De internationale media over de geweldige race van Verstappen

Auteur: , 63 Reacties

Als een baas naar voren rijden, een podiumplek pakken en Driver of the Day incasseren. Max wist weer tongen los te maken.

Internationale media over de geweldige race van Verstappen

Neutrale fans van autosport over de hele wereld hebben gisteren kunnen genieten van een zeer vermakelijke F1-race. Zoals het bij een race zou moeten zijn, bleef het tot het einde spannend. Er gebeurden meerdere fraaie zaken. Zo wist Kimi Räikkönen eindelijk weer eens een overwinning te pakken, is Lewis Hamilton nog geen wereldkampioen en eindigde Max Verstappen tegen alle verwachtingen in op P2.

Op dat laatste gaan we even inzoomen, want zelfs Max zag van tevoren geen P2 aankomen. Zaterdag werd de kwalificatie vroegtijdig gestaakt wegens technische mankementen. Dit resulteerde uiteindelijk in een gridstraf, waardoor de Nederlander achterin het veld moest starten. Op knappe wijze wist de 21-jarige zijn hoofd koel te houden en naar voren te rijden. Tot aan de finish verdedigde de Red Bull-coureur zijn positie, met een tweede plek als een bijna perfect eindresultaat. Wat zeggen de internationale media over de race van de Nederlander?

Internationale media over de geweldige race van Verstappen

ESPN
Mercedes had niet gerekend dat Verstappen zover vooraan zou komen te rijden. Verstappen reed op softs die 15 ronden ouder waren in vergelijking met het rubber van Hamilton. In een spannende strijd wist Hamilton het niet voor elkaar te boksen om Verstappen te passeren. De Mercedes-coureur kreeg in bocht 16 van de 54ste ronde de grootste kans om voorbij Verstappen te gaan, maar de Nederlander inhalen is makkelijker gezegd dan gedaan. Verstappen zou nog eerder crashen dan zijn positie zomaar opgeven, aldus ESPN.

CNN
Hamilton naderde de twee koplopers na een late tweede pitstop. De coureur kreeg het echter niet voor elkaar de jonge Nederlander te passeren. Hij ging zelfs van de baan af in een ultieme inhaalpoging op Verstappen. Een derde positie en meer zat er niet in voor de 33-jarige Brit.

Internationale media over de geweldige race van Verstappen

Auto, Motor und Sport
Max Verstappen was de ster van de race. Vanaf de 18de positie wist de Red Bull-rijder op de tweede positie te eindigen. In de laatste meters moest Verstappen er alles aan doen om de aanvallen van Hamilton te stoppen. De Nederlander trok alles uit de kast en vroeg niet alleen het uiterste van zijn auto, verwijzend naar de kapotte schoen van Max.

Le Figaro
Verstappen, als onverwachte held, steelt de show. Vanaf de 18de plek wist Verstappen zich op indrukwekkende wijze te herstellen. De Nederlander wist zich veilig door alle clashes achterin te wurmen en na vijf ronden stond hij op P7. Met nog 3 ronden te gaan wist Verstappen uitstekend te verdedigen om zijn tweede positie te bewaken. Zijn banden waren een stuk ouder in vergelijking met die van Hamilton. De Red Bull-rijder heeft wederom laten zien dat hij een groot talent is.

Sky Sports F1
In de slotfase maakte Verstappen een paar schoonheidsfoutjes. Hamilton naderde en hijgde in de nek van Verstappen. Daarna is het Hamilton die een fout maakt door een bocht te wijd te nemen. Hij verliest tijd en daarmee de kans om nog een inhaalmove te kunnen maken. Verstappen wist Hamilton van zich af te vechten in een spectaculaire finish in Austin.

