Is dit de lekkerste straatlegale F40 ooit? [occasion]

Auteur: , 38 Reacties

Dear Santa...

Ferrari F40 LM

Zo’n standaard F40 is natuurlijk al niet te versmaden. 478 pk’s (op papier dan, in het echt zijn het er meer zo zeggen velen), groene kitranden in het interieur zodat je elke er bij elke rit weer aan wordt herinnerd dat je in een straatlegale racer zit en dan ook nog eens een uiterlijk om van te watertanden. Gewoon is alleen ook maar gewoon, dus als je boven het (vrij dunbezaaide) F40-maaiveld uit wilt steken hebben wij de superoccasiontoptip voor je.

Wat er allemaal aan dit ding is gebeurd? Teveel om op te noemen. De advertentie spreekt van een LM-conversion , en daar vallen vrij veel modificaties onder. Deze F40 begon z’n leven namelijk als US-spec auto, met minder vermogen dan ‘onze’ versie. Da’s nu gelukkig verleden tijd dankzij motoronderdelen van de LM (waaronder grotere turbo’s) en de uitlaat van Tubi. Een spiksplinternieuwe koppeling, nieuwe remmen van Brembo, verbeterde vering en nieuwe banden doen de rest.

F40 LM motor

Sleutelwoord voor de aanpassingen aan het exterieur? Carbon natuurlijk! Van de motorkap tot het kofferdeksel, de LM-spoiler en de splitter aan de voorzijde; het kostbare zwarte spul is overal opgeschroefd. Het doel was dan ook om de snelste, lichtste en coolste straatlegale F40 te bouwen en volgens ons hebben ze een prima poging gedaan met deze badass Italiaan. Overigens zou het interieur zich in nieuwstaat bevinden en heeft het ding slechts 18.000 km gereden.

Helaas hangt er een stevig prijskaartje aan al dit moois. Je mag ‘em namelijk pas meenemen nadat je 1,25 miljoen USD hebt achtergelaten, en zelfs met de nog steeds vrij gunstige wisselkoers betekent dat voor ons een prijs van ongeveer 1 miljoen euro. Met een dergelijk budget komen ineens de laatste hypercars binnen bereik, dus de keuze zal een lastige worden. Desalniettemin kan er qua charisma maar weinig tippen aan het icoon uit de eighties.

F40 LM achterzijde



38 reacties

Zeker een gave uitvoering. Ik heb liever deze Ferrari dan die nieuwe LaFerrari.
@gtwillem: ik ook… heb hem ook liever dan de p1 of 918
@gtwillem: F40 is gaaf maar liever dan een P1, 918 of Lafferari?! Nooit. Al helemaal niet dan een P1.
@jrmpower24: De P1,LF en 918 zijn leuke auto’s, absoluut. Sterker nog: het zijn de meest geavanceerde auto’s tot nu toe ooit gebouwd. Maar het is niet te vergelijken met een F40. Die is zo vele malen puurder, rauwer en intesnser om te rijden. En deze uitvoering is nog eens zeldzamer ook. En de F40 werd bij zijn introductie legenddarisch genoemd. En dat is hij nog steeds. De P1 is een van de hypercars die je moet hebben tot de P1S, P1+ of P2 komt. Als je de McLaren F1 neemt, kan ik er een mee komen. Dat zijn echt one-of-kind auto’s.
heerlijk hoekig! jammer dat ze zo niet meer gebouwd worden!
@room850: kijk ff naar de achterkant van de Silvermine 11SR. Pearl, Pearl, Pearl…..
Veel mooier dan Ferrari La Ferrari/458 Speciale…
@jensgib: Neem jij lekker deze, dan neem ik de LaFerrari/458 Speciale. heb ik tenminste geen last van geen comfort en bloedende oren.
Als daily driver verschrikkelijk lijkt me, en lastig te rijden. Maar me voldoende ervaring en kennis kan het tegelijk een briljante racebak zijn!
Dit is niet lekker, dit is heiligschennis! Doe mij maar een standaard F40, mogen jullie deze hebben.
@ferrarithijs:

Heiligschennis? Zo kwamen de originele LM’s ook uit de fabriek rollen hoor.
Alleen de uitlaat en de remmen zijn niet OEM.
@ferrarithijs: geen heiligschennis hoor.. Zo zag de F40 GT er uit.. Maat heb inderdaad liever een standaard F40
Leuk gedaan maar de aanschafprijs krijg je er nooit meer voor terug..koop dan gewoon een originele f40 of spaar naar even door voor ewn echte lm
Wat mij betreft iets teveel trackday…. met die splitter en koplampen lijkt ie nu iets teveel op een brede Supra ban voren. De achtervleugel constructie is ook niet bepaald vloeiend te noemen (op basis van de foto’s in de advertentie zelf). Een reguliere F40, bij voorkeur in het donkerblauw, is mijn favoriet. Heel stom maar het valt me nu pas op dat de F40 ook al drie uitlaatpijpen heeft. Vraag me af hoe de afvoer per cilinder van de V8 dan verdeeld is? Klopt het trouwens dat het F40 logo aan de zijkant van de achtervleugel maar aan 1 kant zit? Eigenlijk gek dat ik wel een F50 op schaal heb maar deze ontbreekt. Iemand nog tips waar je een mooie 1:18 kan vinden?
@ahs1979:

De drie uitlaten op de 458 zijn een verwijzing naar de F40.
De middelste pijp (de kleine) is voor de wastegate. De andere twee voor de. Beide cilinderbanken.
@carmasterr: Thanks, ik had als zo’n vermoeden. Maar de 456 heeft geen turbo(‘s) hoe hebben ze het uitlaattraject dan hier verdeeld?
@ahs1979:

