• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 januari 2013 om 10:02 – 35 Reacties

Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?Afbeelding Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?

Mad as hell: 2004 Ford Focus WRC8
In een tijd waarin zelfs de rapste Focussen (Focii?) cilinders moeten inleveren, staan we stil bij het verleden, toen deze Focus met 5.0 liter V8 werd gebouwd. Want?

‘Kleine auto, grote motor’, dat is het principe dat haaks op de huidige tijdsgeest in de auto-industrie staat, maar dat wel tot de tofste creaties leidt. Deze Ford Focus kwam 8 jaar geleden echter uit de koker van de performancedivisie van Ford zelf, als showmodel voor de 2004-editie van de SEMA-show.

In samenwerking met McLaren Development werden er twee versies van deze beefcake Focus gebouwd, op basis van de WRC-rally-auto. Hij luistert naar de naam WRC8, en onder de kap bevindt zich een V8 uit de SVT Mustang Cobra, die 420 pk en 500 Nm op de achterwielen afvuurt. ‘Murica!

Alles aan deze auto is spartaans: het interieur is gestript, er is een rolkooi gemonteerd, en alle essentiële onderdelen (remmen, vering, etc.) kregen een upgrade. Het vermogen wordt via een Tremec 5-bak op de achteras geplant.

Nadat de Focus WRC8 zijn dienst had gedaan als show- en demo-auto kwam hij in 2007 in particuliere handen, van waaruit hij nu in de openbaarheid opduikt. Het Texaanse Driver Source heeft de unieke auto (exemplaar 2 is onvindbaar) nu in de verkoop gegooid. Neem 79.500 USD mee, en hij is van jou. De openbare weg mag je er echter niet mee op, dus zorg wel voor een circuit in de buurt.

Met dank aan Thomas voor de tip!

Ook interessant!

  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, focus, Ford, Racing, rally

Vorig bericht: « PSA VéLV Concept krijgt update, is nog steeds vreemd
Volgend bericht: Top 10: de bestsellers van Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. Yeelen zegt

    23 januari 2013 om 10:08

    Goed, autoblog, voor eens en altijd: het meervoud van Latijnse woorden op -us is -i. Het meervoud van Focus zou dus Foci worden, niet Focii. Mercedes eindigt niet op -us, dus Mercedi(i) is geen geldig meervoud. Alleen Prius wordt Prii. En nu wil ik geen fouten meer lezen!
    En om toch nog on-topic te blijven: Lijkt me een beetje dwaas om in een licht rallykanon een zware motor te steken, beter zou een kleiner hoogtoerig blok geweest zijn.

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      23 januari 2013 om 10:36

      @Yeelen: Je zit op de verkeerde site, je moet hier naar toe http://taaladvies.net/

      Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      23 januari 2013 om 10:36

      @Yeelen: Maar als Focus in de rest-groep zit, dan wordt het Foc-e. Wie zoekt even Focus op in het LA-NE woordenboek?

      Login om te reageren
    • SjoerdMini zegt

      23 januari 2013 om 10:40

      @Yeelen: wat was t ook alweer:
      EV 1e nv tot 5e nv: servus, servi servo servum servo,
      MV 1e nv tot 5e nv: servi servorum servis servos servis

      Kortom, focus is enkelvoud, eindigend op -us, dus meervoud 1e nv is dus -i

      Foci! Inderdaad!

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 januari 2013 om 10:43

      @Yeelen: Sorry, ik was niet slim genoeg voor het gymnasium, dus ik heb die slag gemist… Heldere verduidelijking! Als ie klopt..

      Login om te reageren
      • mout zegt

        23 januari 2013 om 11:26

        @sir_smokalot: Hij klopt.
        En nu we toch in taal-zanik modus staan: ‘Heldere verduidelijking’ mag ook al niet. Pleonasme. http://taaladvies.net/taal/advies/term/70/

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          23 januari 2013 om 11:28

          @mout: Dat weet ik zo nog niet. Als iemand iets niet uit kan leggen, dan is zijn verduidelijking toch niet helder?

          Login om te reageren
          • mout zegt

            23 januari 2013 om 11:55

            @sir_smokalot: Da’s ook waar.
            Aan de andere kant: Witte sneeuw voelt dubbel, ook al bestaat er gele ;-)

            Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            23 januari 2013 om 12:01

            @sir_smokalot: Maar dan heeft ie het toch ook niet verduidelijkt?

            Login om te reageren
    • mout zegt

      23 januari 2013 om 11:27

      @Yeelen: En wat is dan het meervoud van manus?
      Juist ja, je hebt ook nog de u-declinatie.

      Login om te reageren
    • kickass zegt

      23 januari 2013 om 12:10

      @Yeelen: Ik ga het maar niet over Mercedii hebben…

      Login om te reageren
    • beatjunky zegt

      23 januari 2013 om 12:10

      @Yeelen: ga lekker boeken schrijven joh, je bekijkt deze blog toch omdat je iets over auto’s wilt lezen/zien? Als ik iets over taal wil lezen ga ik wel naar de bieb..