Internationale media over de geweldige race van Verstappen

Gazetta dello Sport
Verstappen wist al vanaf het begin uit de problemen te blijven. De finale met Raikkonen, Verstappen en Hamilton was ongelofelijk spannend. Hamilton probeerde de Nederlander nog in te halen om de titel binnen te slepen, maar hij kreeg het niet voor elkaar. Verstappen hield de deur dicht en gaf de Brit geen ruimte.

BBC
In een spannende finale reden Raikkonen, Verstappen en Hamilton dicht bij elkaar. De Mercedes-rijder faalde in zijn enige poging om de Nederlander in te halen met nog drie ronden op de klok. De bocht werd te wijd genomen en de kans was verdwenen. Max was superb tijdens de race, na problemen eerder in het weekend. Eigenlijk moest de Nederlander genoegen nemen met een vijfde plek, maar mede door strategische beslissingen eindigde Verstappen op P2. Door een pitstop voor Bottas te nemen pakte de Red Bull-rijder P3 en na een nieuwe stop van Hamilton was P2 na een geweldige race het eindresultaat.



63 reacties

Bwoah, aldus een vooraanstaande Finse krant.
Het is waarschijnlijk bekend dat ik geen Verstappen fan ben, maar zoals hij gisteren reed moet ik toch zeggen dat hij zich aan het ontwikkelen is tot een volwassen coureur en dat onbesuisde een beetje begint te verliezen. Aan de andere kant wist Verstappen ook dat Hamilton alles te verliezen had. Zelfde gevecht aan de andere kant van de WK titel was waarschijnlijk heel anders geweest. Maar evengoed een goede race.
@airc: Geen Verstappen fan?
Ik had echt geen idee.
Is dat gek?
@n54coupe: haha, hou je de persoonlijke voorkeuren van alle AB reageerders niet bij dan?
@airc: ik loop ook niet dromen met een oranje bril op over vele wereldtitels voor Max. Daar komen factoren bij in het spel die je niet helemaal onder controle hebt (op het juiste moment in het juiste team zitten bijvoorbeeld). Maar Max ontwikkelt zich als coureur wel zo dat hij het inmiddels zou kunnen. Hij wordt stabieler, blijft agressief maar er lijkt nu meer controle te zijn.
@airc:
Hoe kun je als Nederlanders nou geen fan van Verstappen zijn?
@tfsi: dat is mij een raadsel, ik als vlaming van turkse afkomst kijk terug f1 omdat er bijna altijd iets is dat het kijken waard is met max erbij. Ik ga niet zeggen dat ik een diehard fanboy ben. Maar jonge wat was het een mooie race.
@tfsi: Omdat ik niet houd van hoe hij doet. Niet op de baan, niet ernaast. Zijn ‘humor’ vind ik niet leuk. Zijn stijl niet gewoon het ventje niet. Daarnaast staat Max voor de ‘vervoetballing’ van de F1. Sinds Max is ineens iedere buurman op een feestje een F1 kenner. Maar als je ze vraagt wie Alain Prost is roepen ze de president van Frankrijk. Nee ik houd gewoon niet wat Max doet voor de sport in NL…
@airc: Ik vind dat ook kudt, al die F1 kenners sinds 2015. Maar ik vraag me wel af wat Verstappen daar aan kan doen. Weet jij het? Het enige wat ik kan bedenken is gewoon elke race als een drol rijden.
@airc:
Wat zuur.
“Ventje” Verstappen doet het gewoon uitstekend. Niet zo negatief, cheer up.
@airc: zelf schakelen we met een Nederlandse ek/wk finale destijds allemaal naar een andere zender? En praten we niet mee?

Ik kijk sinds Max formule 1. Praat er driftig over mee. Noem mezelf geen kenner, vind het gewoon leuk. Klaarblijkelijk vindt jij mij irritant, omdat ik in de eigen huiskamer F1 kijk.

Iedereen is een keer begonnen met kijken en toevallig afgelopen 3 jaar veel meer mensen.

