferen, want denk aan je veiligheid. Terwijl zij de Nordsteam hebben opgeblazen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. We gaan de goede kant op met de slimme meter, die straks op afstand uitgeschakeld kan worden, en contant geld omzetten naar digitaal geld zodat men straks met één druk op de knop ze je alles kunnen afnemen als je niet naar ze luistert.
Lang leve de elektrificatie.