      Login om te reageren
  2. rotarypowah zegt

    23 januari 2013 om 10:10

    Hooniverse is een briljante site.

    Login om te reageren
  3. ferrari94tr zegt

    23 januari 2013 om 10:11

    Eigenlijk valt de prijs nog wel mee. Niet dat ik het geld heb, maar goed.

    Login om te reageren
  4. 964rs zegt

    23 januari 2013 om 10:17

    Leg dit in de 2010 focus en het is een echte hot hatch! Ben wel benieuwd hoe t rijd

    Login om te reageren
  5. MartijnGizmo zegt

    23 januari 2013 om 10:25

    Volgens mij had Audi begin jaren ’80 al best een goede case voor AWD in rally-auto’s! ;)

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      23 januari 2013 om 10:50

      @MartijnGizmo: mis ik iets in de tekst of hang je gewoon even totaal random de audi-fanboy uit?

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        23 januari 2013 om 10:54

        @lambo4all: Je mist iets in de tekst… doh

        Login om te reageren
  6. birdboy zegt

    23 januari 2013 om 10:37

    Voor rond de $8000 heb je een ombouwkit van Kugel. Moet je alleen zelf de Focus en de V8 leveren.

    Wat een sleeper heb je dan!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      23 januari 2013 om 10:53

      @birdboy: Leuk, die kende ik nog niet

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      23 januari 2013 om 11:13

      @birdboy: in Amerika zijn er (als ik het me goed herrinner) zelfs een aantal exemplaren van de eerste generatie Focus met garantie geleverd met deze 5.0 V8. Ik geloof dat dat op verzoek van een aantal klanten was.

      Login om te reageren
  7. shrike zegt

    23 januari 2013 om 10:57

    Snelheidsmeter loopt maar tot 110 mph. Vergeten aan te passen ;)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 januari 2013 om 23:23

      @shrike: Mij lijkt het eerder dat hij tot 140 MPH loopt ( = 225 KM/H ), wat me realistischer lijkt.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 januari 2013 om 23:26

      @shrike: De rode getallen eronder lijken me overigens in KM/H te zijn. Als je héél goed kijkt, lijkt er ter hoogte van het getal 60 , eronder in het rood 100 te staan, wat zou kunnen kloppen ( bij benadering ).

      Login om te reageren
  8. glashelder zegt

    23 januari 2013 om 11:08

    Kan ik er ook een caravan mee trekken?

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      23 januari 2013 om 11:15

      @glashelder: Focus mag maar 1200kg trekken.. dus kan net.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 januari 2013 om 16:35

      @glashelder:
      Uit elkaar trekken zal vast wel lukken….

      Login om te reageren
  9. robert110 zegt

    23 januari 2013 om 11:16

    Hm V8, achterwielaandrijving, sneeuw. Lijkt mij een ideale combinatie. Dus even de spaarpot omkeren.

    Login om te reageren
  10. popoff zegt

    23 januari 2013 om 11:33

    79.500 USD ? Dat is niet duur voor een ’two-off’ waar het tweede exemplaar onvindbaar van is. Als ik de centen zou hebben zou ik toch eens gaan bellen met Driver source. Dat kán gewoonweg geen slechte investering zijn.

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    23 januari 2013 om 12:41

    Als ik het geld en de connecties in de UK zou hebben, zou ik hem wel willen hebben. In de UK is ‘ie vast wel op kenteken te krijgen, en met dat Britse kenteken op zak kan hier ook wel wat geregeld worden denk ik.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      23 januari 2013 om 13:32

      @Edge: ik weet wel zeker dat je hem van de UK hier op kenteken krijgt. Vanwege de Europese wetgeving is de RDW namelijk verplicht het voertuig toe te laten omdat het betreffende voertuig al in de EU geregistreerd is. Sterker nog, als je het vraagt (je moet er wel zelf om vragen, doen ze niet vanzelf) nemen ze de Engelse APK (MOT) over.

      Login om te reageren
  12. alfamail zegt

    23 januari 2013 om 14:58

    Waar laaaat je een V8 in een sjoppingkarretjeh???

    Login om te reageren
  13. bmwe46csl zegt

    23 januari 2013 om 16:34

    wat een dik ding, een van de mooiere foci die ik ooit heb gezien

    Login om te reageren
  14. iLectric Cars zegt

    23 januari 2013 om 18:01

    Nederland wordt steeds slimmer, L.O.I. Jongens, waanzinnig ding, V8 in een HotHatch, 2 wheel rear drive, wat wil je nog meer.

    Login om te reageren
  15. dutchiehd zegt

    23 januari 2013 om 19:35

    Ja doe maar! Leuk om de NL Drift Series mee te rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North