Wees blij dat de sport groeit i.p.v. je te irriteren aan meerdere mensen die meepraten.
@airc: Ik snap je gedeeltelijk. Die ‘vervoetballing’, zoals jij dat zo gevleugeld noemt, juich ik ook niet toe. Maar hou ook wel in je achterhoofd dat dit ook mogelijkheden creëert voor de Nederlandse autosportliefhebbers.
Mogelijk komt de F1 weer terug in Nederland, lopen er weer (meer) jonge talenten warm om iets te gaan proberen in de auto/motorsport om zo ontdekt te kunnen worden.
For the record, ik denk dat het een briljante jonge coureur is, wie nog een stukje ontwikkeling te gaan heeft, maar ik zie hem nog tot grote hoogtes stijgen. En dat zonder rose/oranje bril.
@airc: buiten NL zijn er ook veel verstappen fans. Maar laten we gewoon trots zijn en vooral genieten dat de buitencategorie Max uit Nederland komt en voor spektakel zorgt. Ieder zijn ding. Ik vond rosberg niet te harden… :)
@airc: nooit geweten! Ik schaam me diep!!!
Kan iemand het wat schelen wat buitenlandse media, over onze ster limbo zegt?. Of zijn er echt geïnteresseerden?.
@mikje90: je hoeft een artikel niet te lezen. De titel zegt genoeg over wat je te wachten staat als je er op klikt.
@mikje90: niemand wanneer er negatief wordt gereageerd. Iedereen wanneer hem weer eens complimenten worden toebedeeld.
@mikje90: op deze manier weten we ook hoe de objectieve media over Max denkt. Wat mij betreft heeft het artikel dus zeker toegevoegde waarde.
@fiscaal: Exact. Als je alleen de Ziggie gasten ziet en af en toe de krant dan zou je haast denken dat Verstappen God is die niet eens bestaat. Ik vind artikelen als deze juist meerwaarde hebben in vergelijking met andere artikelen over Verstappen.
@fiscaal: mooie opmerking, prachtig!!
@fiscaal: en zelfs die objectieve kranten zijn subjectief: voor de rijders uit hun eigen land welteverstaan. Met andere woorden; zeer positieve geluiden uit het buitenland, wat de jubelstemming in Nederland rechtvaardigt.
@mikje90: ik denk dat de gemiddelde lezer hier een buitenlander is voor Limburg..
@mikje90: goedemorgen chagrijntje 😘
@mikje90: Hey kut Arnhemmer. Hou gewoon anders even je mond over Limburg. Jullie komen niet verder dan Andy van der Meijden ;)
@mikje90: Ik kijk altijd uit naar dit stukje daags na race!
Het meest knap vind ik dat hij met 1 pitstop (naar ss) zoveel ronden heeft kunnen rijden. Daar lees ik in bovenstaande helaas niets over.
@fiscaal: zowel ESPN als Le Figaro vermelden dit in hun artikelen zoals je had kunnen lezen als je de moeite had genomen.
@justsomebody: inderdaad, alleen jammer dat @rubenpriest dan “softer tyres” vertaalt naar softs in plaats van supersofts. ESPN: “Verstappen’s strategy had left him on softer tyres for his final stint but they were also 15 laps older than Hamilton’s in the final 19 laps of the race.”
@vroaaar: klopt, moet supersoft zijn, Hamilton reed op softs.
@piquet1986: ja, dat het klopt wist ik ook wel anders had ik het niet geschreven, duh!
@vroaaar: oke maat!
@justsomebody: daar staat dat MV oudere banden heeft. Ik bedoel dat hij in ronde 23 van soft naar supersoft gaat en daarmee nog 33 ronden behoorlijk hard heeft gereden, zo knap is.
@fiscaal: Zelfs Red Bull had niet verwacht dat hij de race er mee uit kon rijden. Volgens hun eigen berekeningen klopte het allemaal niet. Toch is het geflikt. Ik zat er ook van te kijken eigenlijk. Ik vond al dat hij redelijk vroeg naar binnen ging om naar SuperSofts te gaan. Toen dacht ik nog aan een foute strategie maar mijn ongelijk is gelukkig bewezen.
@viezefreddyw: toen ik Hamilton zag gaan voor de 2e keer dacht ik dat Max ook nog een keer moest aan het einde. Gelukkig niet en dat is wel erg goed van Max, toch hard gaan en ook nog de bandjes “sparen”. Wel mooi dat RedBull ook verbaasd was
@viezefreddyw: Tijdens de race maakte Max zelf ook nog de opmerking over de boordradio dat de softs niet de beste banden zijn voor dit circuit en dat ze inderdaad tegenvallen. Toch ontzettend knap dat hij 30+ rondjes weet te rijden op supersofts, terwijl Hamilton bv net 25 ronde of zo op de softs.
Kudos ook weer voor de strategen bij RB, die lui hebben het beter voor elkaar dan Ferrari, en gisteren blijkbaar ook even beter dan bij Mercedes.