De middelste is fake denk ik.
De GT3 versies hebben ze namelijk niet.
@ahs1979:

Nou werd ik ook nieuwsgierig en heb ik mijn vrienden van Google gevraag hoe het nou zit.
De middelste pijp bij de 458 wordt gebruikt bij lage snelheden om het geluid te dempen. De buitenste twee zijn dan afgesloten door een bypass valve.
De GT3 versies hebbe geen last van geluidsregulaties, dus wordt het systeem weggelaten.
@ahs1979:
Van dat F40 logo klopt inderdaad. Dat is bij elke F40 zo.
@ahs1979: F40 1/18 maakt Kyosho een hele goede, wat verschillende uitvoeringen ook.
@davelepeef: thanks
@ahs1979: over het schaalmodel.. Ik neem aan dat je 1:18 bedoelt?
Ligt uiteraard aan budget, maar als het niet té klein is, zou ik zeggen kijk eens naar Hotwheels Elite of Kyosho. Ik heb hier een hotwheels elite staan, een gele, en die is echt schitterend.
Als je niet zoveel wilt uitgeven kun je ook eens kijken naar de normale hotwheels. Heel wat minder mooi maar van buiten toch een leuk model om in de kast te hebben. Bburago of Tonka kwaliteit zie je zelfs al van buiten maar zijn ook nog leuk hoor.
Zo zou ik mijn F40 willen hebben. Niks meer aan doen! Love it!!
Ben niet echt een groot ferrari fan.. Maaf de F40 blijft in mijn ogen toch wel een van de gaafste auto’s ooit. Hebbenn!!
Mooie klassieke racer, maar een nieuwe F12 rijdt vele malen sneller. Dat geldt eigenlijk voor de meeste klassiekers, ik zag dat de populaire 911’s uit de jaren 70 en 80 vaak nog niet eens 200 pk hebben, daar rij je met de nieuwe modellen ook rondjes omheen, zelfs een nieuwe Golf GTI is sneller.
@grandmasterb: Dat kan goed kloppen maar dan mis je wel het punt eigenlijk. Het gaat om rijplezier en beleving. Niet dat nieuwe Ferrari’s dat niet hebben maar ze missen het echte pure. En laat dat nou het mooie zijn van klassiekers! Ik zit liever in een oude trage Porsche dan in een snellere Golf GTI.
@grandmasterb:
Dat van die oude 911’s klopt, het voordeel daarvan is dat je ook bij legale snelheden al bakken met beleving hebt, dat is wat mij betreft het grote manco van de huidige auto’s.
Daarbij krijg ik pas het gevoel dat ik leef bij snelheden die als ronduit asociaal gezien worden.
Lees ook de TT test even, daar beschrijft Wouter mooi wat ik hier al jaren roep.
Beter betekend lang niet altijd leuker..
@grandmasterb: hallo, we hebben het hier over 30 jaar verschil… Wat verwacht je dan? De techniek was er wel, duurzaamheid is anders. Kijk naar oude racespecs van bijv gr5 Porsches, die raakten ook de 700pk wel. F40 in complete LM/GTE trim doet ook ri 750pk…
@grandmasterb: Niet helemaal waar. Er zijn twee punten waarop moderne auto’s slechter op scoren: gewicht en versnellingsbakverhoudingen. Ten eerste worden auto’s groter en zwaarder, wat nadelig is voor de prestaties. Ten tweede is zuinigheid, ook in het topsegment, steeds belangrijker geworden. Een van de manieren om dat te drukken is de verhoudingen van de bak ‘uitrekken’ zodat de motor minder toeren hoeft te maken. Dat is de reden waarom al die automaten 7, 8 of 9 versnellingen hebben (om een gedeelte van dat nedeel weg te poetsen). Nadeel van die automaten en DSG’s is weer dat ze erg zwaar zijn…
Holy monkeyballs
Dit of een nieuw mueslihok van een miljoen, geen lastige keuze lijkt me.
Er zit alleen een andere neus en achterspoiler op, zo weer om te schroeven. Dorpels zijn niet gewisseld, wel bijzonder dat het chassis zilver is zoals originele Michelotto’s ipv zwart bij niet-competitie uitvoeringen. Op het oog zijn de intercoolers niet vervangen, bijzonder hoog in de specs zal ie dan misschien niet zijn, beter rijbaar wel! Als de kont was aangepast was het beter
Btw, mocht je in de markt zijn voor een leuke F40, check even bingosports… Staat een zilveren in de juiste trim :) En een rode… En nog meer leuks!
@davelepeef: lol de rode is schijnbaar een echte LM. Vergelijk die maar s met deze advertentie, zoek de verschillen ;)
Meest nutteloze, oncomfortabele, luidruchtige ferrari ooit. Maar toch zou ik zonder te hoeven na te denken deze ferrari boven alles verkiezen. Absoluut een van de mooiste auto’s naar mijn mening! :D
*sluit zich in zijn kamer op met dozen tissues*
Weinigen zullen dit nog lezen, maar het is toch logisch dat de US-spec F40 juist meer pk’s heeft dan de Europese, aangezien de US-versie meer gewicht moet verzetten. Dat is effectief ook het geval, Eu heeft normaal 478 pk (kan meer zijn in de praktijk) en US is gemeten op 515 pk (naar de heer Sackey), wat zelfs in een hogere pk/gewichtsverhouding resulteert.
Mooiste ferrari ooit gebouwd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).