
Afgelopen januari blies de ANWB het al van de toren: donderdag 9 oktober 2008 moet een filevrije dag worden. Vanochtend staat er weer eens een landelijk rijtje van 200+ km, dus we zijn benieuwd of dat morgen zomaar vermeden kan worden. Mocht dat lukken, dan scheelt dat in één klap 6 miljoen euro.
Dat is de uitkomst van een rekensommetje van vervoersbrancheorganisaties EVO en TLN. Op jaarbasis verdoen we in de file zo’n 700 miljoen euro. Naast brandstofkosten wordt hierbij rekening gehouden met verloren uren, maar niet met indirecte kosten als vertraagde productieprocessen of onbevoorrade supermarkten. Neem je die mee in de berekening, dan zijn de cijfers helemaal bedroevend: in 2007 liep ons land volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid tussen de 2,7 en 3,6 miljard euro schade op door files.
Inclusief indirecte kosten wordt de besparing op de filevrije dag geschat op 7 tot 10 miljoen euro, of zelfs meer aangezien het een normaal gesproken drukke donderdag betreft. Meer dan de helft hiervan komt ten goede aan het bedrijfsleven.
Dus, beste Autobloglezers, zullen we morgen dan maar allemaal en masse de trein pakken? Even kijken wat dat voor economische schade oplevert…
De staat zal anders wel blij zijn met dat brandstofverbruik…
Dus als de ANWB schreeuwt dat het morgen een filevrije dag is, zullen er opeens geen files staan? Iedereen zal de auto laten staan of wat? En als het werkt, kunnen ze dat dan niet gewoon ff iedere dag schreeuwen?
Ik zeg morgen minimaal 200 km file.
Ach, ik pak evenzogoed de trein wel zoals altijd (elke dag Nijmegen – Utrecht is geen doen met de auto), en al helemaal als ik aan het einde van de middag ook nog richting Haarlem moet. Op zich overwoog ik even om daarvoor de auto te gaan pakken, juist vanwege de filevrije dag.
Maar: toch is die hele filevrije dag een beetje dubieus. Het idee van geen files klinkt natuurlijk geweldig, maar in hoeverre kunnen mensen daar dan ook nog profijt van hebben in het verkeer zelf? Ik bedoel: juist op zo’n dag zou je denken “Ha, geen files, ik kan vandaag lekker met de auto”. Dat schiet alleen niet erg op als half Nederland zo denkt…
Wat zal alle (media) aandacht voor dit geintje (want meer is het echt niet) bij elkaar hebben gekost? Stel dat de filevrije dag slaagt, dan trekken we met elkaar de conclusie dat het inderdaad mogelijk is om een filevrije dag te hebben en vervolgens sluiten daarna weer allemaal iedere dag aan in de file. Leuk als geintje, maar verder een weinig zinnig initiatief.
Wat een verloren geld zeg! Zouden we die kredietkrach niet op kunnen lossen door de files aan te pakken?
Als dit slaagt, dan moeten we concluderen dat het mogelijk is en we geen extra wegen hoeven bouwen. We kunnen dan ons hoofd weer in het zand steken voor het probleem.
Ik zet in op 240 km File morgen, kunnen we hier een contest van maken?
Als het morgen droog is dan pak ik de motor, dan slalom ik wel tussen die zogenaamd niet aanwezige files door :)
Ik zie het nog niet gebeuren hoor morgen. Eerst zien.
@ Incognito
ik bied meer. Vandaag al 200+ km, dus morgen zeker 300km.
Ik heb mezelf wel ingeschreven. Puur voor de gein. Ik pak elke dag de auto van Amersfoort naar Nieuwegein. Morgen vertrek ik een uurtje vroeger. Eens zien of ik zo vroeg mijn bed uit kom (5:15 ipv 6:15). Dan hoop ik voor de files op mijn werk te zijn.
Ik laat het morgen wel weten ;-)
Ik sta morgenvroeg bovenop de brug bij Zaltbommel, kijken hoeveel file het wordt, met zo’n uitzicht vanaf de tweede verdieping, moet ik een eind kunnen kijken, just for the fun, hahaha
Het is toch een lachertje als gezien er “maar” 79 duizend aanmeldingen zijn.
Over het gehele wegennet zal het vrachtverkeer er geen afstand van doen.
Dus het wordt naar mijn mening meer zo’n typische snelweg vakantieweek, er rijd genoeg, alleen net niet genoeg om ongelukken te veroorzaken.
Hopelijk rijden er morgen niet teveel bejaarden en vrouwen, dan maar om 7:30 flitsservice.nl checken en kijken of ik 15 min van m’n reistijd af kan krijgen.