Maar daarna moet je hem nog wel even uitrijden op versleten banden, iets waar Max wel ervaring mee heeft. Mooie race, heb als Max fan maar bovenal als F1 fan zitten genieten. Kimi die wint, Max die het netjes houdt en toch P2 pakt. De gevechten in de top 3 tegelijk met die van Vettel en Bottas. Ik zat iedere ronde weer op m’n staatje te kijken of Hamilton nou al kampioen was of niet 😊
@gulli: Ik heb ook vele jaren ervaring met het rijden op nagenoeg versleten banden (vooral in de tijd dat ik ver boven mijn toenmalige budget reed)
@rechtervoetje: De Batavus was boven budget?
@gulli: Nederlanders staan er sowieso bekent om lang op oude banden door te rijden. Liefst tot ver onder de APK norm. Denk dat het gewoon in ons bloed zit. 😀
@bugboy: op slicks rijden wil toch iedereen ?
Zie je nou wel dat kale banden prima zijn. Max wordt er zelfs 2e op. Ik ga als de eerste sneeuw valt kale zomerbanden erop leggen. Ultrasofts.
@loserboi932: als het je dan lukt de bandentemperatuur al rijdende op 110°C te krijgen (alle vier) krijg je van mij een ijsje…
@loserboi932: heb ik ervaring mee, zomerslicks in de sneeuw … Toch geen succes kan ik je melden !
Wat ik een beetje mis in de berichtgeving, en waar ik zelf door werd verrast, is dat Verstappen voor zijn pitsstop 1,5-2 seconden achter Bottas reed, en na de pitsstop van Bottas, en ronde later, opeens voor Bottas reed. Verstappen heeft in dat ene rondje veel harder gereden dan Bottas. Met andere woorden: RB had de bandenstrategie beter op orde dan MB. Als Bottas voor Verstappen op de baan was beland na zijn pitsstop dan had hij Verstappen flink kunnen ophouden en had Hamilton wellicht nog net de 2e plaats kunnen pakken.

Volgens mij was dit de eerste keer, voor zover ik mij kan herinneren, dat Hamilton in een direct gevecht met Verstappen puur op vaardigheid heeft verloren. Verstappen dwong Hamilton in de fout. Ik moet toegeven dat Hamilton dichterbij kwam door een fout van Verstappen, maar toch…
@pomoek: dat had ik precies hetzelfde, hoe kon mv een ronde later voor bottas komen? Zou mv een binnendoor weggetje kennen…😀
@pomoek: de betere websites citeren Hamilton dat hij niet alle risico’s heeft genomen en dit wel gedaan zou hebben als het om Vettel zou gaan én de wereldtitel. Nu heeft hij gewoon de punten gepakt.
@erik2907: Dit dus…
@erik2907: schijnen hier veel mensen te vergeten. Max rijd voor een eenmalig succesje terwijl er bij Lewis heel wat meer op het spel staat. Zoals ESPN ook vermeld zal Max eerder crashen dan zijn tweede plaats op te geven en dit weet Lewis ook wel. Ben benieuwd als Max een wagen krijgt die kan meestrijden om het wk of hij hetzelfde soort intelligentie aan de dag gaat leggen want dit is in mijn ogen nog altijd niet het geval.
@pomoek: Hamilton vecht met Vettel en niet met Verstappen. De 3 extra punten maakten hem nog geen wereldkampioen en koos hij voor makkelijke 15 wk punten. Iemand die vecht om het kampioenschap rijdt anders dan iemand die helemaal niets te verliezen heeft (aldus Hamilton). Even later zegt Max uiteraard hetzelfde over Hamilton. Max zei dat het gevecht eerlijk was maar Hamilton heeft het kampioenschap in z’n kop. Ik denk omdat Max ook kon vernemen dat Hamilton niet alles gaf, dat we kunnen aannemen dat Hamilton de waarheid sprak.
@bassx: Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. En hij heeft het vandaag ook nog herhaald en Verstappen ook. Een beetje off topic: eigenlijk zeggen de uitspraken van Hamilton en Verstappen me niet zo veel. Je kunt ze regelmatig (altijd?) op tegenstrijdigheden betrappen. Hamilton zei ook niet met het kampioenschap bezig te zijn. En nu opeens wel. Hij maakt ook graag van de gelegenheid gebruik duidelijk te maken dat hij niet met Verstappen in zijn hoofd zit. En nu dus ook weer. En Verstappen is een 21 jarige jongen die de behoefte voelt altijd stoere taal uit te slaan. Als iemand linksom zegt, zegt hij liever rechtsom. Het zijn net voetballers.

But anyway, je kan op alles afdingen in een andere context of perspectief plaatsen. Dan wordt alles mazzel of geluk. Als Hamilton geen wielspin had gehad bij de start, Als Vettel niet was gespind, als de techneut het accukabeltje van Ricciardo beter had aangedrukt (was er geen VSC geweest en was Hamilton nooit naar binnen gegaan om banden te wisselen) Als Verstappen dat broodje niet had geraakt tijdens de kwali. En ga zo maar door. tot je uiteindelijk tot de conclusie komt dat Lance Stroll deze race had moeten winnen.

Maar mijn eigenlijke punt is, wat dan ook de reden is geweest waarom Hamilton veel ruimte liet, slechte banden kampioenschapspunten, bang voor een crash met Verstappen een slecht zittend inlegkruisje, voor het eerst, in mijn herinnering, wint Verstappen een direct gevecht met Hamilton. In Bahrein dwingt Hamilton Verstappen in een fout op het moment dat Verstappen hem wil inhalen. In China schrok Verstappen van een beweging van Hamilton kwam naast de baan en verloor de race. Verder kan ik mij niet echt momenten herinneren dit jaar waarbij Verstappen en Hamilton in een redelijk gelijkwaardige positie met elkaar aan het racen zijn en waarbij Verstappen aan het langste end trok en Hamilton in de fout gaat. tot gisteravond. Okay, Japan 2016 was misschien ook zo’n moment maar goed, niet echt een gevecht.

Over wat als, en mensen die ook maar wat zeggen, volgens Marko had Verstappen gewonnen als ie niet als 18e was gestart.
@pomoek: Helemaal mee eens. Als er iemand dingen zegt om alleen maar een spelletje met andere rijders te spelen is het Hamilton wel. Verstappen de eerste seizoenen bewust ‘this guy’ noemen.