Lang leve de ANWB… :S
Nederland is echt een vreemd land, voor bijna alles hebben ze wel een speciale dag en werkt het: NEE. Straks krijg je ook nog een nationale kaasdag.
Met 6 miljoen € kan je veel asfalt leggen om meer files te voorkomen. Daar hebben ze zeker nog niet aangedacht. Gelduibuiters ( ANWB ).
Heerlijk Nederlands dit weer. Altijd maar zeiken dat er zoveel file’s staan, word er een keer een initiatief getoond, is het weer niet goed. Zucht…
@ majinstar:
op 29 maart heb je in frankrijk al een nationale kaasdag.
Misschien kunnen we die ook hier in Nederland invoeren
Ik ben benieuwd in hoeverre dit gaat helpen, misschien dat de ANWB toch een gedeelte van de Nederlanders wakker schud om iets flexibeler te zijn met hun werktijd :)
Ik kan er echter niet over meepraten, woon in het Noorden en sta gemiddeld 1 uur per jaar in de file :)
Briljant! Eindelijk een filevrij Nederland! Kan ik eindelijk op tijd op m’n werk komen!
Eh…
@ Majinstar
‘Met 6 miljoen € kan je veel asfalt leggen om meer files te voorkomen. Daar hebben ze zeker nog niet aangedacht. Gelduibuiters ( ANWB ).’
Die 6 miljoen komt niet ten goede van de staat, die normaliter geld vrijmaakt voor het leggen van asfalt. Wanneer de staat baat zou hebben bij een filevrij Nederland waren de fileproblemen in ons land immers allang opgelost.
Morgen geen files? Mooi, dan kan ik morgen ook eens de auto pakken ipv de fiets.
Als ze nou geen files willen moeten ze juist zeggen dat 700 km file verwachten.
Ik ga morgen mooi mn topsnelheid klokken op de verlaten snelwegen ;)
@badidea: Goed idee!
eerst maar zien of er geen files staan
geloof er niks van
er zijn bij eindhoven idioten werkzaamheden bij Maastricht – Eindhoven voorbij maarheeze tot leenderheide, Het is ieder ochtend al raak. Er zal vast wel minder file zijn, maar file vrij ? Ik verwacht altijd nog wel een ongeluk, met daarbij behorende een file, en kijkers file.
Een contest is een goed idee! Heeft er iemand nog een passende trofee in huis die we kunnen inzetten?
Ik zeg 186,4 km file.
Ik doe mee, ik ga op de fiets(zoals altijd). Ik vind het iniatief wél erg leuk en als het lukt zou dat leuk zijn, zo moeilijk is het niet om of thuis te werken, je dag anders in te plannen of op een andere manier naar je werk/school te gaan…
en ik ga voor de 240 km file……
Ik kan er werkelijk geen oordeel over doen wat de dag morgen brengt.
Ik vrees alleen dat het niet gaat lukken,en voor vrijdag ben ik nu des te banger :(
Ik heb net voor de lol op http://www.9292ov.nl bekeken hoe lang de reis naar mijn werk zou duren (morgen werk ik niet bij de klant maar op kantoor).
Als ik om 06.13 vertrek ben ik om 08.03 bij de dichtstbijzijnde halte en zal ik nog 9 minuten moeten lopen ook…
06.10 thuis de deur uit en 1 minuut naar de bus lopen,
om 06.13 de bus pakken,
26 minuten in de bus naar de trein,
5 minuten wachten op de trein,
55 minuten in de trein,
10 minuten lopen naar de bus,
7 minuten wachten op de bus,
9 minuten in de bus,
9 minuten lopen….. oefff… op kantoor…
Totale reistijd: 2 uur 4 minuten (En dan moet je ook weer naar huis…)
Met de auto ben ik 1 uur 10 minuten onderweg inclusief 3 minuten lopen van de auto naar kantoor (en thuis staat de auto op de oprit)
Moeilijke keuze hoor! Ik zit dus morgen in de auto.
Het is dus geen kwade opzet om met de auto te gaan morgen maar ik heb voor mezelf een goede reden om NIET met het OV te gaan, zie routeplanning hierboven. Kortom, de overheid die mij vertelt dat het OV een volwaardig alternatief voor MIJ is, vindt geen gehoor.
Als je al niet met het OV gaat: je kunt ook bijdragen door een stuk vroeger te vertrekken naar je werk, of juist een stuk later, of gewoon door thuis te werken.
Laat je baan dat niet toe, jammer dan. Kan het wel? Waarom niet gewoon eens een dag proberen dan? :)
Ik werk morgen thuis in ieder geval, ben erg benieuwd naar het resultaat…