Dat dingetje over dat hij niet met het kampioenschap bezig is werd dit weekend duidelijk door een interview dat Sky uitzond. Hamilton zei dat hij nog steeds oud zeer heeft van 2007 door het hele seizoen bezig te zijn met het kampioenschap en stress binnen het team. Dat was het seizoen waar de stress en rivaliteit ervoor zorgde dat Kimi de lachende 3e werd. Het was niet alleen dat hij daardoor niet erg genoot van de overwinningen (iets wat hij de laatste jaren vaak zegt over 2007 en 2008 seizoen) maar de teleurstelling in 2007 was daardoor des te groter. Natuurlijk is hij wel met het kampioenschap bezig, wat Hamilton ook bekende in het interview, maar hij wil het liever op een laag pitje houden door er niet met de media over te praten. Mocht het weer voor z’n neus wegglippen, dan denkt hij beter met de teleurstelling om te kunnen gaan met deze strategie/mindset.

Verstappen heeft eerlijk het gevecht gewonnen, ben ik ook helemaal met je eens. Maar of de tegenstander voor 99% of 100% gaat maakt de actie voor mij wel meer of minder zoet. Het inderdaad een als, als, als, als… discussie maar het is wel een feit dat Hamilton het duel anders was aangegaan wanneer hij 60 punten achter Vettel stond in het kampioenschap. Het wil natuurlijk niet zeggen dat Hamilton Max voorbij was gegaan, des te mooier als de Brit het niet was gelukt. Dit was een 100% overwinning op Hamilton (in tegenstelling tot Bottas in Monza).
Max reed op supersoft de laatste stint!
@guido93: stints? zou daar maar mee oppassen. Zeker op een f1 circuit
Ik vraag mij nog steeds af of Max Kimi had kunnen passeren als Lewis niet in de aanval was gegaan maar gewoon zijn zegeningen had geteld op P3.
Tja, het knapste blijft toch de Ferrari voorspelling van de 2 stopper van Lewis. We dachten allemaal dat hij de race ‘wel even zou uitrijden’ en dat viel flink tegen! Mooi om te zien.
@dutchdriftking: Inderdaad. ik hoor Olav Mol nog steeds lachen om de boordradio van Ferrari toen ze zeiden dat Hamilton een tweestopper ging maken. Blijken ze nog gelijk te hebben ook.
@berlinetta: Tweede stop was niet gepland. Maar de temperatuur gooide roet in het eten. Anders had hij het zeker gehaald.
@airc: Maar toch hadden ze dat bij Ferrari goed ingeschat. Blijkbaar zijn ze beter in het bepalen van de strategie van Mercedes dan hun eigen strategie ;)
@airc: Nee. Het was 22 graden. De baantemperatuur was 32 graden. Er was nauwelijks wind. Perfecte omstandigheden. Hamilton ging gewoonweg te vroeg de pits in. Al die teams weten behoorlijk goed hoe lang ze het kunnen houden op de banden. Met een beetje geluk kun je 5 ronden langer doorrijden, maar zelfs dán had Hamilton het niet gered. Het was een hele grote gok. Het enige waar Mercedes op kon hopen was dat Ferrari ging volgen. Iets wat je in het heetst van de strijd zou kunnen doen. Ferrari vertrouwde op de gegevens en die klopte uiteraard gewoon.

Was er een safety car gekomen in ronde 30, had Hamilton de race naar zich toe kunnen trekken. Zo’n gok kan goed uitpakken, soms iets minder. Uiteindelijk was het belangrijkste om voor Vettel te eindigen. Dat was gelukt, Mercedes vond het prima.
En het mooiste moment van de race toch wel de held die naast een baanmicrofoon een imitatie van een formule 1 auto deed
@erik2907: ja, maar dat zou ik ook zeggen als ik Hamilton was. Hij zei ook dat ie helemaal niet bezig is met het kampioenschap enzovoort. Volgens mij was het een clean fight waarbij Verstappen uiteindelijk Hamilton op het vuil gedwongen heeft door op de racelijn te blijven.
Olaf Mol snapte er weer geen reet van, maar dat zijn we onderhand van ‘m gewend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).